• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa beatern för ca 35 k? (bilder)

Vilken är den bästa beatern av dessa kandidater?

  • IWC Ingenieur 3239 vit

    Röster: 22 15.7%
  • Tudor Ranger

    Röster: 2 1.4%
  • Tudor black bay blue

    Röster: 27 19.3%
  • Rolex Explorer II 16570 vit

    Röster: 70 50.0%
  • IWC Spitfire Fliegeruhr UTC TZC 3251

    Röster: 5 3.6%
  • IWC Flieger Mark XV 3253

    Röster: 14 10.0%

  • Totala väljare
    140

Wboy

Panerai
Då går tankarna mot nästa klocka. Länge tänkte jag en lite finare klocka, typ Reverso classic på läder eller 1931, men nu lutar det mer åt en automatisk beater. Har den senaste tiden gått i tankarna att skaffa en beater i "mellansegmentet" för ca 35k (eller mindre). Som det är nu har jag antingen en hygglig kvarts-beater eller en BLNR som jag inte alltid är bekväm med att ha i alla sammanhang.

Här följer de urval som länge figurerat fram och tillbaka. Något gammalt och något nytt:

IWC Ingenieur 3239 (vit)
  • Ej in house-verk.
  • Väldigt trevlig om än enkelt utseende och fantastiskt armband.
  • Ett plus i min bok är att den inte är så hög.
  • Rätt dyr för att inte vara inhouse
    IWC 3239.jpg
Tudor Ranger eller Black Bay (Blå)
  • Ej in house-verk.
  • Prisvärda
  • Stilrena tool watches
    BS-Ranger-Wild-13.jpg
    Tudor-heritage-black-bay-blue-17.jpg
Rolex Explorer II 16570 (vit)
  • In house-verk
  • Prisvärd klocka för in house-verk.
  • Skönt med en Rolex som är lite mer alldaglig (ser ut som den är från Ur & Penn-som någon uttryckte det på forumet).
  • Minus för att det är en Rolex och jag redan har en Rolex.
  • Älskar denna modellen med blekta index och visare.
  • Extremt snygg på olika band, inte minst nato, vilket jag är sugen på.
    11951982_1035492189808367_1592344208657627785_n.jpg
IWC Spitfire Fliegeruhr UTC TZC 3251 eller IWC Flieger Mark XV 3253 (de äldre modellerna)
  • Ej in house-verk
  • Väldigt lågflygande tool watches
  • Väldigt bra på nato och andra band
  • Prisvärd
  • Snygg med gulnade huvud-index
    IWC UTZ.jpg
    3253 Mark VI.jpg
Tack på förhand för all input och givetvis är det okej att föreslå andra alternativ (dock ej submariner).
 

tomva1

Omega
Var och kikade på black bay här om dagen och upplever den som valuta för pengarna! Gediget bygge på länken for sure. Helt rätt med blått. Gör sig ännu bättre färgmässigt i verkligheten. Håll ögonen öppna här på k&s så kan du säkert göra något fynd :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Valde Explorer II enbart pga in-house-verk. Nu är det ju flera klockor där som kostar betydligt mycket mindre än 35 000 kr men jag tycker ändå det känns surt att betala mycket pengar för ett ETA-verk, när man vet att samma innanmäte tickar i klockor för 5000 kr.
 

Wboy

Panerai
Valde Explorer II enbart pga in-house-verk. Nu är det ju flera klockor där som kostar betydligt mycket mindre än 35 000 kr men jag tycker ändå det känns surt att betala mycket pengar för ett ETA-verk, när man vet att samma innanmäte tickar i klockor för 5000 kr.

Håller helt klart med. Inte minst om man tänker försöka ha dem på nato. 3239 är dock en lite annan sak eftersom att den är en helhet med länken på ett annat sätt än de andra.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Håller helt klart med. Inte minst om man tänker försöka ha dem på nato. 3239 är dock en lite annan sak eftersom att den är en helhet med länken på ett annat sätt än de andra.
Jag hade valt 3239 alla gånger om den hade haft ett roligare urverk :) Pelagos är ju grymt snygg om man har armar stora nog att kunna bära klockan.
 

