• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

LS

Panerai
2-Faktor
Dåliga nyheter gällande COOP och Betalo..

MedMera Bank ändrar serviceavgiften


Till dig som använt Betalos tjänst med ett Coop MedMera Betala Efter eller Coop MedMera Mer-kort.

Hej X X,

Från och med den 1/1 2016 kommer serviceavgiften att vara 1,0% (ordinarie avgift 1,9%) när du betalar dina räkningar via Betalo med ett Coop MedMera Betala Efter eller Coop MedMera Mer-kort.

Med Coop MedMera Betala Efter och Coop MedMera Mer får du:

- Poäng på alla räkningar när du använder Betalo (max 100 000 poäng/mån)

- Förmånlig serviceavgift på Betalo

- Upp till 54 dagars räntefri kredit

För betalningar registrerade innan 1/1 2016 utgår ingen serviceavgift.
För eventuella frågor vänligen kontakta MedMera Banks kundservice på tel. 0771 - 17 17 17.

Hälsningar MedMera Bank i samarbete med Betalo.

Där försvann en stor fördel med Coops kort :(
 

mps

Cartier
Såg precis detta när jag loggade in på Betalo.

Inte för att vara sån.
Men vad händer egentligen med allt gällande ekonomi i detta land?
EU förstörde bonussystemet som tex OKQ8 använde dig av.
Nu detta.
Sparräntor lika med noll.
Finns det några möjligheter till att spara/tjäna något längre?
 
Såg precis detta när jag loggade in på Betalo.

Inte för att vara sån.
Men vad händer egentligen med allt gällande ekonomi i detta land?
EU förstörde bonussystemet som tex OKQ8 använde dig av.
Nu detta.
Sparräntor lika med noll.
Finns det några möjligheter till att spara/tjäna något längre?
Alla ska ha samma, alltså inget allt annat är ju orättvist, har du inte förstått det ;)
 

mps

Cartier
Nu är det väl Preem Mastercard som ligger bäst till.
Står fortfarande på seed sida att de ger 1 % bonus och har 1.6% sparränta.
Betala skriver att det är kostnadsfritt att använda Preem.
 

jandan

Panerai
Jag hänger kvar på OKQ8 ett tag in på nästa år innan jag byter.
Verkar som om det förändras mycket nu på olika håll.
 

Johanw

Cartier
Jag har ännu inte fått något från Statoil om förändring. Har även deras MasterCard, tankar man 1000liter på ett år får man 1% tillbaka på allt (utom bränsle hos konkurrenter) annars 0,5%.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tänkte höra om det finns någon uppdatering på det här ämnet? Kommer ha en del större inköp under 2016 och ett kort som ger "poäng" känns meningsfullt. Åker väl nästan mer tåg än flyg men SJ mastercard känns kanske inte jättelockande? Eller?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tänkte höra om det finns någon uppdatering på det här ämnet? Kommer ha en del större inköp under 2016 och ett kort som ger "poäng" känns meningsfullt. Åker väl nästan mer tåg än flyg men SJ mastercard känns kanske inte jättelockande? Eller?
Beror ju lite på vad du menar med "större inköp" men gillar du att resa rekommenderar jag fortfarande SAS Amex Elite. Du får som sagt SAS Eurobonuspoäng på alla inköp och handlar du dessutom för över 150k/år så får du en voucher som ger dig 2-4-1 på valfri poängresa, över 300k/år ytterligare en voucher.
 
Senast ändrad:

LS

Panerai
2-Faktor
Beror ju lite på vad du menar med "större inköp" men gillar du att resa rekommenderar jag fortfarande SAS Amex Elite. Du får som sagt SAS Eurobonuspoäng på alla inköp och handlar du dessutom för över 150k/år så får du en voucher som ger dig 2-4-1 på valfri poängresa, över 300k/år ytterligare en voucher.
Eventuellt kanske ett Premium räcker om årsavgiften på 4000 känns saftig. Har själv gått över till de olika Eurobonus-korten efter att ha kört med OKQ8 i ett antal år. Skriver ihop en sammanställning ikväll om vad jag skaffat för kort. :)
 

LS

Panerai
2-Faktor
Ok, lite senare än tänkt men nu jäklar kommer det en wall of text! :)

Jag har börjat samla Eurobonus-poäng då det verkar vara det som ger mest värde. För att maximera värdet av sina EB-poäng bör man boka resor till USA eller Asien. Mest värde får man av business med en AmEx 2-4-1 (halva priset på en bonusresa, mer om det nedan). Bokar man business med en 2-4-1 pratar vi om en kickback på runt 5%.

Kreditkorten
SAS Eurobonus World Mastercard
Intjäning: 10p/100 kr
Sign-up Bonus: 7000p (+2000p om du ansöker om point earner till sambo/fru)
Kostnad: 0kr första året, därefter 395kr/år (+95kr/år för point earner)
Notera! För att få bonusen och gratis första året, använd följande länk: https://www.saseurobonusmastercard.se/Kampanj/T006/
Användning: Det här kortet ger lägst intjäning av korten. Använd det en gång för att trigga bonusen på 7000p. Därefter använder du kortet för att betala CSN-skulden, då Coop inte ger bonus för det och CSN inte accepterar AmEx. För att kunna betala CSN-skulden ändrar du bara adress till ett annat land på CSNs hemsida. Notera att det här dock kan påverka återbetalningstid för gamla lån.
När år 1 har gått, säg upp kortet. Om dom erbjuder det gratis så betala CSN ett år till... Det går även att ansöka om att få betala tillbaka mer till CSN år 1.

Coop MedMera Mer
Intjäning: 16,67p/100kr om du växlar in 60 000 coop-poäng i taget.
Sign-up Bonus: 0p
Kostnad: 295kr/år
Användning: Överallt där AmEx inte accepteras. Det här kortet har 0% valutapåslag och ingen uttagsavgift. Kanon för semestern alltså. Tänk på att ränta räknas från första dagen om du inte sätter in pengar i förhand.
Ansök på Coops hemsida: https://www.coop.se/betalkort-och-bank/vara-betal--och-kreditkort/medmera-mer/

SAS Eurobonus AmEx Premium Card
Intjäning: 15p/100kr
Sign-up Bonus: 12000p
Kostnad: 500kr år 1, därefter 1000kr per år
Notera! För att få sign-up bonus och halva årsavgiften måste du bli inbjuden av någon som har ett AmEx. Det här är en väldigt bra deal både för personen som bjuder in (får också 12000p) och personen som blir inbjuden. Känner du ingen med AmEx så kontakta mig eller någon annan, dealen är så bra att den som bjuder in brukar betala en del av första årsavgiften som tack.
Användning: Överallt överallt överallt! Gör utlägg i tjänsten, betala för alla på aw, boka resa för hela kompisgänget osv. Ja, kortet ger lite färre poäng än Coop MedMera Mer. Men! Om du spenderar minst 150 tkr på kortet under ett kalenderår får du boka en bonusresa för halva priset. Det här dubblar alltså värdet på dina bonuspoäng - alla bonuspoängen... 2 personer till USA kostar då 60 000p ToR i economy och 100 000p i business.

Årsavgift på 1000kr är dyrt, men ringer man och gnäller till AmEx när årsavgiften dras är dom ibland snälla och skickar värdecheckar på t.ex. Ikea som kompensation.

Kör hårt. :)

IMG_2559.JPG
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Ok, lite senare än tänkt men nu jäklar kommer det en wall of text! :)

Jag har börjat samla Eurobonus-poäng då det verkar vara det som ger mest värde. För att maximera värdet av sina EB-poäng bör man boka resor till USA eller Asien. Mest värde får man av business med en AmEx 2-4-1 (halva priset på en bonusresa, mer om det nedan). Bokar man business med en 2-4-1 pratar vi om en kickback på runt 5%.

Kreditkorten
SAS Eurobonus World Mastercard
Intjäning: 10p/100 kr
Sign-up Bonus: 7000p (+2000p om du ansöker om point earner till sambo/fru)
Kostnad: 0kr första året, därefter 395kr/år (+95kr/år för point earner)
Notera! För att få bonusen och gratis första året, använd följande länk: https://www.saseurobonusmastercard.se/Kampanj/T006/
Användning: Det här kortet ger lägst intjäning av korten. Använd det en gång för att trigga bonusen på 7000p. Därefter använder du kortet för att betala CSN-skulden, då Coop inte ger bonus för det och CSN inte accepterar AmEx. För att kunna betala CSN-skulden ändrar du bara adress till ett annat land på CSNs hemsida. Notera att det här dock kan påverka återbetalningstid för gamla lån.
När år 1 har gått, säg upp kortet. Om dom erbjuder det gratis så betala CSN ett år till... Det går även att ansöka om att få betala tillbaka mer till CSN år 1.

