• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bågvinges Klockfotografering

leicaphile

Panerai
Lightroom är väl i princip photoshops fotobrygga? Alltså de inställningar man kan ändra när man öppnar en fil via fotobryggan i photoshop.

Hänger inte riktigt med vad du menar här.

Lightroom är en fristående produkt för kataloghantering, raw-konvertering och bildbehandling. Den kan öppna externa program inklusive Photoshop för pixel level editing eller andra mer komplicerade saker. Dock kan man i de flesta fall göra allt man behöver i Lightroom. Det fina med Lightroom är att själva originalfilen ändras aldrig utan man sparar de ändringar man gjort som en del av katalogen, sen appliceras de när man tittar på / jobbar med bilderna eller exporterar dem till t.ex. jpeg eller utskrift.

Sen finns Adobe Bridge som är ett separat program som bara hanterar katalogdelen och integrerar med Photoshop för bildbehandling.

Under huven på både Photoshop och Lightroom finns ACR eller "Adobe Camera Raw" som hanterar raw-konvertering.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Trodde allt man kunde göra i Lightroom gick att göra i PS. Personligen tycker jag lightroom är ganska jobbigt att arbeta med just eftersom det är ett separat katalogsystem. Men nu kör jag ju hobbyverksamhet och inga proffsgrejer.
 

Sirba

Omega
Lightroom är arbetsflödesprogram, grymt när jag kommer hem med några hundra RAW-bilder från en plåtning som ska granskas, jämföras och reduceras till kanske en tiondel som sparas. Suveränt för alla småjusteringar, numera är det sällan jag behöver öppna Photoshop.

Skulle inte klara mig utan Lightroom en dag.
 

leicaphile

Panerai
Ok. Trodde allt man kunde göra i Lightroom gick att göra i PS. Personligen tycker jag lightroom är ganska jobbigt att arbeta med just eftersom det är ett separat katalogsystem. Men nu kör jag ju hobbyverksamhet och inga proffsgrejer.

När du har många bilder (jag har runt 17000 i min nuvarande LR katalog) så är Lightroom underbart att jobba med. Det enda jag saknar är face recognition men det kommer väl när de fått slut på idéer. Sen att kunna t.ex. applicera ett gäng ändringar på en radda bilder samtidigt är kanon. Om man t.ex. har lite damm på sensorn så fixar man det för ett foto och sen bara ber LR göra samma ändring på alla andra importerade så är det färdigt...

Själv tycker jag Photoshop är riktigt knöligt att jobba med jämfört med LR. Ofta kommer man hem med 1000-2000 foton och att kunna snabbt plocka bort skräpet, tagga resten sen snabbredigera WB, damm etc är skönt!
 

leicaphile

Panerai
medinfoto
Uppfattat. Jag får kanske 10 bilder efter en fotosession. :D

Fåglar har en tendens att vara lite omedgörliga så blir att man kommer hem med 90% skräp, 10% acceptabelt, och ett par "keepers" om man har en bra dag. :D

IMG_3327-2.jpg
 

leicaphile

Panerai
Dyrt om man hade det som hobby att komma hem med två bra bilder varje gång man varit ute :dead:

Jo, mitt 500/4 lär kosta en hel del per "keeper" fortfarande. Men roligt är det ändå! "Bra" bilder kan man få med sig några dussin utan problem från en outing, men med "keeper" menar jag något jag gärna hänger på väggen och är riktigt stolt över.

(Fast nu ska jag inte kladda mer i denna tråd!)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag tycker befintligt ljus i ett fönster funkar utmärkt...
Tycker dock det är svårt med rätt vinkel på klockan mot kameran och om klockan ska ligga ner eller inte?

2NpcMXn.jpg
Jag ser ju dock att det är mycket som inte är bra med denna bild, skärpeljupet är ganska minimalt, siffran 40 tex. är suddig och den delen av klockan skulle ju också varit i fokus, och ska man inte ha blixt så bör man ju skruva ISO:t så pass så man nästan får brus om man inte vill ha en suddig sekundvisare villsäga... Men att börja med mellanformat och studioblixtar och annat är väl ändå överkurs för de flesta.

Jag använde ett par gamla jeans för att kunna styra hur klockan skulle ligga, var hyfsat lätt så, kanske ska man ha något annat att lägga klockan på?

Sen är det väl svårt med: damm, reflektioner repor i glas, andra färger i rummet osv. osv. hur löser man det
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här är den senaste jag är "nöjd med". Lite rörelse i sekundvisaren kan jag leva med. Brukar fota i en halvgenomskinlig tvättkorg från IKEA.



Palla upp med en filt eller tröja är inte så sexigt, men ett smidigt sätt att få klockan att ligga rätt.
 

Igge

Panerai
Undrar vad jag gjorde av min tvättkorg från Ikea som jag använde till samma sak, funkade riktigt bra vill jag minnas.
Den där Seikon är ju riktigt cool...
/i
 

leicaphile

Panerai
Smart idé, ett "riktigt" tält av den storleken skulle gå på en tusenlapp. :) Kan tipsa om att lägga det du fotar på en skiva plexiglas alternativt polerad sten typ granit, så kan du få riktigt fina resultat.
 
Superbt, men är du nöjd med reflektionerna i det under armbandet precis under uret? Sen är jag delad till knapparna, på ett sätt gör de bilden väldigt häftig, men samtidigt stjäl de lite väl uppmärksamhet mycket från klockan.

Tack Maxim! Jag är själv kluven till reflektionerna. Jag vill gärna få bort dem, men då jag inte är någon expert på Photoshop lät jag bli. Nu kan jag inte sluta stirra på den stora, kanske gör ett försök ändå :)

Tack också för feedbacken om knapparna, du har helt rätt, de själ uppmärksamheten. Jag såg/tänkte inte på detta under fototillfället, då fokuserade jag bara på att få till en bra bild utan allt för mycket blänk från urtavlan. Se där, man lär sig alltid något nytt, tar med mig detta till framtida plåtningar :)
 

john b

Rolex
Tack Maxim! Jag är själv kluven till reflektionerna. Jag vill gärna få bort dem, men då jag inte är någon expert på Photoshop lät jag bli. Nu kan jag inte sluta stirra på den stora, kanske gör ett försök ändå :)

Tack också för feedbacken om knapparna, du har helt rätt, de själ uppmärksamheten. Jag såg/tänkte inte på detta under fototillfället, då fokuserade jag bara på att få till en bra bild utan allt för mycket blänk från urtavlan. Se där, man lär sig alltid något nytt, tar med mig detta till framtida plåtningar :)


Behåll reflektionerna tycker jag. De finns ju i verkligheten och påvisar den runda formen i länken och skapar ett djup i bilden tycker jag. Risk att det blir platt om man tar bort dem.

Fin bild tycker jag, hade kanske räckt med en knapp.
 

Maxim

Cartier
Sen vet jag inte om länken stjäl för mycket av uppmärksamheten från urtavlan. Tror det har att göra med urtavlans vinkel bort från kameran och att länken blänker så vackert.

Tror nästan man behöver göra urtavlan lite ljusare och sen göra omgivningen aningen mörkare. Åt detta hållet, men ser kanske lite väl onaturligt ut?

RwfNxOc.jpg
 
Sen vet jag inte om länken stjäl för mycket av uppmärksamheten från urtavlan. Tror det har att göra med urtavlans vinkel bort från kameran och att länken blänker så vackert.

Tror nästan man behöver göra urtavlan lite ljusare och sen göra omgivningen aningen mörkare. Åt detta hållet, men ser kanske lite väl onaturligt ut?

Bilden blev inte alls tokig tycker jag, det var nog rätt medicin :)
Urtavlan drar tills sig blicken nu och knapparna hamnar i skymundan, riktigt snyggt vill jag säga!
 

Maxim

Cartier
Tycker dina foton utan problem hade kunnat beskådas i vilken fotokatalog som helst.

Hur tänker du gå tillväga för att hitta kunder där ute?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bilden blev inte alls tokig tycker jag, det var nog rätt medicin :)
Urtavlan drar tills sig blicken nu och knapparna hamnar i skymundan, riktigt snyggt vill jag säga!


Tycker dock att urtavlan blev för vit med den bilden då mönstret i urtavlan iprincip helt försvann och visar inte hur klockan egentligen ser ut. I övrigt måste jag säga att det är en riktigt fin bild du tagit. :)
 
Topp