• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa lösningen för att se på film/serier?

Limpas

Cartier
Hej på er!
Börjar bli lite smått tokig på att grejer aldrig funkar när man ska kolla filmer och serier här hemma. Mediaspelare som hänger sig eller aldrig vill starta korrekt, NAS som inte känns pålitlig och som man inte alltid kan ansluta till och en Apple TV som startar om sig lite hipp som happ och ibland kräver att man rycker sladden för att få igång den igen. När den väl går igång så är undertexterna och/eller ljudet osynkat på netflix. Spelar man via Airplay från iPhone/iPad så "hoppar" den ur då och då. Vissa av prylarna är förvisso inte jättenya, och nu funderar jag på att börja om från början. Jag vill ha en smidig lösning som inte strular!

Hur har ni gjort och är ni nöjda?
Förutsättningar: Har en del serier på hårddisk (opålitlig NAS) men kollar mest via netflix, playappar (airplay till apple tv) och hyr film via iTunes på Apple TV då och då. Vill gärna ha möjlighet att se HBO, C More och sådant på ett smidigt sätt på TVn också om man får för sig att skaffa det.
Hur bra är senaste Apple TV? Funkar Netflix och sånt problemfritt? HBO och andra tjänster? Play-tjänster?
Eller ska man försöka hitta en tyst dator med TV som skärm och bra med lagring direkt på hårddisk? Nackdelen med den lösningen är att man väl måste ha tangentbort och grejer, vilket inte är så kul i TV-soffan?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör en Mac mini med trådlöst tangentbord + mus, funkar riktigt bra. Annars finns det lösningar som har Tangentbord + trackpad i samma. Mina föräldrar har det. Dom är riktigt nöjda.

AppleTv (den nyaste) funkar bra med de flesta streamingtjänster. Men du får mest flexibilitet med en mindre dator.
 

Knypplarn

Cartier
Chromecasten fungerar med de flesta playappar jag har prövat. Är som en apple tv fast billigare och bättre. Är dock inte mycket för linjär-tv utan laddar ner det mesta jag tittar på, så server+plex är det jag använder 90% av tiden.
 

Limpas

Cartier
Jag kör en Mac mini med trådlöst tangentbord + mus, funkar riktigt bra. Annars finns det lösningar som har Tangentbord + trackpad i samma. Mina föräldrar har det. Dom är riktigt nöjda.

AppleTv (den nyaste) funkar bra med de flesta streamingtjänster. Men du får mest flexibilitet med en mindre dator.
Lutar kanske åt något sådant. Mac minin är väl riktigt tyst också? Då kan man ju slippa NAS också om man får plats med allt på datorn. Blir dock lite dyrare antar jag men om man kan skippa ny NAS så är det nog värt :)
 
  • Like
Reactions: JLW

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Lutar kanske åt något sådant. Mac minin är väl riktigt tyst också? Då kan man ju slippa NAS också om man får plats med allt på datorn. Blir dock lite dyrare antar jag men om man kan skippa ny NAS så är det nog värt :)

Ja, den gör inte så mycket liv av sig, fläkten kan kanske låta vid belastning, för det jag använder den till är det sällan den ens hörs. Så jag kan rekommendera det! :D
 
  • Like
Reactions: JLW

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kör chromecast och plex men lyckas ALDRIG få subtitles att fungera efter den senaste uppdateringen av plex. Nån som har en vettig guide som faktiskt fungerar?
 

Limpas

Cartier
Så antingen en dator + chromecast eller bara dator. Fördelen med det första är väl att man kan använda datorn som en vanlig dator också när den inte är kopplad till tvn direkt. Men jag vet inte om man vågar sig på chromecast. En dator med blu-ray och allt kopplad till tvn med ett smidigt trådlöst tangentbord vore något
 

Knypplarn

Cartier
Så antingen en dator + chromecast eller bara dator. Fördelen med det första är väl att man kan använda datorn som en vanlig dator också när den inte är kopplad till tvn direkt. Men jag vet inte om man vågar sig på chromecast. En dator med blu-ray och allt kopplad till tvn med ett smidigt trådlöst tangentbord vore något
En chromecast kostar typ 350:-. Köp en och prova.
 

POO

Panerai
Använder man playtjänster är chromen kanon. Funkar kanon att styra med såväl androidenhet som, iphone som en mac.
Vissa begränsningar mot andra lösningar men genial i sin enkelhet och kostar knappt något med sina 350 pix.
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Mac Mini tillsammans med Remote Desktop från MacBooken. Streamar allt från Synology NAS. Rullar fint trådlöst i 1080p.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag kör med en Intel Nuc, funkar riktigt bra.

