• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa pris och tips för Omega Speedmaster/Seamaster

Daniel_S

Breitling
Tjena där, ny på forumet men samtidigt verkade det som att vara medlem här var ett måste då folk verkligen verkar veta vad de snackar om!

Som nyligen examinerad ingenjör så hade jag tänkt att skaffa mig en Omega Speedmaster eller en Seamaster för att "fira" detta så att säga och samtidigt komma in i "svängen" med dyrare klockor och allt det där då jag bara haft billigare saker kring handleden förut och samtidigt skaffa en klocka jag förhoppningsvis kommer bära med mig resten av livet om allt vill sig väl.

Så till själva grejen:
Det jag undrar är vad ni har för tips att titta efter någon speciell årsmodell av Speedmaster/Seamaster och vad man kan förvänta sig att behöva punga ut för den. Helst inget som kostar skjortan då detta kommer vara min allra första "ordentliga" klocka som sagt men jag inser samtidigt att det kommer nog kosta en del (är väl egentligen inställd på att klockan kommer kosta någonstand 10.000-20.000 i runda slängar). Kommer antagligen köpas begagnad och allt sådant med. Ni får även gärna komma med tips på sidor som ni använder när det kommer till att köpa klockor för att titta på blocket efter sådant här känns ganska oseriöst med risken för att det är kopior osv.

En erfarenhet jag har haft med klockor förut är att dem ofta känns allt för "blaffiga" så får gärna vara en modell som passar bra med både metall och läder-strap liknande dessa:

83a1bdc337c798bd08227b09ca9aab26.jpg

Omega-Seamaster-300-Master-Co-Axial-Chronometer-Leather-strap-4.jpg
 
Senast ändrad:

willbur

Rolex
2-Faktor
Hej och välkommen! Vad kostar skjortan enligt dig? När du skriver en prisklass så blir det lite lättare att hjälpa till. Kolla runt på köp & sälj för att få en bra prisbild
 

Daniel_S

Breitling
Hej och välkommen! Vad kostar skjortan enligt dig? När du skriver en prisklass så blir det lite lättare att hjälpa till. Kolla runt på köp & sälj för att få en bra prisbild

Prisbilden jag hade uppe i huvudet var någonstans mellan 10.000-20.000 på ett ungefär. Redigerar även första inlägget då det är mer överskådligt om man har all information på en och samma plats.
 

Icaras

Rolex
Speedy för 20k är idag lite snålt men för en tusenlapp eller två till så finns där en del intressanta objekt. Som nämndes i senaste podcasten (som Denke och Nymans Ur håller i) så är förmodligen Speedmaster från 70 talet det mest prisvärda i nuläget. Du kan hitta ex som inte är särskilt slitna med fin patina någonstans omkring 18-25k beroende på tillbehör och skick. Inget dåligt val men å andra sidan kan du få i princip nya klockor för samma päng, det beror lite på vad du har i kikaren och om vintage intresserar dig :).
 

Daniel_S

Breitling
Speedy är ju inom räckhåll men någon SM300 får du knappast för 10-20 k :)
Om det är Seamastern på bilden du referar till så är bilden mest upplagd för att ge en "idé" av vad det är jag letar efter så det måste inte vara exakt dem modellerna.

Speedy för 20k är idag lite snålt men för en tusenlapp eller två till så finns där en del intressanta objekt. Som nämndes i senaste podcasten (som Denke och Nymans Ur håller i) så är förmodligen Speedmaster från 70 talet det mest prisvärda i nuläget. Du kan hitta ex som inte är särskilt slitna med fin patina någonstans omkring 18-25k beroende på tillbehör och skick. Inget dåligt val men å andra sidan kan du få i princip nya klockor för samma päng, det beror lite på vad du har i kikaren och om vintage intresserar dig :).

