• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa klockyrket?

Medges att jag kunde uttryckt mig annorlunda för att det inte skulle tolkas som fan läser bibeln.
:(

Ge dig inte för lätt här!

Ärligt talat, vem är den drömanställde för en arbetsgivare?
Jag hörde en amerikansk manager säga:
Nygift med ett nytt hus och stort dj*vla huslån. De jobbar på och kämpar men är samtidigt inte direkt lättrörliga på arbetsmarknaden. De gör ett bra jobb och kommer troligtvis inte att flytta någonstans.

Jag säger inte att "en dyr klocka på armen" är raka motsatsen till detta - men nog känns det som en lite mer lättrörlig individ?

Titta på ett av världens mest framgångsrika företag. IKEA. Det är fullt av personer som är extremt duktiga men som kanske inte har jättemycket utbildning. Det sänker deras lättrörlighet och de blir mer trogna sitt företag. Precis vad ett företag vill ha.
 
  • Like
Reactions: SSL

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ge dig inte för lätt här!

Ärligt talat, vem är den drömanställde för en arbetsgivare?
Jag hörde en amerikansk manager säga:
Nygift med ett nytt hus och stort dj*vla huslån. De jobbar på och kämpar men är samtidigt inte direkt lättrörliga på arbetsmarknaden. De gör ett bra jobb och kommer troligtvis inte att flytta någonstans.

Jag säger inte att "en dyr klocka på armen" är raka motsatsen till detta - men nog känns det som en lite mer lättrörlig individ?

Titta på ett av världens mest framgångsrika företag. IKEA. Det är fullt av personer som är extremt duktiga men som kanske inte har jättemycket utbildning. Det sänker deras lättrörlighet och de blir mer trogna sitt företag. Precis vad ett företag vill ha.
Fan alltså, jag håller inte alltid med dig, men du skriver intressant i dina inlägg.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Stort plus för den höga lönen - den ger tydlig köpkraft.

MEN men, hur mycket får en banker "schteka runt" egentligen? Man vill ju få maximal möjlighet att trycka upp sina feta klockor i fejjan på mindre bemedlade 20-25 åringar av motsatt kön i förhoppningen att det skall ge önskad reaktion.

Banking handlar väl mest om att sitta och svettas i kostymen på sitt kontor, eller umgås med ganska likasinnade? Eventuella sekreterare och supportpersonal är det väl inte någon större ruljans på?

Du antyder nästan det jag försöker fånga när du nämner att andra (dvs kollegor, de man umgås med dag in och dag ut) har fetare samlingar. Detta är inget en riktig klockschtekare har problem med. Han (eller hon) schteker omkring där han ständigt är största fisken i vattnet!

Rätta mig gärna om jag är helt fel ute!

@Oscar Ostlin 80h är en soft vecka ;)
 

Limpas

Cartier
Ingenjör. Folk har de klockor de tycker om och vill ha eller helt enkelt en klocka som gör jobbet för att de behöver en och köper alltså inte Rolex för att alla andra har Rolex (eller andra "svindyra lyxklockor"). Väldigt sällsynt att bli dömd utifrån vilken klocka man har eller hur dyr/schtekig den är, något som jag kan tänka mig är vanligt inom en del andra yrkeskategorier där klockval kanske inte alltid styrs av intresse.

Inte för att generalisera men... :)
 

Zingo

Rolex
Ge dig inte för lätt här!

Ärligt talat, vem är den drömanställde för en arbetsgivare?
Jag hörde en amerikansk manager säga:
Nygift med ett nytt hus och stort dj*vla huslån. De jobbar på och kämpar men är samtidigt inte direkt lättrörliga på arbetsmarknaden. De gör ett bra jobb och kommer troligtvis inte att flytta någonstans.

Jag säger inte att "en dyr klocka på armen" är raka motsatsen till detta - men nog känns det som en lite mer lättrörlig individ?

Titta på ett av världens mest framgångsrika företag. IKEA. Det är fullt av personer som är extremt duktiga men som kanske inte har jättemycket utbildning. Det sänker deras lättrörlighet och de blir mer trogna sitt företag. Precis vad ett företag vill ha.
Anställer IKEA många unga till kontoret för de mer avancerade tjänsterna utan utbildning?! :wideyed: Eller pratar vi varuhus anställda och 40-talister som lyckats göra karriär inom koncernen?
Tittar vi på skatt så har de ju riktigt tunga namn kopplade till sig och inom corpen är de ju kompetenta. Kanske har missat något?
 

Glusch

Cartier
Anställer IKEA många unga till kontoret för de mer avancerade tjänsterna utan utbildning?! :wideyed: Eller pratar vi varuhus anställda och 40-talister som lyckats göra karriär inom koncernen?
Tittar vi på skatt så har de ju riktigt tunga namn kopplade till sig och inom corpen är de ju kompetenta. Kanske har missat något?
Många mellannivåanställda (alltså någonstans mellan personal "på golvet" och högt upp i ledningar och dylikt) är personer som på pappret ofta inte ser ut att ha mycket till utbildning. En stor andel av dem utbildas inom företaget och gör mini-karriärer men stannar ändå inom koncernen. Har ingen direkt källa på detta, mer än vänner och kamrater som arbetat inom IKEA, så ta det som det är.

Sen är det självklart säkert så att om man kikar högre upp i koncernen (ledning, varuhusägare etc etc) hittar man säkert fler tunga namn och personer med stor kompetens och bra utbildning, men tror ändock att det @OxleyStateHigh sa står sig.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Rekryterar inom ekonomi och finans
Helt ok när det gäller att se klockor, Och även helt ok att bära själv utan att det sticker ut
 
  • Like
Reactions: ZQT
Det finns många andra sätt att kunna jobba ihjäl sig om man vill det!

Lite roliga länkar:
"I have two children who work in banking,” he said, speaking at yesterday’s panel on banking culture reform at the London School of Economics’ Systemic Risk Centre, “They both work until two or three am in the morning – nothing has changed.”"
http://news.efinancialcareers.com/u...children-are-now-working-18-hour-days-in-ibd/

Man kan uppenbarligen ligga runt 70 h på rätt ställe:
http://news.efinancialcareers.com/uk-en/196881/10-worst-banks-working-hours/

Knappast att jag skulle börja med den skiten!:
If your boss smokes, smoke. This will get you a solid hour of valuable one-on-one time during the day.
http://news.efinancialcareers.com/uk-en/195805/junior-banker-career-advice-gselevator/


Sammanfattningsvis kring finans:
Ja jag fattar man tjänar stora pengar och att man kan köpa fina klockor. Men NEJ jag tycker inte att man I SITT YRKESLIV umgås med för situationen underordnade personer (och då pratar vi inte om personer på samma företag utan "kunder") tillräckligt mycket och omväxlande för att kunna "schteka till dem" och "schteka runt" med sin glassiga klocka.
Typexempel:
Läkare till patient:
-Jag har en guldrolex och (outtalat)
- Du har cancer (uttalat)
...
Ja jag vet att läkare inte skall ha armbandsur på sig, men detta "typexempel" visar tydligt vad jag är ute efter när jag menar "schteka till".

Jag vidhåller att bostadsmäklare är bästa yrket hittills. Både vad gäller "schteka runt" och "schteka till". Hur mycket du än bjuder över på objektet ger det i slutändan mäklaren ganska lite ändrad ersättning, han viskar gärna i säljarens öra att du verkar "lite oseriös" ändå - speciellt om han fått löfte av en annan budgivare att sälja deras lägenhet om de vinner budgivningen.

Schtek over!

Nej jag är inte bostadsmäklare.

Ett annat alternativ är ju säljcoach! Verkar vara lite samma grej! :) Den klockintresserade hoppar till 4:10
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ni som kör det hårda banking-slitet som vi andra bara ser på film, är det det "spännande livet" som drar eller är det tanken på att kunna slappna av i medelåldern och njuta av cashen och nätverken?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Det finns många andra sätt att kunna jobba ihjäl sig om man vill det!

