• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa klockorna för beg marknad

Karlwilliams

Breitling
Godmorgon på er!

Jag har fått upp ögonen för att köpa och sälja klockor. Detta för att kunna lägga undan några tusenlappar extra varje månad.

Mitt mål är att lyckas byta upp mig från någonting som kostar runt 10-12.000kr till en schysstare submariner eller panerai på sikt.

Detta kommer ju självklart ta ett tag och dåliga affärer kommer man nästan aldrig undan. Men för att förenkla lite för mig själv så tänkte jag helt enkelt fråga er. Vilka är de bästa modellerna att sälja i olika prissegment?

Kommer eventuellt ( om intresse finns ) även göra en tråd där ni får se hur det går. Kommer slänga upp bild och inköpspris på de klockor jag förmår mig att ta in.

Min första tanke är att köpa en lite äldre Omega Seamaster med cert och låda från chrono24 för 9-10.000kr.

Varje affär ska helst ge 25-30% vinst.


Allt gott!
 

Freddie L

Panerai
Vart tänker du annonsera för maximerad vinst?

Lycka till!
Tja, här på KS blir det nog svårt att sälja nu...

Till TS: Kör hårt och lycka till, men var försiktig så du inte skaffar ett dåligt rykte. Om du regelmässigt köper vanliga modeller billigt, och sen säljer dyrt är det en risk. Jag tror att det är mycket svårt att nå de marginalerna regelbundet.
 

Karlwilliams

Breitling
Hehe gillar att du frågar på ett entusiastforum. Känns som att vi kommer ses i "minst prisvärda-tråden" :D

Svarar på fler inlägg lite senare, jobbar just nu.

Min tanke är främst att hitta klockorna till ett pris som är lägre än marknaden i Sverige. Vill alltså sälja det prisvärt och inte "lura" folk.

Är själv entusiast men pga nytt jobb mm så har jag svårare att motivera ett klock-köp för ~ 50.000kr.

Mvh
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det du frågar efter kräver kunskap, om det var så enkelt att se arbitrage möjligheter och göra 25-30% vinst, tror du inte fler skulle göra det då?
Det är klart det går, men då får du nog plugga på lite först.
 

Skeeter

Panerai
Omöjligt är det ju inte men för att lyckas behöver man nog tillföra objektet något på vägen, helst genom eget arbete/kunskap som man inte tar ut någon ersättning för... Ungefär som att köpa en gammal bil reparera och tvätta/polera den ut- och invändigt och sedan lägga på några tusenlappar vid försäljning.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Godmorgon på er!

Jag har fått upp ögonen för att köpa och sälja klockor. Detta för att kunna lägga undan några tusenlappar extra varje månad.

Mitt mål är att lyckas byta upp mig från någonting som kostar runt 10-12.000kr till en schysstare submariner eller panerai på sikt.

Detta kommer ju självklart ta ett tag
Svarar på fler inlägg lite senare, jobbar just nu.

Min tanke är främst att hitta klockorna till ett pris som är lägre än marknaden i Sverige. Vill alltså sälja det prisvärt och inte "lura" folk.

Är själv entusiast men pga nytt jobb mm så har jag svårare att motivera ett klock-köp för ~ 50.000kr.

Mvh
På begagnade och vintage kan det ofta löna sig att tänka motsatt, internationella köpare betalar mer för många klockor. Siktar du på att göra stålar på klockor runt 10' så får du nog satsa på rejäl volym och litet påslag på varje. På Chrono 24 så huserar ju mest handlare som tänker som du men ofta har stor kunskap och erfarenhet så att du ska göra klipp där är föga troligt. Men vafan good luck man!
 

Zingo

Rolex
Kan bli svårt med den marginalen när man kommer upp i pris men att göra nån lax per klocka torde inte vara omöjligt men du måste kränga många..
De svenska internet säljarna av klockor köper ju in från utlandet och lägger på en slant och säljer vidare, dock då nya.
Lycka till!
 

Karlwilliams

Breitling
Många svar nu, får försöka svara lite fler inlägg senare!

Att det skulle vara enkelt har jag aldrig sagt. Däremot tror jag att tex en schysst Seamaster som jag köper för låt säg 8.000 skulle kunna gå för 10.000kr. ( kommer inte lägga några pengar på märkvärdiga ur och framförallt kommer jag satsa på att köpa så fint skick som möjligt men även med cert och Box.

Har en familjevän som byggt upp en hel verksamhet på detta vis. Visserligen på 80-talet. Killen åkte också på många klockmässor där han köpte "rätt" vintage rolex klockor.( inget internet gjorde det självklart lättare )

De modeller jag främst kommer kolla på i början kommer vara de lite vanligare "första" klockorna.

Har också i min ungängakrets en god chans till att kränga på dom något då och då.

OBS, innan ni säger att jag kommer lura mina vänner osv, så vill jag bara påpeka att de klockor jag ska försöka få tag på helst ska vara en aning under marknadspriset och de pris jag tar kommer vara likvärdigt de som finns på blocket el chrono24.

