• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

mps

Cartier
Har under en längre tid använt OKQ8 Visa för lite bonus på bensinen och dels den 1% återbäring man fick på övriga köp.
Nu sänker de till 0.3%, dvs inte lönt.
Vad ska man nu ha för kort?
Lutar åt SAS eller SJ.
Samla så man får lite resor betalda.

Vad använder ni?
 

LS

Panerai
2-Faktor
Helt sjukt, jag gick in på Lifestyle för att starta exakt den här tråden! :D

Körde med OKQ8 Visa jag med men 0,3% är för dåligt. Tänkte avvakta någon månad och se vad de andra kortföretagen gör innan jag byter till något. Som det ser ut nu är Coop Medmera Mer överlägset när man kombinerar det med Betalo för att betala räkningar och sedan konverterar poäng till Eurobonus.

Just nu använder jag mitt SEB mastercard istället. Ingen bonus men fina försäkringar, förlängd garanti på hemelektronik och prisgaranti på det mesta man köper.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Gäller att vara snabb ;)

Just det du nämnde där.
Betalo.
Är det något som funkar?
Har inte provat själv men verkar vara många som använder och inga problem vad jag hört. Har du Coop Medmera Mer så är det inte heller någon avgift. Såg någon grabb som betalat takrenoveringen och fått bonuspoäng nog för två flygningar :D
 

Edin

Panerai
Har mycket dålig koll på detta men ganska säker på att om man kör Ica så har man iaf poäng på om man betalar räkningar osv..
 

aldraren

Omega
Som @LS säger, Coop Medmera Mer är favoritkortet för Eurobonus-samlare.
De har försämrat växelkursen något från 1:5 till 1:6 men ändå bra.
Kombinera detta med Amex Eurobonus, du får 2 for 1-voucher för 150K spend. Alltså får du ta med t.ex. frugan på samma resa om du vill utan kostnad :)
 

aldraren

Omega
Coop-kortet går som sagt använda på Betalo utan avgifter. Där kan jag betala i princip alla räkningar förutom bank- och andra kreditkortsräkningar. Smidigt sätt att samla poäng.

Jag fick Amex Eurobonus premium på köpet med min Amex platinum. Med den har jag växelkurs 0,15 , d.v.s varje krona ger 0,15 Eurobonuspoäng. Dessutom 2 for 1 - voucher när jag passerat 150K spend på ett kalenderår.
Är man riktigt hardcore skaffar man sig Amex Eurobonus Elite med växelkurs 0,20 och möjlighet till 2 st 2 for 1 med 300K spend..
 

LS

Panerai
2-Faktor
Coop-kortet går som sagt använda på Betalo utan avgifter. Där kan jag betala i princip alla räkningar förutom bank- och andra kreditkortsräkningar. Smidigt sätt att samla poäng.

Jag fick Amex Eurobonus premium på köpet med min Amex platinum. Med den har jag växelkurs 0,15 , d.v.s varje krona ger 0,15 Eurobonuspoäng. Dessutom 2 for 1 - voucher när jag passerat 150K spend på ett kalenderår.
Är man riktigt hardcore skaffar man sig Amex Eurobonus Elite med växelkurs 0,20 och möjlighet till 2 st 2 for 1 med 300K spend..
Coop låter helt klart bra. Får se hur dom kommer reagera på nya reglerna, annars skaffar jag nog ett sådant. Hysat sossigt att langa upp ett Coop-kort när man ska betala men det får man väl leva med :D
 

fredrikb

Cartier
Ames Eurobonus Elite är bra. 0,2 EB-poäng för varje spenderad krona, 20000 baspoäng per år per automatik vilket gör det lättare att nå Guld/Diamond-status samt möjlighet att få 2st 2-4-1 vouchers per år.
 

Johanw

Cartier
Coop-kortet går som sagt använda på Betalo utan avgifter. Där kan jag betala i princip alla räkningar förutom bank- och andra kreditkortsräkningar. Smidigt sätt att samla poäng.

Jag fick Amex Eurobonus premium på köpet med min Amex platinum. Med den har jag växelkurs 0,15 , d.v.s varje krona ger 0,15 Eurobonuspoäng. Dessutom 2 for 1 - voucher när jag passerat 150K spend på ett kalenderår.
Är man riktigt hardcore skaffar man sig Amex Eurobonus Elite med växelkurs 0,20 och möjlighet till 2 st 2 for 1 med 300K spend..

+1 på den. Läste om det på http://www.businessclass.se/ och efter att släppt på sossekänslan så var det bara att köra på. Betalade precis mitt nya tak med Betalo. Inga avgifter och gav 114000 Coop-poäng. Motsvarar nästan två inrikes T/R med SAS. För fem minuters jobb vid datorn. Är nog det bästa MasterCard-homagen att köra just nu. Har även Diners som ger 20 Eurobonuspoäng per 100SEK men inte lika lätt att hitta ställen som accepterar Diners medan MC funkar överallt.
 

LS

Panerai
2-Faktor
+1 på den. Läste om det på http://www.businessclass.se/ och efter att släppt på sossekänslan så var det bara att köra på. Betalade precis mitt nya tak med Betalo. Inga avgifter och gav 114000 Coop-poäng. Motsvarar nästan två inrikes T/R med SAS. För fem minuters jobb vid datorn. Är nog det bästa MasterCard-homagen att köra just nu. Har även Diners som ger 20 Eurobonuspoäng per 100SEK men inte lika lätt att hitta ställen som accepterar Diners medan MC funkar överallt.
Då var det ditt inlägg om taket jag läste på businessclass. Grattis till massa poäng :D

Är det någon som hört om Coop tänker hålla fast vid erbjudandet? Lite småsurt att skaffa och så försvinner det direkt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Läste också på businessclass.se om samma upplägg. Coop-grejen fattar jag däremot inte? Är det kopplat till Coop?
Amex-eurobonus är jag helt inne på. Har en polare som reser väldigt mycket i jobbet och vars privata resor i princip helt täcks av hans bonuspoäng.
 

RosaCasio

Cartier
Vi kör allt via coop med mera mer. Betalar räkningar via betalo och det funkar fint.
Tänkte tipsa om ikano kreditkort också, dock har jag inte det själv men nya rabatter på olika affärer varje månad. November ger 15% på klockbutiker till exempel. Det finstilta får ni läsa själv.
 
Coop-kortet går som sagt använda på Betalo utan avgifter. Där kan jag betala i princip alla räkningar förutom bank- och andra kreditkortsräkningar. Smidigt sätt att samla poäng.

Jag fick Amex Eurobonus premium på köpet med min Amex platinum. Med den har jag växelkurs 0,15 , d.v.s varje krona ger 0,15 Eurobonuspoäng. Dessutom 2 for 1 - voucher när jag passerat 150K spend på ett kalenderår.
Är man riktigt hardcore skaffar man sig Amex Eurobonus Elite med växelkurs 0,20 och möjlighet till 2 st 2 for 1 med 300K spend..
Gäller väl att man shoppar en del för att få det att löna sig dock? avgiften på det kortet är väl inte helt låg vill jag minnas (6-8k/år?)

Själv kör jag mest på MC kopplat till Clarion vilket ger lite bonus i form av hotellnätter och hyrbil m.m har ju iofs även Eurobonus kort. Körde Amex gold innan men tyckte det var för hög avgift mot vad jag fick :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Reser man en del och då framförallt med SAS så är det Amex Elite Eurobonus som gäller årsavgiften på 4000:- har man snart fått igen om man använder kortet flitigt. Som sagt går det att nörda ner sig ordentligt och betala räkningar och dyl genom betalo och använder man Coops kort är det gratis, andra kort har en procentsatsavgift beroende på leverantör. Som flera andra skriver finns det mängder att läsa på www.businessclass.se
 

RosaCasio

Cartier
Ska förklara lite vad vi använder vårt CoopMedmera-mer kredit kort till.
Alla gemensamma familjeutgifter betalas från det kortet och en gång i veckan betalar jag av det från vårt vanliga bankkonto ( man behöver alltså inte vänta på den stora räkningen) . Detta gör jag för att få bättre koll på att vi inte skenar iväg.
Alla räkningar ( ej kreditinstitut ) betalas också via betalo.se på nätet utan kostnad och det plussas på med 1 poäng per krona.

Som exempel har vi 50´i årsavgift till vår Brf som betalas via kortet och Betalo.se - det blir 50´poäng hos coop som motsvarar 50 flaskor Änglamarks Schampo eller 25 burkar ekologisk blåbärssylt eller 7500 Eurobonuspoäng hos SAS. Detta är alstå vad vi får extra på bara vår avgift på ett år till Brf. Tänk er då om ni gör som jag och betalar nästan alla utgifter på detta sätt.
Man får också dubbla poäng om man handlar på Coop eller deras sammarbetspartners ( Akademibokhandeln, polarn och pyret osv )

Man skulle kunna tro att jag jobbar på Coop eller liknande men det gör jag inte, gillar bara deras poängsystem. Jag handlar faktiskt aldrig på coop eftersom det inte finns någon prisvärd i närrheten, dock springer jag ner då och då i lokala Coop Nära och hämtar ut gratisgrejer :)
 

joca

Patek
2-Faktor

Taxman

Rolex
2-Faktor
Kan någon förklara hur Coops kort hänger ihop med eurobonus och Amex? Har ni två olika kort? Jag funderade på mastercard med eurobonus men medmera kanske är bättre då?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Kan någon förklara hur Coops kort hänger ihop med eurobonus och Amex? Har ni två olika kort? Jag funderade på mastercard med eurobonus men medmera kanske är bättre då?
Man kan med sina Cooppoäng växla dessa till Eurobonuspoäng och vise versa. Ingen direkt koppling till Amex. Coops mastercard har heller ingen avgift när man använder betalo. Så många kör Coops Mastercard där du får Cooppoäng på samtliga köp och kompleterar detta med Amex för att maximera poängen.
 

sveol

Cartier
Kan någon förklara hur Coops kort hänger ihop med eurobonus och Amex? Har ni två olika kort? Jag funderade på mastercard med eurobonus men medmera kanske är bättre då?

Är ej att rekommendera om man reser en del utanför landets gränser. De tar betalt för uttag samt valutaväxlingspåslag. Ansökte nu om Coop kort (de tar inte ut några avgifter utomlands) och kommer stänga av Mastercard Eurobonus.

Mastercard Eurobonus;
Valutaväxlingspåslag för köp och uttag utomlands 2%
Kontantuttagsavgift i Sverige och utomlands 3% på uttaget belopp, min 40 kr
 
Senast ändrad:

Roxen

Cartier
Jag har kört med Amex Platinum några år men funderar på att säga upp det. 6000kr i årsavgift och rätt så värdelösa poäng gör det svårt att motivera. Någon som har andra åsikter? Verkar som att det finns många andra betydligt bättre poängsystem.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag har kört med Amex Platinum några år men funderar på att säga upp det. 6000kr i årsavgift och rätt så värdelösa poäng gör det svårt att motivera. Någon som har andra åsikter? Verkar som att det finns många andra betydligt bättre poängsystem.

Haha, ja Coop Medmera verkar ju vara "the shit" just nu! Rejäl statusomställning från Amex platinum till ett Konsum-kort. ;) :hilarious:
 
Topp