Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bänkskivor...

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Marcilus, 25 april 2015.

1. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Den otroligt sjukt breda kategorin bänkskivor...
    Behöver tips på bra schyssta bänkskivor, sambon är inne på marmor, jag är osäker är mer av en granit kille tror jag, men vad vet jag. Länka gärna bilder som jag kan visa upp och ge mig gärna för och nackdelar :)

Tack på förhand!

2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Granit, marmor är mycket känsligare för slitage och fläckar.

3. Callxx

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Vi körde Svart Granit när vi renovera köket för snart exakt ett år sedan. Antik borstad yta, lite ruffig och jävligt snygg! Nu ser bänken lite blank ut men det är våra skarpa lampor som skapar ett oförklarligt fenomen... image.jpg image.jpg

Edit: vi har även marmor i vårt hus i Spanien också skit snyggt men jäkligt känsligt för syra.

P-A, HateWinter och Marcilus gillar detta.
  4. HateWinter

HateWinter Friends of KS

Har svart blank granit hemma... Vi gör av med mycket fönsterputs här hemma kan jag säga, det är väl nackdelen.

5. HateWinter

HateWinter Friends of KS

Så det blir lite klockrelaterat också ;)

image.jpg

Crille, Boris Balkan, Randel och 2 andra gillar detta.
  6. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det där var ju riktigt snyggt, gillar det blanka på något sätt, har barn dock, så antar att fönsterputsen kommer vara framme varje dag, snygg klocka [emoji108]

HateWinter gillar detta.
  7. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hur fungerar det med att lägga saker på bänkskivan då? Med tanke på att den ser lite ruffig ut? Dock väldigt snygg !

8. HateWinter

HateWinter Friends of KS

Bonusbild ;)

Om du inte har något emot att putsa lite varje dag så är det ingen fara! :)

Lycka till med erat val!

image.jpg

Kairo, Galaxy, Crille och 3 andra gillar detta.
  9. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    image.jpg image.jpg

Vi har carrera - vit marmor alltså
    O rostfritt

Fördelen med rostfritt är att bänkar i vinklar
    blir foglösa , vid spisen har vi marmor - bra att ställa varma grytor osv på.

En ljusare bänkskiva ger ett mycket ljusare kök.

jakob.dala och HateWinter gillar detta.
  10. Callxx

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Inga problem alls, det är inte såååå gropigt! Det är smidigt så sett att "smutsen" inte syns direkt.
    image.jpg image.jpg

Marcilus och HateWinter gillar detta.
  11. thomastheswede

thomastheswede Borgare

Vi kör betong, väldigt tåligt och underhålls med stenolja en gång om året. image.jpg

Jimpa, falten, Aquastaren och 5 andra gillar detta.
  12. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Betong har jag oxå kikat på, grejen är dock att vi köper nybygge ( lägenhet ) så jag antar att jag får köpa en "utanför" deras katalog typ betong och be dom sätta dit den? Vad tror vi?

13. HateWinter

HateWinter Friends of KS

Har köpt några nyproducerade lägenheter av Skanska och där är det som dom har i katalogen dom gäller. Vet ej hur det är hos andra dock!

14. isbjörn

isbjörn Borgare

Haft stenskivor i mina tre senaste bostäder. Grön marmor (kolmården?), brun granit (Finland) och nu i senaste huset svart granit. Den bruna graniten är min favorit. Lite ovanlig , mindre stelt än svart och inte så känslig för fingeravtryck som blanksvart. (Mina skivor kom från Puusteli.)

Marcilus gillar detta.
  15. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Okej! Köper från JM! Och dom verkar ha något avtal med marbodal :):) men deras är helt okej faktiskt :)

16. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Jag är långt ifrån någon expert på ämnet men päronen hade Carrera marmor när jag var mindre och ena skivan lyckades farsan förstöra när det var GT dags och den andra tror jag en av syrrans fylle fester lyckades rödvins patinera. Ruggit snyggt men de åkte ut strax efter syrrans fadäs för det gick inte längre att täcka med en skärbräda..

Har dock hört att nyare marmorskivor ska vara bättre men har ingen aning om det är sant eller ej.

Marcilus gillar detta.
  17. wayne

wayne Friends of KS

Jag har en bra kontakt som tillverkar bänkskivor. Dra ett PM för vidare information.

18. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hahaha okej!
    Dottern är en så länge bara 1år så hoppas att jag bytt bänkskiva tills hon fyllt 16. Haha är ju lite inne på marmor är ju fan snyggt det med.. Blir jobbigt det här

19. sharetracker

sharetracker Stadsbo

Från:
    Jönköping
    En bänkskiva i natursten är aldrig fel. Eftersom jag jobbar i bergmaterialbranschen så passar jag på att göra reklam för de svenska stenindustribolagen. Kika gärna in på WWW.sten.se och välj en leverantör som passar :)

Kson och Callxx gillar detta.
  20. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Varför inte betong? När det är bra gjort slår det alla stenskivor med hästlängder.
    Ett par stulna bilder
    image.jpg image.jpg

OBRKV gillar detta.
  21. wayne

wayne Friends of KS

Borstad Sangisgranit.
    20150426_085017.jpg

majsch och Callxx gillar detta.
  22. Lalas

Lalas Friends of KS

Köpte mattsvart granit och är toknöjd. Ser ut som ny efter ett år. Några vänner har Carerramarmor som har flera fläckar och repor efter ca 6 mån.

Skiljer massor i pris beroende på var du köper så kolla runt. Vi hade offerter som låg på över dubbla priset vi senare köpte till...

23. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Vad är det ungefärliga meterpriset för blank granit?

24. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Svart granit såklart!!
    image.jpg

Callxx och HateWinter gillar detta.
  25. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Jag har 2 tips till alla som överväger svart granit.
    1) I valet mellan matt och blank är blankt att föredra om man vill få enkelt underhåll. Kräver visserligen att man torkar ordentligt med mikrofiberduk för att ytan ska vara snygg men är inte så fläckkänslig som matta skivor där minsta fettfläck ger skiftningar.
    2) Som alternativ till svart granit (som om man ska vara petigt inte finns i naturen utan är ett samlingsnamn på flera olika mörka bergarter) där dom vanligaste bryts i Afrika finns svensk diabas. När vi köpte våra för något år sedan så var bara merkostnaden 10-15%. Lystern och känslan är överlägsen standard kvalitéerna och bara vetskapen att skivan har sitt ursprung i Sibbhult Småland var värt merkostnaden.

HateWinter, jabla och Callxx gillar detta.
  26. Mforce

Mforce Biskop

Porfyr ger grymt snygga bänkskivor.
    Finns i ett antal olika kulörer. Har tyvärr det inte själv men det kanske kommer av någon av de svarta sorterna.

27. egbert

egbert Friends of KS

Ok. Hittills har ingen benämnt den vackra vita toscanska marmorn vid dess rätta namn. Vi tar det långsamt.

Carrera. Heta som grillkol i pisten:
    image.jpg

Carrara. Italiensk stad med de berömda marmorstenbrotten:
    image.jpg

Själv kör jag mattsvart stenkompositskiva i köket!

28. FC St. Pauli

FC St. Pauli Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Får gå emot rådande konsensus i tråden och tycker vit skiva av något sorts hård sten är snyggt och tjusigt. Haft mörkare tidigare men ljusare tycker jag är trevligare om man inte har en bachelor pad.
    image.jpg

/gustav

29. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ingen som har Corian???
    Dyrt som fan, men ska vara helt synabeständigt och värmetåligt. Har tillverkat en kniv i vit Corian. Kan bearbetas med träverktyg, men flisar inte det minsta. Hyfsat reptåligt också.

Finns i en jäkla massa utseenden och färger.

80s, jabla, Pope och 1 annan gillar detta.
  30. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Ruskigt snyggt! Det av betongskivor jag kollat på har dock varit ohemult dyrt, i förhållande till vad det faktiskt är. Svårt nöt det där..

Också tecknat mig på nyproduktion. Marbodalkök där, vita profilerade (ram liksom) luckor som standard. Vitt rektangulärt kakel. Funderar på att snåla lite på bänkskivorna, mycket annat som lockar (typ välja till en sovrumsbalkong om idéen går igenom). Vit laminat finns som gratisval, hur är vita laminatskivor nuförtiden? Funkar dom, eller ser dom bara hopplösa ut?

Öppen planlösning kök-vardagsrum, så vill ha ett stilrent och diskret kök som liksom smälter in i bakgrunden.

Pope gillar detta.