Coop MedMera Mer
Intjäning: 16,67p/100kr om du växlar in 60 000 coop-poäng i taget.
Sign-up Bonus: 0p
Kostnad: 295kr/år
Användning: Överallt där AmEx inte accepteras. Det här kortet har 0% valutapåslag och ingen uttagsavgift. Kanon för semestern alltså. Tänk på att ränta räknas från första dagen om du inte sätter in pengar i förhand.
Ansök på Coops hemsida: https://www.coop.se/betalkort-och-bank/vara-betal--och-kreditkort/medmera-mer/

SAS Eurobonus AmEx Premium Card
Intjäning: 15p/100kr
Sign-up Bonus: 12000p
Kostnad: 500kr år 1, därefter 1000kr per år
Notera! För att få sign-up bonus och halva årsavgiften måste du bli inbjuden av någon som har ett AmEx. Det här är en väldigt bra deal både för personen som bjuder in (får också 12000p) och personen som blir inbjuden. Känner du ingen med AmEx så kontakta mig eller någon annan, dealen är så bra att den som bjuder in brukar betala en del av första årsavgiften som tack.
Användning: Överallt överallt överallt! Gör utlägg i tjänsten, betala för alla på aw, boka resa för hela kompisgänget osv. Ja, kortet ger lite färre poäng än Coop MedMera Mer. Men! Om du spenderar minst 150 tkr på kortet under ett kalenderår får du boka en bonusresa för halva priset. Det här dubblar alltså värdet på dina bonuspoäng - alla bonuspoängen... 2 personer till USA kostar då 60 000p ToR i economy och 100 000p i business.

Årsavgift på 1000kr är dyrt, men ringer man och gnäller till AmEx när årsavgiften dras är dom ibland snälla och skickar värdecheckar på t.ex. Ikea som kompensation.

Kör hårt. :)

IMG_2559.JPG

Bra sammanfattning av lite olika kort! Några råd om kreditkort för en student? Eller är mitt bästa kort allkortet från handelsbanken (min bank) ?

Tanken är att samla eurobonus poäng :)
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Det är framförallt bra ifall du, som mig, bara handlar mat på ICA. handlar mat för kanske 1500-2000kr i månaden och får 25-50kr i matcheckar varje månad

Bra att veta. Tyvärr handlar jag inte på Ica mer än kanske 1 gång i månaden. Får kolla över vilka alternativ jag har.

Hade varit riktigt fint att kunna tjäna lite bonuspoäng till resor men som student är det nog rätt svårt.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Bra sammanfattning av lite olika kort! Några råd om kreditkort för en student? Eller är mitt bästa kort allkortet från handelsbanken (min bank) ?

Tanken är att samla eurobonus poäng :)

AmEx är kört men jag tror inte Coop är helt omöjliga. Försök ansöka med låg kreditgräns, kostar inget att försöka :)

Icas kreditkort är inte superbra nu längre då de snart börjar med valutapåslag.
 

joca

Patek
2-Faktor
SAS Eurobonus AmEx Premium Card
Intjäning: 15p/100kr
Sign-up Bonus: 12000p
Kostnad: 500kr år 1, därefter 1000kr per år
Notera! För att få sign-up bonus och halva årsavgiften måste du bli inbjuden av någon som har ett AmEx. Det här är en väldigt bra deal både för personen som bjuder in (får också 12000p) och personen som blir inbjuden. Känner du ingen med AmEx så kontakta mig eller någon annan, dealen är så bra att den som bjuder in brukar betala en del av första årsavgiften som tack.
Användning: Överallt överallt överallt! Gör utlägg i tjänsten, betala för alla på aw, boka resa för hela kompisgänget osv. Ja, kortet ger lite färre poäng än Coop MedMera Mer. Men! Om du spenderar minst 150 tkr på kortet under ett kalenderår får du boka en bonusresa för halva priset. Det här dubblar alltså värdet på dina bonuspoäng - alla bonuspoängen... 2 personer till USA kostar då 60 000p ToR i economy och 100 000p i business.
IMG_2559.JPG

Förstår jag det rätt nu...?