Wboy

Panerai
Jag hade valt 3239 alla gånger om den hade haft ett roligare urverk :) Pelagos är ju grymt snygg om man har armar stora nog att kunna bära klockan.

Sant 42 mm är lite stort. Klockor behöver vara större än 40 mm. Gångreserven på 70 h på nya in house-verket lockar mig verkligen så det är en sak jag tycker är lite sådär på många klockor.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sant, bra att förtydliga. Nej, jag ska inte klättra i berg eller liknande aktiviteter och för sportigare klocktillfällen kommer jag dra på Breitling-kvartsen. Med det sagt bör den nya "beatern" inte vara ett rent muséeföremål. :happyhappy:
Ok, misstänkte det. Jag röstade på IWC mark XV. Clean och diskret. Vet inte mycket om modellen, men den fick min röst. Är den vattentät nog? Annars tycker jag självklart att du ska ha en vintagedinka med plexi. Tror du är mogen för det, och skulle vara kul att bryta av med... för att sen fastna djupt ner i vintageträsket... för alltid... Mouhahaha ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tudor 7016. Tål allt, servas billigt och är tät om den bara har bra packningar och glas. Skippa snowflake och hitta en fin med ros eller sköldlogga. För 35 så borde du få en kalasfin klocka som med tiden är värd betydligt mer.

Bild:

image.jpg
 

Wboy

Panerai
Ok, misstänkte det. Jag röstade på IWC mark XV. Clean och diskret. Vet inte mycket om modellen, men den fick min röst. Är den vattentät nog? Annars tycker jag självklart att du ska ha en vintagedinka med plexi. Tror du är mogen för det, och skulle vara kul att bryta av med... för att sen fastna djupt ner i vintageträsket... för alltid... Mouhahaha ;)

Tycker också att Mark XV är riktigt trevlig. Vattentåligheten vet jag inte, men svårt att veta med gamla klockor tänker jag.

Om inte själva problematiken var att jag ska ha en klocka i denna prisklass pga bekvämlighet snarare än budget så hade plexi-klocka varit väldigt intressant.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Ha!
Vi verkar tänka lika.
Mina "beaters"/"chilla hemma framför TV'n" klockor är nästan samma som de du väljer mellan.
IWC 3717 Pilot
IWC 3239 vit/guld
Tudor BB röd

Som du säger så sitter 3239 helt perfekt med sin slimmade och låga profil. ETA verk ser jag bara som en fördel för denna typ av klocka då det blir billigt och enkelt att serva.

Tudor BB röd är bara så snygg. Perfekt avvägda färger som gifter sig på ett underbart sätt och ett läderarmband som är en "match made in heaven" till denna klocka. En riktig fullträff som jag faktiskt har på mig just nu.

IWC pilot. Klassiker med borstade ytor som kommer att se i det närmaste perfekt ut efter många år av användning.

Vad jag vill ha sagt med detta är att du inte kan göra fel, välj den som talar mest till dig och som sitter bäst på armen!
Lycka till :)
 

Wboy

Panerai
Tudor 7016. Tål allt, servas billigt och är tät om den bara har bra packningar och glas. Skippa snowflake och hitta en fin med ros eller sköldlogga. För 35 så borde du få en kalasfin klocka som med tiden är värd betydligt mer.
image.jpg

Helt noob på gamla Tudor, men det var alltså in house-verk i dem på den tiden?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Helt noob på gamla Tudor, men det var alltså in house-verk i dem på den tiden?
Nä. Charmen är att de har ett simpelt ETA från mitten av 60-talet. Billigt och bra och sjukt framtidssäkert.

Akta dig från den tidiga cal390 som är svårt att hitta delar till. ETA-verket som följde är bra, tåligt och lättservat och delarna kommer aldrig att ta slut.
 
Topp