• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa investeringen på lång sikt?

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Träffsäkert och skarpsynt, du är nära sanningen.

1) Ekonomin är inget hinder för mig, jag har råd med båda klockorna om jag så vill. Jag försöker bara göra smarta ekonomiska val oavsett vad jag köper.

2) Jag är läkare. Utan att gå in närmare på det, så jobbar jag på olika mottagningar med en väldigt speciell och utsatt patientgrupp. Jag är ofta civilklädd och tänkte bära klockan på jobbet. Det är väldigt viktigt att mina patienter har förtroende för mig. Jag vill inte skapa onödig distans mellan oss genom kläderna eller accessoarerna jag har på mig. Så du har faktiskt helt rätt, och hade jag jobbat på en investmentbank så hade jag aldrig ställt den frågan.

3) Jag blev nyfiken på hur folk som har dyra klockor i Sverige känner efter att jag såg den här videon

Båda moonwatch och SD är rätt så diskreta. Kan lova att folk inte märker, om de inte är klockintresserad förstås. Jag har burit ett antal stålrolexar i många år nu i alla miljöer, och det är mycket SÄLLAN att folk höjer ögonbrynen och ställer frågor. Har SD nu, och ingen märker som förutsatt. Täck över klockan med tröja, jacka, etc. om du befinner dig i sunkiga miljöer för säkerhetsskull. Du kan göra speedy eller SD ännu mer diskret med nato, gummi eller läderband.

Kör på bara! Du vänjer dig.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hur nyligen måste en service vara gjord för att man skall betrakta den som nyservad?
Räkna med att det är service mellan var 5/8 år. För att förenkla räkna med ca 5k per service. Det beror lite på om ngt extra behöver bytas.

Vad är väl en tråd utan bilder. Min 116200.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Träffsäkert och skarpsynt, du är nära sanningen.
1) Ekonomin är inget hinder för mig, jag har råd med båda klockorna om jag så vill. Jag försöker bara göra smarta ekonomiska val oavsett vad jag köper.
Precis.

2) Jag är läkare. Utan att gå in närmare på det, så jobbar jag på olika mottagningar med en väldigt speciell och utsatt patientgrupp. Jag är ofta civilklädd och tänkte bära klockan på jobbet. Det är väldigt viktigt att mina patienter har förtroende för mig. Jag vill inte skapa onödig distans mellan oss genom kläderna eller accessoarerna jag har på mig. Så du har faktiskt helt rätt, och hade jag jobbat på en investmentbank så hade jag aldrig ställt den frågan.
Jag hade främst i åtanke egenföretagare med t.ex. LO och TCO-anställda samt i kundmöten. Att åka ut till en kund i en 911 med en guldrolex kan
a) göra kunden avundsjuk = svårare att sälja
b) göra att kunden, oavsett avundsjuka eller ej, kan få uppfattningen att du tjänar väldigt bra och därmed kan du få en mycket tuffare förhandling

Därtill finns det säker många andra situationer, och det du nämner, patientmöte för läkare och psykologer är ju helt klart ett sådant. Något man får tänka på är ju att en hel del "A-lagare" har fallit ganska långt, och därmed kan ha ganska bra koll på dyrare klockor etc. I alla fall tillräckligt bra för att ha koll på de vanligaste Rolexmodellerna.

I andra situationer kan en 911:a och en guldrolex vara en fördel för dig, situationer där kunder etc "vill vara med en vinnare". Här får ju var och en känna in sitt egen situation.

Rolex har ju lyckats så bra i sin marknadsföring, att de har en speciell aura, i alla fall i Sverige. Att sedan Omega idag varken är billigare eller sämre, spelar ingen större roll. Jag känner personer som pga av detta inte har några problem med att bära Omega på jobbet / företaget, men som aldrig, ALDRIG, skulle ha en Rolex på sig.

Omega är ju dock ganska känt också. Vill du vara ännu mer "safe" så titta på t.ex. IWC. Vill du vara ännu mer diskret kan du ju satsa på en Seiko GS, riktigt fina klockor, samtidigt med ett märke som många inte ens reagerar på, här kan du titta på dem:
http://www.grand-seiko.com/store/europe/sweden.php

Med det sagt, jag har "dyrare" klockor, men det har funnits situationer när jag har undvikit att använda dem.

3) Jag blev nyfiken på hur folk som har dyra klockor i Sverige känner efter att jag såg den här videon

Intressant video! Jag tar upp ett närliggande ämne i denna tråden:
https://klocksnack.se/threads/wis-ar-känner-du-någon-gång-att-klockan-är-ute-och-går-med-dig-istället-för-tvärt-om.52455/
 
Nu är inte TS förmodligen inte i samma liga som Herr Kamprad, inget illa menat, så känns som liknelsen haltar lite.
Ganska få personer i världen som är i IK:s liga. Men nu skrev jag att man kan vara i en LIKNANDE situation, dvs att man måste vara noga med vilket intryck man gör, speciellt vad gäller t.ex. lyxklockor. JA en ny V70 kostar mer än de vanligaste Rolexklockorna. JA en V70:n är en sämre investering än Rolexen. Men i de breda befolkningslagren innebär Rolexen + 10 år gammal bil större problem för dig än en Casio + ny V70. Så borde det kanske inte vara, men så är det.

