Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bästa investeringen?

Diskussion i 'Diskussion' startad av tokyo tapes, 2 augusti 2014.

1. tokyo tapes
    Trådstartare

tokyo tapes Bonde

Jag har alltid köpt klockor utifrån vad hjärtat klappat för. Av de jag behållt har en del ökat i värde och en del har inte hängt med inflationen ens. Drivkraften att köpa ur har varit rent emotionell och värdeökningen har blivit en lycklig bieffekt.

Om man för en skoj skull skulle vara kallhamrat ekonomisk och bara tänka på på att klockan skall förränta sig över en viss tid. Vilka klockor skall man då titta på?

Både vintage och nytt gäller. Finns det nya klockor (limiterade?) som har värdeökningspotential? Finns det vintageklockor som är undervärderade? Har vintage subbarna peakat etc. etc...

jag tänkte att man skulle dela in dem i tre prisklasser (nuvarande priser):

-20K

20K-70K

70K+

/TT

2. M.U

M.U Biskop

Rolex, Rolex, Rolex

Att försöka förutspå klockor som kommer stiga i värdet är lika lätt som att hitta det runda sandkornet i lekplatsen

keroro gillar detta.
  3. tokyo tapes
    Trådstartare

tokyo tapes Bonde

Jo, naturligtvis är det så, men det är alltid roligt att spekulera och diskutera :)

4. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Köp en kristallkula.. :)

Icaras och ssl gillar detta.
  5. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Det är bara pengar. Köp det du vill ha och får ut störst glädje av.

kaell, Pilot och Johnne gillar detta.
  6. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Någon modell som inte har fått sitt genomslag och som i te längre tillverkas kanske?

7. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Köp fastigheter :)

willbur, yonsson, Amesoeurs och 1 annan gillar detta.
  8. Falcone

Falcone Stadsbo

Har du kollat tidigare trådar i ämnet? Här är några:
    http://klocksnack.se/threads/bra-investering-att-ha-klocka.576/
    http://klocksnack.se/threads/klockor-som-investering.25356/
    http://klocksnack.se/threads/investering-i-vintage-vad-tänka-på-ingen-rikemans-budget.21592/

I övrigt gäller vintage Rolex (perfekta exemplar med b&p, huvudsakligen sportmodeller) och vintage Patek (även de flesta nya LE Grand Complications) som gäller om du ska vara säker på viss värdeökning.

yonsson och ZQT gillar detta.
  9. par

par Friends of KS

Dagens tex nya rolex tillverkas i sådana volymer att det troligen inte kommer öka i värde. I min värld så görs de flesta limiterade klockor (undantag Patek men då är vi i en helt annan prisklass) i mängder att det lyckas mätta efterfrågan med råge och lite till.

Jakobb, Icaras och Solvik gillar detta.
  10. POO

POO Präst

Och väldigt inne idag. Inte alls säkert de kommer vara det i framtiden.

11. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Köp det ditt hjärta klappar för. Bästa investeringen är väl ditt eget välbefinnande ;)

Rookien, keroro, CapTaiN-MiFFo och 3 andra gillar detta.
  12. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Bara vintage Rolex. Har inte sett en enda som inte har ökat i värde , ett par hundra %.................Titta på Submariner 5513 vanlig eller GILT från 1970 .Vilken annan klocka har stigit i pris lika mycket ? Några av dom andra vintage märken stiger också i värde,men långt ifrån Rolex.

13. China

China Guest

Eller på sin tid billiga Kineser som idag kostar skjortan, det finns nog få klockor som slår t.ex. Sea-Gull ST4 som ökat i värde från några hundralappar till dagens marknadspris på 50-60tusen. Ett annat tips är hantverk i små serier, jag har inte sett något som är en förlustaffär i långa loppet. Lokal och global efterfrågan är ofta två helt skilda saker.

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

50-60' för ett Sea-Gull ST4? Det är sjukt.

POO och Spencer gillar detta.
  15. China

China Guest

Så ser verkligheten ut.;)

Få exemplar och intressant historik, sedan skall man inte underskatta den internationella efterfrågan.

16. POO

POO Präst

Att spå framtiden genom att titta på historien är inte the way to go om man säger. Få ting stiger i värde i all evighet.

DrDre gillar detta.
  17. POO

POO Präst

Du måste mena den Kinesiska? Knappast någon internationell sammmlare som pröjasar de pengarna på en kinesisk kopia.

18. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

Fan, sedan forumet har vuxit så mycket tycker jag att det mesta verkar ha varit vettiga investeringar... De breitlings som ligger ute är ju generellt 3-5 papp dyrare än på TTTs tid...

19. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Jag tror aldrig jag kommer göra en bra klockaffär men Rålex och PP verkar hålla värdet ganska bra, iaf vissa modeller.

20. Brogren

Brogren Friends of KS

Kopia?

21. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

22. POO

POO Präst

Jag har ingen egentlig koll man en snabb googling ger att kineserna i vanlig ordning bygger sina prylar på sånt andra utvecklat...

23. China

China Guest

Vad vet du om den saken?:D

Sedan rör det sig om ett urverk från kalla krigets dagar, utvecklat från en Bulova Accutron som Kineserna fick tag på från ett nerskjutet Amerikanska spionplan. Stekhet bland samlare i USA.

http://klocksnack.se/threads/kinesiska-klockor.27182/

paradis, Galaxy, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  24. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Tror nog att de flesta förstår att gamla Heuer är rätt så schysst pris-satta sen länge. Särskilt underbara Bund! Extremt mycket klocka för under 2k som bara kan stiga.
    Men visst, det är bara trams om man ser hur utvecklingen varit på en del Rollar. 6538, DRSD mm...

25. POO

POO Präst

Ja vad vet du? Jag tror inte många internationella samlare skulle vara intresserade. Och jag vet att allt förmögnare kineser är intresserad av sin egen historia.

ZQT gillar detta.
  26. China

China Guest

F-L-P, Knight, mace och 1 annan gillar detta.
  27. DrDre

DrDre Friends of KS

Vad är Sea-Gull ST4? En klocka som gått från några hundringar till 60 tkr på några år låter ju onekligen spännande? Vad är det jag har missat? Har någon några länkar, vore kul att läsa mer.

28. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    George Daniels klockor skall du samla på..... Tror dom stiger bra i värde.

29. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    En vintage svarttavlad daytona enligt John Mayer.

theargonaut gillar detta.
  30. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Gärna PN :)

Guillbert och Karatekid gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield