• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bära klocka på gymmet?

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Jag löper och i jakten på lättare gear för snabbare löpning så var klockan det första som rök.
 
T

Tobbe

Guest
Klockan är av, alltid och givet för min del! svettas som en jävla gris och de gånger jag kört med klocka har det varit ett "störmoment".Kan dock tilläggas att jag mest kör pass och väldigt sällan släpar mig mellan maskiner och vikterna :)
 

Poad

Omega
För några år sedan när jag skulle köpa min första riktiga klocka så skulle den fungera till ALLT och då även på gymmet. Efter en hel del tid på klockforum så insåg man ju att man var tvungen att en klocka till vad man än gör så för att svara på frågan: det är klart jag har klocka när jag tränar.
 

carlanton

Audemars
Har alltid min Breitling på gymmet. Det är väl lite det den är gjord för?

Fast nä, jag tar av mig den. Kör aldrig något annat än fria vikter och när man lyfter tungt är det lätt att den trycker för mycket mot handleden. Tidigare sprang jag ett par mil i veckan med den, men nu har jag höjt ribban och kör med pulsklocka och Runkeeper istället.
 

Speicherstadt

Breitling
Hej alla klocksnackare!

Nyligen blivit med min första bättre klocka och därvid har en del funderingar uppstått.

En praktiskt detalj jag funderar över är hur ni gör när ni ska till exempelvis gymmet eller annan plats där man inte vill bära klockan under själva aktiviteten. Vad jag tänker på är givetvis stöldrisken.

Visst, går man och tränar på lunchen eller så kan man ju alltid lämna klockan på kontoret eller vart man nu huserar men jag brukar som regel träna innan eller efter jobbet och det är ju tråkigt att lämna sin favoritklocka hemma en hel dag bara för att man ska träna.

Tacksam för input på ovanstående,

Hälsningar
Speicherstadt
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hej, välkommen till forumet!
Jag äger själv en Omega Planet Ocean och tränar med den utan problem. Kör väldigt tung styrketräning och ser hellre klockan på armen än i skåpet, trots att det inte stjäls på det gym jag tränar på.

Ser ingen anledning till att ta av den heller, om man inte kör tyngdlyftning med stöt & ryck dvs.
 

max

Dancing Queen
Beror på vad och var du tränar men sats har värdeskåp att låsa in sådant i vid receptionen. Annars känns det ju inte jätterisky att låsa in den i vanliga skåpet om du inte bor i någon överkriminell förort och då är rådet att flytta ;)

På armen tycker jag den är ivägen och utsätts för onödigt slitage.
 

NickG

Cartier
Beror nog mycket på vilken typ av gym det är, på mitt gym känner de flesta varandra och har en som lägger sin Superocean och telefon i en hylla ute i träningsloklerna som han alltid har syn över, en annan lägger även sin Seamaster och mobil på samma ställe, jag själv äger ingen klocka i den prisklassen så oroar mig inte så mycket när jag lägger den bredvid de dyrare klockorna haha.

Förstår ju att detta inte går att göra på alla gym men du kanske kan bära med dig någon typ av väska i gymmet, i storlek som en nessesär där du har klocka, mobil, nycklar etc.
 

Speicherstadt

Breitling
Jag vet inte vad för typ av gymträning ni ägnar er åt (jag själv tränar mest med fria vikter) men borde inte risken att klockan får sig en 'ding' vara ganska stor? Känns uteslutet för min del att ha den på under passet, tror jag.

Bor inte i någon överkriminell förort men det känns som att det finns gott om ljusskygga element på de flesta gymmen nu förtiden, från kedjor som 24/7 till SATS och dylikt. Själva riskmomentet som jag ser det är om någon ser att man placerar en dyrbar klocka i skåpet. Konstigare saker än att lås osv. har har knipsats har ju hänt.

Ett alternativ kanske är att redan på en plats där man är ostörd, placera klockan i sin väska?
 

NickG

Cartier
Jag vet inte vad för typ av gymträning ni ägnar er åt (jag själv tränar mest med fria vikter) men borde inte risken att klockan får sig en 'ding' vara ganska stor? Känns uteslutet för min del att ha den på under passet, tror jag.

