Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Aurore chrono

Diskussion i 'Vintage' startad av denjohan, 24 april 2014.

1. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Kom över en NOS Aurore chrono. Helt oanvänd, det fanns inte ett märke på den när jag packade upp den. I den sitter ett Valjoux 7734, handjagare och vad jag har förstått ett mindre vanligt/populärt verk, men ändå av hygglig kvalitet. Den kom med en lite väl tunn och sladdrig originallänk, även den helt oanvänd, men tillsvidare får klockan bo på ett chokladbrunt NATO som gifte sig väl med färgerna. Så min fråga nu är om någon annan sett en Aurore förr? Kollat runt lite på nätet och fått reda på att Aurore var en del av ETA en gång i tiden, men inte mycket mer. Vanlig kan den inte varit i alla fall.

Photo.jpg

Solvik, Minuteman, marconimotet och 17 andra gillar detta.
  2. fc2

fc2 Borgare

Mindre vanligt skulle jag inte säga men det finns vissa (däribland mig själv) som inte gillar utseendet på 7734:an men det är en annan femma.Hade en sådan diskussion är på KS förut med en annan medlem (minns inte vem) där min åsikt kring utseendet missförstods som att jag ogillande kvaliten vilket ja inte gör, ingen erfarenhet av 773x:eek:rna.

Intressant med NOS, sitter själv med en Omega Memomatic som är genomgången av Omega och som ser NOS ut även om den inte är det. Lite speciellt att ha en 70-talare som ser helt ny ut.

3. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

My bad, jag skrev faktiskt fel på verket, det är en Valjoux 7765, inget annat.

4. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Blir för övrigt ibland rätt misstänksam över NOS, men den här verkar faktiskt vara genuin. Vid uppackningen såg den verkligen helt oanvänd ut.

Camo00 gillar detta.
  5. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Har tyvärr inget mer att tillföra än att klockan var väldigt snygg att titta på! :)

denjohan gillar detta.
  6. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Tackar. Jo, den är trevlig och extremt mycket 70-tal

7. konkas

konkas Friends of KS

Ser trevlig ut!

8. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Gillade den skarpt! :)

9. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Gillar den mörk blåa tavlan............:) Grattis till Aurore............

10. Oddset

Oddset Borgare

Från:
    Skåne
    Väldigt snygg, grattis!

11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Riktigt trevlig, kan man få se en bild på länken också?

12. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

As-cool! Det finns ju hur många coola & udda -70-tals chronographer som helst. Jag skulle kunna köpa dom alla... :D
    Men då måste man nog först lära sig serva skiten, eller hitta nå´n pålitlig billigt lokal urmakare...

Grattis till en fin liten sak! Kan tyvärr inte hjälpa dig med märket, dock.

13. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Kommer under helgen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

14. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Grattis till en kronograf i fint skick, vacker boet oc en tavla där det händer en hel del. Tror dock inte det är en 70-talare utan mer 80-talare med tanke på att Valjoux 765 började tillverkas runt 1983 och fram till 1998 enligt Ranfft, lika col för det.

15. TorNet

TorNet Friends of KS

Kan vara sent 70-tal, Ranfft har tyvärr fel uppgifter. Jag har haft ett par Heuers med Valjoux 7765 som finns i den här katalogen från 1979: http://onthedash.com/Guide/_Catalogs/1979_Chronograph_Catalog_(Fr)/?show=p06.jpg

Ariste gillar detta.
  16. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Det var inte så lite fel heller, rätt många år kan man tycka. Tack för upplysningen! Med tanke på att 7765 är ett modifierat 7750 som kom i början på 70-talet verkar det logiskt att 7765 började hitta ut tidigare.

TorNet gillar detta.
  17. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Kan säkert vara tidigt 80-tal också, inte för att det spelar någon roll. Men jag trodde lite att quartzdöden hade tagit de små tillverkarna vid det laget, så det var därför jag gissade på 70-tal. Det, samt att färgskalan andas 70-tal.

18. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Och här med originallänken.

Photo.jpg

Ariste gillar detta.
  19. Chuck

Chuck Friends of KS

Grattis ser stilig ut!

Skickas från min iPad via Tapatalk

20. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Tack. Jo, den var trevlig. Sen är det kanske tveksamt om den blir en keeper, men trevlig för stunden, absolut.

21. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Tackar. Jo, det där med service kan ju bli en vanvettigt dyr affär snabbt, men jag ser det lite som att jag kör dessa tills de lägger av, sen får man se om det blir service eller avyttra för billig peng.

22. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Riktigt cool.
    Grattis!