• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa stället att köpa Seiko SKX009?

Uggla

Breitling
Letar efter en Seiko SKX009, helst i J-variant, strap spelar ingen roll då jag väntar på ett Super Oyster från Strapcode. Beställde en SKX009J1 för ~1800SEK från CityWatches UK men fick idag (efter 12 dagar!) svar att de inte kunde skicka den och att ordern avbrutits. Antar att de inte hade den i lager. Jag föredrar Europeiska butiker p.g.a. tull och frakttid men har sneglat lite på Chrono24. I Sverige är ju Uret.se billigast med 2200SEK men är inte jättesugen på att beställa från dom. Har ni något tips?
 

jurassicjay

Cartier
Skywatches kanske? Har personligen ingen erfarenhet, men har hört bra om dem och tänkte själv lägga en beställning snart. Fri frakt om du skippar originalboxen. Tull finns ju inga garantier, men känns sannolikt att den slinker igenom. Be att få den deklarerad som gåva kanske?
 

jurassicjay

Cartier
Det har du rätt i. My bad. Fast egentligen tipsa om att försöka begå ekonomisk brottslighet. Men ja, det kanske är lite i överkant.
 

Norris

Breitling
Jag köpte på skywatches nyligen. Ca 1400 sek inklusive frakt med lådan. Dom skrev gift värde 14 dollar så ingen tull och moms iaf för min del :nailbiting::pirate: #lawbreaker
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Saxar ur forumets regelverk:
"Vi diskuterar självklart inte heller sådant som enligt svensk lag uttryckligen är förbjudet. Vid tveksamhet kring detta avgör Admin vad som är okej."

Jag vet att man (admin) inte gillat när det diskuterats hur man kommer undan moms/tull tidigare.
 
Det kan jag tyvärr inte svara på, men det verkar väl vara hack and wind som är grejen. Eller så baseras dessa rykten enbart på önskemål från användare. Kanske inte ska säga för mycket om detta, men skx:n har väl varit mer eller mindre oförändrad i två decennier nu?

Kanske är helt ute och seglar, men anses inte 4r36 vara en uppdatering på 7s26? Tanken är kanske att peta in sådana i en eventuell Skx-uppdatering.

On topic: Är det alltså helt kört att hitta en ny, japanproducerad 009? Alla "vanliga" dealers verkar helt torrlagda.
 

Uggla

Breitling
Tack för alla svar! Har varit nära att beställa från CreationWatches men har läst lite för mycket negativt om dom. Blir nog Skywatches eller Uret (som sänkte sitt pris till 1749kr idag). Och som @jurassicjay har jag också läst rykten om en uppdatering av SKX till våren, de har trots allt funnits i 20 år.
 

Sledger

Cartier
Ingen skillnad på J och K-varianten. De tillverkas på samma ställe men är menade för olika marknader, därav kan/måste de ha "Made in Japan" på den ena, och det är olika språk på datumhjulen. Personligen tycker jag K är snyggare med mindre mängd text på tavlan. ☺
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Ingen skillnad på J och K-varianten. De tillverkas på samma ställe men är menade för olika marknader, därav kan/måste de ha "Made in Japan" på den ena, och det är olika språk på datumhjulen. Personligen tycker jag K är snyggare med mindre mängd text på tavlan. ☺
De flesta brukar vara eniga om att J tillverkas i Japan och K i Malaysia (tidigare Singapore).
Eller har något ändrats?
 

Sledger

Cartier
De flesta brukar vara eniga om att J tillverkas i Japan och K i Malaysia (tidigare Singapore).
Eller har något ändrats?
Inget har ändrats. Har länge varit en total missuppfattning. Producera saker i Japan är väldigt dyrt och skulle skx tillverkas där så skulle den vara bra mycket dyrare.
De jag hört som faktiskt frågat Seiko om skillnaden har fått till svar att de är menade till olika geografiska marknader.
 

månljus

Panerai
Ingen skillnad på J och K-varianten. De tillverkas på samma ställe men är menade för olika marknader, därav kan/måste de ha "Made in Japan" på den ena, och det är olika språk på datumhjulen. Personligen tycker jag K är snyggare med mindre mängd text på tavlan. ☺
Så har det länge sagts men jag tror inte att det stämmer. Här en film där en kille går igenom skillnad mellan J-modellen och K-modellen:
 

