Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bästa klockyrket?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av OxleyStateHigh, 3 februari 2016.

1. OxleyStateHigh
    Trådstartare

OxleyStateHigh Borgare

Vissa skulle väl hävda att urmakare är bästa klockyrket, då en urmakare ju håller på med klockor hela dagarna.

Men det är inte det jag är ute efter, jag är ute efter det yrke där man får en "lifestyle" där man kan schteka omkring med sin flotta klocka på mesta och bästa sätt - samtidigt som man förhoppningsvis tjänar tillräckligt för att köpa en klocka eller två.

Lite oväntat kanske revisor ligger nära toppen? Om man får tro reklamen dvs... ;)

2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
  3. OxleyStateHigh
    Trådstartare

OxleyStateHigh Borgare

4. Rey

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
    Inte är det inom vården i alla fall.. Blir lite ledsen när jag tänker på hur lite tid klockorna kommer få när man äntligen kommer ut i arbetslivet..

5. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Att jobba med bättre konfektion för kläder gör att man får se en och annan rolig pjäs bland sina kunder.

Bikinigubben, Kejsaren, MariaE och 5 andra gillar detta.
  6. OxleyStateHigh
    Trådstartare

OxleyStateHigh Borgare

Ja, men för patienternas och ditt eget bästa är det väl bäst att inte ha den på dig! DU får väl satsa på röntgenläkare eller annat utan patientkontakt? Men då får man väl se upp med magnetisering av klockan... ;-)

Jag har för övrigt läst på amerikanskt forum om en proktolog som aldrig tog av sig sin PP Calatrava, den hade läderband!

Fujoor gillar detta.
  7. Rey

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
    Haha well värdesätter dock patientkontakt före klockor (yttrade jag precis de orden?) och jag vet att det självklart är i allas intresse att man sköter sig där. Haft någon läkarlärare dock som rockat bland annat orange Omega PO på sjukhuset så jag antar att vissa skiter i det i viss mån.

8. OxleyStateHigh
    Trådstartare

OxleyStateHigh Borgare

Ja, men hur seriöst är det?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ignaz_Semmelweis#Discovery_of_cadaverous_poisoning

9. Rey

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
  10. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Formel1-förare. Riktigt stek och du kan köpa vilka klockor du vill, om du inte får en egen utgåva :)

OxleyStateHigh gillar detta.
  11. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Skribent/journalist. Förutom den lilla biten att man aldrig har råd att köpa några klockor själv...

JaTack, meuller, MariaE och 5 andra gillar detta.
  12. Oscaro

Oscaro Biskop

Investment banker, stekigt men nån har alltid en bättre samling

OxleyStateHigh gillar detta.
  13. OxleyStateHigh
    Trådstartare

OxleyStateHigh Borgare

Stort plus för den höga lönen - den ger tydlig köpkraft.

MEN men, hur mycket får en banker "schteka runt" egentligen? Man vill ju få maximal möjlighet att trycka upp sina feta klockor i fejjan på mindre bemedlade 20-25 åringar av motsatt kön i förhoppningen att det skall ge önskad reaktion.

Banking handlar väl mest om att sitta och svettas i kostymen på sitt kontor, eller umgås med ganska likasinnade? Eventuella sekreterare och supportpersonal är det väl inte någon större ruljans på?

Du antyder nästan det jag försöker fånga när du nämner att andra (dvs kollegor, de man umgås med dag in och dag ut) har fetare samlingar. Detta är inget en riktig klockschtekare har problem med. Han (eller hon) schteker omkring där han ständigt är största fisken i vattnet!

Rätta mig gärna om jag är helt fel ute!

14. OxleyStateHigh
    Trådstartare

OxleyStateHigh Borgare

Jag tror jag har hittat ett rätt bra svar här! (bostads)Mäklare!

Väl skött karriär ger god inkomst. Mäklar man inte allt för dyra objekt är chansen stor att man "överklockar" de flesta man träffar på dagarna. Man träffar mycket nytt folk, man kan schteka runt. Man kan trycka upp sin guldrolex i fejjan på kreti och pleti som belånar sig för livet med 6 millar för att köpa ruttna 70-talskåkar med originaltapeter.

Mecklare alltså! Vad sägs?

SCHTEKIGT!

15. TonySoprano

TonySoprano Bonde

Yrkeskriminell.

