Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Avlägsna glaset på din SKX007/009!

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av John R, 22 september 2012.

1. John R
    Trådstartare

John R Präst

Tänkte bjuda på ett indiantrix på hur
    man får ut glaset på sin Seiko skx007/009. För de som inte har verktyg hemma.

Bra att ha hemma!

Grillhandske för att du kan behöva pressa stenhårt och har du ingen handske så får du rejält ont i handen. 
    Funkar givetvis med annan vadderad handske. 

Nappflaska! Locket på märket MAM passar perfekt.

Limstift passa även det helt perfekt till glaset!

Bilderna är bara illustrationer man bör givetvis avlägsna boettlocket och plocka ut urverket. 

Ibland så står man inför uppgiften att t.e.x byta glas eller varför inte en chapter ring! 

Det är ganska lätt men vill informera om att glaset ibland kan sitta stenhårt. Lägg då klockan och nappflasklocket på golvet och pressa med hela din tyngd så ploppapar glaset ut.[​IMG]

Det svåra är att få på glaset med packningen. Placera glas och packning korrekt/rakt ovanifrån och tryck långsamt och hårt. Det har hänt att jag fått ställa mig med foten och pressa på som bara den!

Lycka till!

/ John R

2. hans

hans Petrus Kenicius

Från:
    Väster om hEden
    Tack för instruktionen John. Dina verktyg får mig att tänka på en lorry-sketch: - Man kan ju göra så, men det är ju inte rätt. :)

3. John R
    Trådstartare

John R Präst

Den e förjävla bra!

/ John R

4. Rossi

Rossi Präst

5. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Haha schysst guide !

Hur kom du fram till att prova en nappflaska? :lol:

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Cool! Glaset ska alltså pressas ut "mot framsidan"? Vilket håll ska man pressa när det ska tillbaka? Från det hållet glaset kom ut, eller motsatt?

7. John R
    Trådstartare

John R Präst

Det skall tillbax utifrån och in!

/ John R

8. Rockenfeller

Rockenfeller Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ah!
    Schysst guide! Har funderat länge på hur jag skall lyckas utan crystalpress. :)
    Äger ju tyvärr ingen nappflaska, vi får se vilken som är dyrast helt enkelt...
    Kan jag göra samma fast omvänt för att lyckas pressa det på plats? Hur blir det med chapterringen? klarar den att man bara köttar på med tryck?
    Ytterligare en fundering: Har du bytt chapterringen någon gång? Är den rotationslåst, eller är det en jäkla pill att få den rätt?

9. John R
    Trådstartare

John R Präst

Absolut! Det krävd precision och noggrannhet när
    man lägger på glaset med packningen men det går.
    Det finns en glaskant inne i boette som den stannar på!

/ John R

10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag trodde glaset, ringen och packningen trillade ur samtidigt när man trycker...?

11. John R
    Trådstartare

John R Präst

Bara glas och packning!

/ John R