• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bör man bojkotta en urmakare som..

.. sedan i somras varit sur varje gång jag har varit in i butiken.
Det började med att jag kom in med en Seiko SKA371 för att korta länken, klockan hade jag köpt på Creationwatches för ca 1500:- (han hade tagit ca 4000:- antar jag). Började ställa massa frågor men kortade väl länken iaf. Jag nämnde nått i samband med det besöket att jag letade en AM tavla/glas/visare till en Seiko 6138-0030 på nätet och han började jiddra om passformer och "hemmapulare" som mig.

Sen var jag väl in i höstas och frågade om nått jobb som han vägrade också.

Nu ikväll passerade jag butiken och passade på att fråga hur mkt han skulle ha för att byta visare på min 6138-0030 då jag har fixat NOS min/tim-visare + AM chronovisare, jag vill också att han pressar dit min NOS bezel/insert på min 6138-0040 som jag precis fått hem (som min thai-press inte pallar att få dit)
Kommentaren man får är: "kan vara trixit det där med kronografer så det vill jag inte ta på mig" "åk hem och gör det själv du"

Får väl göra det själv då :) har redan gjort det men jag var lite kass på att linjera visarna bara haha.

Ångrar att jag var in och köpte örhängen där för en vecka sen nu, nu tar jag en annan butik.

Så där... hade man lättat på trycket lite... skål :)
 

POO

Panerai
Eller vill han göra ett ordentligt jobb vilket inte är möjligt med kinesiskt skit som inte passar, just sayin.
 
Glada Hudik :) (Hudiksvall)

Alltså det som gör mig mest irriterad är att han inte går in med inställningen (i lilla Hudiksvall) att det är roligt att nån har ett intresse för gamla Seiko's (6138/6139) då han borde ha varit med i den svängen på 70-talet eftersom han är ~60 år, tydligen är det slöare att stå i butiken och kränga Dieselklockor. Han är ju återförsäljare av Seiko också.

Jag kan hålla med om att det kanske är lite väl att sitta och hemmapula med en Rolex men en Seiko från 70-talet kan man väl få skruva lite på utan att vara en brottsling.
 
Visst är det så, men nu är det bara de tre kronografvisarna på 0030´n som var AM och dom sitter redan på fast lite olinjerade.
Det andra jag frågade om var NOS.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snart kommer urmakarna här på forumet att lyncha dig! ;)

Nej men allvarligt, låter ju inte som att den gubben var så trevlig. Byta lite visare och tavla ska han kunna fixa...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det finns en liknade snubbe i Sthlm, riktigt svår. Nästan komisk, som om han inte kan vara på riktigt.

mvh
theargonaut
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Om det var något annat som man behövde service och hjälp med som man betalar för. Återvänder man trots ett dåligt och/eller vidrigt bemötande?
 
Förmodligen blir man väl lynchad :)

Tänker mig in i samma situation bara, hade jag varit 60-65 år och till 90% bara satt och bytte batterier i quartzare så hade jag tyckt det varit roligt med nått annat ;)

Men vi lägger ner nu, jag var irriterad när jag kom hem bara. Jag fixar det här själv om jag vill.
 
Inställningen jag gick in med första gången jag var där var att urmakare är ett stolt yrkesfolk det, och det enda man hade hoppats på var "jag ska hjälpa dig om jag kan jag".
 

David

Bödeln
Hade jag varit urmakare med egen butik där jag sålde klockor och folk kom inlallande med nåt skit de köpt på nätet och försökt pruta på installation skulle jag bett personen i fråga dra åt helvete. Det är inte värt besväret att handskas med all huvudvärk den typen av "kund" orsakar.

Just sayin'.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hade jag varit urmakare med egen butik där jag sålde klockor och folk kom inlallande med nåt skit de köpt på nätet och försökt pruta på installation skulle jag bett personen i fråga dra åt helvete. Det är inte värt besväret att handskas med all huvudvärk den typen av "kund" orsakar.

Just sayin'.

Faktiskt min tanke också, vill man spara på nätet (helt ok) så vill man nog inte betala fulla kostnaden för jobbet. Jag hade inte heller brytt mig för småpengar..
 
Förstår inte problem om urmakaren (förut) har sagt till mig att han inte kan få tag på delarna men jag har letat i 6mån och till slut har hittat allt NOS (lika som om urmakaren hade lyckats) förutom 3st visare som absolut är AM (jag vet att dom går att sätta på)
Vad är skillnaden motför om urmakaren hade haft detta på sin hylla? Skulle han sagt att "nej jag vill inte byta visare på din Seiko klocka eftersom dom här visarna som jag hittade här och jag vet är original kanske är dåliga?"

Jag har alltså orginalvisare i orginalförpackning från Seiko men en urmakare kan inte lösa det? kanske jag ska fråga en svetsare då jag vet inte...
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
IMG_3013.PNG
 
Spencer66: vad sparar jag på nätet om det är det enda stället jag kan hitta orginaldelar på? Hela grejen är ju att jag försöker hitta original.

Jag letar alltså orginalvisare (kronografdelen) till en 6138-0030 då så alla vet..
 
Topp