• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avboka eller vänta? Trasig oanvänd klocka.

Sledger

Cartier
Jag har beställt en Breitling Colt 44 quartz via chrono24 och betalningen gick igenom idag. Fick ett mail lite senare att säljaren kontrollerat klockan innan leverans och upptäckt något del på den, vilket sort fel framgår inte, bara att klockan inte fungerar korrekt. Klockan är skickad till Breitling idag och det ska uppskattningsvis ta 1-4 veckor innan det är klart.
Klockan är oanvänd, uttagen från AD i Tyskland i december 2015 med garanti kvar till december 2017.
Hur skulle ni gjort? Avboka eller vänta? Jag har inte hittat samma klocka i närheten av samma pris som denna men jag blir lite nojjig.
Länk till annonsen -> https://www.chrono24.se/breitling/b...ath=/breitling/index-2.htm&manufacturerIds=32
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är du säker på att de har den i lager? Många gråhandlare beställer från ADs först vid betalning och har de svårt att få fram klockan kan de ibland hitta på rövarhistorier.
 

M.U

Rolex
Jag skulle väntat! Du får klockan du köpt och väntat redan på samt en "gratis service". Dock hade jag begärt kompensation eller dylikt :)
 

Sledger

Cartier
Är du säker på att de har den i lager? Många gråhandlare beställer från ADs först vid betalning och har de svårt att få fram klockan kan de ibland hitta på rövarhistorier.
Fast denna ska ju vara utplockad från AD i december och hitta en sådan i efterhand låter besvärligt. ☺
Plus att det är en modell som utgått.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hmm...själv skulle jag nog bokat av, speciellt när säljaren inte informerar om vad som är fel.
Visst är det bra att klockan varit på spa hos Breitling när du får den, men vilka garantier har du från säljaren när du köpt?
Är certifikatet stämplat av AD?
 

Sledger

Cartier
Jag skulle väntat! Du får klockan du köpt och väntat redan på samt en "gratis service". Dock hade jag begärt kompensation eller dylikt :)
Undras vad jag kan begära i kompensation när klockan redan är pressad så pass i pris, men jag kommer fråga om någonting iaf. ☺
En sak jag lär begära är väl papper från Breitling så man vet vad som åtgärdats!?
 

Sledger

Cartier
Hmm...själv skulle jag nog bokat av, speciellt när säljaren inte informerar om vad som är fel.
Visst är det bra att klockan varit på spa hos Breitling när du får den, men vilka garantier har du från säljaren när du köpt?
Är certifikatet stämplat av AD?
Ska vara fullset med cert och full Breitling fabriksgaranti fram till december 2017.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ska vara fullset med cert och full Breitling fabriksgaranti fram till december 2017.
Ok, säkerställ att alla papper verkligen är ok i så fall.
Vet inte hur ett korrekt cert från Breitling skall vara stämplat eller se ut, men ställ en fråga om någon kan tipsa dig om det i Breitlingtråden.
Där finns säkert kunskapen!:)
 

Ekstrand

Cartier
Undras vad jag kan begära i kompensation när klockan redan är pressad så pass i pris, men jag kommer fråga om någonting iaf. ☺
En sak jag lär begära är väl papper från Breitling så man vet vad som åtgärdats!?

Personligen hade jag väntat och velat ha papper på vilket arbete som är gjort. Kompensation tycker jag är för mycket att kräva i detta läget... Handlaren har vart öppen och sagt att allt inte stämmer. Att han även ger han dig valet att backa ur dealen tycker jag det visar att han är seriös. Förstår inte riktigt varför du skulle få kompensation?

Om klockan åtgärdas av Breitling under garanti och du får papper på detta vet du även att certifikatet är korrekt ifyllt då de inte skulle göra reparationen på garanti om något inte stämde med certet.

Så personligen hade jag avvaktat då du får tre säkerheter:

1. Du köper av en seriös handlare
2. Breitling har godkänt certifikatet och genomfört en garanti rep
3. Klockan är i perfekt skick när den lämnar Breitling
 

Sledger

Cartier
Personligen hade jag väntat och velat ha papper på vilket arbete som är gjort. Kompensation tycker jag är för mycket att kräva i detta läget... Handlaren har vart öppen och sagt att allt inte stämmer. Att han även ger han dig valet att backa ur dealen tycker jag det visar att han är seriös. Förstår inte riktigt varför du skulle få kompensation?

