• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bågvinges Klockfotografering

Tycker dina foton utan problem hade kunnat beskådas i vilken fotokatalog som helst.

Hur tänker du gå tillväga för att hitta kunder där ute?

Tack igen!
Först måste jag få ihop ett tiotal snygga klockbilder och lika många smyckesbilder till min portfolio. Jag har en lista till alla klockgrossister och detaljhandel, blir att ringa runt som bara den... men först schyssta bilder :)
 
91LiBwg.jpg
Tack Donkii!
Du fick till mer "mystik" i bilden än min version :)
 
Tycker dock att urtavlan blev för vit med den bilden då mönstret i urtavlan iprincip helt försvann och visar inte hur klockan egentligen ser ut. I övrigt måste jag säga att det är en riktigt fin bild du tagit. :)

Tack igen! Men jag måste säga att min bild ser ganska trist ut i jämförelse med den du bidrog med och likaså Maxims...
Hm, jag börjar undra om jag verkligen skall hålla på med klockfoto egentligen, om jag räcker till :)
Jag tar hur som helst till mig fina tipsen!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack igen! Men jag måste säga att min bild ser ganska trist ut i jämförelse med den du bidrog med och likaså Maxims...
Hm, jag börjar undra om jag verkligen skall hålla på med klockfoto egentligen, om jag räcker till :)
Jag tar hur som helst till mig fina tipsen!


Tycker absolut att du ska fortsätta. I det här fallet kanske det var ett lite svårt objekt då hela länken och klockan var blankpolerad. Tror du skulle tjäna på att kanska välja ett enklare objekt nästa gång så blir det inte lika jobbigt med reflektioner och fingeravtryck. Tror du behöver köra ett antal timmar i lightroom och photoshop och på så sätt ta bort och lägga till reflektioner, damm, fingeravtryck osv.

Sen är väl klockor ett av de absolut svåraste objekten man kan fota. Har sett en "film" från en som knäppte en hel del foton för Rolex, höll på en hel arbetsvecka med fotografering och redigering innan EN bild var klar!
 
Justerade lite snabbt i Lightroom bara..
Har du sett Botvidssons filmer?

Du fick till det riktigt bra, jag skall nog ändra lite i min version också :)

Japp, jag gillar hans klockfilmer, verkar vara en sympatisk och trevlig kille. Såg för ett tag sedan en snygg "aptitretare" för Franzens restaurang, en kort filmsnutt med en roterande sallad. Rolex har snygga filmsnuttar över deras klockor av 2013, önskade att jag kunde göra liknande, men det går inte att filma med min kamera...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tänkte att om du inte sett filmerna kanske det fanns ett och annat och snappa upp.
Han kör ju nån snabb redigering i någon av filmerna via PS och bara där ser man att trots en riktigt bra bild finns det alltid en massa retuschering att göra.

Tror du skulle kunna dra ned på exponeringen lite, kanske öka kontrast, sänk svärtan och skuggning och kanske öka det vita lite.. eller ja, de e ju bara att prova sig fram :D
 

Maxim

Cartier
Tack igen! Men jag måste säga att min bild ser ganska trist ut i jämförelse med den du bidrog med och likaså Maxims...
Hm, jag börjar undra om jag verkligen skall hålla på med klockfoto egentligen, om jag räcker till :)
Jag tar hur som helst till mig fina tipsen!

Sånt där ska du ju inte ens skämta om, vi testade bara lite smått i Lightroom, du tog bilden. Tycker du ska fortsätta jobba med kompositioner, men samtidigt kan det vara värt att lära sig trixen i Lightroom, sen är det bara att lägga upp bilderna här så kan vi ge lite kritik om du vill ha det.
 
Jag har varierat mig lite och plåtat smink. Det kanske inte är av något intresse på detta forum men jag vill avslöja hur lite jag kan om detta område, smink alltså.

Jag bad min sambo köpa ett par läppstift, sagt och gjort fick jag ett par askar i handen några timmar senare. Glad i hågen sprang jag över till min lilla studio, plåtade första stiftet och när det var klart ville jag dokumentera detta och spelade in en kort video där jag berättar att jag plåtat ett läppstift modell större. Det blev några omtagningar då jag inte hade koll på tungan. Nöjd och belåten slängde jag upp filmen på min blogg och visar den för Anette, hon brister ut i skratt och säger att läppstiftet "modell större" var ett rouge. Så kan det gå, skall nog fortsätta med klockor i stället :)

http://bagvinge.com/sminkfoto-av-ett-rouge-fran-clinique/
 
En ny klockbild... fantasin tryter, ett bikakeraster till min snoot fick vara med i rampljuset.
Jag skall försöka hitta en propellerbild och baka in den i rastret så att man får uppfattningen att det är en fläkt -> leder tankarna till att klockan är så "het" på marknaden att den behövs kylas ner... om nu en kinaklocka för 100 spänn kan vara just "het" :)Återkommer med en ny variant ifall jag lyckas...

Klocka-Weide-1920x1200px-v21.jpg
 

_jonte

Patek
Såg en jäkla snygg klockbild i tidningen Time, en Breguet, där vinkeln på klockan var lite som min bild här. Tyvärr så var klockbilden i tidningen mer attraktiv, men jag är nöjd med min ändå :)

Klockbild-Jaragar.jpg
Den bild du tagit på din Triwa i ditt första inlägg var riktigt lyckad. Lite beskärning som saknas där bara. Tycker också att för stökiga bakgrunder eller för arrangerat tar fokus från klockan.
Detta foto har du lyckats riktigt bra med, MEN denna typ av foton är riktigt tråkigt och platta IMHO.
 
Plåtade en klocka i helgen. Kompositionen fick bli som följer, liggandes på min svarta skinnjacka. Nu beskar jag visserligen bilden så hårt att jackan knappt syns...

Swiss-Military-Hanowa.jpg
 
Topp