• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Oskar456

Breitling
Stått såhär sedan i söndags..
"
Latest update: It's on its way

Your item, posted on 08/07/16 with reference xxx has arrived in STOCKHOLM SWEDEN and is being processed for delivery.
The next update we will provide will be when our delivery partner attempts to deliver your item. This may be several days after your item has arrived in its destination country.
For more detailed tracking information after your item has left the UK, try our delivery partners website."
 

tictac62

Cartier
Idag kom det en påse med lite av varje i
upload_2016-7-12_15-8-8.jpeg


Så nu finns det inget att skylla på :)

En sak dock, provade lite snabbt lupparna och fan vad nära man måste titta. Kommer jag verkligen få plats att skruva när jag måste trycka upp fejset så nära. Kanske är en vanesak eller har det nåt med lupparna att göra, man får vad man betalar för etc etc?
Hej!
Du får plats, bara att vänja sig, min lärare på urmakarskolan sa att det tar tre år att lära sig se rätt i luppen, för att ögonen och händer ska kordineras, kanske att ta i.
Men det behövs träning.
Lycka till!
 

Exxet

Rolex
Idag kom det en påse med lite av varje i
upload_2016-7-12_15-8-8.jpeg


Så nu finns det inget att skylla på :)

En sak dock, provade lite snabbt lupparna och fan vad nära man måste titta. Kommer jag verkligen få plats att skruva när jag måste trycka upp fejset så nära. Kanske är en vanesak eller har det nåt med lupparna att göra, man får vad man betalar för etc etc?
Jag rekomenderar en sån här, finns massa olika modeller att välja på, själv blir jag väldigt trött i ögat/ögonen med lupp.
pannlupp.jpg
 

rogart-63

Patek
Nä. Håller mig till Bergeon. Men dom verkar okej? Halva priset jämnfört med Bergeon. Köpte ett par Horotec och dom var helt okej. Sålde dom visserligen då skaftet var lite tjockare än mina gamla Bergeon? Något som dom nyare Bergeon mejslarna oxå är. Men var svårt att vänja sig?
 

Fadershan

Patek
Denna tråd hade kunnat vara skriven av mig själv. Befinner mig i nästan samma sits. Har köpt lite billiga verktyg och meckat lite, bland annat moddat en skx, och
upptäckt att det är vannsinigt skoj! Behöver dock bygga på min verktygslåda. Tillför inte så mycket till den här tråden med detta inlägg men följer den med intresse! :)
+1!
 

jabla

Sarlacc
Nä. Håller mig till Bergeon. Men dom verkar okej? Halva priset jämnfört med Bergeon. Köpte ett par Horotec och dom var helt okej. Sålde dom visserligen då skaftet var lite tjockare än mina gamla Bergeon? Något som dom nyare Bergeon mejslarna oxå är. Men var svårt att vänja sig?
Gillar smala skaft, lite mindre risk att man tar i för mycket.
 

Rolfen

Rolex
Varning gör inte som jag!

För cirka 25 år sedan när mitt Hi-Fi intresse var på topp köpte jag min första Bergeon skruvmejsel för att justera tonarmar och pickupper. Under åren tillkom det flera mejslar och jag insåg att förvara dom i en verktygslåda inte är någon höjdare utan det vore käckt med en dedikerad förvaring så man fick ordning och överblick. Väldigt många år senare kom jag över en tomlåda till en Bergeon 30009 sats och efter det blev jag ju tvungen att komplettera den för det är ju tokigt att ha en halvfull sats. Så nu cirka 25 år senare har jag en komplett Bergeon 30009 sats. Sensmoralen av denna historia är att tänka efter innan du köper verktyg. Kommer du någonsin behöva mer en 1 mejsel - köpt ett set med en gång. Det är riktigt skönt att ha överblick över mejslarna och underlättar mycket när man behöver en större eller mindre variant. Så gör inte som jag då det tar lång tid och blir dyrt!

Bergeon30009.jpg
 

rogart-63

Patek
Varning gör inte som jag!

För cirka 25 år sedan när mitt Hi-Fi intresse var på topp köpte jag min första Bergeon skruvmejsel för att justera tonarmar och pickupper. Under åren tillkom det flera mejslar och jag insåg att förvara dom i en verktygslåda inte är någon höjdare utan det vore käckt med en dedikerad förvaring så man fick ordning och överblick. Väldigt många år senare kom jag över en tomlåda till en Bergeon 30009 sats och efter det blev jag ju tvungen att komplettera den för det är ju tokigt att ha en halvfull sats. Så nu cirka 25 år senare har jag en komplett Bergeon 30009 sats. Sensmoralen av denna historia är att tänka efter innan du köper verktyg. Kommer du någonsin behöva mer en 1 mejsel - köpt ett set med en gång. Det är riktigt skönt att ha överblick över mejslarna och underlättar mycket när man behöver en större eller mindre variant. Så gör inte som jag då det tar lång tid och blir dyrt!

Bergeon30009.jpg
Ser direkt vilka du kompletterat :) Dom nya har en avsmalnade framände?
För dom som är urmakere så ligger det ett fin sån låda på. Låg ser jag nu. Men man kan köpa en tom låda :) http://www.suf.se/store/p/verktyg-181200/träask-för-skruvmejslar-512337
 

Rolfen

Rolex
Ser direkt vilka du kompletterat :) Dom nya har en avsmalnade framände?
För dom som är urmakere så ligger det ett fin sån låda på. Låg ser jag nu. Men man kan köpa en tom låda :) http://www.suf.se/store/p/verktyg-181200/träask-för-skruvmejslar-512337
Japp dom nyare har rundad framände och är dessutom lite grövre än motsvarade av äldre modell. Ändå skönt att jag en gång i tiden valde just Bergeon för då gick det ju att komplettera långt efteråt, som jag förstått det har dom haft snarlikt utseende och framförallt samma typ av bits sådan tidigt 70-tal vilket måste vara rätt unikt.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ju mer man skruvar i urverk ju mer vill jag ha en andra uppsättning skruvmejslar. En skall ha vassa mejslar för äldre urverk men t ex ETA gick över till skruvar med breda skåror där vassa mejslar bara glider ur hela tiden, så här vill jag ha mer trubbiga spetsar.
 

Rolfen

Rolex
Lite högre upp i denna tråd varnade jag för att köpa skruvmejslar styckvis men något som funkar bra att både köpa styckvis och begagnade är pincetter eller som det kallas i denna värld korntänger. När det gäller korntänger är det som med klockor - dom skall helst vara från Schweiz. Dumont är den tillverkare som räknas som den bästa och dom har vett att ta betalt för sina saker så att titta efter begagnat är inte så dumt. Det finns väldigt mycket begagnade korntänger i omlopp så det går att hitta sådana för okay pris och i bra skick om man letar lite och har tålamod, dessa har jag köpt på mig under ett halvår. Konsten är att hitta bra ex som inte har blivit omslipade eller är krokiga.
Det finns en uppsjö olika korntänger både var det gäller design och material och det tar tid att upptäcka vad man gillar att jobba med. Själv är jag svag för korntänger i kolstål eller Carbon Steel som det heter på engelska. Kolstål är ruskigt starkt vilket är toppen då det är lätt att kröka dom tunnaste varianterna av korntänger. En annan fördel är att förr gjordes dom flesta kortänger i just kolstål vilket gör det lättare att hitta begagnat. Nackdelen med kolstål är att det lätt blir magnetiskt och dessutom kan det rosta om det missköts.

Låda från cousinsuk.com och kortänger köpta begagnade (alla utom den i mässing), nackdelen att köpa styckvis och begagnat är att det inte blir helt enhetligt. Dumont nr 2 i kolstål, Dumont nr 3 i Dumoxel (som är 95% ickemagnetiskt och halvhårt), Dumont nr 5 i kolstål, Bergeon (som tillverkas av Dumont) nr 7 i kolstål, Dumont F i kolstål, Tanic nr 11 i nickel (som är mjukt och ickemagnetiskt) och slutligen Ideal-Tek AM i mässing (som är mjukt och ickemagnetiskt).
Korntänger.jpg


Största nackdelen med kolstål är som jag skrev att dom lätt blir magnetiska så man behöver en vettig avmagnetiserare. Jag har detta gamla monster men det finns enklare och billigare varianter att köpa som duger gott.
Demagnetiser.jpg
 
Precis som trådskaparen så är jag också sugen på att börja modda lite. Vart börjar jag när det gäller klockor? Något märke som är enklare eller som det är lättare att få tag på mer prylar till att byta ut, typ seiko? Eller vilken klocka som helst?
 

rogart-63

Patek
Jag kör med 4040 modellen. Den är lite större och stabilare. Kör metallhållaren oxå . Komposit modellen slits fort.
 

Rolfen

Rolex
Ni råkar inte ha bra tips på pincetter också? Hur viktigt är det med antimagnetiska vid arbete med urverk? Har idag 2 st "vanliga" men kanske slänger med några i beställningen ikväll. Någon rekommendation?

Detta set kanske https://www.cousinsuk.com/product/titanium-set-of-3 ?
När det gäller pincetter så satsa på hög kvalité med en gång, har du begränsad budget så köp en bra istället för tre billiga. En bra pincett som du underhåller rätt kan vara med dig i väldigt många år. Köper du icke antimagnetiska kommer du förr eller senare behöva skaffa en avmagnetiserare. Läs mitt inlägg lite högre upp i denna tråd om pincetter.
 

Matte85

Omega
kör på korntänger som är 100% antimagnetiska. Man blir ju vansinnig när småskruvar börjar fastna på verktygen.
 

Rolfen

Rolex
Jag har länge använt en kinesisk Jaxa kopia och trots stort glapp (har varit så sen ny) har jag lyckats bra med att öppna ett hundratal klockor med den. Den saknar dock helt kvalitetskänsla och bitsen har blivit rejält slitna. Detta har gjort att jag sökt efter en begagnad original Jaxa (även känd som Bergeon 2819) ett bra tag (för snål för att köpa nytt). Till slut fick jag tag på en välanvänd och smått misshandlad för kaffepengar.

Billig men i stort behov av rengöring. Tog isär, ultraljudstvättade, smorde och monterade. Så här såg den ut innan.
Jaxaotvattad.jpg


Även originalet har ett visst glapp i rörliga delar men inte alls som kopian. Originalet har en helt annan kvalitetskänsla och det mesta är rejälare utfört.
JaxaOriginalVsKina.jpg

JaxaOriginalVsKina2.jpg


Trots att Jaxa kommit med en modernare variant som är större så är bitsen fortfarande samma så det är lätt att få tag i nya bits även till en sådan här gamling.
JaxaBits.jpg


Slutsats:
Skall du bara öppna ett fåtal klockor i ditt liv och inte bryr dig om kvalitetskänsla så kan en kinesisk kopia duga (dom är ju trots allt snorbilliga). Men gillar du kvalitetsverktyg och har tänkt öppna många klockor är det helt klart värt att satsa på original. Personligen föredrar jag bra begagnade saker framför ny junk.
 
Senast ändrad:

Rolfen

Rolex
Tjena, jag är i behov av en bra boettöppnare, tips? Typ? Märke? Modell? Tack på förhand!
Jaxa (Bergeon 2819) som jag skriver om lite högre upp tycker jag är bra. Men det är alltid bra att testa med en klibbig gummiboll först då alla mekaniska öppnare kan resultera i repor om man beter sig klantigt.
 
Topp