• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avgöra om tavlan är ommålad

Diogenes

Cartier
En snabb fråga.

Finns det något särskilt sätt att se om en tavla är ommålad? Jag förstår självklart att det bästa kännetecknet är en förnuftighet beträffande "ålder" och "urtavlans skick" men jag tänkte om det möjligen fanns något mer tydligt uttryck? Har hört till exempel att "hedersamma" tavelmålare strök över "swiss made" under 6:an men stämmer detta? Har tittat på en del klockor utan varken text eller siffror kl 6 men som ändå ser ut att vara original.

Hur är det ställt egentligen?
 

Icaras

Rolex
Lättast tycker jag är färgen, inte så troligt att en klocka på 50-60år har mjölkvit tavla eller svart så att det blänker. Jämför tavla och visare, är tavlan som ny men visarna rostiga är det ju troligtvis något skumt.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Med tanke på min nyinköpta Omega Seamaster från 1960 med fin silvervit tavla så tänkte jag bumpa denna tråd. Verkar vara en återkommande fråga detta med ommålade tavlor, speciellt på gamla Seamasters. Så hur ligger till egentligen Ommålad eller inte? Vad är ledtrådarna som kan avslöja en ommålad tavla och hur mycket gör det egentligen på värdet?

Jag har köpt min klocka med vetskapen om att den KAN ha en ommålad även tavla (även om jag inte tror det) så jag är helt ok med om så skulle vara fallet.
20160122_192516.jpg
20160122_192511.jpg
 

naggge

Panerai
Med tanke på min nyinköpta Omega Seamaster från 1960 med fin silvervit tavla så tänkte jag bumpa denna tråd. Verkar vara en återkommande fråga detta med ommålade tavlor, speciellt på gamla Seamasters. Så hur ligger till egentligen Ommålad eller inte? Vad är ledtrådarna som kan avslöja en ommålad tavla och hur mycket gör det egentligen på värdet?

Jag har köpt min klocka med vetskapen om att den KAN ha en ommålad även tavla (även om jag inte tror det) så jag är helt ok med om så skulle vara fallet.
20160122_192516.jpg
20160122_192511.jpg
Ser inget konstigt vid en snabb titt men det hade behövts bättre bilder för att säga säkert.
Prova ta nya bilder i bättre ljus, gärna dagsljus.
 

tdn-dk

Panerai
Med tanke på min nyinköpta Omega Seamaster från 1960 med fin silvervit tavla så tänkte jag bumpa denna tråd. Verkar vara en återkommande fråga detta med ommålade tavlor, speciellt på gamla Seamasters. Så hur ligger till egentligen Ommålad eller inte? Vad är ledtrådarna som kan avslöja en ommålad tavla och hur mycket gör det egentligen på värdet?

Jag har köpt min klocka med vetskapen om att den KAN ha en ommålad även tavla (även om jag inte tror det) så jag är helt ok med om så skulle vara fallet.
20160122_192516.jpg
20160122_192511.jpg

Jeg kan inte se at den skulla være ommålad, den ser helt korrekt ut efter min mening
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
- Bättre tillverkare använde bra pigment och bra lacktyper vilket gör att tavlorna för den oerfarne verkar "nya". Har du med tiden fått ett tränat öga så har du lärt dig att det finns många nyanser av vitt! Ett krav om du ska ha en möjlighet att via bilder se om tavlan renoverad, är högupplösta bilder tagna i rätt ljus (med rätt färgtemperatur) och det underlättar om du har en bra skärm hemma. Titta på logotyp och övriga typsnitt. En bra renovering är ingen dussinvara och förekommer ganska sällan på grund av den höga kostnaden. I fallet med den mycket fina Seamaster i denna tråd har vi en vederhäftig proveniens som bekräftar dess ursprung.

Förr var det ovanligt med renoveringar; om vi talar 80-90 tal mycket ovanligt. Då betalade inte folk värst mycket för en "allmogeomega". Nu målas det och trycks till förbannelse. När det i mina ögon betalas fantasipengar för enklare gamla ur kryper bedragarna fram från sina hålor.

Verkar helhetsintrycket märkligt; stämmer typsnitt och logotyp?
Finns skador på visare eller tavla?
Köp säljaren, omdömen och så vidare.
Är det rimligt att denna "enkla" Omega är ommålad?

Och sist men viktigaste när du köper gamla ur; en seriös säljare erbjuder full returrätt om du inte är nöjd. Är det ett dyrare ur är ju detta mycket viktigt. Då kan du på kammaren avgöra själv om du är nöjd.
Tack för ett bra svar! :)
 

mega

Rolex
Jag köpte en gammal Grand Seiko på ebay för två år sedan. Fantastiskt fin blå tavla. Enda problemet... Dom tillverkades aldrig i blått...
Fick som tur är pengarna tillbaka. Känns spontant som om denna kunde lurat vem som helst om den varit målad i en originalkulör. Jag synade den ordentligt vid leverans och upptäckte inget fishy med själva "arbetet".
Synd att läggs ner så mycket energi på att blåsa folk.

DSC_0040.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hodinkee har en artikel i ämnet som var bra och pedagogisk; https://www.hodinkee.com/articles/how-to-spot-a-

image.jpeg
Svårt att göra en generell guide så det finns ju en helt del orörda klockor som fastnar i deras fusk-filter. Mest störde jag mig nog på deras lysmasseguide, men det beror nog mer på att jag letar äldre ur än vad de hade som målgrupp och på de äldre är det ofta stor skillnad mellan tavla och visare även om det är orört
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vad säger ni om denna tavla, är den ommålad?
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3098/vara/1245900
0.jpg


Först tyckte jag den såg fin ut men sedan såg jag att Swiss-märkningen tycktes saknas. Sedan att index och lume-pluttarna var dåligt överrensstämmande. Är inte 12:an lite kladdig med? Vad säger ni?
Ser spontant bra ut på håll tycker jag. Ser dock inte så bra på bilden när jag zoomar. Skulle ju kunna vara tvättad/rengjord/bättrad på sina ställen också. Fin är den iallafall!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Röstar på original med hänsyn till det fina trycket och speciellt att index är så bra.
Ser spontant bra ut på håll tycker jag. Ser dock inte så bra på bilden när jag zoomar. Skulle ju kunna vara tvättad/rengjord/bättrad på sina ställen också. Fin är den iallafall!
Ja, som sagt, jag tyckte den var fin först men sedan vid närmare undersökning att den var något slarvigt gjord. Lustigt att man inte helker kan se något tecken på "Swiss" eller dylikt nere vid 6:an, det borde ju finnas tycker jag på denna femtiotalare (?) tycker jag.
 

Icaras

Rolex
Ja, som sagt, jag tyckte den var fin först men sedan vid närmare undersökning att den var något slarvigt gjord. Lustigt att man inte helker kan se något tecken på "Swiss" eller dylikt nere vid 6:an, det borde ju finnas tycker jag på denna femtiotalare (?) tycker jag.
Gissar på tvättad tavla. Ser ut som att översta "lacken" tvättats bort.
 

Kaha

Omega
Vad säger ni om denna tavla, är den ommålad?
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3098/vara/1245900
0.jpg


Först tyckte jag den såg fin ut men sedan såg jag att Swiss-märkningen tycktes saknas. Sedan att index och lume-pluttarna var dåligt överrensstämmande. Är inte 12:an lite kladdig med? Vad säger ni?
Jag tycker att fotona på Kaplans sida ofta är missvisande. Jag har flera gånger dömt ut en klocka, på bilderna, för sen om jag går förbi Kaplans i annat ärende och fått se att klockan såg mycket bättre ut i verkligheten.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tycker att fotona på Kaplans sida ofta är missvisande. Jag har flera gånger dömt ut en klocka, på bilderna, för sen om jag går förbi Kaplans i annat ärende och fått se att klockan såg mycket bättre ut i verkligheten.
Bättre så än tvärt om. ;)
 

Jimpa

Panerai
Otroligt matnyttig tråd för oss noviser. Tack! Fantastiskt hur kunskapen sprids vidare och vi hjälps åt.
 

BCKSTRM

Rolex
Lättast tycker jag är färgen, inte så troligt att en klocka på 50-60år har mjölkvit tavla eller svart så att det blänker. Jämför tavla och visare, är tavlan som ny men visarna rostiga är det ju troligtvis något skumt.
image.jpeg

image.jpeg

Original. Blank svart tavla men iofs inga rostiga visare...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aldrig reflekterat över det. Skulle den ju kunna vara då det vore rätt enkelt att göra. Verkar vara samma färg i index och visare med. Vad är det som får dig att misstänka det?

Drar tillbaka annons på den så länge...
Tänkte på hur lacken såg ut och att den saknade minutindex? Det senare är ovanligt på armbandsur. Såg däremot det du lade fram att det matchade visarna och det talar ju för att det kan vara original. Har som sagt inget mer än detta att gå på så det är en undrande fråga. Personligen hade detta stoppat mig från ett köp men det betyder ju inte att mina misstankar är rätt. Lägg gärna upp bättre bilder om du har.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tänkte på hur lacken såg ut och att den saknade minutindex? Det senare är ovanligt på armbandsur. Såg däremot det du lade fram att det matchade visarna och det talar ju för att det kan vara original. Har som sagt inget mer än detta att gå på så det är en undrande fråga. Personligen hade detta stoppat mig från ett köp men det betyder ju inte att mina misstankar är rätt. Lägg gärna upp bättre bilder om du har.
Jag vet faktiskt inte. Skulle dock kunna vara som du säger. Får läsa på vid tillfälle. Svårt att få till bättre bild än den i posten ovan jag lade till.

Skall till stranden med barnen nu men återkommer i frågan :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag vet faktiskt inte. Skulle dock kunna vara som du säger. Får läsa på vid tillfälle. Svårt att få till bättre bild än den i posten ovan jag lade till.

Skall till stranden med barnen nu men återkommer i frågan :)
Aaah, såg ingen bild när jag citerade, den är ju fullgod. Saknas även lysmassa? Ingen swiss-märkning? Då skulle jag tyvärr säga att den förmodligen är ommålad, men det är ju bara min gissning.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hittade en referens med målade minutindex, så @Aurum har nog rätt.
Kanske att den bara är tvättad så att index och swiss försvunnit?
MAR09198-(6).jpg
Bra jobbat! Ser ut som att index och visare är röda på även den? Tvättad skulle nog jag tippa på också...

Tack @Aurum Kontisgt att jag själv aldrig reflekterat över saknaden av minutindex. Den har iofs mest legat i lådan då den saknar krona.
 
Topp