• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa sättet att betala eller få betalt - SWISH eller kontanter?

Rivalen

Rolex
Vi hör om hur klockvänner blir lurade vid betalning med banköverföring via dator eller mobilapp.

Men är SWISH "säkert" eller hur kan man bli lurad om man använder SWISH?

SWISH och kontanter är kanske säljarens gode vän, men är det lika bra för köparen?

Nu har vi väl snart belyst hur man blir lurad vid banköverföring via laptop eller mobil, så det skall väl snart vara allmänt känt och tilltäppt?

Hur gör vi då för att ligga i takt med buset avseende hur man blir lurad vid kontant eller SWISH betalning?

Ex: Skall man alltid SWISHA en provhundring för att vara säker på att ha fått rätt telefonnr?

Kokar det alltid ändå ihop till at välja en känd säljare eller köpare och göra upp en vardag då man kan gå via en urmakare och sedan till en bank och göra upp? Är det så att trygghet har en prislapp upp för köparen och kanske ner för säljaren? Är t ex Ebay med PayPal tryggare mot att bli totallurad än facetoface.

En tråd om köp/sälj-säkerhet - om ni tror att det kan ge något?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Finns fördelar och nackdelar med allt, som bekant.
Med cash som köpare kan du bli rånad, med cash som säljare kan de vara falska etc etc.
Swish är det jag lutar mot men blev lite tvehågsen när jag hörde om nån som inte fått fram betalningen till en familjemedlem. Själv har jag använt det återkommande utan problem.
Är Swish tillförlitligt rent tekniskt så är det nog bäst.
Är du köpare så ring numret du får först för att kolla att det faktiskt är "rätt" telefon säljaren har. Testa sen en mindre överföring. Kan ju bara vara en femma. Funkar det då, kör resten av pengarna. Kräv att mottagaren sms-bekräftar mottagande.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Viktigt med kontanter är också ett köpesintyg, annars får du aldrig in kontanterna på banken om det är tanken,
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Banköverföring funkar fint tycker jag. Det är bara att kolla så att pengarna finns på sitt konto innan man lämnar/skickar iväg klockan.
Förstår inte riktigt vad som inte skall funka.
Sen om jag köper en klocka måste säljaren ha referenser, annars skickar jag aldrig några pengar.
 

Rivalen

Rolex
Låter klokt, men kvar finns risken att du inte får den vara du tror att du får? Om man inte går via en urmakare först, så måste man vara så märkeskunnig att man själv kan avgöra vad man köper. Hur klockan mår / servicebehov / amplitude och beat-error går ju inte att se.

Sen finns ju rånrisk vid SWISHning också - säljaren slänger ut dig när du SWISHat och hävdar sedan att du fått klockan och att du är bedragaren som påstår att du inte fått den.. Så man skall vara två?

Vi pratar om att handla med en okänd säljare/köpare. Det blir normalt annorlunda om man handlar av en känd person med rykte om sig att rätta till det som eventuellt visar sig vara uppenbart inte korrekt/fel. Är det när vi söker det optimala priset som vi blir sårbara?
 

hedbrg

Panerai
Skulle jag göra upp en dyr klockaffär hade jag gjort de likadant som när jag säljer bilar, bankväxel och träffas på banken för att lösa in den.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag betalar hellre mer för att veta allt kommer gå bra. Detta är mitt intresse och inget jag kommer att tjäna pengar på.

Är priset för bra är det ofta något som inte är rätt. Gäller både vid köp och sälj.
 

Rivalen

Rolex
Banköverföring funkar fint tycker jag. Det är bara att kolla så att pengarna finns på sitt konto innan man lämnar/skickar iväg klockan.
Förstår inte riktigt vad som inte skall funka.
Sen om jag köper en klocka måste säljaren ha referenser, annars skickar jag aldrig några pengar.

