• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Automatiska klockor och skidåkning

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Som jag har längtat! Efter en väldigt lång och stressig höst är det äntligen dags för mig att ta lite semester, nämre bestämt till de franska alperna för några dagars skidåkning. Klocknörd och punktlig som man är måste man naturligtvis ha med sig en klocka upp i backen! (Eller behöver/ska man verkligen det?)

Det jag har tänkt är att köra min Certina Action Diver på Nato-band och snöra på denna utanför jackan, dock under sista lagret. Men jag har blivit lite tveksam till detta efter att ha hört KS eminenta podcast tala om ämnet för ett tag sedan.

Hur ställer ni er till att ha en automatisk klocka vid sporter såsom skidåkning? Visst hade det varit kul och skönt att ha med sig en klocka upp i backen. Men å andra sidan så är den nyservad och jag känner mig inte särskilt sugen på att lägga ut de där pengarna igen om något skulle gå fel.
 

Kairo

Panerai
Jag och Explorern på toppen av Mt Fort i Verbier. Din klocka klarar av det, slappna av...



Snapseed.jpg
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag och Explorern på toppen av Mt Fort i Verbier. Din klocka klarar av det, slappna av...



Snapseed.jpg
Om du vågar göra det med din Rolex vore det själve den om inte jag ska göra det med min Certina också:). Det jag var mest orolig för är de G-krafter som urverket kan utsättas för om man kör på alltför hårt och sedan vurpar, alternativt begraver sig själv i ett par decimeter färsk pudersnö...
Köp en G-shock. Så behöver du inte oroa dig!
De tål det mesta, kanske inte så roligt om man gillat automater, men du har koll på klockan! Dessutom belyst display och solcellsladdning. Kör på det!
Jag sticker tyvärr redan imorgon och har inte möjligheten att hitta en G-shock. Men om ingen annan klocka klarar jobbet är det ju just en G-shock given!
 

lofgreno

Audemars
Om du vågar göra det med din Rolex vore det själve den om inte jag ska göra det med min Certina också:). Det jag var mest orolig för är de G-krafter som urverket kan utsättas för om man kör på alltför hårt och sedan vurpar, alternativt begraver sig själv i ett par decimeter färsk pudersnö...

Jag sticker tyvärr redan imorgon och har inte möjligheten att hitta en G-shock. Men om ingen annan klocka klarar jobbet är det ju just en G-shock given!
Finns väl alltid G-Shocks på flygplatserna. :)
 

Rey

Rolex
Du kan nog var lugn! ;) såklart att om du ramlar och smäller i den med full kraft i något får man räkna med att något såklart kan gå sönder, det är ju ett mekaniskt ur men vid vanlig skidåkning lär inget hända!

Se nedan på t.ex Linde Werdelin, de gör skiddatorer som kan fästas på klockan :)

IMG_1157.JPG
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Du kan nog var lugn! ;) såklart att om du ramlar och smäller i den med full kraft i något får man räkna med att något såklart kan gå sönder, det är ju ett mekaniskt ur men vid vanlig skidåkning lär inget hända!

Se nedan på t.ex Linde Werdelin, de gör skiddatorer som kan fästas på klockan :)

IMG_1157.JPG
Du har säkert rätt och tidigare gånger har jag klarat mig utan att klockan tar den första hårda smällen. Det är väl huvudet som tar den smällen enligt lagen om alltings jävlighet om så vore fallet...

Om jag inte minns fel hade jag min Certina på mig när jag hoppade fallskärm för några år sedan. Ungdomlig naivitet och dumhet okmmer jag att svara om någon väljer att korsförhöra mig för den incidenten... :D
 

Starship

Cartier
Jag har åkt tuff åkning med en automat på armen i många år och gjort en del jobbiga kracher. Det är nog större risk att man själv blir skadad än att klockan blir det. Det enda problemet jag upplevt är att en klocka kan vara ganska kylande om det är hårt väder.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag har åkt tuff åkning med en automat på armen i många år och gjort en del jobbiga kracher. Det är nog större risk att man själv blir skadad än att klockan blir det. Det enda problemet jag upplevt är att en klocka kan vara ganska kylande om det är hårt väder.
Det känns betryggande att höra! Jag hade tänkt att ha klockan spänd utanpå jackan och därför ha flera lager kläder under.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Att ha klockan utanpå jackan känns lite keff, bra fult och ser ingen vits om man inte ska kolla tiden typ 10 gånger per åk.

Har alltid klocka när jag åker lagg. Klockor är till för att användas. Min gamla GMT här i Österrike.
apls.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Haft min Certina DS Action dagligen i jobbet (i över ett år) och där får den smaka på vibrationer från Hilti ett par gånger i månaden, har den dessutom när jag cyklar MTB i skogen!
Har inte märkt någon skillnad på gången så bara kör säger jag! :)
 

Rojalisten

Panerai
Du kan nog var lugn! ;) såklart att om du ramlar och smäller i den med full kraft i något får man räkna med att något såklart kan gå sönder, det är ju ett mekaniskt ur men vid vanlig skidåkning lär inget hända!

Se nedan på t.ex Linde Werdelin, de gör skiddatorer som kan fästas på klockan :)

IMG_1157.JPG

Jon Olsson är väl ambassadör? Borde räcka som argument :rolleyes:
montage01.jpg


Jon_Olsson_in_racecar1.jpg
 

Eric W

Omega
Körde just min Promaster NY0040 i Chamonix. Den överlevde utan problem trots att det är ungefär 0cm snö och endast ren is i backen. :) i morgon blir det MTB istället..
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Du kan nog var lugn! ;) såklart att om du ramlar och smäller i den med full kraft i något får man räkna med att något såklart kan gå sönder, det är ju ett mekaniskt ur men vid vanlig skidåkning lär inget hända!

Se nedan på t.ex Linde Werdelin, de gör skiddatorer som kan fästas på klockan :)

IMG_1157.JPG
Extremt coolt och nördigt. Skall fundera på en till min LW...
 
Topp