• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Automatisk klocka och motorcykel?

Hycena

Omega
Tjena, Är inne på att köpa min första automatiska klocka men har hört att den kan lätt gå sönder om jag har den på handleden medans jag kör motorcykel på grund av alla vibrationer. Stämmer det? Någon som har erfarenhet när det gäller detta?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tjena, Är inne på att köpa min första automatiska klocka men har hört att den kan lätt gå sönder om jag har den på handleden medans jag kör motorcykel på grund av alla vibrationer. Stämmer det? Någon som har erfarenhet när det gäller detta?
Ett nytt ur med ok verk ska klara det tillräckligt bra. De slits dock klart hårdare när du väl kör.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag kör förvisso inte hoj men jag kör Hilti par gånger i veckan, så vibrationer från en knarr är nog inget du behöver oroa dig för..
 

Mange40

Breitling
2-Faktor
En vinkelslip med 230mm stor slipskiva då? Ibland "vibrerar" fingertopparna (kittlar till då man stöter ihop dem), efter en omgång brännsvetsskarvar.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Bara köra! Både vintage och nyare ur brukar få åka med. Enda gången som jag väljer ett enklare ur är vid enduro eller downhill, och utan klocka när det körs bana av säkerhetsskäl :)

IMG_0043.JPG
 

Kugghjul

Panerai
Tjena, Är inne på att köpa min första automatiska klocka men har hört att den kan lätt gå sönder om jag har den på handleden medans jag kör motorcykel på grund av alla vibrationer. Stämmer det? Någon som har erfarenhet när det gäller detta?
Jag förstår din oro, men du bör nog snarare tänka på din egen hälsa, inte klockan, när du åker MC! Med det sagt, jag skulle nog inte välja en mekanisk klocka om jag skulle åka paris dakar på MC! Men tänk också på att det kan bero på klocka, Lange avråder sina ägare från att spela tennis med sina klockor...

Så visst, vibrationerna kan nog skada klockan, men de flesta kör ju rätt få mil på sin MC?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag förstår din oro, men du bör nog snarare tänka på din egen hälsa, inte klockan, när du åker MC! Med det sagt, jag skulle nog inte välja en mekanisk klocka om jag skulle åka paris dakar på MC! Men tänk också på att det kan bero på klocka, Lange avråder sina ägare från att spela tennis med sina klockor...

Så visst, vibrationerna kan nog skada klockan, men de flesta kör ju rätt få mil på sin MC?
Du kan ju inte jämföra tennis med att köra mc. :)
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ts fråga är inte helt obefogad. Så här står det i Orients instruktionsbok.
IMG_20160929_180612.jpg

Tror dock själv, precis som det står att det lär ju inte vara nån större fara men det kan dock påverka funktionen i värsta fall.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ts fråga är inte helt obefogad. Så här står det i Orients instruktionsbok.
IMG_20160929_180612.jpg

Tror dock själv, precis som det står att det lär ju inte vara nån större fara men det kan dock påverka funktionen i värsta fall.
Ja, men han ska väl för fan inte köpa en Orient ändå.

Det är garanterat helt lugnt, kul med motorcykel!
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, men han ska väl för fan inte köpa en Orient ändå.

Det är garanterat helt lugnt, kul med motorcykel!
Tror inte Orients urverk är speciellt sämre än något annat så det lär ju klara det minst lika bra, de är nog inte de enda som "påpekar" problem som kan uppstå vid vibrationer! Som jag skrev så tror inte jag heller att det är minsta problem, kör själv en 1700 v-twin å min Ray har inte visat några problem men det!
 
Topp