Tack för tipset! Dock så känns det som 70-talare skulle vara alldeles för "klumpiga" då dem allra flesta från den tiden (?) verkar vara utformade på detta sätt:
three-quarters_ref_800.jpg


Har inte heller speciellt grova handleder så något sådant skulle inte passa mig alls, vilket är en anledning till att jag letar efter mer "nätta" urverk att ha på handleden som inte tar upp allt för mycket plats. Som sagt jag letar efter något jag kommer använda år ut och år in, inte något "samlarobjekt" eller dylikt!
Lite 'patina' hade inte varit fel däremot, liknande den översta speedyn då det kan ha sin charm med rätt armband och jag har ändå en ganska "grov" stil måste jag säga.
Så länge det inte går till överdrift givetvis.

Sen måste även frågas ifall ni tycker "reduced" varianten är ett alternativ då jag som sagt har ganska små handleder eller är det "professional" som gäller? Läste även att "reduced" modellerna inte finns i nyare årsgångar och att det är "date" som istället är det "budgetalternativet" där, stämmer detta?
 
Senast ändrad:

Icaras

Rolex
Om det är Seamastern på bilden du referar till så är bilden mest upplagd för att ge en "idé" av vad det är jag letar efter så det måste inte vara exakt dem modellerna.



Tack för tipset! Dock så känns det som 70-talare skulle vara alldeles för "klumpiga" då dem allra flesta från den tiden (?) verkar vara utformade på detta sätt:
three-quarters_ref_800.jpg


Har inte heller speciellt grova handleder så något sådant skulle inte passa mig alls, vilket är en anledning till att jag letar efter mer "nätta" urverk att ha på handleden som inte tar upp allt för mycket plats. Som sagt jag letar efter något jag kommer använda år ut och år in, inte något "samlarobjekt" eller dylikt!
Lite 'patina' hade inte varit fel däremot, liknande den översta speedyn då det kan ha sin charm med rätt armband och jag har ändå en ganska "grov" stil måste jag säga.
Så länge det inte går till överdrift givetvis.

Sen måste även frågas ifall ni tycker "reduced" varianten är ett alternativ då jag som sagt har ganska små handleder eller är det "professional" som gäller? Läste även att "reduced" modellerna inte finns i nyare årsgångar och att det är "date" som istället är det "budgetalternativet" där, stämmer detta?
Jo MK-serien är klossiga. Men vanliga månklockan ser i princip exakt likadan ut på 70-talet som i butik idag. Åtminstone på forum så brukar speedmaster vara synonymt med månklocka, så lättast om man nämner de andra varianterna mer specifikt som t.ex "Speedmaster Mk.II" ;). Klockan du länkade bild på kan i princip vara en 70-tal så vitt kan kan se.

Skulle personligen skippa reduced, racing, date och allt vad det heter om du inte föredrar dem framför månklockan.
 

Daniel_S

Breitling
Jo MK-serien är klossiga. Men vanliga månklockan ser i princip exakt likadan ut på 70-talet som i butik idag. Åtminstone på forum så brukar speedmaster vara synonymt med månklocka, så lättast om man nämner de andra varianterna mer specifikt som t.ex "Speedmaster Mk.II" ;). Klockan du länkade bild på kan i princip vara en 70-tal så vitt kan kan se.

Skulle personligen skippa reduced, racing, date och allt vad det heter om du inte föredrar dem framför månklockan.

Nu efter lite efterforskning från min sida så måste jag säga att "specialaren" Broad Arrow är extremt vacker och det verkar även gå att hitta väldigt bra begagnade för inte speciellt mycket över min satta budget. Iaf inte enligt lite tittande på Chrono24

Exempel: http://www.chrono24.se/omega/speedmaster-moonwatch-handaufzug-broad-arrow-herrenuhr--id4456737.htm
https://www.blocket.se/stockholm/Omega_Speedmaster_3594_50_57_Replica_67408208.htm?ca=4&w=3

Dock är jag inte helt 100 på vad det är för skillnad på 3594.50 och 3894.5000 till exempel så någon mer kunnig får gärna bidra.
 
Senast ändrad:
Topp