Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Avmagnetisera?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Mr Chance, 7 januari 2014.

1. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Jag har en gammal automatisk Tissot som går rejält för fort, nästan 2x normal hastighet. Har förstått att den kanske blivit magnetiserad och fått rådet att avmagnetisera. Men hur fn gör jag det? Någon som har något tips?

2. firman

firman Stadsbo

Från:
    Cuba
    Gå till en klädbutik, be dom dra över den på larm bortagnings bordet :)

Eller gå till närmsta urmakare.

3. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Jo, jag fattar också att jag kan gå till närmsta urmakare. Tänkte bara om det fanns något Macgyverskt sätt att göra det hemma.

4. outarange

outarange Torpare

Hade en polare som höll den framför sin CRT-skärm samtidigt som han tryckte på "degaus", fast det var ju ett tag sedan :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Micke Ni gillar detta.
  5. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Jag har en avmagnetiserarmaskin som jag nyligen köpte på ebay för ca 10$

eriksson850 gillar detta.
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Kan även vara så att balansspiralen är smutsig, men han går även igenom hur en sådan tvättas :)

7. OBRKV

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hur känsliga brukar klockor vara för magnetiska fält? Jobbar nämligen ofta med högtalarelement. Lägger givetvis inte klockan direkt på dem men ibland händer det att man har ett i vänsterhanden.

8. Gavve

Gavve Greven

Jag vet inte om det var tillfällighet men en Rolle började gå knas efter att jag var på magnetröntgen för ngt år sedan. Gick perfekt efter avmagnetisering. Behöver ju inte vara just magnetröntgen som orsakade, men låg bra till tidsmässigt. Då ska man också tänka på att dinkan låg en bit från magnetkameran (säkert 20 meter). Vid direkt exponering hade inte ens Omegas senaste pallat det, är väl det värsta magnetfältet som vanliga dödliga kan utsättas för, värre än kärnkraftverk

9. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

No shit, jag har fått plånbok o mobil avmagnetiserade :) Hade en jacka i rummet. ingen bra ide alls

Gavve gillar detta.
  10. Gavve

Gavve Greven

Hehe beror på vilken röntgen du är på... Odenplan är nog värst har väl fan inte ens en dörr in till kameran

11. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Whaaaaaat? Jag körde mr på knät för nåt halvår sen, mobilsurfade mig igenom hela proceduren utan problem.

12. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Har varit inne hos urmakaren i slussengallerian - han har en gammal cylinderformad spole från en tvättmaskin, tjock-tv eller dylikt han kör ström igenom och då avmagnetiserar prylar med.

Mitt förslag blir således att slakta valfri vitvara hemma på en spole. Uppskattas säkert at resten av familjen.

Ett seriöst svar för quick-fix har jag tyvärr inte. Finns som sagt billiga apparater att klicka hem på ebay. Har för mig att urmakarvätskan One-dip även avmagnetiserar (hur nu det skulle gå till), men är inte säker.

Micke Ni gillar detta.
  13. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

One dip fungerar enbart till att rengöra balanspsiralen inte avmagnetisering! Om inte jag har missat något :)

Jag gjorde en uppackningstråd på en billig avmagnetiserare (65kr inkl frakt) för typ en månad sedan. Den fungerar fortfarande bra för mig...

http://klocksnack.se/threads/uppackning-ny-pryl-från-kina.15218/

JaTack och plattfot gillar detta.
  14. JaTack

JaTack Friends of KS

Intressant tråd. Verkar ju vara förvånansvärt effektiv och bra för att vara en så pass liten och billig manick. Kul :)

15. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Är du inte helt rudis med en lödkolv och har en liten skrotlåda, så bygger du enkelt ihop en själv!:)

Recept:

Ohmslag U=R*I

1st transformator som lämnar AC (
    1st spole av lämplig storlek för ditt objekt
    1st motstånd för att inte överbelasta transformatorn (om det behövs)
    1st strömbrytare

Här är mitt råttbo till avmagnetiserare byggd enligt receptet ovan!

16. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Detta skall testas. Tack Mr.