• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Början på en resa,,

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Men er som mina vittnen har idag ett beslut fattats;
Jag ska bli med Rolex!

Efter att ha hängt här en stund så har intresset för detta klassiska märke vuxit från "njää, Rolex är en gubb-klocka" till "Sjvklart ska jag ha en Rolex!"

Modellen jag beslutat mig för är Submariner. Datejust är väldigt fin men jag tror den skulle uppfattas som liten på mig (ca 190 och 90 pannor) och så är jag allmänt kär i dykar.

Svart tavla och insert är givet för mig. Ceramiski insert ? Stål insert? Detta är ännu inte beslutat. Just nu lutar det åt metall, som på den gamla goda tiden. Kanske till och med bliver en seadweller?

rolex-submariner-date-16610-19[1].jpg

En fantastiskt lånad bild på en 16610

Den största frågan jag brottas med just nu är med eller utan datum? Utan datum ger ett mer "tooligt" intryck och att klockan är ett instrument för dykaren. Men jag gillar ju att ha datum på mina klockor då jag väldigt ofta använder dom för att kolla just datum plus att jag tycker den bubblan är gancka läcker. Detta återstår också att besluta.

Eftersom jag gillar metall inserten kommer der troligen bli en begagnad fullcert såklart, här från KS kanske? Och så va det bara det där med finansiering kvar. Mitt mål är att den ska sitta på min arm inom två år. På klockkontot finns några pengar, det finns en SMP som troligen kommer få utgå till fördel för suben. En del sparande behövs och med tanke på alla andra "kul utgifter" (ny bil, resor, renovering, bröllop osv osv) kommer sparandet varje månad kanske inte bli så stort man kunde hoppas. Men som sagt, två år är mitt mål!

Let the journey begin!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Väl valt mål! Utan datum ger ju kanske ett renare och mer symmetriskt utseende (dessutom lite lägre pris). Men för mig var det inte ett alternativ då jag använder datumfunktionen väldigt ofta.

Skulle kunna tänka mig en sub utan datum som komplement i framtiden.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Lycka till med planen! Kudos till dig om du lyckas hålla dig till planen o verkligen ta dessa två år. ;)
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Lycka till! Jag fick det stora nöjet att välja mellan 114060, 116610 & nya dweller'n :)
Detta var en gåva från min hustru när vi gifte oss förra sommaren.
Jag valde 114060 eftersom det i min mening är den mest mångsidiga klocka jag kan tänka mig. Maxicase och keramik är verkligen toppen tycker jag. Jag kan uppriktigt säga att jag inte ångrat mig en sekund, nu har jag iofs en drös med andra dykare som jag kan varva med. Men faktum kvarstår... Jag skulle kunna bli en OWG med min subC.
Återigen lycka till och jag hoppas att du klarar att hålla din tidsplan.
image.jpg
image.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Väl valt mål! Utan datum ger ju kanske ett renare och mer symmetriskt utseende (dessutom lite lägre pris). Men för mig var det inte ett alternativ då jag använder datumfunktionen väldigt ofta.

Skulle kunna tänka mig en sub utan datum som komplement i framtiden.
Datumfunktione är ju onekligen väldigt praktisk.. Får som sagt se vad det landar på (kommer troligen bli en med datum)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Skulle helt klart välja en keramisk variant, de vanliga safirarna känns extremt trista i jämförelse tycker jag...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lycka till med att vänta i två år. :D
Tror du har den inom ett halvår. Har man väl bestämt sig så löser man oftast det på snabbare tid än man trodde var möjligt.
 

Joseph

Cartier
Men er som mina vittnen har idag ett beslut fattats;
Jag ska bli med Rolex!

Efter att ha hängt här en stund så har intresset för detta klassiska märke vuxit från "njää, Rolex är en gubb-klocka" till "Sjvklart ska jag ha en Rolex!"

Modellen jag beslutat mig för är Submariner. Datejust är väldigt fin men jag tror den skulle uppfattas som liten på mig (ca 190 och 90 pannor) och så är jag allmänt kär i dykar.

Svart tavla och insert är givet för mig. Ceramiski insert ? Stål insert? Detta är ännu inte beslutat. Just nu lutar det åt metall, som på den gamla goda tiden. Kanske till och med bliver en seadweller?

rolex-submariner-date-16610-19[1].jpg

En fantastiskt lånad bild på en 16610

Den största frågan jag brottas med just nu är med eller utan datum? Utan datum ger ett mer "tooligt" intryck och att klockan är ett instrument för dykaren. Men jag gillar ju att ha datum på mina klockor då jag väldigt ofta använder dom för att kolla just datum plus att jag tycker den bubblan är gancka läcker. Detta återstår också att besluta.

Eftersom jag gillar metall inserten kommer der troligen bli en begagnad fullcert såklart, här från KS kanske? Och så va det bara det där med finansiering kvar. Mitt mål är att den ska sitta på min arm inom två år. På klockkontot finns några pengar, det finns en SMP som troligen kommer få utgå till fördel för suben. En del sparande behövs och med tanke på alla andra "kul utgifter" (ny bil, resor, renovering, bröllop osv osv) kommer sparandet varje månad kanske inte bli så stort man kunde hoppas. Men som sagt, två år är mitt mål!

Let the journey begin!
Är egentligen i samma sits som dig. Bestämt mig för en Sub alt. SD. Har idag kapitalet för ett köp, men med stundade flytt i höst måste jag isf sälja den vidare redan efter några månader . Men fan vad det kliar i fingrarna!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Är egentligen i samma sits som dig. Bestämt mig för en Sub alt. SD. Har idag kapitalet för ett köp, men med stundade flytt i höst måste jag isf sälja den vidare redan efter några månader . Men fan vad det kliar i fingrarna!
Förstår att det är jobbigt. Köp den och hoppas på att flytten löser sig ändå? Ibland får man va lite oansvarig, speciellt när det gäller klockor :angel:
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Kul att du lagt upp en plan. Men två år är en låååång väntan om du ska gå och tänka på samma klocka hela tiden. Har jag siktat in mig på nytt vill jag ha den direkt, helst igår :p
 
Topp