Wiliamo, Aquaracer2, rillesnille och 3 andra gillar detta.
  16. MaziK

MaziK Friends of KS

Är det helt enkelt inte ett "vanligt" jobb. Där en jobbar/sparar eller investerar i något som möjliggör köp av klockor. Ok det kanske inte kommer vara de mest exklusiva klockorna, tänker mig att det ändå blir klockor som räcker gott och väl så att säga för stekning

Annars så är det väl skådis/artist som ligger högt på en sådan lista eller entrepenörer.

Senast ändrad: 3 februari 2016
  17. Oscaro

Oscaro Biskop

En banker får "schteka runt" rätt ordentligt, 80+h arbetsveckor kopplas med minst 3 utgångar per vecka. Rolex AD samlar på sig ett lager innan bonusarna delas ut för att det inte är ok att spara din bonus. Är du intresserad och vill så kommer du garanterat ha bättre klockor än dina kollegor då majoriteten kommer köra på rolle eller andra dussindinkor. Däremot så kommer någon av dina md's också vara intresserade och sitta på en rejäl samling, men de spelar ändå i en annan liga.

18. OxleyStateHigh
    Trådstartare

OxleyStateHigh Borgare

Jag förstår att man kan vara "kung i baren" som banker, men det är ju inte direkt kopplat till yrkesrollen! (Dock möjligtvis indirekt!)
    Dessutom lågt hållbarhetsindex på tre festdagar i veckan.
    Bonuspoäng: Trevligt att AD:na har vett att anpassa sin verksamhet till yrket!

19. Strindberg

Strindberg Biskop

Svinrik arvtagare till något som genererar bra cash (eller har gjort under lång tid)?
    Vetskapen om att du inte behöver bry dig om pengarna samt gott om tid att blåsa på att jaga de "få" klockor som är svåra att köpa för pengar.

Disclaimer: De jag pratar om har det nog inte så lätt heller.

cjperry, theargonaut och MrNorrgard gillar detta.
  20. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Egen företagare där man man får utdelning förutom lön.

romanov gillar detta.
  21. Nashman

Nashman Bonde

Om någon av mina anställda dök upp på jobbet och sportade valfri AP eller schtekrolle i vitt guld skulle hennes/hans löneförhandling gå vääääldigt trögt nästa gång...

Forsberg, Macklin, Sjobedan och 2 andra gillar detta.
  22. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Butiksdräng så kunderna inte beter sig som översittare (om de vet vad det är för klocka såklart).

Strindberg och Echo Delta gillar detta.
  23. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Varför då?
    Han kan ha fått den i present (man vet aldrig.)
    Han kanske sålde mycket privat för att ha råd med den. Sluta vara en dömande chef. Jobbar han på bra och ger gods resultat så ska detta självfallet belönas väl, oavsett om han har en Patek eller Seiko på armen.
    Om du är seriös så skulle jag råda dina anställda att byta jobb.

Se på @Apansson t ex. Har en isad helgulds DD och en VC vid ung -20 års ålder. Hur har han råd med det? Han jobbar hårt, har sparat in på andra saker och vill kunna fortsätta köpa klockor. Ska hans ekonomiskt smarta beteende bestraffas genom att inte få löneökning trots att han gör ett bra jobb?

Tänk om tänk rätt.

Weasel, Aquaracer2, Osclat och 8 andra gillar detta.
  24. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Så dina anställda ska bara få högre lön om de "behöver" det? Ingen uppskattning från dig som arbetsgivare existerar eller?

Owaysis, vikgul, Kiddy och 5 andra gillar detta.
  25. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Kan tycka att det är liiiite fel inställning

Owaysis, Glusch, rillesnille och 1 annan gillar detta.
  26. marlun

marlun Präst

Säljare

27. Nashman

Nashman Bonde

Såja. Lugn i stormen nu. Jag erkänner att en ;) eller ett par hade varit på sin plats. :)

28. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Oavsett så är det en rätt kass inställning som du skämtsamt försökte rädda.

29. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Piloter med x antal års erfarenhet. Sett en del TT, s/s och guld rolex, AP, breitling och några patek.

Matts gillar detta.
  30. Nashman

Nashman Bonde

Medges att jag kunde uttryckt mig annorlunda för att det inte skulle tolkas som fan läser bibeln.
    :(