• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa klockyrket?

Lowe92

Cartier
Haha well värdesätter dock patientkontakt före klockor (yttrade jag precis de orden?) och jag vet att det självklart är i allas intresse att man sköter sig där. Haft någon läkarlärare dock som rockat bland annat orange Omega PO på sjukhuset så jag antar att vissa skiter i det i viss mån.
Det är väl bara att dra på sig klockan när man går in för att diktera/går omkring i andra delar på sjukhuset där man inte har patientkontakt. Så gör jag iaf då jag gillar att ha klocka på mig men självklart inte har på mig den i ett patientmöte mm. Beror självklart också på var i vårdkedjan man befinner sig hur pass lätt det är att göra så, tror det är lättast för läkare.
 

Rey

Rolex
Det är väl bara att dra på sig klockan när man går in för att diktera/går omkring i andra delar på sjukhuset där man inte har patientkontakt. Så gör jag iaf då jag gillar att ha klocka på mig men självklart inte har på mig den i ett patientmöte mm. Beror självklart också på var i vårdkedjan man befinner sig hur pass lätt det är att göra så, tror det är lättast för läkare.

Ja det låter som en möjlighet! Får se hur det ser ut när man kommer ut på klinik ordentligt till hösten! Min gissning är att du har rätt i att man som läkare oftare kommer undan förmodligen stämmer, huruvida det är ok att det är så är en annan femma hehe. Man hittar säkert på något sätt för att maximera klocktiden när man väl är där!
 
Det är väl bara att dra på sig klockan när man går in för att diktera/går omkring i andra delar på sjukhuset där man inte har patientkontakt. Så gör jag iaf då jag gillar att ha klocka på mig men självklart inte har på mig den i ett patientmöte mm. Beror självklart också på var i vårdkedjan man befinner sig hur pass lätt det är att göra så, tror det är lättast för läkare.

Ja det låter som en möjlighet! Får se hur det ser ut när man kommer ut på klinik ordentligt till hösten! Min gissning är att du har rätt i att man som läkare oftare kommer undan förmodligen stämmer, huruvida det är ok att det är så är en annan femma hehe. Man hittar säkert på något sätt för att maximera klocktiden när man väl är där!

Lite som att vara whiskykännare / spritsamlare och köra taxi... Jag dricker bara MELLAN körningarna!
 
Möjligtvis om det gick att sprita bort fyllan ;)
:) Är det inte det som kallas "återställare"?
Självklart kan man gå och sprita händerna hela dagen, och det skall man väl också som läkare kanske...
Men
a) man blir väldigt torr om man spritar mycket
b) även om spriten tar bort en hel del, så är det väl inte 100%-igt? (länka gärna forskn artikel om någon vet sådan) Onödigt då att ha en bakteriesamlare (=klocka) på handleden, som man gör rent sällan, och som är svår att rengöra ...
 

Rey

Rolex
:) Är det inte det som kallas "återställare"?
Självklart kan man gå och sprita händerna hela dagen, och det skall man väl också som läkare kanske...
Men
a) man blir väldigt torr om man spritar mycket
b) även om spriten tar bort en hel del, så är det väl inte 100%-igt? (länka gärna forskn artikel om någon vet sådan) Onödigt då att ha en bakteriesamlare (=klocka) på handleden, som man gör rent sällan, och som är svår att rengöra ...

Haha well det är lite väl långdraget att jämföra en supande taxichaffis med någon som har på sig en klocka oavsett situation. Man ska som läkare och övrig vårdpersonal rengöra händerna mellan varje patient för att minska smittrisken. Självklart är det i praktiken olika riskscenarion om man jämför en kirurg eller läkare på IVA med t.ex en läkare på vårdcentral eller låt oss säga en hudmottagning. Om någon kommer in för att titta sina leverfläckar och du skulle ha på dig en klocka så är det ju i realiteten förmodligen en patient som i övrigt är frisk och inte påverkas av din klocka mer än klockan som arbetskollegan bar när de hälsade på varandra vid förmiddagskaffet. Utöver det så har ju folk på sig telefoner, tar i olika föremål som är ännu större bakteriehärdar hela dagarna så även om klockan stannar av eller är på från och till så finns behovet av spritning och tvålning.

Med det sagt så tar varken sprit eller tvål bort alla bakterier/virus då vissa av dessa behöver hårdare medel (läs extrem hetta,kyla, etc.) för att helt bli av med dem. Handsprit och tvål är endast en desinfektion och inte en sterilisering. I en optimal värld skulle alla tvätta händerna mellan alla interaktioner och ingen skulle ha smycken eller klockor någonsin i vårdsammanhang men riktigt så ser inte världen ut och med de olika faktorerna (strukturer, okunskap, hierarkier etc) som finns inom vården så kommer kanske i en viss grad vissa vårdgivare känna att de står över dessa regler eftersom de inte jobbar in en miljö där patienterna är nämnvärt utsatta. Säger dock inte att det är rätt att det är så men så ser realiteten ut.
 

Lowe92

Cartier
Lite som att vara whiskykännare / spritsamlare och köra taxi... Jag dricker bara MELLAN körningarna!
Är ju inte riktigt samma sak då jag alltid spritar och/eller tvättar händerna med tvål innan och efter patientkontakt. Men visst, det kanske inte är helt ortodoxt. Sen så är det ju som Rey säger väldig skillnad på var man jobbar. Är man på en avdelning med många smittkänsliga patienter, ex hematologen, så har man ju självklart en annan approach med klockan osv. Samma sak om man är på operation så tar jag inte på mig klockan mellan operationer om jag dikterar etc. Och om jag skulle göra det så innebär det extra tvättning innan nästa operation.
 

Calfen

Panerai
Fy fan jobbade 80+ förut men mera consulting hållet. Lärde mig massa men nu jobbar jag mindre än hälften av timmarna och tjänar lika mycket :)

Bästa yrket är enligt mig är bartender så kan man snacka massa dynga om klockor med alla intresserade :)
 
Topp