Dessutom så kan du i de flesta fall hitta lika många personer som gillar att personer som det går bra för unnar sig en dyr bil, klocka, kostym eller liknande. Gör personen sitt jobb bra och levererar, kom i en 18k Ferrari och diamantkostym by all means.
Självklart. Men tyvärr är inte situationen så, vi lever i ett land med jantelagen. Så är det även om man tycker illa om det. Självklart får man bryta mot jantelagen, men man skall vara medveten om att det kan ha ett pris.

Lite väl extrema exempel och jag kan bara konstatera att vi ser på klockor från två helt olika perspektiv. Inget illa ment utan bara väl värt att ha i åtanke när man skriver på ett forum. Har man ett genuint intresse för klockor som just klockor och inte en accessoar så blir frågorna som TS ställde sekundära. Om man t.ex anser att eventuella skillnader avseende värdebeständighet mellan Rolex och Omega är avgörande för vilken man väljer så är man i min värld fel på det. Men som sagt, vi är alla olika.
Som klockägare har man liten möjlighet att påverka hur omgivningen ser på ens innehav, oavsett vad man har för egen inställning.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ja, en ståldatejust med slät boettring kan vara ett diskret val om man vill ha Rolex. Kanske då även välja det lite mindre märkestypiska Oysterarmbandet, istället för jubilee.

http://www.rolex.com/watches/rolex-watchmaking/bracelets.html
Beroende på ref på klockan är länkarna lite olika blingiga. 6-siffriga DJ har ju pcl dvs polerade mittlänkar vilket initialt upplevs som blingigt. Efter ett tag lär ju poleringen inte vara lika iögonfallande.
Samma sak gäller spännet på jubilee som är integrerat/dolt på superjubilee/6-siffrigt.
Exempel
image.jpeg
image.jpeg


Man skall nog vara medveten om att rolex är ett av de mest kända premiumtillverkarna. Även om det finns omegor som kostar mer så är de inte lika iögonfallande.

Som jag skrivit innan tror jag GSär det bästa om man har ett jobb som gör att en upplevt exklusiv klocka inte passar.
 
Beroende på ref på klockan är länkarna lite olika blingiga. 6-siffriga DJ har ju pcl dvs polerade mittlänkar vilket initialt upplevs som blingigt. Efter ett tag lär ju poleringen inte vara lika iögonfallande.
Samma sak gäller spännet på jubilee som är integrerat/dolt på superjubilee/6-siffrigt.
Exempel
image.jpeg
image.jpeg


Man skall nog vara medveten om att rolex är ett av de mest kända premiumtillverkarna. Även om det finns omegor som kostar mer så är de inte lika iögonfallande.

Som jag skrivit innan tror jag GSär det bästa om man har ett jobb som gör att en upplevt exklusiv klocka inte passar.

Du har rätt i att PCL ökar blingfaktorn, skulle gå att borsta till den för att göra den lite diskretare, så var ju armbandet på 16200. Det går ju att polera igen om man ändrar sig.

Precis, Seiko GS är nog ett smart val. Lite som att köra Lexus, även om Lexus väl blir mer och mer känt som premiummärke i Sverige. Seiko GS är ju helt klart mer diskret än Lexus.
 

oystercase

Cartier
Äh,

Du verkar ju gilla SD 16600 så kör på en sådan. Mycket mer allround än en speedy, vattentät, oförstörbar, så man behöver aldrig ta av den etc.
Du får tag i en fin för under 50k så i stort sett alla hemförsäkringar täcker helt vid förlust/rån.
De har kostat ungefär det samma de senaste 10åren och inte åkt vare sig bergodalbana eller raketuppskjutningar som vintageklockorna. Optimalt startalternativ om man är vän med prisklassen.

De går desssutom ganska bra under radarn, ingen datumbubbla och de flesta man inte vill ska lägga märke till den asocierar nog mest klassiska dj och dd med rolex.

Av alla mina klockor (ap, gp, helguldsrolex, vintage rolex mm.) Så är min 16600 nog den klocka som blivit kvar om jag varit tvungen att dra ner till bara 1 klocka. Just för att den fungerar i ALLA lägen och är en härlig klocka.

Tänk inte köp.
(var glad att du kan ha klocka på jobbet, det är inte många läkare som kan ha det!)
 
Senast ändrad:
Topp