• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad guy - Nicklas Hamnefors aka Hamnefors

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
I dina skor hade jag inte tagit tillbaka klockan efter att Nicklas haft den i två veckor. Jag hade nog skickat den trasiga på reparation och service direkt, och räknat med att Nicklas förr eller senare betalar räkningen.

Mitt problem är att jag inte har så stor lust att skicka iväg klockan på service. Det innebär att jag blir inaktiv på köp&sälj i stort sett..
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
"Urmakaren ringer mig och säger att han ser en avslagen verkhållarskruv, där huvudet gått av och skramlar runt."

Är det möjligt att slå av en verkshållarskruv genom yttre våld mot klockan? Låter märkligt i mina öron...


Jag har en gammelOmega med en skadad verkshållarskruv som jag antar har gått sönder efter en smäll, utvändigt är den dock fin. Så visst verkar det vara möjligt!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag vet inte om det har diskuterats tidigare i tråden, och helt ärligt talat så pallar jag inte kolla nu..MEEN på grannforumet har en annan bad guy klivit fram: Orup
Hans uttalanden är helt sinnesjuka och det blir inte bättre i den annons där han försöker sälja en klocka som misstänks vara en falsk breitling..smuts överallt känns det som just nu

Kanske någon admin kan kolla mer på saken och skriva in honom i Badguy-tråden?
 

Ricrob

Patek
Jag vet inte om det har diskuterats tidigare i tråden, och helt ärligt talat så pallar jag inte kolla nu..MEEN på grannforumet har en annan bad guy klivit fram: Orup
Hans uttalanden är helt sinnesjuka och det blir inte bättre i den annons där han försöker sälja en klocka som misstänks vara en falsk breitling..smuts överallt känns det som just nu

Kanske någon admin kan kolla mer på saken och skriva in honom i Badguy-tråden?
It's wide open sedan länge, även i denna tråd. Jag skrev även in honom som badguy och då är han på 1a sidan, eftersom jag skapade den tråden.
 
  • Like
Reactions: Wii

Wi

NLA
2-Faktor
It's wide open sedan länge, även i denna tråd. Jag skrev även in honom som badguy och då är han på 1a sidan, eftersom jag skapade den tråden.

det e sent så jag pallade inte riktigt kolla upp det…men man är aldrig för trött för att semi-skydda sina kära KSare!
 
C

Crowolf

Guest
Märkligt med Orup. Har för mig att han brukar skriva schyssta inlägg..? Verkar ju inte vara ett hjärnsläpp heller när han fortsätter försvara sitt idiotiska uttalande. Hmmmm
 
C

China

Guest
Märkligt med Orup. Har för mig att han brukar skriva schyssta inlägg..? Verkar ju inte vara ett hjärnsläpp heller när han fortsätter försvara sitt idiotiska uttalande. Hmmmm

Frågan är väl om inte det här är en medveten provokation för att röra om i grytan, för hur många som köper begagnat har egentligen koll på läget? Faktum är att det finns ett enkelt sätt att undvika många problem, genom att låta en AD eller kunnig urmakare göra en granskning innan en affär.

Vem lägger alla korten på bordet i en deal med begagnade klockor? Det gäller att kolla varan innan man har betalt den. Att lite på att motparten i en bytesaffär har rent mjöl i påsen är ganska naivt. Då kan det vara värt att betala en slant till någon kunnig urmakare som kollar de båda klockorna innan bytet sker. /Robert
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Frågan är väl om inte det här är en medveten provokation för att röra om i grytan, för hur många som köper begagnat har egentligen koll på läget? Faktum är att det finns ett enkelt sätt att undvika många problem, genom att låta en AD eller kunnig urmakare göra en granskning innan en affär.


Precis, men många affärer i lägre prisklasser så bemödar man sig oftast inte och litar istället på sin forumbroder.
Sedan tvivlar jag på att många urmakare har koll på vintage modeller från massa tillverkare, med tanke på hur konstiga kombinationer som faktiskt har tillverkats, även modeller som inte var gjorda för svenska marknaden osv.
 
C

China

Guest
Precis, men många affärer i lägre prisklasser så bemödar man sig oftast inte och litar istället på sin forumbroder.
Sedan tvivlar jag på att många urmakare har koll på vintage modeller från massa tillverkare, med tanke på hur konstiga kombinationer som faktiskt har tillverkats, även modeller som inte var gjorda för svenska marknaden osv.

Som jag ser på saken så är det nog inte så ovanligt att både säljare och köpare i de lägre prisklasserna ibland är ganska ovetande om skicket. Men jag skulle nog påstå att de flesta urmakare har kompetensen att bedöma skicket på ett urverk, även om det rör sig om mer avancerade konstruktioner. Med den utrustning som idag är mer eller mindre standard så kan man utvärdera ett urverk ganska snabbt och få en indikation på om något är fel, utan att ens öppna klockan. Det är faktiskt ingen raketforskning det handlar om, utan ganska enkla procedurer. Problemet är väl snarare att det kan krävas både specialutbildning, särskilda verktyg och svåråtkomliga reservdelar för att åtgärda en del urverk.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Som jag ser på saken så är det nog inte så ovanligt att både säljare och köpare i de lägre prisklasserna ibland är ganska ovetande om skicket. Men jag skulle nog påstå att de flesta urmakare har kompetensen att bedöma skicket på ett urverk, även om det rör sig om mer avancerade konstruktioner. Med den utrustning som idag är mer eller mindre standard så kan man utvärdera ett urverk ganska snabbt och få en indikation på om något är fel, utan att ens öppna klockan. Det är faktiskt ingen raketforskning det handlar om, utan ganska enkla procedurer. Problemet är väl snarare att det kan krävas både specialutbildning, särskilda verktyg och svåråtkomliga reservdelar för att åtgärda en del urverk.


Så är det nog, angående kunskapen.
Jag menar snarare att bedöma en vintage klockas äkthet kan vara lite knepigare, att bedöma urverket tror jag inte det är några problem med som du säger.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Frågan är väl om inte det här är en medveten provokation för att röra om i grytan, för hur många som köper begagnat har egentligen koll på läget? Faktum är att det finns ett enkelt sätt att undvika många problem, genom att låta en AD eller kunnig urmakare göra en granskning innan en affär.

I en perfekt värld ja men många affärer görs på distans och då blir det svårt, dessutom så finns det av vissa märken väldigt få AD's vilket också gör det svårt, speciellt om ingen av parterna bor i närheten. Personligen skulle jag aldrig låta någon random icke AD-urmakare öppna min dyrare klockor för att kolla skicket.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Som jag ser på saken så är det nog inte så ovanligt att både säljare och köpare i de lägre prisklasserna ibland är ganska ovetande om skicket. Men jag skulle nog påstå att de flesta urmakare har kompetensen att bedöma skicket på ett urverk, även om det rör sig om mer avancerade konstruktioner. Med den utrustning som idag är mer eller mindre standard så kan man utvärdera ett urverk ganska snabbt och få en indikation på om något är fel, utan att ens öppna klockan. Det är faktiskt ingen raketforskning det handlar om, utan ganska enkla procedurer. Problemet är väl snarare att det kan krävas både specialutbildning, särskilda verktyg och svåråtkomliga reservdelar för att åtgärda en del urverk.

Bara för att klockan har en bra gång innebär ju inte det att man vet vad som faktiskt sitter i klockan om man inte öppnar den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kom på att denna tråd fanns när scamtråden dök upp i diskussionsdelen. Verkar ju dött här, så konfliken är väl inte löst antar jag. Kanske dags att flytta den till good guy / bad guy -delen?
 
Topp