• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aurore chrono

denjohan

Rolex
Pledge Member
Kom över en NOS Aurore chrono. Helt oanvänd, det fanns inte ett märke på den när jag packade upp den. I den sitter ett Valjoux 7734, handjagare och vad jag har förstått ett mindre vanligt/populärt verk, men ändå av hygglig kvalitet. Den kom med en lite väl tunn och sladdrig originallänk, även den helt oanvänd, men tillsvidare får klockan bo på ett chokladbrunt NATO som gifte sig väl med färgerna. Så min fråga nu är om någon annan sett en Aurore förr? Kollat runt lite på nätet och fått reda på att Aurore var en del av ETA en gång i tiden, men inte mycket mer. Vanlig kan den inte varit i alla fall.

Photo.jpg
 

fc2

Rolex
Mindre vanligt skulle jag inte säga men det finns vissa (däribland mig själv) som inte gillar utseendet på 7734:an men det är en annan femma.Hade en sådan diskussion är på KS förut med en annan medlem (minns inte vem) där min åsikt kring utseendet missförstods som att jag ogillande kvaliten vilket ja inte gör, ingen erfarenhet av 773x:eek:rna.

Intressant med NOS, sitter själv med en Omega Memomatic som är genomgången av Omega och som ser NOS ut även om den inte är det. Lite speciellt att ha en 70-talare som ser helt ny ut.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Blir för övrigt ibland rätt misstänksam över NOS, men den här verkar faktiskt vara genuin. Vid uppackningen såg den verkligen helt oanvänd ut.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
As-cool! Det finns ju hur många coola & udda -70-tals chronographer som helst. Jag skulle kunna köpa dom alla... :D
Men då måste man nog först lära sig serva skiten, eller hitta nå´n pålitlig billigt lokal urmakare...

Grattis till en fin liten sak! Kan tyvärr inte hjälpa dig med märket, dock.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Grattis till en kronograf i fint skick, vacker boet oc en tavla där det händer en hel del. Tror dock inte det är en 70-talare utan mer 80-talare med tanke på att Valjoux 765 började tillverkas runt 1983 och fram till 1998 enligt Ranfft, lika col för det.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Grattis till en kronograf i fint skick, vacker boet oc en tavla där det händer en hel del. Tror dock inte det är en 70-talare utan mer 80-talare med tanke på att Valjoux 765 började tillverkas runt 1983 och fram till 1998 enligt Ranfft, lika col för det.


Kan vara sent 70-tal, Ranfft har tyvärr fel uppgifter. Jag har haft ett par Heuers med Valjoux 7765 som finns i den här katalogen från 1979: http://onthedash.com/Guide/_Catalogs/1979_Chronograph_Catalog_(Fr)/?show=p06.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor

denjohan

Rolex
Pledge Member
Kan säkert vara tidigt 80-tal också, inte för att det spelar någon roll. Men jag trodde lite att quartzdöden hade tagit de små tillverkarna vid det laget, så det var därför jag gissade på 70-tal. Det, samt att färgskalan andas 70-tal.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kom över en NOS Aurore chrono. Helt oanvänd, det fanns inte ett märke på den när jag packade upp den. I den sitter ett Valjoux 7734, handjagare och vad jag har förstått ett mindre vanligt/populärt verk, men ändå av hygglig kvalitet. Den kom med en lite väl tunn och sladdrig originallänk, även den helt oanvänd, men tillsvidare får klockan bo på ett chokladbrunt NATO som gifte sig väl med färgerna. Så min fråga nu är om någon annan sett en Aurore förr? Kollat runt lite på nätet och fått reda på att Aurore var en del av ETA en gång i tiden, men inte mycket mer. Vanlig kan den inte varit i alla fall.

Photo.jpg
Grattis ser stilig ut!


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
As-cool! Det finns ju hur många coola & udda -70-tals chronographer som helst. Jag skulle kunna köpa dom alla... :D
Men då måste man nog först lära sig serva skiten, eller hitta nå´n pålitlig billigt lokal urmakare...

Grattis till en fin liten sak! Kan tyvärr inte hjälpa dig med märket, dock.

Tackar. Jo, det där med service kan ju bli en vanvettigt dyr affär snabbt, men jag ser det lite som att jag kör dessa tills de lägger av, sen får man se om det blir service eller avyttra för billig peng.
 
Topp