Sedan att alltid ha ett påslag på 30% kommer inte funka hela vägen. Men ska helst gör köp där jag inte gör för stora risker för att tjäna en 500-lapp.

Vi får se hur det går, kanske hittar jag något prisvärt i veckan!

Mvh
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Många svar nu, får försöka svara lite fler inlägg senare!

Att det skulle vara enkelt har jag aldrig sagt. Däremot tror jag att tex en schysst Seamaster som jag köper för låt säg 8.000 skulle kunna gå för 10.000kr. ( kommer inte lägga några pengar på märkvärdiga ur och framförallt kommer jag satsa på att köpa så fint skick som möjligt men även med cert och Box.

Har en familjevän som byggt upp en hel verksamhet på detta vis. Visserligen på 80-talet. Killen åkte också på många klockmässor där han köpte "rätt" vintage rolex klockor.( inget internet gjorde det självklart lättare )

De modeller jag främst kommer kolla på i början kommer vara de lite vanligare "första" klockorna.

Har också i min ungängakrets en god chans till att kränga på dom något då och då.

OBS, innan ni säger att jag kommer lura mina vänner osv, så vill jag bara påpeka att de klockor jag ska försöka få tag på helst ska vara en aning under marknadspriset och de pris jag tar kommer vara likvärdigt de som finns på blocket el chrono24.

Sedan att alltid ha ett påslag på 30% kommer inte funka hela vägen. Men ska helst gör köp där jag inte gör för stora risker för att tjäna en 500-lapp.

Vi får se hur det går, kanske hittar jag något prisvärt i veckan!

Mvh
Har du kunskapen som krävs att avgöra om något är undervärderat? Avgöra äkthet, servicebehov etc?
Låter som du riskerar att jaga "bästa pris" och sitta där med en klocka som behöver service för 5000, fastän du bara skulle tjänat 2000 på affären. Alternativt att du forslar "svarte petter" vidare så att någon annan får ta servicesmällen (bad guy beteende).

Lycka till, tror dock inte på idén. Om det nu inte är så att du redan sitter med all den här kunskapen som behövs.
 

rogart-63

Patek
Ska du köpa på Chrono24 och göra vinst:D. Tror jag skrattar på mig. Dagens skämt:p. Fy vad elak jag var nu:oops:. Nä ska du göra nån vinst på klockor ska du nog hålla dig ifrån chrono24? Kanske kan du göra vinst om du kan hitta nån klocka på Tradera och möjligen sälja på Chrono24? Omega klockor är dessutom svårt att göra vinst på ?
 
  • Like
Reactions: Ako

rogart-63

Patek
Köper man en klocka så ska man ge sig fan på att den går sönder innan man hinner sälja. Eller att köparen vill skicka tillbaka den? Ska man pyssla med klockhandel ska man nog ha ett rejält kapital? Så man kan ta nedgången innan det förhoppningsvis vänder?
 

JohnDoe

Rolex
Vill du tjäna pengar på klockor så köper du billigt i Sverige och säljer utomlands. De som är billiga i Tyskland o Italien är nog för risiga för att sälja i Sverige. För liten marknad här.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar TS ungdomliga naivitet. Klockor har funnits lääääänge och idéen att köpa billigt och sälja dyrare är ju inte direkt ny.
Byggare, bilmekaniker mfl har gjort så framgångsrikt men då sitter de på kunskaper som vanligt folk inte har. Är du duktig urmakare så...

Men kör på och håll oss uppdaterade. Jag tänker inte vara taskig utan hoppas du lyckas :)
 

JohnDoe

Rolex
Glöm inte bort att all "hobbyförsäljning" som du drar in mer än 50-60tkr/år på (någon här på skatten som har ett exakt belopp?) skall deklareras etc. De granskar alltid blocket o Tradera. Lättare att tjäna extra pengar på ett vanligt jobb.
 

Karlwilliams

Breitling
Ojoj, detta var ett känsligt ämne :p

Aldrig haft tankar kring att köpa "sketna" ur från tex Italien.

Förstår att det kan ta tid att också bli av med ett ur och göra en liten vinst på det.

Har kontakter som löser billig service på rolex, omega och breitling ( ngt dyrare för sistnämnda )

Kommer endast försöka sälja vidare klockor som är nyservade och med originaldelar.

Men, vi får se hur det går. Antar att det är precis som ni säger.

Kan ju alltid ge det ett försök, kul sysselsättning om inte annat;)
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Gå på loppis och i secondhandbutiker istället och hoppas att du någon gång ska ramla över ett fint vintage-ur för en tjuga som du kan sälja för ett par tusen, kanske mer.
Avråder starkt från dina planer om du inte har riktigt god kunskap och faktiskt kan torska rejält med pengar. Det finns lättare sätt att tjäna "några tusenlappar" att stoppa undan varje månad, som inte involverar så stora risker.

Edit: är det AD service på Rolex och Omega som du kan få billigt? Sånt spelar in ganska mkt.
 
Topp