• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Automatic Vs. Quartz

Vinnie

Breitling
Hej på er!
Jag är på jakt efter en ny klocka att varva lite med min nuvarande. Nybörjare som jag är undrar jag om det är en dålig idé att gå på automatiskt eftersom jag inte kommer använda den dagligen, utan mer som ett komplement och inte användas dagligen? Kanske en/någon gång i veckan eller så.
Hur mycket måste en automatisk klocka röra på sig egentligen för att inte stanna?
Dumma frågor kanske men man måste ju börja någonstans ;)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Dum är du absolut inte för att du vill köpa en automatisk klocka. De är mycket charmigare imho. Gångreserven på en automatare brukar ligga runt 48 h. Vad för sorts klocka är du ute efter?
 

Jonte73

Audemars
Beror förstås på hur mycket man rör sig då den bärs.
Men normal användning gör att mina går hela gångreserven iaf,ca 48 h.
Så skall du använda den en gång i veckan så stannar den. Men det är ju bara att dra igång den isof.
 

Vinnie

Breitling
Jag är ute efter en ganska basic variant. Tyvärr är budgeten inte så stor idag, så får gå på något erkänt bra kvalitetmärke. "Mycket klocka för pengarna" helt enkelt. Tissot/Certina antar jag? Är det bättre att gå på quartz om den kommer ligga flera dagar i rad utan användning alltså?
 

Jonte73

Audemars
Jag är ute efter en ganska basic variant. Tyvärr är budgeten inte så stor idag, så får gå på något erkänt bra kvalitetmärke. "Mycket klocka för pengarna" helt enkelt. Tissot/Certina antar jag? Är det bättre att gå på quartz om den kommer ligga flera dagar i rad utan användning alltså?
Nejdå kör på en automat, bättre känsla i dem.
 

Camo00

Patek
Det beror lite på om Du tycker att det är jobbigt att behöva "starta" och ställa rätt klockan när Du ska ha den?!

Ligger en automatare i flera dagar så stannar den. Själv är jag van vid att välja klocka på morgonen och dra upp/skaka.igång den samt ställa tid och datum. Många här kallar det för en trevlig ritual, eller att "bonda" med klockan... :)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Automat är alltid roligast enl. mig och många andra.

En annan aspekt är ju också servicekostnad. Automatverket behöver ju sig en omgång med jämna mellan rum. Säg en Certina automat för 4-5k rimligt, rätta mig någon om jag har fel. Hur kul är den att serva efter några år för en kostnad som kanske överstiger värdet på klockan?

Eller resonerar alla här så att om man plockar på sig en billigare auto så får man leka urmakare efter några år?:)
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Beror på hur ofta du använder klockan. en liten service kostar inte mycket.
Tycker an automat har med "själ". Använder bara automat och tycker det är det enda rätta.
som Camo00 skrev, en liten ritual när man plockar upp en klocka man inte haft på armen på ett tag, ruskar till den ställer in datum och tid för att sedan ge den några extra vrid som morgongåva... Mysigt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag är ute efter en ganska basic variant. Tyvärr är budgeten inte så stor idag, så får gå på något erkänt bra kvalitetmärke. "Mycket klocka för pengarna" helt enkelt. Tissot/Certina antar jag? Är det bättre att gå på quartz om den kommer ligga flera dagar i rad utan användning alltså?
Ska du ha prisvärda mekaniska klockor och kan tänka dig att beställa på nätet (och inte behöver klämma och känna på klockan i förväg) säger jag Orient eller ännu bättre Orient Star.
 

Mr Chance

Kalmar
Båda har sin plats tycker jag, själv äger jag säkert 5 batteridinkor och håller inte med om att kvarts saknar själ! Kolla bara Aqualand, den har själ så det räcker till alla Seiko 5 i hela världen ;)

Skulle dock inte ha en lite mer dressig kvartsklocka, då gäller automat eller manuell.

Imho.

Kör på det du tycker funkar bäst.
 
Topp