Jepp, kan man vänta tills man ser pengarna på kontot så är det gott och väl. Men skall affären göras upp på studs så visar sig ju banköverföring vara osäkert om man inte kan det in i minsta detalj, med typ sätt ingen datum så hamnar det inte i kön att utföras utan direkt i utfört och lär inte kunna återtas. Detta vill till att kunna allt perfekt och kunna se hur betalaren gör i mobil eller laptop om en affär på studs skall bli säker med banköverföring. Buset har alltid konton i två olika banker för att har man samma bank så sker banköverföringen direkt och det vill inte busen. Jag skulle aldrig göra banköverföringsaffär på studs/här och nu - om vi inte har samma bank så att jag kan se pengarna innan jag lämnar över klockan.

När jag skrev "låter klokt" ovan så var det riktat till Jacobs inlägg.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Krånglar till det gör jag bara om magkänslan säger det. Annars dunkar jag över pengarna på ett eller annat sätt, efter att ha granskat säljaren. Glöm inte bort att det görs en jäkla massa klockaffärer här och på andra ställen och de flesta verkar ha en lycklig utgång.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det råder tydligen fortfarande lite osäkerhet kring hur banköverföringar fungerar. Det går UTMÄRKT att annulera en signerad banköverföring mellan konton även om den är upplagd för omedelbar överföring i internetbanken.

Detta gäller om överföringen sker på helg eller efter 1800 och på (minst) SEB och Nordea. Det finns en supertydig knapp i internetbanken för det till och med. På Swedbank kan du backa en överföring om du kontaktar deras kundcenter.

En överföring som har nått mottagarens konto kan dock aldrig backas.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Då jag köpte min SD gick vi tillsammans till min bank, jag och köparen. Köparen uppgav sitt kontonummer för personen i kassan som skötte hela överföringen. Jag och köparen hade olika banker så det skulle ta någon dag för köparen att få pengen men eftersom allt sköttes av banktjänsthenen så vart det aldrig några problem.

Köp säljaren!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Swish is the shit, det enda jag behöver göra som har Swedbank är att lägga till mottagarens vanliga konto i internetbanken innan överföring via Swish, då kan man föra över 150 000 kr dir!
 

Rivalen

Rolex
Det råder tydligen fortfarande lite osäkerhet kring hur banköverföringar fungerar. Det går UTMÄRKT att annulera en signerad banköverföring mellan konton även om den är upplagd för omedelbar överföring i internetbanken.

Detta gäller om överföringen sker på helg eller efter 1800 och på (minst) SEB och Nordea. Det finns en supertydig knapp i internetbanken för det till och med. På Swedbank kan du backa en överföring om du kontaktar deras kundcenter.

En överföring som har nått mottagarens konto kan dock aldrig backas.

Ja, man får olika besked på olika banker och termerna är olika också, så kontentan blir det du skrev - finns den på kontot så kan den inte backas. Banköverföring vid här och nu-affär blir bara säkert vad gäller betalningen när säljaren kan se pengarna på sitt konto - dvs man har samma bank och överföringen kan då ske direkt.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Stora fördelen med swish är just att man ser pengarna i sitt konto med en gång. Om jag som köpare så måste ändå säljaren ansvara för att det kommer in rätt mängd kulor i rätt konto och att det uppenbarar för hen, i dennes app.

Men innan transaktionen sker så måste man ju få chans att studera på varan. Gå på magkänsla, cert, box, kvitto osv. Köp säljaren oavsett hur tjatigt det än är. Räcker inte det så får man gå till någon sakkunnig och avgöra urverket och dess runt omkring.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Låter klokt, men kvar finns risken att du inte får den vara du tror att du får? Om man inte går via en urmakare först, så måste man vara så märkeskunnig att man själv kan avgöra vad man köper. Hur klockan mår / servicebehov / amplitude och beat-error går ju inte att se.

