• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avbruten skruv, katastrof.......elller inte!?

McGyver

Rolex
Tänkte dela med mig at ett tips på hur man kan göra om oturen är framme och en skruv bryts av i verket.

(Denna metod fungeara bara om skruven är av stål!)

När jag servade ett automatiskt verk igår, så gick en skruvskalle av när jag skulle lossa ett av hjulen i uppdragsbryggan.
Självklart var det hjulen som har en vänstergängad skruv (-Ja, jag skruvade åt rätt håll!)

Ganska snart stod det klart att den lilla rackaren inte ville komma ut med de vanliga "mekaniska metoderna"

- Ta den lösa skruvskallen och tryck hårt radiellt
- Gör en skåra med t.ex. ev gravyrmejsel och prova sedan att skruva ut "stumpen"
- Kör i ultraljudsbad och se om biten skakas loss
- Använd en skruvutdragare

Jag har ingen skruvutdragare som klarar så små dimensioner (<1mm) och risken är stor att borra snett och förstöra gängorna - vad göra?

Min gamla far är instrumentmakare och jag hade ett svagt minne av att han nämnt en speciell lösning då jag för många år sen drog av en gängtapp i en aluminiumkylfläns vid ett förstärkarbygge.

Efter kontroll fick jag det bekräftat, -Köp Alun och oxidera bort skruven!

Alun är et annat namn för kaliumaluminiumsulfat och används bl.a. vid växtfärgning, i trolldeg, inläggning av grönsaker, blodstoppare när man är oförsiktig med rakhyveln m.m.

Det angriper järnet i skruven men inte det i bryggan (nickel/mässing/aluminium/brons).
Är man osäker på vad det är för material som skruven sitter fast i, ta en droppe Alunlösning och testa om det "fräter" på ett ställe som inte är kritiskt först!
Vissa material kan bli lite missfärgade på ytan, men det går oftast att polera bort enkelt.

De stora fördelarna med att använda Alun är att du kan köpa det i matbutiken (kryddhyllan) eller på Apoteket, det är billigt och om du använder sunt förnuft så är det ofarligt (drick inte det, få det inte i ögonen, undvik hudkontakt o.s.v.)

Hur gör man då?

Ta en glas- eller plast-behållare (inte något som innehåller järn!) och blanda Alunkristallerna med varmtvatten till en mättad lösning. Min blev lite väl stark, för jag hade en del olösta kristaller i botten av behållaren-ingen kris.
Värme påskyndar processen så behållaren placeras gärna varmt. Jag har en ultraljudstvätt med inbyggd värme, så jag satte helt enkelt ner glasbehållaren i tvätten och lät det hela värmas och "skaka loss" i ~20min.
Detta räckte för att gängorna på skruven skulle oxideras bort och jag kunde sedan pressa ut kärnan av skruven med hjälp av en liten mejsel - klart!

En större skruv tar givetvis lite längre tid att oxidera bort och har man ingen ultraljudstvätt så går det bra att placera behållaren på t.ex. ett element och låt det stå där.
Vid större delar får man ha lite tålamod då det kan ta 3-5 dygn innan lösningen har ätit upp allt material.
Tiden kan kortas om man borrar ett hål i skruven (större kontaktyta) och pilla gärna bort oxiden/rosten lite då och då så lösningen får bra kontakt!

Expempelbilder kommer!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Skruvmejsel? Gängtapp? McGyver körde väl med armekniv?
Hursom var det ett coolt trick som jag skall lägga på minnet!
 

leicaphile

Panerai
[quote="McGyver, post: 298642, member: 330"
- Ta den lösa skruvskallen och tryck hårt radiellt
- Gör en skåra med t.ex. ev gravyrmejsel och prova sedan att skruva ut "stumpen"
- Kör i ultraljudsbad och se om biten skakas loss
- Använd en skruvutdragare
[/quote]

Järn expanderar väl ganska långsamt jämfört med t.ex. koppar, borde det inte gå att frysa hela verket och sedan försöka få loss den med nån mekanisk metod?
 

Dagoberg

Omega
Om nu järn reagerar långsammare än koppar, så gäller väl även detta i krympningssyfte. Dvs järnet kommer att fastna ännu hårdare i hålet då övriga materialet krymper. Nä, den gamla hederliga metoden med alun, förutsatt att övriga ståldetaljer är avlägsnade, fungerar nog bäst. Om nu skruven vägrar komma ur med mekanisk övertalning.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Du kan verkligen allt!
Själv försöker jag komma ihåg alla smarta tips jag läser, och sparar ner dem på dokument på hårddisken (då mitt egna minne inte fungerar) så hoppas jag att jag hittar :bookworm: tillbaka till dem när det behövs, TACK för ännu ett tips!
 
Topp