• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Auktionshus - måste de inte garantera äkthet?

Jag har förvisso en examen i affärsjuridik i bagaget men detta är inte mitt område, och uttömmande svar blir ändå närmast oläsbara för normalt funtade människor eftersom det ofta är oändliga faktorer att ta hänsyn till. Som Berglin en gång uttryckte det, på en viss höjd finner endast jurister syre...

Utan att gå in på huruvida man får göra det ena eller det andra som säljare så har du som köpare alltid rätt att reklamera fel på det du köpt, och en Breguet som inte är äkta är som regel att likställa med ett sådant fel. Har inte säljaren utfäst detta är det dock inte nödvändigtvis ett fel eftersom förutsättningarna för köpet är den information som föregår köpet. "Signerad Rolex" betyder kanske inte nödvändigtvis att det är en äkta Rolex, men "Der är en Rolex", "Märke: Rolex", "Äkta Rolex" m.m. gör det.

Det som något av husen svarade om kategoriseringen är intressant och förmodligen genomtänkt. Sätter man en Rolex i en kategori för Rolex så har man ju då sagt att det är en Rolex. Omvänt kan man lägga kopian i en kategori som heter, låt säga, "Övriga klockor" och därmed särskiljt den i viss mån från de äkta, även om du som köpare inte tänker på det. Detta förutsatt att man ser kategorin någonstans förstås. Däremot, att kalla äkta Rolex för Rolex och kopior för "Rolex", om jag förstod svaret rätt, skulle knappast hålla i rätten. Det är vilseledande likväl.

Man kan dra det här flera varv till (är säljaren i god tro, har köparen tittat på varan innan köpet, har säljaren informerat om allt väsentligt, gäller KöpL eller KKL etc) men i grova drag - läs på och fråga alltid om du är osäker. Om säljaren inte, på ett eller annat vis, utfäster att den är äkta så är du inte nödvändigtvis garanterad att den är det (även om du förmodligen skulle få rätt i rätten).
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Sjukt tråkigt, detta händer även på dem större husen som Bukowskis. Kaplans däremot brukar vara extremt extremt noga med vad som säljs. Och till skillnad från Bukowskis, säljer Kaplans av största möjliga misstag en kopia så tar dem tillbaka den direkt utan minsta snack eller problem.

Bukowskis har stora problem och i dagsläget skulle jag inte våga handla klockor där. Det har varit för många misstag och för lite vilja att ta ansvar för dem. Rörande både konst och armbandsur.
 

MeaCulpa

Breitling
Att göra intrång i varumärke eller upphovsrätten till brukskonst kan ju ge två år på kåken. Utan att närmare fundera på saken så har jag svårt att se att säljaren ska kunna friskriva sig från ansvar då, om säljaren skriver "typ förmodligen en kopia" och säljer ändå så är ju säljaren i vart fall grovt vårdslös och det är tveksamt om man kan friskriva sig från brottslig handling.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Sjukt tråkigt, detta händer även på dem större husen som Bukowskis. Kaplans däremot brukar vara extremt extremt noga med vad som säljs. Och till skillnad från Bukowskis, säljer Kaplans av största möjliga misstag en kopia så tar dem tillbaka den direkt utan minsta snack eller problem.

Bukowskis har stora problem och i dagsläget skulle jag inte våga handla klockor där. Det har varit för många misstag och för lite vilja att ta ansvar för dem. Rörande både konst och armbandsur.

Utveckla! Låter onekligen intressant!
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Sjukt tråkigt, detta händer även på dem större husen som Bukowskis. Kaplans däremot brukar vara extremt extremt noga med vad som säljs. Och till skillnad från Bukowskis, säljer Kaplans av största möjliga misstag en kopia så tar dem tillbaka den direkt utan minsta snack eller problem.

Bukowskis har stora problem och i dagsläget skulle jag inte våga handla klockor där. Det har varit för många misstag och för lite vilja att ta ansvar för dem. Rörande både konst och armbandsur.
Gällande Bukowskis och armbandsur så är det väl någon gammal historia du tänker på eller....?
I dagsläget så är det Wallhagen och Frank som ansvarar för den avdelningen.
 
Topp