Lite roliga länkar:
"I have two children who work in banking,” he said, speaking at yesterday’s panel on banking culture reform at the London School of Economics’ Systemic Risk Centre, “They both work until two or three am in the morning – nothing has changed.”"
http://news.efinancialcareers.com/u...children-are-now-working-18-hour-days-in-ibd/

Man kan uppenbarligen ligga runt 70 h på rätt ställe:
http://news.efinancialcareers.com/uk-en/196881/10-worst-banks-working-hours/

Knappast att jag skulle börja med den skiten!:
If your boss smokes, smoke. This will get you a solid hour of valuable one-on-one time during the day.
http://news.efinancialcareers.com/uk-en/195805/junior-banker-career-advice-gselevator/


Sammanfattningsvis kring finans:
Ja jag fattar man tjänar stora pengar och att man kan köpa fina klockor. Men NEJ jag tycker inte att man I SITT YRKESLIV umgås med för situationen underordnade personer (och då pratar vi inte om personer på samma företag utan "kunder") tillräckligt mycket och omväxlande för att kunna "schteka till dem" och "schteka runt" med sin glassiga klocka.
Typexempel:
Läkare till patient:
-Jag har en guldrolex och (outtalat)
- Du har cancer (uttalat)
...
Ja jag vet att läkare inte skall ha armbandsur på sig, men detta "typexempel" visar tydligt vad jag är ute efter när jag menar "schteka till".

Jag vidhåller att bostadsmäklare är bästa yrket hittills. Både vad gäller "schteka runt" och "schteka till". Hur mycket du än bjuder över på objektet ger det i slutändan mäklaren ganska lite ändrad ersättning, han viskar gärna i säljarens öra att du verkar "lite oseriös" ändå - speciellt om han fått löfte av en annan budgivare att sälja deras lägenhet om de vinner budgivningen.

Schtek over!

Nej jag är inte bostadsmäklare.

Ett annat alternativ är ju säljcoach! Verkar vara lite samma grej! :) Den klockintresserade hoppar till 4:10

Förstår jag dig rätt om du försöker mena att mäklare är "överordnade" sina kunder?

Om detta är fallet så är det bland det mest verklighetsfrånvända jag någonsin läst.
 
Ni som kör det hårda banking-slitet som vi andra bara ser på film, är det det "spännande livet" som drar eller är det tanken på att kunna slappna av i medelåldern och njuta av cashen och nätverken?

Jag hade väl möjligheten men det blev inte så... Det som lockade mig var pengarna men också att jag tycker att det är ett väldigt intressant ämne - i rätt position i finansbranschen. Precis som att en person som älskar fåglar gillar att forska kring deras flyttmönster etc..

Jag hör gärna vad de som är där på riktigt säger!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Lite nyfiken på detta, vad gör ni alla dessa timmar och hur kan man ha så sjukt mycket att göra som är så brådskande? Alltså jag har fullt upp mina timmar på jobbet ohc visst blir det lite extra tid ändå men att köra +80 timmar/v. som är dubbel heltid rent statistiskt känns ganska märkligt hur man kan fylla alla dessa med jobb konstant.
Kom förbi mitt jobb, nästan obegränsat med saker att göra... Outputen på vår organisation är en av huvudfaktorerna som bidrar till inkomst både kort och långsiktigt. Vi gör allt för att skala upp, men skala upp tar resurser som då kortsiktigt bromsar tillväxten.
 

Owaysis

Cartier
Kom förbi mitt jobb, nästan obegränsat med saker att göra... Outputen på vår organisation är en av huvudfaktorerna som bidrar till inkomst både kort och långsiktigt. Vi gör allt för att skala upp, men skala upp tar resurser som då kortsiktigt bromsar tillväxten.
Men vad gör ni rent praktiskt? Är det nötande i exceldokument eller vad kan det vara som man gör?
 
Excel? Är det psynonymt med hårt arbetande människor? :) Jag jobbar med intern och extern mjukvaruutveckling.
Plastikkirurg?

Breast-Implants-silicone-or-saline.jpg

AMS%20700%20Series%20Penile%20Implant.jpg
 
Topp