Om klockan åtgärdas av Breitling under garanti och du får papper på detta vet du även att certifikatet är korrekt ifyllt då de inte skulle göra reparationen på garanti om något inte stämde med certet.

Så personligen hade jag avvaktat då du får tre säkerheter:

1. Du köper av en seriös handlare
2. Breitling har godkänt certifikatet och genomfört en garanti rep
3. Klockan är i perfekt skick när den lämnar Breitling
Visst har du rätt på alla punkter. Men jag måste ju försäkra mig om att klockan verkligen är hos Breitling så den inte är hos någon lokal urmakare som petar på den. Säljaren kan ju säga vad som helst till chrono24 utan att de eller jag kan kolla upp det. Ska kontakta säljaren och verkligen få bekräftat att jag får med papper från Breitling på vad som gjorts.
 

Ekstrand

Cartier
Visst har du rätt på alla punkter. Men jag måste ju försäkra mig om att klockan verkligen är hos Breitling så den inte är hos någon lokal urmakare som petar på den. Säljaren kan ju säga vad som helst till chrono24 utan att de eller jag kan kolla upp det. Ska kontakta säljaren och verkligen få bekräftat att jag får med papper från Breitling på vad som gjorts.

Ja det tycker jag låter bra, iallafalll så jag skulle gå till väga i din sits :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Klockan är alltså oanvänd och ändå är det något fel? Skulle ju vara intressant att veta vad som har blivit fel och hur det uppkommit.
Låter skumt, jag skulle backa.
 
Hur har du betalt klockan? Kan det finnas någon risk att du blir lurad genom att pengarna överförs till säljaren eller någon typ av reklamationstid tar slut en viss tid efter köpet?
 

Sledger

Cartier
Hur har du betalt klockan? Kan det finnas någon risk att du blir lurad genom att pengarna överförs till säljaren eller någon typ av reklamationstid tar slut en viss tid efter köpet?
Betalt genom Trusted Checkout på chrono24. De håller ju pengarna tills jag godkänt klockan när jag får hem den. Frågade idag om jag kan avbryta ordern när som helst innan jag fått den och det är ok, så säg att om 2 veckor är den fortfarande kvar hos Breitling så kan jag avboka och få tillbaka pengarna på en gång.

Ska skicka mail till säljaren ikväll och fråga vad som var fel med klockan och hur den hamnade i säljarens händer från start, så får jag känna av hen lite.

Avbokar jag så lutar det åt en Hamilton Pan Europ chrono istället. :)
Eller va fan! Man kanske ska hålla sig till Seiko så man slipper problem. :D
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Betalt genom Trusted Checkout på chrono24. De håller ju pengarna tills jag godkänt klockan när jag får hem den. Frågade idag om jag kan avbryta ordern när som helst innan jag fått den och det är ok, så säg att om 2 veckor är den fortfarande kvar hos Breitling så kan jag avboka och få tillbaka pengarna på en gång.
Då har du ju en väsentligt bättre position än det först verkade. Jag kan drista mig till att säga att du då kan invänta besked från säljaren om felet och se hur det utvecklar sig.
 

Sledger

Cartier
Jag skickade mail med två frågor till säljaren. Vad är felet på klockan? Följer det med papper från Breitling som visar vad som gjorts?
Fick svar idag att klockan går långsamt och att de skickat den till Breitling återförsäljare. Han poängterade igen att klockan är ny med full Breitling fabriksgaranti. De ska hålla mig underrättad så fort de hör något från återförsäljaren. Han svarade inte direkt på frågan om papper på servicejobbet.
På Breitlings sida så står det så här.
"By the terms of this Warranty, any servicing or repair work to your Breitling watch or chronograph must be carried out by a Breitling-approved service and repair center whose stamp must furthermore be featured on the «Maintenance» page of the present certificate."
Jag ska bara försäkra mig om att det har blivit korrekt ifyllt innan de får skicka klockan till mig.
Jag avvaktar ett tag till och ser hur detta går.
 
Topp