• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

vlm1978

Cartier
Är det fortfarande gratis med Amex första året med inbjudan? Är det många som tar American express nu för tiden. Minns att det var mycket krångel med det förr.
Funkar hyfsat i Sverige, men långt ifrån överallt. Värt att tänka på är att det typ inte funkar alls i vissa länder (exv Frankrike)
 

vlm1978

Cartier
Ok. Bra för dig. Frånsett hotell och större butikskedjor (exv Uniqlo) var det ingen som ville veta av mitt Amex i södra FR
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Nybörjarfråga:

Funderar på ett Amex EB premium och kommer upp i 150k spend. Dock är det ju juni nu, så det lär bli tufft detta år om de räknar kalenderår?

Eller räknar de från och med medlemsdatum? Undrar även hur länge poängen är giltiga, innan de förfaller.
 

alfons

Cartier
Nybörjarfråga:

Funderar på ett Amex EB premium och kommer upp i 150k spend. Dock är det ju juni nu, så det lär bli tufft detta år om de räknar kalenderår?

Eller räknar de från och med medlemsdatum? Undrar även hur länge poängen är giltiga, innan de förfaller.

De räknar kalenderår, men du har ju möjligheten att samla ihop extrapoäng inför nästa års 2-4-1 :)
Poängen baseras på din status hos SAS medlem, silver, guld och diamant. 5 år gäller för vanlig medlem, sen kan det variera lite.
 

don.h

Cartier
Jag kör med AMEX eurobonus och tycker det tickar på ganska flitigt med eurobonuspoäng. Dock så blir jag tvungen att ha ett till kort då många mindre butiker, restauranger och caféer inte tar amex.
Utöver detta så hoppade jag på fortums samarbete där man får 15000 eurobonuspoäng vid tecknande av elabonnemang. En trevlig överraskning var att dom skickade på 15000 poäng till när jag flyttade abonnemanget till vår nya adress :D
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Kör Handelsbanken Platinum. Använder typ aldrig. Kör lounge på flygplats men fick nu veta att de tar betalt för det..
Vad är affärsiden, att man ska bli skuldsatt o missa inbetalningar?? OM/när kort sparar alla kvitton digitalt, då har vi kommit någonstans. Som det är nu känns extremt gammalmodigt..
Betalt för loungen? Bara om man har med sig gäst, annars är loungebesök gratis. Reser rätt mycket och nyttjar den loungen ofta. Priority club är inte de bästa loungerna, men på vissa ställen helt ok. Sen är kortet rätt dyrt / år, men reseförsäkringen är bra - har använt den när våra väskor försvann och då tjänade jag genast in några års medlemskap...
 
D

Deleted member 1265

Guest
Betalt för loungen? Bara om man har med sig gäst, annars är loungebesök gratis. Reser rätt mycket och nyttjar den loungen ofta. Priority club är inte de bästa loungerna, men på vissa ställen helt ok. Sen är kortet rätt dyrt / år, men reseförsäkringen är bra - har använt den när våra väskor försvann och då tjänade jag genast in några års medlemskap...
Stämmer, hade barn med räknas då som gäst.
Betalar inget för kortet faktiskt.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
De räknar kalenderår, men du har ju möjligheten att samla ihop extrapoäng inför nästa års 2-4-1 :)
Poängen baseras på din status hos SAS medlem, silver, guld och diamant. 5 år gäller för vanlig medlem, sen kan det variera lite.
Tack för ditt svar. Berättade för min pappa att jag skulle gå med i EBB och han erbjöd sig att ge mig 60000 EBB-poäng för att komma igång.

Väl inne på hemsidan ser jag att det kostade 3000 SEK att föra över. Antagligen är det värt det, men finns det någon här som kan sätta 60k EBB-poäng i relation till vad man kan använda det till? En resa till Barcelona? New York?
 

alfons

Cartier
Tack för ditt svar. Berättade för min pappa att jag skulle gå med i EBB och han erbjöd sig att ge mig 60000 EBB-poäng för att komma igång.

Väl inne på hemsidan ser jag att det kostade 3000 SEK att föra över. Antagligen är det värt det, men finns det någon här som kan sätta 60k EBB-poäng i relation till vad man kan använda det till? En resa till Barcelona? New York?

Wow, strålande ju, grattis!

60' kan ge dig tur och retur till New York i ekonomi för en + skatter ett par hundralappar. Men du kan å andra sidan nästan lika bra betala för biljetterna med lite flyt och bra pris.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Wow, strålande ju, grattis!