Sen finns ju rånrisk vid SWISHning också - säljaren slänger ut dig när du SWISHat och hävdar sedan att du fått klockan och att du är bedragaren som påstår att du inte fått den.. Så man skall vara två?
quote]

quote].[/
Nå, kunskapsfrågan om VAD man köper är en helt annan sak. Det går att skriva böcker om. Eller websidor. ;)
Jag tolkade dig som att det var betalningsmetoden som var topic nr 1. :)
Men ok, Swish inne på ett bankkontor eller - om man inte har koll på vad man köper - hos urmakare. Det är väl det optimala
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har använt Swish, och det fungerade klockrent!:D
Köparen Swishade över 1 SEK innan vi träffades för att kolla att han hade rätt information, och jag kollade att hans överföring kom fram och från det nummer som angivits.
Vi träffades, han fick undersöka klockan och tillbehör över en kopp kaffe och en trevlig diskussion om klockor.
Köparen Swishade över hela köpesummas, som jag direkt kunde se via telefonen på mitt bankkonto!

Bra att inte behöva vänta på att en banköverföring skall gå igenom till annan bank.
Kollade upp Swish med min bank innan, och när pengarna syns på ditt konto, kan de enligt SHB, inte dras tillbaka.

Hur bra som helst!:)
 

Sond

Patek
Ser faktiskt inte varför man inte skulle använda Swish. Otroligt effektivt och säkert. När man betalar låter man säljaren granska telefonnumret. Sedan kommer namn automatiskt upp så att man får ytterligare en säkerhetskontroll. Jag har gjort ca 10 överföringar(flest inom familjen) och alla har fungerat.
 

Jonazid

Omega
Pengar i handen alla dagar i veckan. Sen tycker jag personligen det är lättare att pruta när säljaren ser en vifta med en bunt sedlar.

För er som är rädda för rånfinns mycket självförsvarskurser. Eller köp en liten säkerhet.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Viktigt med kontanter är också ett köpesintyg, annars får du aldrig in kontanterna på banken om det är tanken,
Beror nog lite på vad du har för bank, på SEB sätter man in upp till 50k i insättningsautomat utan problem. Iom att kanske ca 95% (gissning) av alla klockor på K&S ligger under detta belopp så är det inga stora problem med cash. Dock så funkar ju Swish väldigt smidigt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Absolut, när man väl kommit igenom den ändlösa registreringsprocessen. Inget man gör i stunden samtidigt som affären sker direkt. Och motparten måste ju också ha gjort det.
 

McGyver

Rolex
Absolut, när man väl kommit igenom den ändlösa registreringsprocessen. Inget man gör i stunden samtidigt som affären sker direkt. Och motparten måste ju också ha gjort det.

Fast du plockar kanske inte ut 35-papp i kontanter så lätt heller - en söndagsförmiddag när den där affären MÅXSTE göras!? ;)

Finns för och nackdelar med allt! En stor fördel med Swich är att jag kan handla med någon som har en annan bank, på en helg, och pengarna finns på kontot direkt! Har gjort en del affärer på detta vis och det har varit sjukt smigigt!
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kan man inte sätta in pengar ?
Att ta ut större summa kan vara svårt utan att beställa kontanter, men att sätta in???
Absolut kan man det, men nuförtiden är bankerna mer strikta att kunna härleda vart pengarna kommer ifrån för att motverka att svarta pengar kommer i omlopp hur enkelt som helst,
 

Mauritz

Rolex
Affärer görs bäst under kontorstid inte på helger och kvällar efter mörkret lagt sig.
Köparen kan lägga en handpenning och varan överlämnas när full betalning sitter på kontot.
Kan köparen komma på kvällstid för att köpa en dyr klocka kan han/hon/hen om man är seriös säkert träffas dagen efter på överenskommet bankkontor för slutbetalning, funkar inte det så sälj till någon annan.
Svårare kan det inte vara.
Jag brukar erbjuda mig att stå för eventuell frakt efter full betalning sitter på kontot.
Det förutsätter i och för sig att köpare och säljare finner förtroende för varandra , har funkat flertalet gånger för mig.
Hatar dessa parasiter som håller på att blåsa folk, lågt stående människor i mina ögon.

Trevlig fortsättning på denna dag.
 

Josef B

Bestraffaren
Som sagt, fördelar o nackdelar vid kontanter. Cash är ju alltid king! Jag säljer ju en del grejer och swish har verkligen sina fördelar. Jag får betalt asap och kan skicka varorna samma dag!
 
Topp