• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa lösningen för att se på film/serier?

galácticon

Patek
2-Faktor
Man kan såklart köra hur avancerat som helst, med dedikerade servrar och annat, men faktum kvarstår: Ska man kolla på Play-tjänster och filmer som ligger lokalt (fr att att uttrycka mig diplomatiskt) är Chromecast det överlägset mest prisvärda. Prestandaproblem? Eftersom du strömmar direkt från källan har det inget med CC att göra, utan isåfall är det problem med leverantörens (TV4, Viaplay, HBO, eller vad du nu använder dig av) tjänst eller möjligtvis ditt eget Wifi.
 

Limpas

Cartier
Man kan såklart köra hur avancerat som helst, med dedikerade servrar och annat, men faktum kvarstår: Ska man kolla på Play-tjänster och filmer som ligger lokalt (fr att att uttrycka mig diplomatiskt) är Chromecast det överlägset mest prisvärda. Prestandaproblem? Eftersom du strömmar direkt från källan har det inget med CC att göra, utan isåfall är det problem med leverantörens (TV4, Viaplay, HBO, eller vad du nu använder dig av) tjänst eller möjligtvis ditt eget Wifi.
Men om jag vill strömma lokala filer till Chromecast, behöver inte Plex-servern genomföra någon slags live-konvertering som kräver lite processorkraft? Eller kan man spela upp direkt från en äldre NAS (klen processor)?
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
Apple TV 4 är fantastisk och går inte att jämföra med tidigare versioner, som varit skräp.
Har lokalt material på en Drobo 5N kopplad direkt till nätverket, allt katalogiseras och spelas i appen Infuse Pro. (VLC för Apple TV var en stor besvikelse, fult som stryk och saknar viktiga funktioner.)
Har med den här lösningen inte varit tvungen att starta minin jag förlitade mig på tidigare på evigheter.
Jag köpte också en ny Apple TV 4 häromsistens när Airplay inte längre funkade med min Apple tv2 (som jag körde Kodi på).
ATV4 ihop med mediaspelaren Infuse Pro funkar minst lika bra som Kodi gjorde. Ihop med en NAS/Seedbox i källaren fyller den alla mina behov. Extra plus för Apples nya fjärrkontroll <3
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Men om jag vill strömma lokala filer till Chromecast, behöver inte Plex-servern genomföra någon slags live-konvertering som kräver lite processorkraft? Eller kan man spela upp direkt från en äldre NAS (klen processor)?
Jo, det kan du ha rätt till. Men min klena laptop är mer än tillräcklig så det borde inte vara några problem för dig.
 

Limpas

Cartier
Jag köpte också en ny Apple TV 4 häromsistens när Airplay inte längre funkade med min Apple tv2 (som jag körde Kodi på).
ATV4 ihop med mediaspelaren Infuse Pro funkar minst lika bra som Kodi gjorde. Ihop med en NAS/Seedbox i källaren fyller den alla mina behov. Extra plus för Apples nya fjärrkontroll <3
Det här Infuse Pro, är det något serverprogram som man lägger på dator/NAS och delar ut videofiler med? Behövs transcoding och därmed ordentligt med processorkraft där man delar ut ifrån?
Jo, det kan du ha rätt till. Men min klena laptop är mer än tillräcklig så det borde inte vara några problem för dig.
Njae, det innebär en ny NAS eller en dator som är på 24/7 och delar ut innehållet. När det gäller NAS så verkar det som att det blir ganska dyrt om den ska klara transcoding. Min nuvarande NAS klarar inte Plex alls, så då måste jag köra NAS -> Plex på bärbar dator -> Chromecast om jag bara ska köpa en Chromecast och prova, vilket låter krångligt. Hittils har jag ju haft en mediaspelare som klarar formaten för att kunna streama direkt från NAS och spelar upp på TV men den har ju börjat strula som bara den tyvärr :(
 

Knypplarn

Cartier
Men om jag vill strömma lokala filer till Chromecast, behöver inte Plex-servern genomföra någon slags live-konvertering som kräver lite processorkraft? Eller kan man spela upp direkt från en äldre NAS (klen processor)?
Beror på vilken NAS du har, det finns NASar som har Plex-uppspelning i specsen. Som tumregel fungerar inte en NAS som enbart är till för lagring du behöver lite processorkraft för att kunna transcodea videoströmmen.

