Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bättre med snabbt än långsamt urverk?

Diskussion i 'Vintage' startad av nissehult, 20 augusti 2014.

1. nissehult
    Trådstartare

nissehult Friends of KS

Jag mummlade lite om den här frågeställningen i en annan tråd, men tänkte att det är nog mer lämpligt att ställa den här...

Ett vintage-urverk sägs vara ok och det ändrar sig +/- 15-25s per dygn. Jag vill minnas att jag har läst/hört att det är vanligare/"bättre" om de ligger på plus istället för minus. Stämmer detta eller har jag fattat fel? Om det stämmer, varför är det då så rent tekniskt (förutom att man slipper komma för sent)?

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag har hört tvärt om, att om den segar sig så beror det ofta på torkade sega oljor medans om den går för snabbt kan det bero på slitna/trasiga delar.

Det viktigaste är väl dock att gången är jämn och att klockan går konstant för fort, långsamt.

Någon annan som är insatt i ämnet som vill förklara?

nissehult och theargonaut gillar detta.
  3. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Skulle tro att man generellt vill ett de hellre skall gå lite snabbare än för långsamt av just den orsak du nämner. Så att man inte kommer för sent. :)
    På grund av det så skulle jag tro att många är ruckade till att gå lite plus, så om klockan går (lite) plus så är kanske chansen stötte att gången inte har påverkats av att amplituden gått ner med tiden.

nissehult gillar detta.
  4. nissehult
    Trådstartare

nissehult Friends of KS

Ok, fair enough. Inget mekaniskt fenomen med andra ord...

Lång-dragen men oviktig fråga besvarad: check.

Minuteman gillar detta.
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Inte alls oviktig skulle jag säga. Det luriga är att det är enkelt att dra både upp och ner tidhållningen, så i verkligheten säger inte enbart tidhållningen så mycket.

Icaras, nissehult och Minuteman gillar detta.
  6. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Fast tidshållningen går ju bara att korrigera till en viss gräns. Jag brukar se tidshållningen som en parameter för hur verket mår, men även amplitud, "beat error" och hur jämn tidshållningen är över tid och i olika possitioner spelar in.

Det finns en väldigt lång och avancerad tråd i ämnet för den som vill förkovra dig ytterligare i ämnet :)

http://klocksnack.se/threads/hur-bedömmer-man-skicket-på-ett-urverk.13462/#post-241223

7. yonsson

Från:
    GBG
    Man kan korrigera upp/ner rätt mycket.

nissehult och eriksson850 gillar detta.
  8. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Jag tänkte då främst genom ruckning... Om man antar att verket inte är "fuskfixat" på andra sätt.

yonsson gillar detta.
  9. yonsson

Från:
    GBG
    Jag också. :)

eriksson850 gillar detta.
  10. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

2-3 minuter +- kombinerat med hur ruckarmen står och hur jämnt, konstant fel klockan går?

11. nissehult
    Trådstartare

nissehult Friends of KS

Tänkte bara knyta ihop säcken ifall någon hittar denna tråden via en sökning...

I en annan tråd (http://klocksnack.se/threads/tvångsmässig-uppdragning-av-manuellt-urverk.28242/page-2#post-606235) kom denna förklaring: