Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Avvikelse

Diskussion i 'Diskussion' startad av mrgd, 21 februari 2014.

1. mrgd
    Trådstartare

mrgd Bonde

Varför går min nyservade vintage Omega två minuter för fort, min nya Legend diver en minut för fort, men min nya Orient ray går rätt efter en vecka, varför? Det borde nästan vara tvärtom :wtf::nailbiting:;)

Men ärligt hur mycket bör en klocka dra sig innan man ska rucka den? Är 1 minut i veckan/9 sek per dag ok?

2. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Kan väl ta ett tag innan nya och nyservade verk "sätter" sig och är inkörda. Vänta ett tag, och lämna sedan för ruckning.

Edit, läs om läs rätt, såg att det var i veckan och inte dygn. Då är det ju okej.

3. Mekmek

Mekmek Friends of KS

1 min i veckan för en automatare är ingen fara. Bäst om det är fortare.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

mrgd gillar detta.
  4. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    9sek per dag låter väll bra :) Orient är kända för att deras verk håller tiden mkt bra, hade en som diffa 2min under en hel sommar (2.5 månad).

Mforce, plexan och mrgd gillar detta.
  5. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Hmmm, har du haft en klocka så länge ? :).

Icaras, theargonaut och Apansson gillar detta.
  6. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Som tidigare talare sagt, ha lite is i magen, sedan får du väl se om du tycker att det är ett såpass stort problem :)

7. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Haha ja faktiskt, tro det eller ej! :D
    Btw. glömt svarat på din pm, hojta till när du kommit hem så skickar jag upp klockan :)

plattfot gillar detta.
  8. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Som sagt, två minuter på en vecka är inte så mycket. Avvikelsen kan bero på en rad faktorer. Dem mest troliga är att någon komponent/ del i verket är slitet - kan vara allt från en tapp till en brygga och därmed ger olika gång beroende på om du bär klockan eller om den skulle ligga still, till att urmakaren bara missat optimera balansgången.

Jag hade hurusom inte varit oroad.

9. mrgd
    Trådstartare

mrgd Bonde

Måste väl erkänna att jag är en före detta quartzare, så är van med mindre avvikelse, var medveten om viss avvikelse då jag blev automatiserad, men bara för att låta tiden gå kan man ju roa sig med att ställa om klockor ;)

laketwig gillar detta.
  10. plexan

plexan Borgare

Ja själv börjar jag snart misstänka att det sitter ett quartz verk dolt inuti 48743 verket i min Orient...

JaTack och Jockinho gillar detta.
  11. san

san Borgare

Jag läste en intressant intervju med Philippe Dufour häromdagen. På frågan om vilken roll noggrannheten hos mekaniska klockor spelade, svarade han:
    Spiken på huvudet.

Icaras, Sirba, Jens och 3 andra gillar detta.
  12. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    1min eller mera är inte OK, men att titta ock jaga sekunder varje dag, det skulle jag inte orka.

13. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Min exp 2 har ökat 3 sek på 11 dygn. Då har den legat i boxen och jag har handjagat upp den ca varannan dag.

mrgd och Seikoman87 gillar detta.
  14. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Hyfsat ruckat :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

15. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Helt ny;) oanvänd som bara ligger i boxen och inväntar att någon skall köpa den :)

16. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Jo sett det, önskar det var läge..

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Compiss gillar detta.
  17. ErikGBG

ErikGBG Biskop

1 min per vecka har jag absolut inga problem med då jag har ändå inte använder samma klocka längre än så.

Compiss gillar detta.
  18. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen

Mekmek gillar detta.
  19. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Samma här. Roterar tre klockor med en vecka i taget (en på armen, två i windern):

- IWC Mark XVI: +2 per dygn på arm (+5 i winder)
    - IWC Spitfire Chronograf: -4 per dygn på arm (-7 i winder)
    - Sinn 104: +8 per dygn på arm (samma i winder)

Intressant att båda IWC'erna dubblar avvikelsen när dom sitter i windern, men det beror väl på att rörelsen är mera statisk än när dom sitter på armen. Hur som helst, helt nöjd med avvikelsen på arm. :cigar:

20. Inte dåligt för en klocka som inte är COSC certifierad (tror jag)!
    Certina DS3 1000m

image.jpg

Mårtenssons ur Brookfield