• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avbruten ställskruv

CainXVII

Breitling
Har en gammal klocka som jag använde som tonåring. Hittad på loppis och usel kvalitet, men stilmässigt passar den mig perfekt. Som ytterst ovan klockmänniska bestämde jag mig för att öppna den och göra rent urtavlan när jag ändå bytte batteri. Men när jag skulle försöka få av skruvhuvudet gick hela skruven av...
Efter mycket strul med lösa visare och urverk som glappade mot tavlan så fick jag ihop allt igen. Den funkar bra och jag kan ju öppna den om jag skulle behöva ställa den, men det ser ju lite lustigt ut utan skruven... Går det att köpa en ny och skulle den gå att montera i den här klockan? Och isf, kan jag göra det själv? Skulle skämmas för att lämna in det här skräpet till klocka...
IMG_20170314_155820.jpg
IMG_20170307_205138.jpg
(Bild tagen innan skruven gick av)
 

Martin Lovasz

Audemars
Nu var dessa Miyota urverk bland de vanligaste på sin tid så det finns massor av delar så en bom är inget problem att få fram. Ta en tång och knip hårt om delen som sticker ut från kronan och helt enkelt skruva loss kronan.

000.png

Delen som sitter i urverket får du ut genom att trycka ner den lilla flärpen med pincett det lilla hålet som jag markerat på bilden.
 

CainXVII

Breitling
Tack! Bommen gick av nästintill inne i kronan, så får inte ut den, men det borde ju gå att hitta en ny. Det går att sätta på vilken krona som helst, va?
Förresten, går det att säga ungefär när klockan är ifrån? Den är ett totalt mysterium i mina ögon...
 
Topp