• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avvikelse

mrgd

Omega
Varför går min nyservade vintage Omega två minuter för fort, min nya Legend diver en minut för fort, men min nya Orient ray går rätt efter en vecka, varför? Det borde nästan vara tvärtom :wtf::nailbiting:;)

Men ärligt hur mycket bör en klocka dra sig innan man ska rucka den? Är 1 minut i veckan/9 sek per dag ok?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Kan väl ta ett tag innan nya och nyservade verk "sätter" sig och är inkörda. Vänta ett tag, och lämna sedan för ruckning.

Edit, läs om läs rätt, såg att det var i veckan och inte dygn. Då är det ju okej.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
1 min i veckan för en automatare är ingen fara. Bäst om det är fortare.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

plattfot

Rolex
Varför går min nyservade vintage Omega två minuter för fort, min nya Legend diver en minut för fort, men min nya Orient ray går rätt efter en vecka, varför? Det borde nästan vara tvärtom :wtf::nailbiting:;)

Men ärligt hur mycket bör en klocka dra sig innan man ska rucka den? Är 1 minut i veckan/9 sek per dag ok?



Som sagt, två minuter på en vecka är inte så mycket. Avvikelsen kan bero på en rad faktorer. Dem mest troliga är att någon komponent/ del i verket är slitet - kan vara allt från en tapp till en brygga och därmed ger olika gång beroende på om du bär klockan eller om den skulle ligga still, till att urmakaren bara missat optimera balansgången.

Jag hade hurusom inte varit oroad.
 

mrgd

Omega
Måste väl erkänna att jag är en före detta quartzare, så är van med mindre avvikelse, var medveten om viss avvikelse då jag blev automatiserad, men bara för att låta tiden gå kan man ju roa sig med att ställa om klockor ;)
 

san

Cartier
2-Faktor
Jag läste en intressant intervju med Philippe Dufour häromdagen. På frågan om vilken roll noggrannheten hos mekaniska klockor spelade, svarade han:
I will answer by question, who needs accurate time? We have accurate time everywhere. On the radio, on the TV, in the street, everywhere, even in your mobile (phone).

I always say we have to be honest. We can not reach the accuracy of quartz watches with a mechanical. If somebody says so, he's a liar. We have to be honest.

But people are buying different things. They are buying something with plenty of life. The tick-tock is something, the way the watch is winding or things like that. The accuracy is not . . . of course I wouldn't say it was normal that a watch is making one minute a day, no this is not the question. But between some seconds a day is normal. It is not possible to do better. We have to be honest.
Spiken på huvudet.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
1 min per vecka har jag absolut inga problem med då jag har ändå inte använder samma klocka längre än så.

Samma här. Roterar tre klockor med en vecka i taget (en på armen, två i windern):

- IWC Mark XVI: +2 per dygn på arm (+5 i winder)
- IWC Spitfire Chronograf: -4 per dygn på arm (-7 i winder)
- Sinn 104: +8 per dygn på arm (samma i winder)

Intressant att båda IWC'erna dubblar avvikelsen när dom sitter i windern, men det beror väl på att rörelsen är mera statisk än när dom sitter på armen. Hur som helst, helt nöjd med avvikelsen på arm. :cigar:
 

mouqvist

Rolex
Inte dåligt för en klocka som inte är COSC certifierad (tror jag)!
Certina DS3 1000m

image.jpg
 
Topp