Om jag med detta kort värvar 5 personer (som jag t.ex. erbjuder att betala årsavgiften för dvs 5x500kr) så får jag 60 000p och kan då åka till USA för två personer (dvs för 2500 spänn)?
 

LS

Panerai
2-Faktor
Förstår jag det rätt nu...?

Om jag med detta kort värvar 5 personer (som jag t.ex. erbjuder att betala årsavgiften för dvs 5x500kr) så får jag 60 000p och kan då åka till USA för två personer (dvs för 2500 spänn)?
Stämmer :) eller ja 1 person. För att få åka 2 måste du spendera minst 150 tkr under ett kalenderår.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Ok, lite senare än tänkt men nu jäklar kommer det en wall of text! :)

Jag har börjat samla Eurobonus-poäng då det verkar vara det som ger mest värde. För att maximera värdet av sina EB-poäng bör man boka resor till USA eller Asien. Mest värde får man av business med en AmEx 2-4-1 (halva priset på en bonusresa, mer om det nedan). Bokar man business med en 2-4-1 pratar vi om en kickback på runt 5%.

Kreditkorten
SAS Eurobonus World Mastercard
Intjäning: 10p/100 kr
Sign-up Bonus: 7000p (+2000p om du ansöker om point earner till sambo/fru)
Kostnad: 0kr första året, därefter 395kr/år (+95kr/år för point earner)
Notera! För att få bonusen och gratis första året, använd följande länk: https://www.saseurobonusmastercard.se/Kampanj/T006/
Användning: Det här kortet ger lägst intjäning av korten. Använd det en gång för att trigga bonusen på 7000p. Därefter använder du kortet för att betala CSN-skulden, då Coop inte ger bonus för det och CSN inte accepterar AmEx. För att kunna betala CSN-skulden ändrar du bara adress till ett annat land på CSNs hemsida. Notera att det här dock kan påverka återbetalningstid för gamla lån.
När år 1 har gått, säg upp kortet. Om dom erbjuder det gratis så betala CSN ett år till... Det går även att ansöka om att få betala tillbaka mer till CSN år 1.

Coop MedMera Mer
Intjäning: 16,67p/100kr om du växlar in 60 000 coop-poäng i taget.
Sign-up Bonus: 0p
Kostnad: 295kr/år
Användning: Överallt där AmEx inte accepteras. Det här kortet har 0% valutapåslag och ingen uttagsavgift. Kanon för semestern alltså. Tänk på att ränta räknas från första dagen om du inte sätter in pengar i förhand.
Ansök på Coops hemsida: https://www.coop.se/betalkort-och-bank/vara-betal--och-kreditkort/medmera-mer/

SAS Eurobonus AmEx Premium Card
Intjäning: 15p/100kr
Sign-up Bonus: 12000p
Kostnad: 500kr år 1, därefter 1000kr per år
Notera! För att få sign-up bonus och halva årsavgiften måste du bli inbjuden av någon som har ett AmEx. Det här är en väldigt bra deal både för personen som bjuder in (får också 12000p) och personen som blir inbjuden. Känner du ingen med AmEx så kontakta mig eller någon annan, dealen är så bra att den som bjuder in brukar betala en del av första årsavgiften som tack.
Användning: Överallt överallt överallt! Gör utlägg i tjänsten, betala för alla på aw, boka resa för hela kompisgänget osv. Ja, kortet ger lite färre poäng än Coop MedMera Mer. Men! Om du spenderar minst 150 tkr på kortet under ett kalenderår får du boka en bonusresa för halva priset. Det här dubblar alltså värdet på dina bonuspoäng - alla bonuspoängen... 2 personer till USA kostar då 60 000p ToR i economy och 100 000p i business.

Årsavgift på 1000kr är dyrt, men ringer man och gnäller till AmEx när årsavgiften dras är dom ibland snälla och skickar värdecheckar på t.ex. Ikea som kompensation.

Kör hårt. :)

IMG_2559.JPG

Hur gör du för att betala CSN med mastercard? Betalo eller?
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
AmEx är kört men jag tror inte Coop är helt omöjliga. Försök ansöka med låg kreditgräns, kostar inget att försöka :)
Icas kreditkort är inte superbra nu längre då de snart börjar med valutapåslag.

Försökte med coops men med högre kreditgräns vilket inte gick. Känns inte helt rätt att ansöka en gång till och få en till kreditupplysning gjord på sig inom kort tid?
 
Topp