• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa köp runt 10.000:-?

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jag har länge velat och velat om vad som är de bästa köpet för mig kring 10.000:-. Frågan är på många sett besvarad tidigare, men jag tycker inte det finns något "rätt" svar eftersom vi alla är olika!

Det måste så klart byggas upp på ett antal kriterier. Jag har länge länge varit näst intill tvärsäker på en Legend Diver men efter att ha testat den ett flertal gånger måste jag tyvärr inse mina begränsningar, jag har väldigt smala handleder!

Så vad letar jag efter? En klocka i klassisk stil med ett någorlunda bestående värde. Vattentäthet är ett plus och gärna lite stryktålighet just eftersom klockor är till för att användas!

Jag vill egentligen inte säga för mycket, tanken är att kanske på sikt kunna sälja/byta upp sig med klockan men jag har inget emot att köpa nytt om priset är rimligt. Jag har sneglat på många SMP och DJ osv men jag är fortsatt för osäker på att handla när de saknas servicehistorik, papper osv.

Eller är de kanske bästa att bara vänta och lägga pengarna på hög?.... de tråkigaste men kanske bästa på sikt???
 

fredrikb

Cartier
Mina fem cent:

Det finns en del fina och intressanta alternativ för runt 3-5000 kr. Därefter är det ett hopp upp till strax under 20 tusen för bra alternativ tycker jag. Utbudet mellan 5 och 15 tusen är inte särskilt attraktivt.

Ovanstående menar jag begagnat.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Mina fem cent:

Det finns en del fina och intressanta alternativ för runt 3-5000 kr. Därefter är det ett hopp upp till strax under 20 tusen för bra alternativ tycker jag. Utbudet mellan 5 och 15 tusen är inte särskilt attraktivt.

Ovanstående menar jag begagnat.


Ett bra svar för det är precis där mitt huvud befinner sig just nu! För lägger man pengarna på hög ett tag till finns det helt klart ett flertal attraktiva alternativ.
 

fredrikb

Cartier
Så för att addera något konkret (i det lägre segmentet):
  • Orient har en del fina för en eller par tusenlappar, både dress och stryktåliga dykare
  • Seiko har en del schyssta för ytterligare lite pengar typ Stargate (ett par tusen) eller Sumo (4000?)
  • Glycines olika varianter på combat sub går att få runt 5000
  • En riktigt snygg vintagekronograf går att få tag på för 5000 kr (skulle vara mitt val) men då är den kanske inte så stryktålig och inte vattentät
Går du upp mot 15-20 tusen kan du istället få:
  • Rolex DJ - galet mycket klassiker men kanske inte så mycket stryktålighet (dock vattentät)
  • Tudor SUB - borde gå att få tag på en för runt 20, riktigt grymt alternativ
  • Omega PO (gamla kalibern 2500) om du vill ha en modern och riktigt tålig variant
  • Omega speedmaster pro (dock heller inte vattentät men tålig och beprövad)
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Till sist - om du prompt vill hålla dig till runt 10k skulle jag leta upp en Tudor prince date eller en date+day jumbo (ref 7017). Riktigt tidlös klassiker och håller värdet om du vill byta upp dig.


Intressant alternativ! Men med runt 10k tänker jag iaf några tusen upp och ner. Så för t.ex. 15k borde de väl finnas rättså hyffsade DJ, är dessa inte mer attraktiva?
 

fredrikb

Cartier
Jo, det tycker jag. För runt 15k får du en DJ i bruksskick på länk (säkert polerad och lite rasslig länk, men helt ok) utan box och papper. Det är om du frågar mig ett bättra alternativ, men det är ju 50% mer än dina 10.000 kr :)
 

mrgd

Omega
Bästa köp kan ju vara en bra rabatt, jag skulle kolla C24 för max utdelning (men kolla upp säljare). Köpte själv en ny LLD för ungefär samma budget för några månader senare, var lite orolig för storleken, men tycker det funkar bra. Innan jag hittade LLD:n var jag inne på Longines Hydro Conquest, finns t.ex 39 mm. Nu lurar jag runt Tudor, Alpina m.fl.
 

KMS

Rolex
Mina fem cent:

Det finns en del fina och intressanta alternativ för runt 3-5000 kr. Därefter är det ett hopp upp till strax under 20 tusen för bra alternativ tycker jag. Utbudet mellan 5 och 15 tusen är inte särskilt attraktivt.

Ovanstående menar jag begagnat.


Det där känns väl lite väl grovt. Enligt min mening kan man få herrejösses grymma klockor i segmenetet 5-15000. Eterna kontiki, Heuer/Breitling/Longines (vintage) kronografer, Fortis, Sinn, Oris, Lemania, Glycine Airman, Longines, Enicar Sherpa. Gäller bara att leta lite! Vilken som är bäst vågar jag inte uttala mig om.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Oris och Sinn har jag kikat en del på! Dock har jag ändå inte hittat någon modell jag verkligen fastnat för.

En begagnad SMP eller om jag orkar vänta tills rätt DJ dyker upp är det nog de som ligger närmast just nu.
Men vad bör man tänka på då? Har aldrig riktigt handlat vintage och SMP finns i tonvis med modeller?!
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Om du är sugen på något DJ-liknande kan du ju kika på en Tudor på rolex-jubilee, tror det ligger ute en till salu på K&S hehe :D
Nyligen servad är den också läste jag… :rolleyes:
 

aspo

Cartier
Sinn 356 är ju inte dum och om du har tur kan den väl rymmas om du hittar ett bra ex. Longines hydro conquest large tilltalar mig också och tål ju lite stryk...
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Sinn 356 är ju inte dum och om du har tur kan den väl rymmas om du hittar ett bra ex. Longines hydro conquest large tilltalar mig också och tål ju lite stryk...


Skitsnygg dinka men vet inte om jag verkligen är helt med på bead blasted? Föredrar nog borstat/polerat även om jag kan leva med bead blasted på min Archimede Flieger.
 

Maxim

Cartier
Flieger_Unitas_6498_800x800_4.jpg


7500kr, Stowa Flieger handwinding
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Skulle du välja att vänta lite och spara några tusen till så är ju tudor black bay en grym klocka som du hittar för under 20 i bra skick. Provade en igår och blev sjukt imponerad! Så mycket bättre i verligheten jämfört med bild!
image.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Rolex ref:5500, vattentätare än det mesta, 34mm lagom stor till dig, en miljon tavelvarianter, bara börja fundera på vilken du gillar bäst!
 
Topp