Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Avgifter USA

Diskussion i 'Diskussion' startad av Klockers, 23 juli 2013.

1. Klockers
    Trådstartare

Klockers Stadsbo

Har aldrig handlat över nätet förut iaf inte från USA. Har kikat på en del klockor på chrono24.
    Vad tillkommer för avgifter/tull/frakt om man skulle handla från staterna? Handlar om klockor i 20-30k-klassen
    (Har sökt i forumet men hittade inga bra svar)
    Mvh

2. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Om du skulle fastna i tullen så brukar det väl vara 25%moms + tullavgift (vet ej hur stor den brukar vara).

3. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
  4. Rber

Rber Biskop

Brukar lägga på 30% på inköpspriset för att ta höjd.

ludde28 gillar detta.
  5. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    25% moms på totala inköpspriset (alltså även fraktkostnaden), tull var en schablonavgift på 7kr för några år sedan skulle gissa på att det inte ändrats för klockor men vet inte riktigt, den är iaf försumbar.
    Sen kan fraktbolaget ta ut en kostnad för förtullning på nån hundring.
    Att som rber räkna på 30% är nog ett klokt riktmärke för enkel uträkning.

Moorflax gillar detta.
  6. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Du skall betala moms 25% på klockan + eventuell frakt. Vad det beträffar tullavgiften så kan den max bli 10kr då tullavgiften är special när det kommer till armbandsklockor. Det är med andra ord som max beskrivit en schablonavgift.

7. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Känner du dig moraliskt obunden till det här med moms kan man ju fråga säljaren snällt ang hur han kommer värdera försändelsen.

Sen kan man göra en extra donation till bcf om man lyckas för att behålla sin plats i himlen :)

Stroboman, Bino och Bojke gillar detta.
  8. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Att tänka på är att en försändelse som är värderd till 50kr även är försäkrad till 50kr. Försvinner din klocka så får du 50kr (eller vad det nu står på paketet) i ersättning.
    Så om du tänker vandra den vägen bör du kolla på extern försäkring av paketet, risken är ju liten att paketet försvinner nu för tiden men den är inte obefintlig. En stor fördel med att sända lågvärderat är att din lokala postpojke inte ser att han håller ett paket värt 30kkr i handen och får därmed inte chansen att överväga om han kanske ändå inte är värd en bonus om 30kkr och rapportera paketet försvunnet.

Rivalen gillar detta.
  9. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Självklart skulle det isf krävas en 3:e partsförsäkring.

Rivalen och Seikosthlm gillar detta.
  10. Klockers
    Trådstartare

Klockers Stadsbo

Vilken värld vi lever i. Tillkommer ingen moms om man handlar inom EU?

11. MJ24

MJ24 Friends of KS

Nej, du skattar alltid i inköpslandet, så priset du ser på t ex Chrono24 från en handlare inom EU skall vara det pris du betalar exklusive frakt.

12. stelah

stelah Biskop

Gäller 25% moms även vid köp av en begagnad klocka? Det är också ett samtalsämne att svenskar som besöker USA river upp förpackningar och ser till att grejerna ser begagnade ut. Varför gör de så?

13. alfgren

alfgren Biskop

För att tullen ska tro att de är begagnade och inte inköpta på resan = redan tullat.

Köper du begagnat på c24 så är det 25% moms som gäller

14. stelah

stelah Biskop

Ja, jag såg det. Jag var inne på Tullverkets hemsida som @Donkii la upp här ovan. Moms gäller på både nytt och begagnat. Jag hart fått ett väldigt bra pris på en klocka i USA som jag letat länge efter, men med 25 % moms kostar den som inom EU. Det var ju synd. Jag har också hört att vissa ber säljaren skicka klockan för sig och box + papper i ett annat paket. Vad är poängen med det?

15. alfgren

alfgren Biskop

Ser ingen poäng i det. Om avsändaren är en klockhandlare är det inte direkt svårt för tullen att lista ut vad det handlar om.

16. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Poängen är väl typ bajs, det kan slinka igenom men likväl kan det fastna.

17. stelah

stelah Biskop

Tack, jag förstår. Det känns lite surt nu, men det går nog över, så småningom. :bored: Regler är regler, gillar man inte det kan man köpa en egen ö och starta ett nytt land där man kan stifta andra lagar.

18. Milanoo

Milanoo Torpare

Åk över och hämta den, kanske fortfarande blir billigare än att köpa den här.

19. stelah

stelah Biskop

Framför allt roligare. Jag har precis kollat flygtider, :p men det bästa vore om jag visste någon som är på väg hem därifrån i dagarna.

20. Milanoo

Milanoo Torpare

Kom hem från new york i onsdags :( men klockan kanske finns nån helt annanstans. Lägg upp en tråd, kan finnas nån i landet där borta.

21. stelah

stelah Biskop

Den finns lite söder om New York, i Maryland nedanför Baltimore, men den kan skickas. Tack!

22. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Nope...

23. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Blir 25% moms även på begagnat. Som du ska betala oavsett om du hämtar klockan själv eller får den skickad till dig. Allt annat är lagbrott.

24. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Så du vill att någon annan begår varusmuggling åt dig ;)

25. stelah

stelah Biskop

Jag vill inte bryta mot lagar och inte heller begå varusmuggling, men det kan kännas surt ändå. Skyddstullar är ändå något fint vi ska värna om. Det får vara för nu. Det blir ingen klocka förrän förrän jag hittar en här med samma pris. Tack för all info och kompetens.

26. Rolfex

Rolfex Bonde

Från:
    Rolfex
    Köpte en Seiko för 3.200kr från USA. Med tull och skatt blev det 860kr till för uthämtning av klockan.

Mårtenssons ur Brookfield