Det är en PC, i ett format som är någon centimeter större än apple tv 2-3 på alla ledder.

Kör bland annat mot NAS
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör en Mac mini med trådlöst tangentbord + mus, funkar riktigt bra. Annars finns det lösningar som har Tangentbord + trackpad i samma. Mina föräldrar har det. Dom är riktigt nöjda.

AppleTv (den nyaste) funkar bra med de flesta streamingtjänster. Men du får mest flexibilitet med en mindre dator.
Vad kör du för frontend? Kodi, Plex, OpenELEC eller OSMC?
 

David

Bödeln
Apple TV 4 är fantastisk och går inte att jämföra med tidigare versioner, som varit skräp.

Har lokalt material på en Drobo 5N kopplad direkt till nätverket, allt katalogiseras och spelas i appen Infuse Pro. (VLC för Apple TV var en stor besvikelse, fult som stryk och saknar viktiga funktioner.)

Har med den här lösningen inte varit tvungen att starta minin jag förlitade mig på tidigare på evigheter.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hur styr man en sådan? Bara med telefon? Hur lirar den med iPhone? Fixar den alla playkanaler osv?
Den är awesome. Netflix, HBO, SVT, TV4 och Viaplay (mfl) har CC-stöd i sina appar så det funkar utmärkt från mobilen. Hur det funkar från iPhone vet jag inte; har aldrig fallit mig in att hänge mig till Apple-sekten ;)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag har kört Kodi ett tag och tycker det verkar ok.
Tänkte eventuellt köpa en ny PI och kasta in det där, någon som kört Kodi på första PI:n?
Tänkte köra retrokonsol på första PI:n.
 

Limpas

Cartier
Använder man playtjänster är chromen kanon. Funkar kanon att styra med såväl androidenhet som, iphone som en mac.
Vissa begränsningar mot andra lösningar men genial i sin enkelhet och kostar knappt något med sina 350 pix.
Den är awesome. Netflix, HBO, SVT, TV4 och Viaplay (mfl) har CC-stöd i sina appar så det funkar utmärkt från mobilen. Hur det funkar från iPhone vet jag inte; har aldrig fallit mig in att hänge mig till Apple-sekten ;)
Hmm, så man startar alltså t.ex. från playappen i telefonen och så spelas det upp på chromecasten? Låter ungefär som airplay.
Är det Plex eller liknande som gäller om man vill streama från dator/NAS? Det går inte annars? Själv är man sektmedlem sedan länge :) Dator kan jag nog tänka mig en PC om man bara kopplar till TV, men telefon/platta så blir det Apple även i fortsättningen.
Mac Mini tillsammans med Remote Desktop från MacBooken. Streamar allt från Synology NAS. Rullar fint trådlöst i 1080p.
Låter smidigt, men dyrt :)
Jag kör med en Intel Nuc, funkar riktigt bra.

Det är en PC, i ett format som är någon centimeter större än apple tv 2-3 på alla ledder.

Kör bland annat mot NAS
Kollade lite på dessa och de verkar riktigt bra. Bara de är tysta så. Klarar inte av sånt som väsnas på tv-bänken.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hmm, så man startar alltså t.ex. från playappen i telefonen och så spelas det upp på chromecasten? Låter ungefär som airplay.
Är det Plex eller liknande som gäller om man vill streama från dator/NAS? Det går inte annars? Själv är man sektmedlem sedan länge :) Dator kan jag nog tänka mig en PC om man bara kopplar till TV, men telefon/platta så blir det Apple även i fortsättningen.

Låter smidigt, men dyrt :)

Kollade lite på dessa och de verkar riktigt bra. Bara de är tysta så. Klarar inte av sånt som väsnas på tv-bänken.
Ja, om du lägger till Plex så har du en full lösning. Plex har ett riktigt bra gränssnitt och är sjukt användarvänligt. Eftersom CCn kostar en dryg trehundring hade jag köpt en sådan och utvärderat. Jag tror inte att du kommer att välja något annat när du väl testat :)
 

Knypplarn

Cartier
Hmm, så man startar alltså t.ex. från playappen i telefonen och så spelas det upp på chromecasten? Låter ungefär som airplay.
Är det Plex eller liknande som gäller om man vill streama från dator/NAS? Det går inte annars? Själv är man sektmedlem sedan länge :) Dator kan jag nog tänka mig en PC om man bara kopplar till TV, men telefon/platta så blir det Apple även i fortsättningen.
Det bästa med Chromcasten är att den inte strömmar via telefonen eller surfplattan utan den ansluter direkt till källan vilket gör anslutningen stabil och bra.

