• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AVIATOR AVW9169G182 - kan man byta till metallband?

Dalbad

Breitling
Hejsan!

Jag är ny här på forumet här men har en fråga angående ett köp jag funderar på att göra. Jag kollar nämligen på en AVIATOR AVW9169G182. Som ni kan se på bilden är det ett läderband runt klockan dock fördrar jag ett metallband istället (tycker det är skönare). Finns det någon möjlighet att ändra? Isf, vart? :)

Tack på förhand
q8c5z5.png
 

fredrikb

Cartier
Välkommen!

Skulle tro att det samlade svaret du kommer få här är "köp inte den klockan".

Däremot kan du säkert få bra hjälp härmed att hitta en "riktig" klocka om du berättar vad du gillar och vad du har för budget.
 

Dalbad

Breitling
Varför skulle jag inte köpa den klockan? :)

Har en rätt låg budget, under 2000 kronor.
Ska utbilda mig till pilot och vill därav gärna ha en Aviator-klocka. Eller någon annan slags "flygklocka/flygmärke-klocka". :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor

tictac62

Cartier
Hej!
Tror du kan byta till länk, tror det sitter 2 st. Band stift på varje på varje bandsida för att bandet ska sitta snyggt, Diesel har det på några modeller, men det kan vara svårt att få det snyggt med länken, beroende hur bandstiftens hål är plasserade i
skänklarna. ( luggarna)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tack för svaren! :)

Finns det någon anledning varför jag inte ska köpa en Aviator? :)
Den är inte riktigt vad vi skulle köpa. Smak på utseendet är subjektivt, men ur ett sakligt perspektiv får du inte mycket för pengarna med den klockan. Den kommer antagligen ha en plastig känsla, och med ett icke-existerande andrahandsvärde kan du inte heller sälja den om du vill byta.

Du kan köpa den och vara hur nöjd som helst, men jag tror inte någon här skulle rekommendera den över kända tillverkare
 

Dalbad

Breitling
Alright, jag förstår. Vill inte lägg ut för mycket pengar på en klocka så för det priset kanske det är helt okej? :)
Finns ju andra flygklockor som Rolex och breitling men jag antar att det inte finns sånna för under 2000 kr? Om det finns får ni gärna länka! :)
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Kan inte hålla mig borta här... Det finns så många klockor som gör anspråk på att vara flygarur men där all koppling till yrket egentligen saknas. Ska du utbilda dig till pilot? Ok - det bästa man kan ha är egentligen något som du kan hälla bensin på - lovar att du kommer att göra det då du dränerar tankarna från vatten då du kommer ut på morgonen. Något du kan råka slå i alla möjliga kantiga föremål i en trång cockpit med, något som lyser utan för mycket besvär då du flyger i mörker. Ett stoppur är bra för att mäta dina blocktider också, speciellt då varje minut kostar dig mycket pengar om du självfinansierar...

Flightdecks ungefär samma princip. Spiller inget bränsle på den längre men min UTC Skydiver har fått rätt mycket kaffe över sig på sistone :)

Inget slår en G-shock då man börjar flyga. Hade själv en och fungerade extremt bra. Ful som stryk men det jag behövde... Kan säga att extremt få av mina kollegor har klockor värda att nämna...
Någon har sagt att flygskickligheten står i omvänd proportion till storleken på klockan :) lycka till med studierna.
 

fredrikb

Cartier
Kan inte hålla mig borta här... Det finns så många klockor som gör anspråk på att vara flygarur men där all koppling till yrket egentligen saknas. Ska du utbilda dig till pilot? Ok - det bästa man kan ha är egentligen något som du kan hälla bensin på - lovar att du kommer att göra det då du dränerar tankarna från vatten då du kommer ut på morgonen. Något du kan råka slå i alla möjliga kantiga föremål i en trång cockpit med, något som lyser utan för mycket besvär då du flyger i mörker. Ett stoppur är bra för att mäta dina blocktider också, speciellt då varje minut kostar dig mycket pengar om du självfinansierar...

Flightdecks ungefär samma princip. Spiller inget bränsle på den längre men min UTC Skydiver har fått rätt mycket kaffe över sig på sistone :)

Inget slår en G-shock då man börjar flyga. Hade själv en och fungerade extremt bra. Ful som stryk men det jag behövde... Kan säga att extremt få av mina kollegor har klockor värda att nämna...
Någon har sagt att flygskickligheten står i omvänd proportion till storleken på klockan :) lycka till med studierna.


Det här låter som ett riktigt bra råd. Jag skulle följa det.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tjena Dalbad !

Klart som fan du ska ha en flygarklocka när du ska bli pilot! Men, du kan ju för fan inte bara gå och köpa första bästa klocka det står aviator på, detta kräver lite research! Så tagga ner, plocka bort Aviatorn ur varukorgen och börja läs, fråga runt och kolla.
Har du stort köpsug så gör du som slimjim säger; köp en Seiko så länge tills du har råd att köpa nån riktigt cool pilotklocka som dina kollegor tittar på och nickar godkännande. Kommer du med den där Aviatorn till pilotskolan så kan det bli så att du snabbt drar tröjan över klockan när du får se vad de andra har på sig.

Här nedan har du lästips på flygrelaterade klockor där du kan börja din resa att mot ha ett värdigt pilotur på armen :)

Lycka till!!!

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-måndag-v-8.35623/#post-806783
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-måndag-v-7.35325/
https://klocksnack.se/threads/första-klockan-i-rymden.6348/

Den här hade Tom Cruise på sig i Top Gun:
PD10.jpg
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Den Seikon som slimjim länkar till ser ju riktigt bra ut! Tror dock att det kan vara värt att lyssna på Airbus i det här fallet eftersom det låter som en person med egna erfarenheter av yrket, även om Casio G-shock i regel är ganska fula. :)
 

Dalbad

Breitling
Jag är inte ute efter något som kommer underlätta min flygning då jag använder annat. Jag tycker bara det är roligt att ha något på armen som ser bra ut! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu skrev du ju inte anledningen till att du ville ha en den klockan från början, så här kommer ett lite längre svar nu när du givit mer information.

Som alltid med klockor så ska man köpa en klocka från ett klockmärke. Fakeguld ser dessutom förjäkligt ut, så sikta på stål eller något svart om du inte vill lägga "guldpengar".

Det måste inte vara dyrt för att vara bra. 2000kr kommer du långt med. Kolla in dessa exempelvis:

Citizen flightmaster kostar runt 1000kr. Har massa räknetabeller för piloter. Tål 200m.
921febceac2d.jpg


Seagull 1963 - En nyversion av en klocka som användes av kinesiska flygvapnet. kostar cirka 2000kr. Manuellt (handuppdraget) urverk.

4504823884_c2dcf40eba_z.jpg
 

Dalbad

Breitling
Ska troligtvis avvakta med ett klockköp då jag önskar mig en klocka när jag tar studenten nu till sommaren. Budget på 3000 kr. har ni några tips? Krav: Flygliknande och metall-länk. :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tjena Dalbad !

Klart som fan du ska ha en flygarklocka när du ska bli pilot! Men, du kan ju för fan inte bara gå och köpa första bästa klocka det står aviator på, detta kräver lite research! Så tagga ner, plocka bort Aviatorn ur varukorgen och börja läs, fråga runt och kolla.
Har du stort köpsug så gör du som slimjim säger; köp en Seiko så länge tills du har råd att köpa nån riktigt cool pilotklocka som dina kollegor tittar på och nickar godkännande. Kommer du med den där Aviatorn till pilotskolan så kan det bli så att du snabbt drar tröjan över klockan när du får se vad de andra har på sig.

Här nedan har du lästips på flygrelaterade klockor där du kan börja din resa att mot ha ett värdigt pilotur på armen :)

Lycka till!!!

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-måndag-v-8.35623/#post-806783
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-måndag-v-7.35325/
https://klocksnack.se/threads/första-klockan-i-rymden.6348/

Den här hade Tom Cruise på sig i Top Gun:
PD10.jpg
Om du inte gillar svart kan denna kanske vara mer i din smak; https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-torsdag-v-7.35449/
Annars är ju Fortis alt Breitling ett lämpligt flygarur som går att hitta till resonabla priser som Gummo föreslog.

image.jpg
 
Topp