Bor inte i någon överkriminell förort men det känns som att det finns gott om ljusskygga element på de flesta gymmen nu förtiden, från kedjor som 24/7 till SATS och dylikt. Själva riskmomentet som jag ser det är om någon ser att man placerar en dyrbar klocka i skåpet. Konstigare saker än att lås osv. har har knipsats har ju hänt.

Ett alternativ kanske är att redan på en plats där man är ostörd, placera klockan i sin väska?

Att ha på sig klockan under träning ser jag inte som ett alternativ då den är ivägen och lätt kan åka på stryk, kör också mest fria vikter, men jag förvarar den som sagt i en typ av hylla inne i träningslokalerna, vi har även ett fåtal skåp ute i lokalerna som man kan låsa in dem i om det finns något ledigt.
 

WBergdahl

Panerai
Jag ser ingen större risk att den går sönder eller tar märkvärdigt med stryk om du inte är oförsiktig eller kör, som snoozarn sa, kör stöt eller ryck!

Gymma på klockbroder!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Vill inte köra våldsamma övningar med en Datejust och brukar helt enkelt ta av den då, lägga i fickan eller i en påse i fickan om man är nojjig. Eller varför inte på golvet framför dig!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Hittade förövrigt en OP Date i omklädningsrummet en gång, lämnade in i receptionen och 10 sekunder senare kom en man inspringandes
 
  • Like
Reactions: ssl

WBergdahl

Panerai
Vill inte köra våldsamma övningar med en Datejust och brukar helt enkelt ta av den då, lägga i fickan eller i en påse i fickan om man är nojjig. Eller varför inte på golvet framför dig!
Lägga den på golvet känns läskigare än att ha på sig den... Risken att den blir stulen då är nog större än om man har på sig den
 

maxmol

Panerai
Klocka + Kettlebell = Kaos. Så jag valde faktiskt gym efter detta problem. Istället för ett mycket trevligt ryssgym i närheten så är jag medlem på ett SATS. Ryssgymet hade inga skåp överhuvudtaget. Allt man behöver är ju ett skåp och ett bra lås. Sen kanske man inte ska "blinga" loss med klockan men annars så är det ju inget problem. Man får bara undvika att ge tjuven tillfället. :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Lägga den på golvet känns läskigare än att ha på sig den... Risken att den blir stulen då är nog större än om man har på sig den

Tänkte mer om man sitter på en bänk eller står framför en ställning osv. Risken att någon kryper fram mellan benen och tar klockan utan att det märks är obefintlig.
 

Johanw

Cartier
Hur tränar ni? Har nog kört tung styrketräning i 10år och har alltid klocka på som endast tas av när jag använder dragremmar. Slår i mina klockor mer under vardagarna än jag någonsin gjort på gymmet. Och då har jag även vintage/plexi med mig. Sen ser det kanske roligt ut med en Datejust men just dykare som är byggda för att tåla lite. Kan man ta den till månen kan man träna med den.

e71a76e3-f657-4d09-b701-f960cf7d4d67_zpsb0120f39.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Beror på vad och var du tränar men sats har värdeskåp att låsa in sådant i vid receptionen. Annars känns det ju inte jätterisky att låsa in den i vanliga skåpet om du inte bor i någon överkriminell förort och då är rådet att flytta ;)

På armen tycker jag den är ivägen och utsätts för onödigt slitage.


Min gamla chef fick sin 16700 stulen ur skåpet på ett SATS i city för ett par månader sedan..
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Min klocka får aldrig följa med till gymmet.
Kör dock mycket ryck, stöt, KB osv. Inget bra för mina klockor.
 

Mr Chance

Kalmar
Känns spontant som att en sportrolle utan problem borde klara lite gymmande. En dj också. Klockor är till för att användas!
 

WBergdahl

Panerai
Tänkte mer om man sitter på en bänk eller står framför en ställning osv. Risken att någon kryper fram mellan benen och tar klockan utan att det märks är obefintlig.
Haha, jag fick världens roligaste bild i huvudet när jag läste det där! :hilarious:

Förstår nu hur du menade, och håller då med mig helt om att man kan ha den vid sig om man ska göra en kort övning där den annars är i vägen!
 

watchwelder

Friends of KS
Beroende på vad det är för pass jag ska köra så har jag den på handleden eller i fickan. Lägger den i ett värdeskåp vid receptionen ibland men det är ytterst sällan.
 
Topp