Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Automatic Vs. Quartz

Diskussion i 'Diskussion' startad av Vinnie, 2 maj 2014.

1. Vinnie
    Trådstartare

Vinnie Torpare

Hej på er!
    Jag är på jakt efter en ny klocka att varva lite med min nuvarande. Nybörjare som jag är undrar jag om det är en dålig idé att gå på automatiskt eftersom jag inte kommer använda den dagligen, utan mer som ett komplement och inte användas dagligen? Kanske en/någon gång i veckan eller så.
    Hur mycket måste en automatisk klocka röra på sig egentligen för att inte stanna?
    Dumma frågor kanske men man måste ju börja någonstans ;)

2. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Dum är du absolut inte för att du vill köpa en automatisk klocka. De är mycket charmigare imho. Gångreserven på en automatare brukar ligga runt 48 h. Vad för sorts klocka är du ute efter?

3. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Beror förstås på hur mycket man rör sig då den bärs.
    Men normal användning gör att mina går hela gångreserven iaf,ca 48 h.
    Så skall du använda den en gång i veckan så stannar den. Men det är ju bara att dra igång den isof.

4. Vinnie
    Trådstartare

Vinnie Torpare

Jag är ute efter en ganska basic variant. Tyvärr är budgeten inte så stor idag, så får gå på något erkänt bra kvalitetmärke. "Mycket klocka för pengarna" helt enkelt. Tissot/Certina antar jag? Är det bättre att gå på quartz om den kommer ligga flera dagar i rad utan användning alltså?

5. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Nejdå kör på en automat, bättre känsla i dem.

Vinnie gillar detta.
  6. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige

Ligga flera dagar?? :eek:

Markus70, meo_swe och Icaras gillar detta.
  7. Huntsman

Huntsman Bonde

Från:
    Norrland
    Seiko billigare automater ger väldigt mycket klocka för pengarna.
    Kan rekommenderas.

Icaras gillar detta.
  8. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det beror lite på om Du tycker att det är jobbigt att behöva "starta" och ställa rätt klockan när Du ska ha den?!

Ligger en automatare i flera dagar så stannar den. Själv är jag van vid att välja klocka på morgonen och dra upp/skaka.igång den samt ställa tid och datum. Många här kallar det för en trevlig ritual, eller att "bonda" med klockan... :)

Vinnie, eriksson850, Karatekid och 1 annan gillar detta.
  9. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Automat är alltid roligast enl. mig och många andra.

En annan aspekt är ju också servicekostnad. Automatverket behöver ju sig en omgång med jämna mellan rum. Säg en Certina automat för 4-5k rimligt, rätta mig någon om jag har fel. Hur kul är den att serva efter några år för en kostnad som kanske överstiger värdet på klockan?

Eller resonerar alla här så att om man plockar på sig en billigare auto så får man leka urmakare efter några år?:)

10. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Beror på hur ofta du använder klockan. en liten service kostar inte mycket.
    Tycker an automat har med "själ". Använder bara automat och tycker det är det enda rätta.
    som Camo00 skrev, en liten ritual när man plockar upp en klocka man inte haft på armen på ett tag, ruskar till den ställer in datum och tid för att sedan ge den några extra vrid som morgongåva... Mysigt.

Vinnie och Camo00 gillar detta.
  11. Spindel

Spindel Biskop

Ska du ha prisvärda mekaniska klockor och kan tänka dig att beställa på nätet (och inte behöver klämma och känna på klockan i förväg) säger jag Orient eller ännu bättre Orient Star.

12. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    köp en automat, men skippa datumet.

watchowner och eriksson850 gillar detta.
  13. Uffe

Uffe Biskop

Automat!!!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

andheg gillar detta.
  14. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Båda har sin plats tycker jag, själv äger jag säkert 5 batteridinkor och håller inte med om att kvarts saknar själ! Kolla bara Aqualand, den har själ så det räcker till alla Seiko 5 i hela världen ;)

Skulle dock inte ha en lite mer dressig kvartsklocka, då gäller automat eller manuell.

Imho.

Kör på det du tycker funkar bäst.

15. andheg

andheg Friends of KS

Kolla efter en beggad longines(automat)!

Vinnie och Aboynamedsue gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield