Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bästa rostlösaren?

Diskussion i 'Diskussion' startad av fc2, 27 januari 2014.

1. fc2
    Trådstartare

fc2 Borgare

Hej

Nu behöver jag er samlade kunskap. Har precis införskaffat en klocka där tidigare ägare trodde att det var en dykarklocka när den i själva verket var avsedd för flygvapnet. Ni kanske förstår vad som hände sen...

Hur som helst så är verket... hm... brunt. Vet inte vad som går att rädd, om något, men är ändå sugen på att plocka isär det och lägga alla delar i en rostlösning. Nu till mina frågor;

1. vilken är den bästa rostlösaren för urverk? Det jag sett än så länge är vad jag som amatör kallar "ytrost." Värre är det med skruvarna som har mer ordentlig rost på sig.
    2. bör jag lägga hela verket i rostlösning INNAN jag tar isär det eller tvärtom?

Mvh

fc2

2. Rber

Rber Biskop

yonsson, ssl och Skuggkastare gillar detta.
  3. sharetracker

sharetracker Stadsbo

Från:
    Jönköping

Bifogade filer:

mace gillar detta.
  4. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Har hört att det ska vara bra för att städa toaletten, men det där var ju fantastiskt!

yonsson gillar detta.
  5. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Har hört att grönt te (eller var det rött/svart) ska vara bra och samtidigt skonsamt för urdelarna.

7. Mr.Chang

Mr.Chang Präst

Från:
    Gbg
    Det bästa och snabbaste=saltsyra!
    De aktiva medlen i Coca-Cola=svavel och fosforsyra.(dock väldig små mängder,tar tid att lösa)

8. fc2
    Trådstartare

fc2 Borgare

Tack för svaren. Hur är det med olika oljor eller fotogen och liknande. När det handlar om urdelar vill man ju inte använda något som förstör när det är så tajta toleranser från början.

9. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Hitta denna tråd när jag sökte lite . Fick en julklapp av Onelund med posten idag .Ett par gamla fickur . Som jag ska pilla med . Bla ett Tärnan med FHF 3 verk . Tyvärr har det blivit en del rost på diverse detaljer . Hjulen verkar ha klarat sig . Så tror att jag ska kunna få igång . Men för att testa lite rostlösningar så har jag då kokat stark The . Har läst att Oxalsyran The ska lösa rost . Har även lite rödbetssaft från en burk skivade rödbetor på test .Även spenat ska funka men det har jag ingen hemma :eek: . Det är delarna i Keyless work som ska få sig en omgång först .Verkplattan rengör jag bara i UL-badet . Detta ska få stå över natten . Skål :D
    DSC02361.JPG DSC02360.JPG DSC02358.JPG

eriksson850 och john b gillar detta.
  10. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Haha förlåt rogart-63 för jag utsätter dig för detta, Var verkligen inte meningen :)

rogart-63 gillar detta.
  11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
  12. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Nje resultatet blev väl inte så att all rost försvann direkt . Omvandlades däriemot till nåt svart . Nån kemisk reaktion antar jag . Kanske fått bort rosten men ytan är ju inte återställd för det . Tyvärr gick hairspringen av på balansen upprostad så det ser mörkt ut för renovering . Men kul att testa lite iallafall .

DSC02362.JPG

13. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Fosforsyra är fina grejer, hyfsat frätande och inte helt lätt att få tag på som privatperson, men det blir stålrent.

jabla gillar detta.
  14. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Blev lite bättre med glasfiberborsten . Jag gör rent allt så gott det går och så smackar jag ihop så får vi se om klockan går . Skulle nog kunna funka att förnickla eller förzinka . Överkurs :eek:

DSC02363.JPG

jabla gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield