Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bästa klockan under 10 000 $? Världens bästa urmakare svarar.

Diskussion i 'Diskussion' startad av vikgul, 14 mars 2014.

1. vikgul
    Trådstartare

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    1394652990588.jpg

Roger Smith. Kari Voutilainen. Laurent Ferrier. Philippe Dufour. If there were four individuals that represented the absolute finest in independent, hand-made horology, it is these guys. Last fall, the four of them got together thanks to the Hour Glass Singapore's "Grandmaster" event. Here, a group of collectors asked the four masters a range of questions, but perhaps the most interesting was when they were asked what watch they would recommend under $10,000. Revolution Online was there to record their answers. Consider that not a single of these four men produce a watch even close to this price point. Their answers might surprise you, but we'll give a hint: two of them mentioned a brand that starts with an "R" and ends with an "x".
    This is what they had to say:

Philippe Dufour: "I would say that you could buy at this price, maybe a bit less, a very good watch in terms of value and quality. It's not Swiss — sorry — [but] a German brand called NOMOS. I found that this brand makes a very serious product. I like these watches, and for somebody who wants to start, I think this will be a good [choice]: not too expensive and good value for money."

Kari Voutilainen: "It's a tricky question. In this case, perhaps I would buy a Parmigiani to support my village. That is perhaps the best solution, because it will bring wealth to the area where I'm living.

Laurent Ferrier: "If I could only buy one, I would go for a Rolex Daytona. If you really want to start a collection, it's probably going to have to be with something simple, so the best way is to go to an auction and try to find original 50-year-old pieces that are still in good condition. That's a very easy way to start."

Roger Smith: "I don't know if this would surprise people, but personally, it would have to be a Rolex. They are exceptional watches and what impresses me about Rolex is that they're not very adventurous, which is good, because they know they have a great movement. The movements that they use are tried and tested. They've been around forever — why change the wheel? They have a watch that you can use for dress, sports, and it's a great all-rounder. Put one on your wrist and you'll probably die with that watch on your wrist. It's not everyone's cup of tea, but I look at the mechanics of a watch, the case and how all the components are constructed; to me, [the Rolex is] bulletproof, and I don't think you can get much better than that. They don't sponsor me, by the way."

Källa: http://www.hodinkee.com/blog/that-t...ur-what-watch-theyd-recommend-for-under-10000

Boris Balkan, Porsan, Bojke och 11 andra gillar detta.
  2. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Intressant :) ska kika in på NOMOS nu :D

3. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Rolex är starka även bland dessa jättar...

jabla gillar detta.
  4. Christoffer

Christoffer Stadsbo

Någon på forumet som någonsin ägt/äger en Nomos eller Parmigiani? Vore väldigt roligt att se lite bilder i så fall!

5. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

Vad säger man! 50 % av värdens exklusivaste urmakare väljer Rolex som bästa klocka under $10,000.

4cie, Bodén och vikgul gillar detta.
  6. vikgul
    Trådstartare

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Parmigiani gör ju minst sagt udda klockor...

7. garfield

garfield Friends of KS

Kul läsning. Tack. Rolexfanboysen (ink undertecknad) gläds.

8. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för den. Kul läsning. :)

9. Mattias79

Mattias79 Stadsbo

Jättekul att läsa. Fantastiska ord om Rolex men synd att frågan inte var ställd mer specifik och att en kille valde att göra reklam för en lokal producent istället att dela med sig av sin kunskap. Svarar dom utifrån ett "starta samling"-perspektiv eller "most bang for the buck"-perspektiv? Det är sannolikt omöjligt att svara kort och koncist men jag skulle vilja veta, utifrån deras erfarenhet, vilken klocka under 10'$ är mest kvalitativ?

Bojke, yonsson och Teknikfreak gillar detta.
  10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tyckte det stod under 10 000 och då trodde jag kronor .Men sen såg jag dollartecknet . Då försvann denna tråd ur intresset :arghh: .Tyvärr utanför min plånbok :depressed:

11. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

Jag reagerade också på det. " I would buy a Parmigiani to support my village". Vore trevligare om han svarade uppriktigt vilken klocka han tycker om.

Icaras, Bojke, keroro och 1 annan gillar detta.
  12. frest73

frest73 Bonde

Kul läsning. Har två Nomos, en Tangente och en Orion (och en Explorer 1). Kanonklockor, egen linje i design och tillverkning, inhouse (om man nu värdesätter detta). Väldigt mycket för pengarna. Dressklockor, eller åtminstone inte byggda för strapatser. Däremot har dom försökt sig på mer robusta klockor på sistone (Ahoj heter den, har jag för mig), och den ser inte kul ut.

13. addeh

addeh Stadsbo

Håller med föregående talare.. lurigt att värdera uttalandet angående Parmigiani.. Bra bara för att den är tillverkad på hemmaplan glädjer ju oss andra knappast. Ett lite mer utvecklat svar hade ju uppslattats. Att två av fyra skulle välja Rolex är ju trots allt en kvalitetsstämpel!

David och paradis gillar detta.
  14. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Hur väl stämmer det här påståendet när det kommer till vintage daytona i fint skick?

"go to an auction and try to find original 50-year-old pieces that are still in good condition. That's a very easy way to start"

ErikGBG gillar detta.
  15. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Parmigiani har en del ur som är "out there" men deras tonda serie tycker jag är skitsnygg med grym finish.

parmi.png

parmigiani.png

Johan M och Mattias79 gillar detta.
  16. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    3 rader om NOMOS, ock 13 rader om ROLEX, det säger väll något ,om vilken klocka under 10.000 usd...............;) .ocm Mr.Laurent Ferrier:vet inte vad han pratar om........:banghead:

vikgul och Ernesto gillar detta.
  17. 4cie

4cie Biskop

Kommer inte som en stor överraskning att de rekommenderar Rolex för under $10.000.
    Däremot skulle det förvåna mig om de fortfarande skulle rekommendera någon Rolex för över 10.000 usd eller värre, över 15.000 usd.

18. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

19. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Så... Vart hittar man en 50 år gammal Daytona i bra skick för 65 000 sek?

edit: ser att Mkarlsson han före.

Rozzy, easy rider, vikgul och 4 andra gillar detta.
  20. ZQT

ZQT The Banker

Boris Balkan gillar detta.
  21. vikgul
    Trådstartare

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Och dessa herrar är på absoluta toppen av klockkunnandet!

ZQT gillar detta.
  22. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Ärligt så vågar jag sticka ut hakan och säga, inget jag repeterar inget klockmärke ger så mycket "Bang for buck" om du räknar in alla parametrar. Folk gnäller över Rolexrepresentation på forumet. Anledningen är troligast att man har tillräckligt mycket kunskap för att fatta ett välgrundat beslut.

Boris Balkan och vikgul gillar detta.
  23. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    ock vill någon ha lite dyrare, mostexpensiverolex-lg1.jpg Rolex så finns den här...........The most expensive rolex in the world sold at auction in 2011 for $1.176 million at Christie's Important Watches sale.

24. gustavc

gustavc Stadsbo

Från:
    Örebro bosatt Shanghai
    Jag rekommenderar alla att pröva Nomos! Riktigt trevliga klockor och en kundservice utan motsvarighet.

Slänger upp en gammal bild, Nomos Ludwig Automatic 40mm !

Mkarlsson, Bojke, vikgul och 1 annan gillar detta.
  25. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

undrar vad man får pröjsa för en service på en sådan där!? :)

26. Falcone

Falcone Stadsbo

Det är inte det han säger. Han säger först att om han bara kunde välja en klocka för 10k USD skulle ha ta en Daytona. Sen råder han den som vill börja samla att rikta in sig på fina 50-talsklockor. Han ger alltså två alternativ avseende vad man kan göra med sina 10k USD.

Micke Ni gillar detta.
  27. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    De ligger över 10 000$ vilket gör hans svar lite underligt utöver vad som tidigare skrivits i tråden. Tondan i rosé kostar 13 500£

28. China

China Guest

Som sagt, det gäller billiga "affordables" inte "handmade in heaven". ;)

eriksson850 och Minuteman gillar detta.
  29. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Det jag alltid gillat med Rolex är att allt dom gör är så pass genomtänkt, i 50 års tid har dom utbildat AD-urmakare nere i Genéve i att serva deras urverk. Att jämföra med tex Omega, när dom för några år sedan släppte sitt co-axialverk som får anses som ganska avancerat så skickade dom en manual/instruktionsbok till urmakarna att jobba efter. Sen ska vi inte ens prata om utvecklingssvdelningen hos Rolex...

vikgul, Boris Balkan, Spencer och 1 annan gillar detta.
  30. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Gillar Nomos.

Något som störde på den Orion jag hade för något år sedan var att visarna inte var synkade att träffa index samtidigt. När timvisaren träffade index på tavlan låg minutvisaren fem, sex minuter före (eller om det var efter). Kanske en dålig dag hos urmakaren som monterade visarna på mitt exemplar men det gnagde lite på premiumkänslan...

Mårtenssons ur Brookfield