60' kan ge dig tur och retur till New York i ekonomi för en + skatter ett par hundralappar. Men du kan å andra sidan nästan lika bra betala för biljetterna med lite flyt och bra pris.
Tack, då vet jag ungefär vad 60k är värt. En annan fråga: på hemsidan kunde man maximalt föra över just 60k poäng per gång - vet du om det är begränsat till en sådan 60k/år? Han hade nämligen väldigt många poäng och pga hälsan (risk för blodpropp) ska han undvika allt för långa flighter...
 

alfons

Cartier
Tack, då vet jag ungefär vad 60k är värt. En annan fråga: på hemsidan kunde man maximalt föra över just 60k poäng per gång - vet du om det är begränsat till en sådan 60k/år? Han hade nämligen väldigt många poäng och pga hälsan (risk för blodpropp) ska han undvika allt för långa flighter...

Ring SAS och fråga, går säkert att lösa. Tror dock inte att det tillhör vanligheterna att man för över poäng i massor.

För den som är nyfiken vart era poäng tar er, se länk: https://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf
 
D

Deleted member 1265

Guest
Som anställd på Handelsbanken har man platinakorten gratis har jag för mig. Själv betalar jag rätt mycket, men som sagt har jag tjänat på det hittills.
Jag jobbar inte på HB. Samlat allt och generat kunder åt HB. Kanske fått det lite som gratitude.
 

joca

Patek
2-Faktor
Tack, då vet jag ungefär vad 60k är värt. En annan fråga: på hemsidan kunde man maximalt föra över just 60k poäng per gång - vet du om det är begränsat till en sådan 60k/år? Han hade nämligen väldigt många poäng och pga hälsan (risk för blodpropp) ska han undvika allt för långa flighter...
Han kan boka resan till dig istället för att föra över poängen till dig och betala.. Varför gör ni inte så?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Vad är ert bästa tips på kort till blivande studerande, 18 år? Kommer huvudsakligen köpa mat, betala hyra och diverse räkningar samt några klockköp.
Eller funkar ett vanligt bankkort i Handelsbanken lika bra i sådana fall?
 

BOTL

Panerai
Vad är ert bästa tips på kort till blivande studerande, 18 år? Kommer huvudsakligen köpa mat, betala hyra och diverse räkningar samt några klockköp.
Eller funkar ett vanligt bankkort i Handelsbanken lika bra i sådana fall?

Vad vill du ha, minsta möjliga utgift? Spara miles, bra försäkring? Spend per år?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Vad vill du ha, minsta möjliga utgift? Spara miles, bra försäkring? Spend per år?
Kan tänka mig en utgift upp till 500kr per år ungefär, om det är värt det. Gärna med någon form av poänginsamling som kan brukas senare, vet dock inte om jag tjänar på det pga relativt låga utgifter. Läst en del om Coop Med Mera och American Express Green Card, något att ha?
 

BOTL

Panerai
Kan tänka mig en utgift upp till 500kr per år ungefär, om det är värt det. Gärna med någon form av poänginsamling som kan brukas senare, vet dock inte om jag tjänar på det pga relativt låga utgifter. Läst en del om Coop Med Mera och American Express Green Card, något att ha?
Tror du ska satsa på HAndelsbankens studentkort.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Kan tänka mig en utgift upp till 500kr per år ungefär, om det är värt det. Gärna med någon form av poänginsamling som kan brukas senare, vet dock inte om jag tjänar på det pga relativt låga utgifter. Läst en del om Coop Med Mera och American Express Green Card, något att ha?

Jag körde handelsbankens allkort med kredit när jag pluggade. Poäng på alla köp och bättre försäkringar när jag reste. 300:- i avgift per år, funka bra!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Nu har jag inte sträckläst tråden men misstänker att kontentan är:
Kreditkort är kass.
Skuldsättning är katastrof i mer grad än du behöver.
Förmånerna bankerna ger är mer eller mindre usla.
 

BOTL

Panerai
Nu har jag inte sträckläst tråden men misstänker att kontentan är:
Kreditkort är kass.
Skuldsättning är katastrof i mer grad än du behöver.
Förmånerna bankerna ger är mer eller mindre usla.

Kreditkort är grymt bra om man kan sköta sin ekonomi. Bankerna gör miljardvinst på oss, det sämsta är att inte nyttja de få förmåner som finns.
 
Topp