• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Auto wind - problem?

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Detta kanske inte är någon issue - men tar gärna emot lite synpunkter.

Min SD-c behöver jag egentligen bara peta på så är den igång om den har legat i lådan ett tag och där stannat. Därefter går den ett tag. Om jag skruvar upp den fullt på söndag kväll, använder den fulldag på måndagen, låter den ligga i lådan på tisdagen kan jag utan problem använda den på torsdagen utan att skruva upp/ställa den. Kort sagt, om jag inte har för långa uppehåll i användandet behöver jag inte skruva upp den öht.

Min andra klocka dock, en Sinn med 2893-verk i är dock annorlunda. Samma scenario som ovan. Skruvar upp fullt på söndag, använder måndag, låter ligga tisdag så klarar den inte alls lika lång tid som SD'n. Har testat att skruva upp den helt och låta den ligga. Blir ca 48 timmar reserv. Om jag från stopp skakar den går den igång och går efter några skakningar kanske en timme drygt. Dock går den inte alls igång lika lätt som Rolexen.

Det verkar som om Rolexen laddas av väldigt små rörelser medan Sinnen behöver mer kraft under dagen för att hållas igång. Känner någon igen detta/är Rolexen speciellt bra på att ta tillvara rörelseenergin?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Speciellt bra, kanske jag inte skulle säga, men det har säkerligen att göra med att Rolex har ett effektivare system för att dra upp fjädern än vad ditt ETA har. Är inte insatt i de olika urverken, men vissa urverk drar ju upp när rotorn snurrar åt båda hållen och vissa drar bara upp när rotorn snurrar åt ena hållet. Det finns massvis av urverk som inte ens har manuell uppdragning och helt förlitar sig på användarens rörelser.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har kollat och ditt ETA har unidirectional winding, vilket i och för sig inte är ovanligt, men oftast inte lika effektivt som bi directional.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Har för mig att ETA 28xxxx urverket också är ganska tröga i rotorn och kräver ganska mycket rörelse för att rotera.

Finns ett exempel i den inofficiella orienttråden i en video där en kille skruvar isär den självuppdragande mekanismen i ett ETA 28xxx och den självuppdragande mekanismen i ett Orient 469xx. Det är en tydlig skillnad i hur lätt rotorn rör sig mellan urverken, där Orienten snurrar vid väldigt små rörelser på klockan. Troligen ett liknande scenario mellan ETA och Rolex.
 
Topp