Sledger

Cartier
Så har det länge sagts men jag tror inte att det stämmer. Här en film där en kille går igenom skillnad mellan J-modellen och K-modellen:
Jag kan nog lova att du kan hitta samma skillnader mellan två J eller 2 K. Seikos billigare klockar är ganska okonsekventa när det kommer till kvalitetskontroll.
Urverket i min Fieldmaster tror jag är gjort i Japan men resten är gjort i Kina och klockan är även ihopplockad i Kina. Tror det är samma sak med min Sumo. Båda klockorna är dyrare än skx. Finns inte en chans att Seiko tillverkar en så billig klocka som skx i ett så dyrt land som Japan, det säger sig självt.
Reglerna för när man får skriva "Made in xxxxxx" skiljer sig mellan olika länder. Det kan räcka att en fabrik i ett land ägs av ett företag i ett annat land för att man får skriva made in företagets land, medans i andra länder så är det inte ok, utan en viss del, eller hela, produkten måste vara gjord i det land som skrivs på produkten.
 

månljus

Panerai
Jag kan nog lova att du kan hitta samma skillnader mellan två J eller 2 K. Seikos billigare klockar är ganska okonsekventa när det kommer till kvalitetskontroll.
Urverket i min Fieldmaster tror jag är gjort i Japan men resten är gjort i Kina och klockan är även ihopplockad i Kina. Tror det är samma sak med min Sumo. Båda klockorna är dyrare än skx. Finns inte en chans att Seiko tillverkar en så billig klocka som skx i ett så dyrt land som Japan, det säger sig självt.
Reglerna för när man får skriva "Made in xxxxxx" skiljer sig mellan olika länder. Det kan räcka att en fabrik i ett land ägs av ett företag i ett annat land för att man får skriva made in företagets land, medans i andra länder så är det inte ok, utan en viss del, eller hela, produkten måste vara gjord i det land som skrivs på produkten.
Säger inte att du har fel men jag är inte helt övertygad om att det inte är någon skillnad mellan J-modellen och K-modellen, förutom texten på tavlan som många hävdar är den enda skillnaden. Personligen har jag alltid föredragit J-modellen då jag uppfattat att den har skarpare linjer. Även innan jag såg filmen. Äger en SKX007J och en SKX009J och upplever att de påminner mer om J-modellen i filmen än K-modellen. Mitt tidigare inlägg syftade endast på att du sa att det inte var någon skillnad på J-modellen och K-modellen. Var de olika modellerna tillverkas har jag aldrig sagt någonting om och har heller ingen aning om vad som gäller.
 

Sledger

Cartier
Detta är ett av de svar jag sett från Seiko.
"The watch ref.#SKX007J and SKX007K are completely same watch model. The shipping route is slightly different. We are not able to inform you of the details" (email from Seiko Japan Service Group, 10/28/02). "
 

Subby

Rolex
Lånar tråden lite :)

Vad har jag missat här. På stål hos Uret.se är SKX009 billigare än gummi?
Sällsynt sorts gummi?
Eller kan det vara så att gummiversionen är J-typen, alltså Japan-made?
Förstår inte prissättningen o_O

Gummi:
http://www.uret.se/seiko-bla-gummi-o42-mm-p-72614.html

Stål:
http://www.uret.se/seiko-divers-bla-stal-o42-mm-p-186.html

Det är samma variant men länken är bara rasslig o skit. Det kanske är därför :D

Edit: Det kanske är inte samma variant :D
 

Crane

Panerai
Det är samma variant men länken är bara rasslig o skit. Det kanske är därför :D

Edit: Det kanske är inte samma variant :D

Kan ju vara så :)
Nu ser jag att gummivarianten har blå bakgrund på dagarna, om det nu skulle ha betydelse..

Samma modell förutsatt att fotona är korrekta. J-modellen har "21 jewels" under "Divers 200m".

Tack. Då blev jag lite uppdaterad om det

Edit:
Blå font på SAT, så kanske lika på båda..
 
Topp