• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Dessa är de två kandidater jag har just nu för en ny båt. Mottager gärna åsikter och erfarenheter.

Finnmaster Husky R6
images.jpg
ladda ned (8).jpg
images (1).jpg


Silver 580 Br
images (2).jpg
ladda ned (9).jpg
ladda ned (10).jpg
 
D

Deleted member 1265

Guest
Har inte haft båt (mer än lillbåten i "min" sjö) på femton år, men i och med att jag ska vara föräldraledig nästa sommar så behövdes ett åkdon. Köpa båt gör man lämpligtvis på hösten, så i fredags kom jag hem till en förvånad fru med en superfräsch (fast superskitig) Ryds Camping. Inte snyggaste (kanske snarare fulaste) båten, men perfekt på den lite större insjön här uppe, alternativt skärgården. Nu ska den in i storverkstaden och få vinterfix! Styra upp campinginredningen, fixa lite med elen samt installera en motor (viktigt!). Har någon av er entusiaster en hyfsad 55-85 hk långriggare som blivit utrangerad så är jag spekulant. En hel del fix helt ok.

Bild på orangea faran:
image.jpeg

Inspirationsbild från lillsjön:
image.jpeg
Åkte vattenskidor bakom en optimistjolle med 2 hk av denna kaliber, tror jag var 4 år -83.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Snyggt jobbat! Måste varit slitigt att komma upp!
De här 2-hästarna är ju typ outslitliga, och har sålts i 37 tusen miljoner exemplar. Bra skit.

Jag har en lite nyare Johnson 2hk, men den ser i princip likadan ut. Vet du vart man kan få tag på reservdelar? Sprint till riggen samt en av "brickorna" som dras fast mot akterspegeln.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har en lite nyare Johnson 2hk, men den ser i princip likadan ut. Vet du vart man kan få tag på reservdelar? Sprint till riggen samt en av "brickorna" som dras fast mot akterspegeln.
Min lokala Suzuki-AD har kunnat fixa lite prylar till den här (impeller, propeller, stoppknappsgummi), så om de är lika så kanske en lite engagerad sådan? Om du googlar lite sprängskisser och fixar artikelnummer så slipper handlaren jaga det -> större chans till hjälp med gammal skit.
Är det bara de delarna du behöver borde det väl å andra sidan funka med ganska allmänna grejer, bara de passar hyfsat?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Båten har legat i hela vintern. Gubben har beställt nya jetskis som ska komma i veckan och göra 60knop och ena vattenskotern är sjösatt. Kan bli en riktigt kul skärgårdssommar det här. :D
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu är mina båtplanet kanske något mindre än era, men projekt "bara komma ut på sjön" fortskrider. Skaffat motor, och håller på att renovera trim/tilten på den just nu (samt städa lite elsystem, hatar hemmapulare).
Räknar med att sjösätta till månadsskiftet jun/jul. Hinner inte till midsommar, måste rodda ett bröllop (inte mitt) och en midsommarfest (min) också.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Premiärtur i helgen. Inget toppenväder i GBG precis. Skulle eg bara ut o grilla men det blev en spontan övernattning i båten. Trots det gråa vädret var det faktiskt en del båtar som låg över natt i gästhamnen...
Edit: måste ju ha bild också, en tåd utan bilder blir ju tråkigt..
FullSizeRender.jpg
 

Edin

Panerai
Har vi några här på KS som håller till runt Nynäsham men mer specifikt Lisö/Torö?
Inte direkt kobbe eller skär men skärgård likaså väl.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Är det någon av er som har träbåt, så man får se lite sköna bilder?
Jag har haft en Oxelösundare (salongsmodelllen), men har nu bara en liten typ campingbåt (byggd häruppe, på ett lokalt varv). Den är dock ett oklart renoveringsobjekt...
Skulle väldigt gärna ha en träbåt igen, men jag måste intressera frun för båtlivet, och ljuga ihop hur lite jobb det är med trä...
Helst av allt vill jag ha en 50-tals Storebro Solö (ej cabin eller lyx). Eller en lyxracer från samma tidsperiod, men det vete fasen om jag kommer att få råd med.

Visa lite träbåtsporr!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Är det någon av er som har träbåt, så man får se lite sköna bilder?
Jag har haft en Oxelösundare (salongsmodelllen), men har nu bara en liten typ campingbåt (byggd häruppe, på ett lokalt varv). Den är dock ett oklart renoveringsobjekt...
Skulle väldigt gärna ha en träbåt igen, men jag måste intressera frun för båtlivet, och ljuga ihop hur lite jobb det är med trä...
Helst av allt vill jag ha en 50-tals Storebro Solö (ej cabin eller lyx). Eller en lyxracer från samma tidsperiod, men det vete fasen om jag kommer att få råd med.

Visa lite träbåtsporr!
Jag hade en A22 från 1929 med marconirigg. Minns fortfarande de kalla nätterna med den fuktiga inandningsluften, lika starkt som när friborden översköljdes av det smala spjutet som hastigt klöv det glittrande vattnet. Trä är på riktigt. Ingen bild är på min gamla, men den var åt det hållet.
690x690-2_10173.jpg
Grabbvecka10097.jpg
Johan-Danestig_004.jpg
R12_2_small.jpg
s112l.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nöjd med båten? Kikar lite oseriöst på Husky, yamarin 57 br och Buster XL. Dum fråga, men vilken skulle du välja? ;)

Samma gäng som jag kikade på. Valet föll på Huskyn pga att den känns absolut rymligast och störst av dessa 3. Den är över en decimeter bredare samt att den väger ett par hundra kilo mer, vilket gör att den känns mer båt i lite ostadiga vatten. Den hamnar lite mittemellan Yamarin 57 och 64 i storlek och detsamma för Buster XL och XXL. Bredden tycker jag gör mycket på en sån här relativt liten båt. Bustern valde jag bort först för att jag tycker den har lite för rå inredning, men det kan ju också vara en fördel. Kvalitetsmässigt finns det inget att klaga på, inget som knarrar och knakar. Den är riktigt stum. Yamarinen känns lite sportigare att köra då den påminner lite mer om en traditionell plastbåt. Yamarinbåtarna är SUV:ar och Huskybåtarna är en Jeep. :)

Huskyn har smarta lösningar såsom stege i fören vilket är otroligt bra om man gör strandhugg. Det är inte alltid så lätt att komma upp på båten när man kanske är själv och behöver styra ut den en bit. Yamarinen har tyvärr svart durk som blir stekhet varma soldagar. Barfota är inte alltid rätt där. :)
 
Topp