En modern intel i3 klarar 1-2 HD strömmar, en i5 klarar 3-4 och en i7 6-8 (på standardplattformen, entusiastprocessorer med fler kärnor klarar naturligtvis fler strömmar samtidigt). Så ska du bygga en billig server kan du ju anpassa priset helt efter dina behov. Jag hade nog satsat på en i5 som går att överklocka för att ha lite "headroom" prestandamässigt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag hör inte vår, vi har dock skjutdörrar i tv-bänken!

Kan skicka en videosnutt om du vill.

Kör förövrigt en Synology DS214 play som NAS, funkar riktigt bra
Hmm, så man startar alltså t.ex. från playappen i telefonen och så spelas det upp på chromecasten? Låter ungefär som airplay.
Är det Plex eller liknande som gäller om man vill streama från dator/NAS? Det går inte annars? Själv är man sektmedlem sedan länge :) Dator kan jag nog tänka mig en PC om man bara kopplar till TV, men telefon/platta så blir det Apple även i fortsättningen.

Låter smidigt, men dyrt :)

Kollade lite på dessa och de verkar riktigt bra. Bara de är tysta så. Klarar inte av sånt som väsnas på tv-bänken.
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
Det här Infuse Pro, är det något serverprogram som man lägger på dator/NAS och delar ut videofiler med? Behövs transcoding och därmed ordentligt med processorkraft där man delar ut ifrån?
Nej för tusan, inget komplicerat nu, jag klarade av det. Infuse är en app som man installerar på den nya Apple TVn. sedan har men en dator eller NAS som delar ut dina mediafiler. Sedan ställer man in Infuse var på nätverket den ska leta efter mediafiler.
Youtubeklipp som recenserar Infuse:
 

Limpas

Cartier
Nej för tusan, inget komplicerat nu, jag klarade av det. Infuse är en app som man installerar på den nya Apple TVn. sedan har men en dator eller NAS som delar ut dina mediafiler. Sedan ställer man in Infuse var på nätverket den ska leta efter mediafiler.
Youtubeklipp som recenserar Infuse:
Verkar vara precis vad jag är ute efter :) Då kan jag köra Netflix, hyra film, och spela upp från NAS om jag köper en ny Apple TV. Ska kolla om Infuse funkar på Chromecast också, eftersom den är ruggigt mycket billigare, men snabb googling hintar om att Chromecasten inte klarar alla format med Infuse och då blir det Apple TV isåfall. Funkar Netflix problemfritt på Apple TV? Inga problem med osynkade texter/ljud som på min Gen 2?
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
Verkar vara precis vad jag är ute efter :) Då kan jag köra Netflix, hyra film, och spela upp från NAS om jag köper en ny Apple TV. Ska kolla om Infuse funkar på Chromecast också, eftersom den är ruggigt mycket billigare, men snabb googling hintar om att Chromecasten inte klarar alla format med Infuse och då blir det Apple TV isåfall. Funkar Netflix problemfritt på Apple TV? Inga problem med osynkade texter/ljud som på min Gen 2?
Jag kör Netflix utan problem och har inte märkt av osynk varken i ljud eller text, så jag kan inte annat än rekommendera den lilla lådan. Absolut, 1500:- är en del pengar och en jädra skillnad i pris mot chromecast som kostar 385:-, men jag väljer Apple varje dag i veckan.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag har testat många olika lösningar men det bästa för mig är:

- Laptop (eller valfri Mac mini) installerad under min TV som är kopplad med HDMI till min hemmabioreceiver på samma plats
- Receivern är kopplad till TVn
- Ev. spelkonsol/BluRayspelare in i receivern
- Trådlöst tangentbord med inbyggd musplatta (Logitech 299 kr) i soffan

På detta sätt kan jag se på YouTube direkt, ladda ner/streama film och serier, surfa osv. Absolut snabbast och mest anpassningsvänligt att ha en riktig dator som HTPC tycker jag. Du kommer ju åt allt i din dator direkt på storbilds-TV'n och allt ljud funkar perfekt till hemmabiot genom receivern.

