• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa klockyrket?

Vissa skulle väl hävda att urmakare är bästa klockyrket, då en urmakare ju håller på med klockor hela dagarna.

Men det är inte det jag är ute efter, jag är ute efter det yrke där man får en "lifestyle" där man kan schteka omkring med sin flotta klocka på mesta och bästa sätt - samtidigt som man förhoppningsvis tjänar tillräckligt för att köpa en klocka eller två.

Lite oväntat kanske revisor ligger nära toppen? Om man får tro reklamen dvs... ;)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
db86b107-4103-443e-85e6-9f8301193ba9_MEDIA.jpg

:)
 

Rey

Rolex
Inte är det inom vården i alla fall.. Blir lite ledsen när jag tänker på hur lite tid klockorna kommer få när man äntligen kommer ut i arbetslivet..
 
Inte är det inom vården i alla fall.. Blir lite ledsen när jag tänker på hur lite tid klockorna kommer få när man äntligen kommer ut i arbetslivet..

Ja, men för patienternas och ditt eget bästa är det väl bäst att inte ha den på dig! DU får väl satsa på röntgenläkare eller annat utan patientkontakt? Men då får man väl se upp med magnetisering av klockan... ;-)

Jag har för övrigt läst på amerikanskt forum om en proktolog som aldrig tog av sig sin PP Calatrava, den hade läderband!
 

Rey

Rolex
Ja, men för patienterna och ditt eget bästa är det väl bäst att inte ha den på dig! DU får väl satsa på röntgenläkare eller annat utan patientkontakt? Men då får man väl se upp med magnetisering av klockan... ;-)

Jag har för övrigt läst på amerikanskt forum om en proktolog som aldrig tog av sig sin PP Calatrava!

Haha well värdesätter dock patientkontakt före klockor (yttrade jag precis de orden?) och jag vet att det självklart är i allas intresse att man sköter sig där. Haft någon läkarlärare dock som rockat bland annat orange Omega PO på sjukhuset så jag antar att vissa skiter i det i viss mån.
 
Investment banker, stekigt men nån har alltid en bättre samling
Stort plus för den höga lönen - den ger tydlig köpkraft.

MEN men, hur mycket får en banker "schteka runt" egentligen? Man vill ju få maximal möjlighet att trycka upp sina feta klockor i fejjan på mindre bemedlade 20-25 åringar av motsatt kön i förhoppningen att det skall ge önskad reaktion.

Banking handlar väl mest om att sitta och svettas i kostymen på sitt kontor, eller umgås med ganska likasinnade? Eventuella sekreterare och supportpersonal är det väl inte någon större ruljans på?

Du antyder nästan det jag försöker fånga när du nämner att andra (dvs kollegor, de man umgås med dag in och dag ut) har fetare samlingar. Detta är inget en riktig klockschtekare har problem med. Han (eller hon) schteker omkring där han ständigt är största fisken i vattnet!

Rätta mig gärna om jag är helt fel ute!
 
Jag tror jag har hittat ett rätt bra svar här! (bostads)Mäklare!

Väl skött karriär ger god inkomst. Mäklar man inte allt för dyra objekt är chansen stor att man "överklockar" de flesta man träffar på dagarna. Man träffar mycket nytt folk, man kan schteka runt. Man kan trycka upp sin guldrolex i fejjan på kreti och pleti som belånar sig för livet med 6 millar för att köpa ruttna 70-talskåkar med originaltapeter.

Mecklare alltså! Vad sägs?

SCHTEKIGT!
tumblr_npvuyx1JeT1rjuvnwo1_1280.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Är det helt enkelt inte ett "vanligt" jobb. Där en jobbar/sparar eller investerar i något som möjliggör köp av klockor. Ok det kanske inte kommer vara de mest exklusiva klockorna, tänker mig att det ändå blir klockor som räcker gott och väl så att säga för stekning

Annars så är det väl skådis/artist som ligger högt på en sådan lista eller entrepenörer.
 
Senast ändrad:

Oew

Rolex
Stort plus för den höga lönen - den ger tydlig köpkraft.

MEN men, hur mycket får en banker "schteka runt" egentligen? Man vill ju få maximal möjlighet att trycka upp sina feta klockor i fejjan på mindre bemedlade 20-25 åringar av motsatt kön i förhoppningen att det skall ge önskad reaktion.

Banking handlar väl mest om att sitta och svettas i kostymen på sitt kontor, eller umgås med ganska likasinnade? Eventuella sekreterare och supportpersonal är det väl inte någon större ruljans på?

Du antyder nästan det jag försöker fånga när du nämner att andra (dvs kollegor, de man umgås med dag in och dag ut) har fetare samlingar. Detta är inget en riktig klockschtekare har problem med. Han (eller hon) schteker omkring där han ständigt är största fisken i vattnet!

Rätta mig gärna om jag är helt fel ute!
En banker får "schteka runt" rätt ordentligt, 80+h arbetsveckor kopplas med minst 3 utgångar per vecka. Rolex AD samlar på sig ett lager innan bonusarna delas ut för att det inte är ok att spara din bonus. Är du intresserad och vill så kommer du garanterat ha bättre klockor än dina kollegor då majoriteten kommer köra på rolle eller andra dussindinkor. Däremot så kommer någon av dina md's också vara intresserade och sitta på en rejäl samling, men de spelar ändå i en annan liga.
 
En banker får "schteka runt" rätt ordentligt, 80+h arbetsveckor kopplas med minst 3 utgångar per vecka. Rolex AD samlar på sig ett lager innan bonusarna delas ut för att det inte är ok att spara din bonus. Är du intresserad och vill så kommer du garanterat ha bättre klockor än dina kollegor då majoriteten kommer köra på rolle eller andra dussindinkor. Däremot så kommer någon av dina md's också vara intresserade och sitta på en rejäl samling, men de spelar ändå i en annan liga.

Jag förstår att man kan vara "kung i baren" som banker, men det är ju inte direkt kopplat till yrkesrollen! (Dock möjligtvis indirekt!)
Dessutom lågt hållbarhetsindex på tre festdagar i veckan.
Bonuspoäng: Trevligt att AD:na har vett att anpassa sin verksamhet till yrket!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Svinrik arvtagare till något som genererar bra cash (eller har gjort under lång tid)?
Vetskapen om att du inte behöver bry dig om pengarna samt gott om tid att blåsa på att jaga de "få" klockor som är svåra att köpa för pengar.

Disclaimer: De jag pratar om har det nog inte så lätt heller.
 
Om någon av mina anställda dök upp på jobbet och sportade valfri AP eller schtekrolle i vitt guld skulle hennes/hans löneförhandling gå vääääldigt trögt nästa gång...

Varför då?
Han kan ha fått den i present (man vet aldrig.)
Han kanske sålde mycket privat för att ha råd med den. Sluta vara en dömande chef. Jobbar han på bra och ger gods resultat så ska detta självfallet belönas väl, oavsett om han har en Patek eller Seiko på armen.
Om du är seriös så skulle jag råda dina anställda att byta jobb.

Se på @Apansson t ex. Har en isad helgulds DD och en VC vid ung -20 års ålder. Hur har han råd med det? Han jobbar hårt, har sparat in på andra saker och vill kunna fortsätta köpa klockor. Ska hans ekonomiskt smarta beteende bestraffas genom att inte få löneökning trots att han gör ett bra jobb?

Tänk om tänk rätt.
 

marlun

Rolex
Vissa skulle väl hävda att urmakare är bästa klockyrket, då en urmakare ju håller på med klockor hela dagarna.

Men det är inte det jag är ute efter, jag är ute efter det yrke där man får en "lifestyle" där man kan schteka omkring med sin flotta klocka på mesta och bästa sätt - samtidigt som man förhoppningsvis tjänar tillräckligt för att köpa en klocka eller två.

Lite oväntat kanske revisor ligger nära toppen? Om man får tro reklamen dvs... ;)
Säljare
 

Nashman

Omega
Varför då?
Han kan ha fått den i present (man vet aldrig.)
Han kanske sålde mycket privat för att ha råd med den. Sluta vara en dömande chef. Jobbar han på bra och ger gods resultat så ska detta självfallet belönas väl, oavsett om han har en Patek eller Seiko på armen.
Om du är seriös så skulle jag råda dina anställda att byta jobb.

Se på @Apansson t ex. Har en isad helgulds DD och en VC vid ung -20 års ålder. Hur har han råd med det? Han jobbar hårt, har sparat in på andra saker och vill kunna fortsätta köpa klockor. Ska hans ekonomiskt smarta beteende bestraffas genom att inte få löneökning trots att han gör ett bra jobb?

Tänk om tänk rätt.
Så dina anställda ska bara få högre lön om de "behöver" det? Ingen uppskattning från dig som arbetsgivare existerar eller?
Kan tycka att det är liiiite fel inställning
Såja. Lugn i stormen nu. Jag erkänner att en ;) eller ett par hade varit på sin plats. :)
 
Topp