Vilken lösning som är bäst är ju egentligen helt beroende av vilken budget du har samt hur möjligheterna för kablage osv. ser ut. Prestandamässigt kommer en CC aldrig kunna konkurrera med en dedikerad HTPC kopplat direkt till fiber men vill du bara streama lite playtjänster så duger det gott och väl. Fördelen med CC är att den är så billig att det inte direkt är en kostnad att köpa en till varje TV hemma.

Det fina med att ha en välfyllt Plex-server är att du kommer åt den även utanför hemmet. Har anslutit från diverse hotell-wifis utan problem och kunnat streama från mitt mediebibliotek vilket kan vara smidigt om man spenderar mycket tid från hemmet och är trött på det ofta torftiga medieutbudet.
 

Limpas

Cartier
Det bästa med Chromcasten är att den inte strömmar via telefonen eller surfplattan utan den ansluter direkt till källan vilket gör anslutningen stabil och bra.

Vilken lösning som är bäst är ju egentligen helt beroende av vilken budget du har samt hur möjligheterna för kablage osv. ser ut. Prestandamässigt kommer en CC aldrig kunna konkurrera med en dedikerad HTPC kopplat direkt till fiber men vill du bara streama lite playtjänster så duger det gott och väl. Fördelen med CC är att den är så billig att det inte direkt är en kostnad att köpa en till varje TV hemma.

Det fina med att ha en välfyllt Plex-server är att du kommer åt den även utanför hemmet. Har anslutit från diverse hotell-wifis utan problem och kunnat streama från mitt mediebibliotek vilket kan vara smidigt om man spenderar mycket tid från hemmet och är trött på det ofta torftiga medieutbudet.
Jag betalar gärna lite mer om det innebär att det funkar varje gång utan omstarter eller annat strul när jag vill se det där programmet på play eller sätta igång en serie på netflix eller lokalt från hårddisk. Sedan får man ju se värdet i att ha det framtidssäkrat också. Apple TVn som vi har nu funkade jättebra när den var hyfsat ny, men nu på senare tid har den börjat strula när det gäller Netflix vilket gör att man måste uppgradera. Känns som att samma sak kan hända med Chromecast. Nu är ju Chromecasten billig men ändå kommer man sitta där om något år och får blodtrycksproblem varje gång man ska kolla på något tills man får tummen ur och uppgraderar prylarna och då måste man kolla vad man ska uppgradera till osv. En HTPC kanske man kan lita på att den funkar på ett annat sätt. Hårdvaran är mer flexibel och man använder sig t.ex. av Netflix webbläsargränssnitt istället för någon app som rullar på någon telefon som i sin tur startar strömningen på en andra manick. Ju fler prylar/parter som är inblandade, desto högre är sannolikheten för strul känns det som.

Att strömma från server hemma från t.ex. ett hotell är jag nog inte så intresserad av. Börjar röra mig ifrån lokalt sparad media och streamar mer. Skulle gärna ha lokalt sparat om jag kunde köpa det lagligt och hantera det på ett smidigt sätt, men filmer hyr vi via Apple TV och serier streamar vi som det är nu. Vill bara vara bakåtkompatibel och ha möjlighet att se sådant som redan finns lokalt.
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Låter smidigt, men dyrt :)

Beror på vad du anser dyrt. Min MacMini är från 2009 typ och kostade 1000:-. Remote-programvaror kan man hitta gratis. De man betalar för är bäst dock.
Sen är ju Plex eller XBMC gratis. NASen kostar ju såklart, men den köpte jag inte för att kunna streama film. Men d klara u dig utan den, då Mac Minin har en egen hårddisk.

:)
 

Limpas

Cartier
Beror på vad du anser dyrt. Min MacMini är från 2009 typ och kostade 1000:-. Remote-programvaror kan man hitta gratis. De man betalar för är bäst dock.
Sen är ju Plex eller XBMC gratis. NASen kostar ju såklart, men den köpte jag inte för att kunna streama film. Men d klara u dig utan den, då Mac Minin har en egen hårddisk.

:)
Där har du förstås rätt, man behöver kanske inte köpa nytt för att få något som endast ska köra Netflix via webbläsare och spela upp film från lokala filer. Bra tips :) En Mac Mini i TV-bänken (eller ev. en tyst PC) med tillkopplade externa hårddiskar kan nog vara något. Skulle kunna stå på 24/7 och dela ut innehåll från hårddiskar via t.ex. Plex och samtidigt agera filserver åt bilder och dokument som man kan komma åt från bärbara datorer som saknar eget lagringsutrymme för det.
 
Topp