• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bänkskivor...

Pope

Cartier
Ruskigt snyggt! Det av betongskivor jag kollat på har dock varit ohemult dyrt, i förhållande till vad det faktiskt är. Svårt nöt det där..

Också tecknat mig på nyproduktion. Marbodalkök där, vita profilerade (ram liksom) luckor som standard. Vitt rektangulärt kakel. Funderar på att snåla lite på bänkskivorna, mycket annat som lockar (typ välja till en sovrumsbalkong om idéen går igenom). Vit laminat finns som gratisval, hur är vita laminatskivor nuförtiden? Funkar dom, eller ser dom bara hopplösa ut?

Öppen planlösning kök-vardagsrum, så vill ha ett stilrent och diskret kök som liksom smälter in i bakgrunden.
Betongskivor gör man själv med lite fantasi, cellplast (som form för vask etc), nån infärgning, god vilja och vaselin. :D
Nej, men jag har sett sjukt fina betong-skivor. Går inte att jämföra med nån tråkig sten. Har installerat en som var sandfärgad och endast behandlad med såpa. Otroligt fin med mjuka former. Ser inte ut som nåt annat.
 

Pope

Cartier
Ingen som har Corian???
Dyrt som fan, men ska vara helt synabeständigt och värmetåligt. Har tillverkat en kniv i vit Corian. Kan bearbetas med träverktyg, men flisar inte det minsta. Hyfsat reptåligt också.
DSC_0046_106web.jpg


Finns i en jäkla massa utseenden och färger.

Corian är oxå riktigt coolt. Har faktiskt bara satt en corian-skiva under alla mina år som byggar-fjant men den var rejält snygg. Tunn och extremt obehaglig att få på plats så stress-svetten rann kan jag säga för, som du påpekar; De är inte gratis!
Men på plats nåt av de finaste jag sett!
 

demondave

Rolex
Betongskivor gör man själv med lite fantasi, cellplast (som form för vask etc), nån infärgning, god vilja och vaselin. :D
Nej, men jag har sett sjukt fina betong-skivor. Går inte att jämföra med nån tråkig sten. Har installerat en som var sandfärgad och endast behandlad med såpa. Otroligt fin med mjuka former. Ser inte ut som nåt annat.

Tror absolut på idéen att börja snickra formar på den svarta (eller om den blir vit, alla jävla val..) ekparketten och börja slabba med betong, släppvax och allt möjligt. Kan liksom inte gå fel, inte ett dugg :D

Antagligen exakt vad producenterna av betongskivor insett och prissatt efter. För dom pengarna som skivor till nuvarande lägenheten kostar skulle jag nog kunna fixa ett helt bulklass cement. 40 ton, that is. Frågan är bara vad mer jag ska gjuta för att bli av med allt.. :D
 

Pope

Cartier
Tror absolut på idéen att börja snickra formar på den svarta (eller om den blir vit, alla jävla val..) ekparketten och börja slabba med betong, släppvax och allt möjligt. Kan liksom inte gå fel, inte ett dugg :D

Antagligen exakt vad producenterna av betongskivor insett och prissatt efter. För dom pengarna som skivor till nuvarande lägenheten kostar skulle jag nog kunna fixa ett helt bulklass cement. 40 ton, that is. Frågan är bara vad mer jag ska gjuta för att bli av med allt.. :D
Jo....ja....visst.....ska lägga mig nu...:D
 

MBx

Cartier
Hade i en tidigare lägenhet bänkskivor i norsk labrador (granit?). Kolsvart med lillfingernsgelstora glimrande "flakes" som gav ett fantastiskt djup. SE-banken i Uppsala har en ljusare variant på sin fasad om du vill se i verkligheten.:)

Nu har vi vit carrara-marmor - sedan ett par år är även diskbänken av marmor.. Klassiskt och tidlöst men marmor tål inte syra (vinäger, citron etc) utan det ger matta märken. Däremot är marmor så mjukt att det kan slipas.:cool:

Sten är ett bra material till skivor men vilken typ bestäms av tycke och smak samt vad som passar i förhållande till den omgivande miljön.
 

Obeedoobe

Friends of KS
Ingen som har Corian???
Dyrt som fan, men ska vara helt synabeständigt och värmetåligt. Har tillverkat en kniv i vit Corian. Kan bearbetas med träverktyg, men flisar inte det minsta. Hyfsat reptåligt också.

Finns i en jäkla massa utseenden och färger.

Kör vit corian i köket och även handfatet i badrummet. Tål värme och är riktigt bra rent hygieniskt. Går att limma skarvfritt och polera upp om det skulle bli skavt. Bra skit helt enkelt.

Mvh
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

I vårat blivande hus kommer vi att köra kompositsten.
Priset mellan laminat och den varianten vi valde var såpass liten att det inte var någon mening med att köra med laminat. Priset för laminaten var skrattretande högt, vi är/var tyvärr bundna till en köksleverantör.
 

demondave

Rolex
Tjena

I vårat blivande hus kommer vi att köra kompositsten.
Priset mellan laminat och den varianten vi valde var såpass liten att det inte var någon mening med att köra med laminat. Priset för laminaten var skrattretande högt, vi är/var tyvärr bundna till en köksleverantör.

Fanken, får kanske ta in en offert på komposit också. Risk för att skillnaden är större för min del, lyckas inte hitta någon komposit bland tillvalen. Bunden till Marbodal och en lokal stenhuggare i prisklassen svindyr.

Å andra sidan var Marbodal högblank vit laminat bara en femhunka upp mot standard, totalt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fanken, får kanske ta in en offert på komposit också. Risk för att skillnaden är större för min del, lyckas inte hitta någon komposit bland tillvalen. Bunden till Marbodal och en lokal stenhuggare i prisklassen svindyr.

Å andra sidan var Marbodal högblank vit laminat bara en femhunka upp mot standard, totalt.

Priset för laminaten i vårat fall låg över 20k :s, för närmare 5kvm. Tror det var 25k i mellan för kompositstenen. Nästan så att de "tvingar" en att köpa stenen. Vi kommer köra ganska tunn skiva, tror den var på en 1cm
 
Topp