+ Mobiltelefon/iPad i soffan för slösurf om det finns fler i hushållet och du inte kan använda TV'n som surfskärm för tillfället.
 

sveol

Cartier
Jag kör en htpc direkt till tv. Några tb lagring, kodi som mediacenter. Remotar till den från valfri device och sköter mediacentret med trådlös mus. Samt torrent klienten förstås
Klockrent, strular aldrig.
 

Limpas

Cartier
Jag har testat många olika lösningar men det bästa för mig är:

- Laptop (eller valfri Mac mini) installerad under min TV som är kopplad med HDMI till min hemmabioreceiver på samma plats
- Receivern är kopplad till TVn
- Ev. spelkonsol/BluRayspelare in i receivern
- Trådlöst tangentbord med inbyggd musplatta (Logitech 299 kr) i soffan

På detta sätt kan jag se på YouTube direkt, ladda ner/streama film och serier, surfa osv. Absolut snabbast och mest anpassningsvänligt att ha en riktig dator som HTPC tycker jag. Du kommer ju åt allt i din dator direkt på storbilds-TV'n och allt ljud funkar perfekt till hemmabiot genom receivern.

+ Mobiltelefon/iPad i soffan för slösurf om det finns fler i hushållet och du inte kan använda TV'n som surfskärm för tillfället.
Jag kör en htpc direkt till tv. Några tb lagring, kodi som mediacenter. Remotar till den från valfri device och sköter mediacentret med trådlös mus. Samt torrent klienten förstås
Klockrent, strular aldrig.
NAS (Synology funkar bra) -> Intel NUC med OpenElec som kör XBMC (Kodi) -> Supersmidigt
Låter som en bra lösning och kanske blir billigare i längden. Tänker att antingen kör jag på en Apple TV eller på att ha lagring och allting i en HTPC och därmed skippa NAS helst. Det som talar för Apple TV är väl att den känns lite mer användarvänlig och passar väl egentligen bättre om man streamar från t.ex. Netflix. En dator låter alltid lite mer och behöver mus/tangentbord från soffan. Eller kan på ett smidigt sätt köra fjärrkontroll till en HTPC också?
 

MartinL

Omega
Jag har testat lite olika lösningar och här är det jag kör nu:
Chromecast (första gen), laptop (med plug-in-program i chrome webbläsare, "videostream") i ett rum och tv i ett annat rum. Sjukt billig och bra lösning, jag kan använda min telefon som fjärr till allt och lokal media köra jag via plug-in-programmet som streamar till chormecasten problemfritt. Ljudet kör jag digitalt från TV till förstärkare så allt jag skickar in i till TV:n låter utan att jag behöver tänka på det.

Vad som inte tagits upp i tråden är routerns betydelse, jag har tidigare kört flera olika lösningar men har då haft dålig router vilket jag är övertygad om har bidragit till diverse problem. Köpte en Asus RT-AC66U och den är himla stabil, allt funkar problemfritt nu, så det kan vara värt att kolla upp lite om routrar och wifi-standard och sen lägga en liten extra slant för att få ett stabilt och snabbt hemnätverk.
 

sveol

Cartier
En dator låter alltid lite mer och behöver mus/tangentbord från soffan. Eller kan på ett smidigt sätt köra fjärrkontroll till en HTPC också?
De behöver inte låta så mycket, nya tider ☺ jag kör vnc för att remota /arbeta med htpc'n från tex padda/laptop. Kodi kan du styra enbart med en mus. På detta sätt slipper du tangentbordet.
 

kbw

Omega
2-Faktor
Låter som en bra lösning och kanske blir billigare i längden. Tänker att antingen kör jag på en Apple TV eller på att ha lagring och allting i en HTPC och därmed skippa NAS helst. Det som talar för Apple TV är väl att den känns lite mer användarvänlig och passar väl egentligen bättre om man streamar från t.ex. Netflix. En dator låter alltid lite mer och behöver mus/tangentbord från soffan. Eller kan på ett smidigt sätt köra fjärrkontroll till en HTPC också?

En NUC är väldigt liten och låter nästan ingenting (den jag har kan du knappt höra vid högre belastning), du styr den enkelt med en fjärrkontroll. Problemet är väl då att du inte kan se netflix på den. Det har jag själv löst genom att ha både AppleTV (4) och en NUC. Om du endast tittar på film etc på ett ställe dvs så kan egentligen skippa NAS:en och ha allt material på en extern hårddisk kopplad direkt till NUC:en. Jag har en NAS för att jag har flera ställen att titta på.
 

Limpas

Cartier
De behöver inte låta så mycket, nya tider ☺ jag kör vnc för att remota /arbeta med htpc'n från tex padda/laptop. Kodi kan du styra enbart med en mus. På detta sätt slipper du tangentbordet.
Ok. Kanske inte behöver låta så mycket. Är helt med på att det är mest flexibelt och troligen mest framtidssäkert. Men jag är inte lika säker på att jag skulle tycka att det var så smidigt att styra med VNC. Ganska mycket värt att slippa vara beroende av telefon/padda för att styra det man ska se på tv. Skönast med fjärrkontroll helt enkelt :) Sedan är jag ju lite inne på att isåfall använda HTPCn till fler saker, såsom annan lagring och backup av bärbara datorer och då vill jag gärna ha ett smidigt sätt att kunna jobba med den. Men jag är nog ändå mest inne på en sådan lösning då min NAS börjar bli lite gaggig så den delen måste förnyas också.

En NUC är väldigt liten och låter nästan ingenting (den jag har kan du knappt höra vid högre belastning), du styr den enkelt med en fjärrkontroll. Problemet är väl då att du inte kan se netflix på den. Det har jag själv löst genom att ha både AppleTV (4) och en NUC. Om du endast tittar på film etc på ett ställe dvs så kan egentligen skippa NAS:en och ha allt material på en extern hårddisk kopplad direkt till NUC:en. Jag har en NAS för att jag har flera ställen att titta på.
Ok, så man kan styra NUC med fjärrkontroll. Men varför kan man inte se netflix på den? Är det inte en dator? Eller är det bara så att man inte kan kolla netflix med fjärrkontroll? :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ok, så man kan styra NUC med fjärrkontroll. Men varför kan man inte se netflix på den? Är det inte en dator? Eller är det bara så att man inte kan kolla netflix med fjärrkontroll? :)

Jo det går att se på Netflix via en NUC, det beror på operativsystemet, kbw (även jag) har Openelec som operativsystem och då fungerar inte Netflix out of the box direkt.

Själv kör jag en Synology NAS och en Chromebox med Openelec och Kodi på, för det streamade så används en ATV3 och airplay för de appar som saknas på ATV3.

Tror inte det finns en lösning utan brister, en NUC med Windows 10 samt en fjärr som man programmerat in snabbgenvägar till program och streamingsajterna kanske?
 

kbw

Omega
2-Faktor
Ok. Kanske inte behöver låta så mycket. Är helt med på att det är mest flexibelt och troligen mest framtidssäkert. Men jag är inte lika säker på att jag skulle tycka att det var så smidigt att styra med VNC. Ganska mycket värt att slippa vara beroende av telefon/padda för att styra det man ska se på tv. Skönast med fjärrkontroll helt enkelt :) Sedan är jag ju lite inne på att isåfall använda HTPCn till fler saker, såsom annan lagring och backup av bärbara datorer och då vill jag gärna ha ett smidigt sätt att kunna jobba med den. Men jag är nog ändå mest inne på en sådan lösning då min NAS börjar bli lite gaggig så den delen måste förnyas också.


Ok, så man kan styra NUC med fjärrkontroll. Men varför kan man inte se netflix på den? Är det inte en dator? Eller är det bara så att man inte kan kolla netflix med fjärrkontroll? :)

Yes, jag styr mina med fjärrkontroller endast. Tycker att denna setup:en är den smidigaste för rimligast peng.

Jag kör OpenELEC som operativsystem och ovanpå det XBMC (Kodi), och av någon anledning så går det inte att se Netflix och HBO nordic där, SVT, TV4, TV3 etc finns dock att se mha tillägg. Tror att Netflix o HBO har nått att göra med att det inte går att köra Silverlight på OpenELEC (för jag har för mig att det funkade förr).

