Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Början på en samling

Diskussion i 'Diskussion' startad av Helmeroni, 17 november 2012.

1. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Tjena grabbar och tjejer(?).

Tyvärr verkar det ju som det här med klockgalenskap och samlande är något som går i arv. Har fått min galenskap i rakt nedåtgående led från min far och farfar. Har gått ut skolan för ett halvår sen och jobbar nu på mitt första heltidsjobb och tänkte därför göra slag i mitt beroende och börja min egna samling. Jag har sedan tidigare en Longines Oposition (l3 618 4) och en gammal seiko flygare i gott skick.

Nu tänkte jag göra mitt första riktigt egna köp. Har en budget på Max 7000. Köper mer än gärna begagnat då det känns som att det blir mycket mer klocka för pengarna... Har inte siktet inställt på något speciellt utan undrar lite över era tankar. Har ni någon klocka som ni dyker vore bra att börja min samling med, några tips över hur mina tankegångar borde vara osv?
    Alla tankar och åsikter är välkomna. Tveka inte utan släng gärna iväg ett pm om ni har någon egen klocka som ni traskar runt med och funderar på att sälja!

2. Rossi

Rossi Präst

För 7 papp skulle jag köra på en Oris dykare.

3. Per

Per Björklövens finest

Tudor Date Day. :)

4. Ronnie_82

Ronnie_82 Bonde

Oris är grymt mkt klocka för pengarna. Kolla annars Longines som också gör fina ur.

A White-hot juggernaut at 200 miles per hour!

5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    +1, En Orisdykare eller liknande dykare, låter ju som ett bra komplement till din nuvarande samling.

6. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Skulle titta på sinn, stowa, oris eller nomos beroende på vilken stil man letar efter.

Sinn o stowa gör fina flygare oris grymma dykare och nomos har fina dress dinkor.

7. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Har faktiskt spanat lite på en Oris klocka, dock inte en dykare. Helmut Sinn säljer ut delar av sin privata kollektion. En av dessa är denna från Oris; http://helmut-sinn.com/?page_id=1969 . Lite ögongodis för en fotbollsälskare som mig.

Sedan undrar jag lite hur Seikos dykare står sig mot Oris? Har sprungit på den här sardinburken; http://www.creationwatches.com/products ... -3297.html . Ser ut som någon blandning av the tuna och en monster, lite osäker på vad jag tycker om gulddetaljerna dock..

8. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Stowa har en del grymt fina. Har tyvärr inte sett så många på begagnadmarknaden :cry:

9. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Per, kan du ge mig numret till din Tudor-kran så jag också får en Date Day för 7 papp? :)

10. Per

Per Björklövens finest

Du år nog maila men det tror jag du fixar. :)

http://www.network54.com/Forum/207673/m ... 89+shipped

11. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Håller med. Finns den för 7 blir jag glad, känns dock som hopplöst drömmande. Väldigt fin klocka när den har en svart urtavla :)

12. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Haha tji fick vi..

13. Per

Per Björklövens finest

Bara slå till. :)

14. Charles_

Charles_ Präst

Den här kanske kan vara något? SevenFriday P1. Kommer att lägga upp en recension i början på nästa vecka!

15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kika runt lite och fundera ut följande:

- Typ av klocka (dress, dyk, kronograf mm)
    - Storlek (bredd, bandstorlek)
    - Urverk (automat, manuell eller batteri)

16. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Löjeväckande snygg bild. Osäker på om det är Porschemärket i bakgrunden som höjer det hela lite dock. Ser fram emot att läsa recensionen!

17. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Automat vore ju naturligtvis att föredra. Men med min prisbild är det inte något jag prioriterar. Dressklockor är inget för mig då jag helt enkelt inte har någon nytta av en sådan klocka. Har faktiskt inga större parametrar då jag har så få klockor och tycker det finns så jävla mycket fint. Planen är helt enkelt att tuta och köra när det dyker upp något fint som känns rätt!

18. yonsson

Från:
    GBG
  19. Charles_

Charles_ Präst

Det är en snygg klocka! Kommer med två års garanti, en box som heter duga och ligger inom ramen för din budget. Sa jag att den var automatisk också? :mrgreen:

20. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Certina DS Action diver Auto?
    riktigt prisvärd i 5-6k sergmentet

21. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Kanske ska försöka ge dig lite mer än under 7000 då ;) tycker av någon konstig anledning att set är jävligt snyggt med den skyddande ringen som till exempel Seikos tuna modell har, osäker på vad det heter (caseguard kanske namnet är?) när det kommer till dykare. Tycker också att dykare ska vara rätt tjocka oavsett bredd. Är inte helt främmande till lite färg på urtavlan om det passar in bra. Har som alla amerikaner ngn dum förkärlek för limited editions. Ser väl allra helst att det är ett rätt välkänt märke som mina ointresserade vänner kan ge mig välförtjänt credd för (typ omega) även om detta inte är lika viktigt.

22. yonsson

Från:
    GBG
    Bra där. Här har du en limited edition med shroud (som skyddet heter på engelska), dessutom inom budget och med lite färg av ett välkänt märke.

http://www.creationwatches.com/products ... -3297.html

Finns i tre olika färger:

Edit: Klappar mig själv på axeln för ett klockrent och snabbt svar. Nu är det läggdags.

23. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Det som får mig att tveka på denna är att det känns som en väldigt modemässigt korrekt klocka just nu. Osäker på om jag gillar att sevenfriday texten har fått en så framträdande plats. Hur ligger det till med vatten och bad?

24. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Har faktiskt spanat på den där i guld/gul. Lämnkade också till den högre upp i tråden. Osäker på om jag tycker att den ger ett lite plastigt intryck och om gulddetaljerna är lite tacky. Har du någon erfarenhet av creationwatches? Vill gärna att den kommer i sin original box osv!

25. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Jag skulle kanske köpt den här: viewtopic.php?f=4&t=1568

Eller någon billig chrono från Omega, typ Jedi. Kanske lagt 1000:- till på budget och köpt en Speedmaster reduced automatic beggat.

Lycka till!

Mvh

LongCon

26. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Min käre far har alltid sagt är något för bra för att vara sant så är det också det. Har kollat runt lite och det där känns lite för bra. Blir skrämd av sådant..

27. Per

Per Björklövens finest

Säljaren är safe.

28. Helmeroni
    Trådstartare

Helmeroni Bonde

Vet inte varför men har alltid föredragit Seiko framför Certina. Kanske är ännu ett arv från min far..

29. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Och jag som försökte vara lite folklig ;) kan inte annat än att hålla med dig (och din far) :)

30. yonsson

Från:
    GBG
    Creation är bra, men om du vill ha originallåda, så får du kontakta honom innan du handlar. Det är inte alltid han skickar med det.

Mårtenssons ur Brookfield