• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa rostlösaren?

fc2

Rolex
Hej

Nu behöver jag er samlade kunskap. Har precis införskaffat en klocka där tidigare ägare trodde att det var en dykarklocka när den i själva verket var avsedd för flygvapnet. Ni kanske förstår vad som hände sen...

Hur som helst så är verket... hm... brunt. Vet inte vad som går att rädd, om något, men är ändå sugen på att plocka isär det och lägga alla delar i en rostlösning. Nu till mina frågor;

1. vilken är den bästa rostlösaren för urverk? Det jag sett än så länge är vad jag som amatör kallar "ytrost." Värre är det med skruvarna som har mer ordentlig rost på sig.
2. bör jag lägga hela verket i rostlösning INNAN jag tar isär det eller tvärtom?

Mvh

fc2
 

sharetracker

Cartier
sGEs2Mn.png
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-01-27 kl. 16.28.00.png
    Skärmavbild 2014-01-27 kl. 16.28.00.png
    46.9 KB · Visningar: 81

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har hört att grönt te (eller var det rött/svart) ska vara bra och samtidigt skonsamt för urdelarna.
 

Mr.Chang

Audemars
Det bästa och snabbaste=saltsyra!
De aktiva medlen i Coca-Cola=svavel och fosforsyra.(dock väldig små mängder,tar tid att lösa)
 

fc2

Rolex
Tack för svaren. Hur är det med olika oljor eller fotogen och liknande. När det handlar om urdelar vill man ju inte använda något som förstör när det är så tajta toleranser från början.
 

rogart-63

Patek
Har hört att grönt te (eller var det rött/svart) ska vara bra och samtidigt skonsamt för urdelarna.

Hitta denna tråd när jag sökte lite . Fick en julklapp av Onelund med posten idag .Ett par gamla fickur . Som jag ska pilla med . Bla ett Tärnan med FHF 3 verk . Tyvärr har det blivit en del rost på diverse detaljer . Hjulen verkar ha klarat sig . Så tror att jag ska kunna få igång . Men för att testa lite rostlösningar så har jag då kokat stark The . Har läst att Oxalsyran The ska lösa rost . Har även lite rödbetssaft från en burk skivade rödbetor på test .Även spenat ska funka men det har jag ingen hemma :eek: . Det är delarna i Keyless work som ska få sig en omgång först .Verkplattan rengör jag bara i UL-badet . Detta ska få stå över natten . Skål :D
DSC02361.JPG
DSC02360.JPG
DSC02358.JPG
 

rogart-63

Patek
Nje resultatet blev väl inte så att all rost försvann direkt . Omvandlades däriemot till nåt svart . Nån kemisk reaktion antar jag . Kanske fått bort rosten men ytan är ju inte återställd för det . Tyvärr gick hairspringen av på balansen upprostad så det ser mörkt ut för renovering . Men kul att testa lite iallafall .

DSC02362.JPG
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Fosforsyra är fina grejer, hyfsat frätande och inte helt lätt att få tag på som privatperson, men det blir stålrent.
 

rogart-63

Patek
Blev lite bättre med glasfiberborsten . Jag gör rent allt så gott det går och så smackar jag ihop så får vi se om klockan går . Skulle nog kunna funka att förnickla eller förzinka . Överkurs :eek:

DSC02363.JPG
 
Topp