Jo det går att se på Netflix via en NUC, det beror på operativsystemet, kbw (även jag) har Openelec som operativsystem och då fungerar inte Netflix out of the box direkt.

Själv kör jag en Synology NAS och en Chromebox med Openelec och Kodi på, för det streamade så används en ATV3 och airplay för de appar som saknas på ATV3.

Tror inte det finns en lösning utan brister, en NUC med Windows 10 samt en fjärr som man programmerat in snabbgenvägar till program och streamingsajterna kanske?

Ja det kanske skulle funka, dock så vet jag inte hur hett Windows rullar på den billigaste NUC:en (den jag har) och ska man gå upp i hårdvara går det upp i pris dessvärre :(
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har några polare som har fått inlogg, samt mamma som har börjat använda plex på sin iPad. Om jag och sambon vill kolla på olika saker hemma är det inte ovanligt att man kommer upp i varje fall 3-4 streamar samtidigt.

Anledningen till i7 i servern är dock att jag hade en över. :p.
Haha förstår, men när jag läste tråden kom bilden upp i mitt huvud att man själv kunde kunde köra 7 streams samtidigt. 7 st filmer i picture in picture eller 7 st vlc rutor samtidigt haha. Bra om man vill trycka igenom tex Game Of Thrones 7 ggr snabbare :happyhappy:
 

Limpas

Cartier
Hur är det med 24p stöd? Någon som har koll? Har stört mig på det ibland på Apple TV och den nya verkar inte kunna skicka 24p heller. Men hur funkar det med en dator? Får man 24p om man hyr filmer på iTunes eller kollar netflix, eller är det stört omöjligt?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Samsung tv + Stremio appen + Real-Debrid = oslagbart och smidigt.
Kräver lite konfigurering i Stremio , men några minuters jobb och du har tillgång till allt direkt i TV:n utan att behöva ha ngn ytterligare utrustning
IMG_2509.jpeg

IMG_2511.jpeg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Härligt trådlyft!

Ska kollas upp. :)
Ja man letar alltid efter smidiga och bekväma lösningar. Men många nöjer sig med 2.0 ljud och 1080p upplösing, bara dom får fram det dom ska se på skärmen blir dom nöjda. Jag vill kunna få ut det bästa möjliga och ha lite kontroll över kvaliten. Körde nyss en 82gb stream med 4k HDR 10+ Atmos 7.1 utan några problem med Stremio appen direkt i Tv:n

Stremio Appen synkas via webben , så du gör en konfiguration , sen kan du logga in på ditt konto med dator / mobil / padda / Iptv-box etc och allt är klart för streaming

Finns många hjälptrådar om hur man installerar och konfigurerar Stremio och dess addons
 
Senast ändrad:

Veratio

Cartier
Ja man letar alltid efter smidiga och bekväma lösningar. Men många nöjer sig med 2.0 ljud och 1080p upplösing, bara dom får fram det dom ska se på skärmen blir dom nöjda. Jag vill kunna få ut det bästa möjliga och ha lite kontroll över kvaliten. Körde nyss en 82gb stream med 4k HDR 10+ Atmos 7.1 utan några problem med Stremio appen direkt i Tv:n

Stremio Appen synkas via webben , så du gör en konfiguration , sen kan du logga in på ditt konto med dator / mobil / padda / Iptv-box etc och allt är klart för streaming

Finns många hjälptrådar om hur man installerar och konfigurerar Stremio och dess addons

Samma här, har testat IPTV 2 gånger men det var en för dålig lösning.

Betalar för de vanliga kanalerna men hämtar hem en hel del också, hade nästan slutat med det men tycker det blir för dyrt att betala på 10+ ställen.

När jag får mer tid ska jag kolla din lösning!
 

Veratio

Cartier
@MacRulez4ever

Efter några månader har jag fått tid nu. Installerat och verkar fungera bra. Tack för tipset!

Två frågor:
1. Måste man ha en betald prenumeration på Real-Debrid? Jag testade 15 dagar nu för 3 euro.
2. Kan man lägga till andra torrentställen? Tänker mest på Superbits, då vi i familjen "helst" vill ha svensk text.
 
Topp