Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Börja pilla med mekaniska ur

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av osverigeo, 7 juli 2016.

1. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Hej,

Börjar bli riktigt galet intresserad i klockor och urverk och vill köpa mig ett eget set för att kunna öppna upp klockor och pilla lite. Min vän rekommenderade bergeon. Någon som kan länka ett sett som inte är allt för dyrt som räcker för en nybörjare att få sin abstinent stillad?

Vällingen
    Michael

Knekten gillar detta.
  2. Knekten

Knekten Bonde

Senast ändrad: 7 juli 2016
    Banankontakt och osverigeo gillar detta.
  3. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Knekten gillar detta.
  4. Banankontakt

Banankontakt Stadsbo

5. Knekten

Knekten Bonde

Haha härligt! Kände precis likadant när jag skulle köpa mitt :D

osverigeo gillar detta.
  6. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Min vän vägrar låta mig köpa något annat än bergeon enligt hans erfarenheter. Någon som vet om man kan köpa ett sett som är som den från Kjell typ? :)

BoEtt gillar detta.
  7. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Kjell om du vill riskera att förstöra det du skruvar i. Rekommenderar även att inte pilla på något du skulle gråta det minsta över att det går sönder rätt rejält.

Margarinkungen, BoEtt och Strindberg gillar detta.
  8. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Tack för varningen. Tänkte köpa något billigt mekaniskt ur. Har du något tips på vilka saker man behöver för att kunna plocka isär och skruva ihop en klocka?

Echo Delta gillar detta.
  9. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
  10. Strindberg

Strindberg Biskop

Räkna med att - som @Echo Delta säger - att sabba det du börjar skruva i. Vill du ha ett övningsobjekt så pma:a mig din adress så lägger jag ett risigt fickursverk i ett kuvert till dig, om du lägger en femtiolapp till BCF.

jabla, Echo Delta och osverigeo gillar detta.
  11. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Schysst! Skickar adressen.

Margarinkungen och Echo Delta gillar detta.
  12. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Ett tips är att börja med ett enkelt ur utan komplikationer som fungerar (inte automatiskt och utan datum). Testa att plocka isär det samtidigt som du tar bilder efter varje del är bortplockad. Då vet du i vilken ordning delarna ska tillbaka och vad som ska sitta vart. Börjar du med ett trasigt verk är risken stor att du inte vet om du gjort något fel eller om felet redan fanns där innan du började skruva. Innan du börjar skruva så rekommenderar jag dig även att titta på ett par videor av mark lovick. Pedagogiska och bra filmat.

Här är en tråd där jag samlat några av de första, men gå in på hans kanal så hittar du många fler.
    http://klocksnack.se/threads/hur-man-servar-en-klocka-videoinstruktioner-av-mark-lovick.16052/

Margarinkungen och osverigeo gillar detta.
  13. BoEtt

BoEtt Borgare

Från:
    Örebro
    Enda orsaken att köpa Kjells låda är för lådan/väskan. En praktisk låda att lägga prylarna i. Men verktygen i den är bara skit. Boettkniven går inte att använda, mejslarna tappar mejseldelen, bandverktygen likaså, skruvboettöppnaren är så rasslig o instabil så den släpper och ger repor på boetten. Men som sagt lådan är bra, men 500 spänn.... Köp upp verktygen du behöver enskilt, kvalité lönar sig, framförallt du slipper rätt mycket irritation.

Strindberg och osverigeo gillar detta.
  14. TheMadToad

TheMadToad Torpare

Haha, jag är också sugen på att skruva i min gamla grunka. Fråga hos urmakaren idag om vad han tyckte, när han fick tillbaka andan så blev det ett vänligt men bestämt nej...

Blir nog till o skruva i den ändå tids nog, men om det hjälper klockan i sig får vara helt osagt:blackeye: