• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

tobb3

Omega
Vad tror ni om att köpa LP-skivor på Ebay? Kanske någon som har erfarenhet av det här. Är ute efter Nat King Cole - Unforgettable. Har inte lyckats hitta någon i de två skivaffärer vi har här hemma.


Som OBRKV säger discogs men också musicstack (som fungerar på samma sätt). NKC skivan verkar inte vara något problem att få tag på, verkar dock ha getts ut herrens massa ggr, discogs listar 59 releaser :cool:. https://www.discogs.com/Nat-King-Cole-Unforgettable/master/147760 155 st till salu :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Som OBRKV säger discogs men också musicstack (som fungerar på samma sätt). NKC skivan verkar inte vara något problem att få tag på, verkar dock ha getts ut herrens massa ggr, discogs listar 59 releaser :cool:. https://www.discogs.com/Nat-King-Cole-Unforgettable/master/147760 155 st till salu :)
Denna kanske kan vara nått? Återutgåva från 1972. Borde hålla hög standard förmodar jag.

Screenshot_20161019-132753.png


https://www.discogs.com/sell/item/319764703
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Går ju inte att komma ifrån att man leker lite med anläggningen. Har för den delen redan fört över en LP-skiva som min svärfar spelade in under 80-talet med programmet Audacity till digitalt format (lossless) Det blev kanonbra resultat.

Har lekt lite med att kombinera bild och ljud, alltså spelat in bilden och ljudet i seperata filer - Audacity för att digitalisera vinylljudet och sen sammanfogat filmen och ljudet med VSDC Free Video Editor. Nu komprimerar VSDC Free Video Editor ljudet till 224 kbit/sek, men man får ändå en ganska bra uppfattning av hur det låter även om det är långt från samma sak som att höra det direkt från anläggningen.

 
Senast ändrad:

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en par bra hörlurar? On ear och sladd funkar. budget typ 1500kr
Kommer främst användas tillsammans med iPhone/dator.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hittade min Vivaldi Le Quattro Stagioni LP efter lång tid utan att ha lyssnat på den. Tänkte testa den hur den lät med AT440MLb pickupen. Gode min gud vilket ljuvligt ljud. Som balsam för öronen. Ren njutning.
_20161028_193622.JPG
Kul! Svårt att se från bilden men det där racket är antagligen ganska rangligt ? Störst rörelse blir det ju överst där skivspelaren står. Tror du har en hel del att hämta på annan placering som eget litet bord eller vägghylla. T ex Ikeas Lack har alltid funkat väldigt bra till skivspelare. Testa!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kul! Svårt att se från bilden men det där racket är antagligen ganska rangligt ? Störst rörelse blir det ju överst där skivspelaren står. Tror du har en hel del att hämta på annan placering som eget litet bord eller vägghylla. T ex Ikeas Lack har alltid funkat väldigt bra till skivspelare. Testa!
Tack för tipsen. Jo om man rör på racket fram och tillbaka rör det sig, men annars är det superstabilt. Jag som är bastant och väger en del kan utan problem hoppa bredvid det utan att racket och i sin tur utan att nålen rör sig. Sen verkar pickupen verkligen vara resistent mot vibrationer och kilar sig fast i skivspåren.
 
Senast ändrad:

Ruben

Rolex
För några veckor sen blev jag "klar" med vardags rummet. Har tyvärr inga bra förebilder, men det som ändras är, ny soffa, soffbord, TV-bänk och tvn har satts upp på väggen. Samt att vi har införskaffat oss vårat första hemmabiosystem! (woho).
Från att bara ha haft ljudet från tvn till detta så blev det ett otroligt lyft i film/serie/tv-tittandet och såväl musiklyssnandet. Är mycket ,mycket nöjd!

Specs:
Förstärkare: denon avr-x1300w
Center: argon 6344c
Frontar: argon 6344fs
Bak: argon 6350 (tror jag, kommer ej ihåg)
Bas: argon subbas 10"
Tv: LG plasma 60"

Bilder:
image.jpg

image.jpg

image.jpeg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tror det blir dessa för vinyllyssnande på kvällarna. Sennheiser HD 558. High end-lurar för en rimlig peng som nog ska kunna passa fint ihop med AT440MLb pickupen. Blir nog en beställning idag.
sennheiser_hd558_598_07.jpg
 

Mankebank

Cartier
Någon som kan rekommendera en par bra hörlurar? On ear och sladd funkar. budget typ 1500kr
Kommer främst användas tillsammans med iPhone/dator.
Jag gjorde lite jämförelser när jag letade lurar och fastnade för Sennheiser Momentum Wireless. Brusreducerande, sladdlösa och over ear. Över budget men budget är ändå aldrig fast och om den råkar vara det finns fler varianter om du kan göra avkall på någon eller några av ovanstående egenskaper, on ear-modellen är till exempel en femhundring billigare. Helt okej bullerdämpning och bra ljud.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2964478
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag gjorde lite jämförelser när jag letade lurar och fastnade för Sennheiser Momentum Wireless. Brusreducerande, sladdlösa och over ear. Över budget men budget är ändå aldrig fast och om den råkar vara det finns fler varianter om du kan göra avkall på någon eller några av ovanstående egenskaper, on ear-modellen är till exempel en femhundring billigare. Helt okej bullerdämpning och bra ljud.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2964478

Köpte faktiskt ett par momentum on-ear begagnade för halva nypriset. Tänkte det kunde vara en bra start för att se om jag gillar ljudbilden. Än så länge är jag mer än nöjd. :)
 

Bitars

Omega
Hej, är lite rookie på det här med hi-fi men vore glad om nån kunde hjälpa mig. Jag ska köpa en dator imorgon som jag ska bygga själv med lösa delar. Frågan är om man ska köpa något särskilt ljudkort och sätta i den eller om det är bättre/värt det att köpa en DAC? Har en Primare i22 förstärkare så det behövs bara 2 kanaligt ljud i guess.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hej, är lite rookie på det här med hi-fi men vore glad om nån kunde hjälpa mig. Jag ska köpa en dator imorgon som jag ska bygga själv med lösa delar. Frågan är om man ska köpa något särskilt ljudkort och sätta i den eller om det är bättre/värt det att köpa en DAC? Har en Primare i22 förstärkare så det behövs bara 2 kanaligt ljud i guess.

Det inbyggda ljudkortet som är på moderkortet brukar inte vara någon höjdare. Jag hade nog kört med en extern usb dac. Byter du dator så kan man enkelt flytta den till nästa.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Är nöjd med mina trådlösa ljudsprutare nu.
Skärmavbild 2016-11-04 kl. 17.26.58.png



Bang & Olufsen BeoPlay A1
Ruskigt imponerad över ljudbilden... Känns nästan lite overkligt att den lilla kan låta så när man drar igång den.
IMG_0780.JPG


Bang & Olufsen BeoPlay H5
Man vill inte se ut som om man har på sig stora hörselskydd när man springer runt på stan, ett par pluggar är ett måste. Kort batteritid har det klagats på (5 timmar, 4-4.5 i praktiken), men det är inget som stör mig. Kommer alltid till en laddare innan jag ens förbrukat hälften av batteritiden.
IMG_0184.JPG


Sennheiser Momentum Wireless
Det är helt ok med stora lurar när man flyger/åker tåg. Då är ANC ett måste, och är man picky med ljudkvaliteten så ska man se åt tyskarnas håll, which I did.
IMG_0185.JPG
 

Bitars

Omega

Vet som sagt inte så mycket om DAC och vad det är för priser men något som motsvarar ungefär samma kvalitet som övriga anläggningen.
Vad som egentligen är rimligt att lägga på en Dac när jag har en Primer i22 starkare med Elac BS 243 högtalare är den budgeten jag vill lägga mig på, har även ett par Sennheiser Momentum Wireless som komplement så vore kul om man kunde koppla in dom också.
 
Senast ändrad:

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Då så - då har hörlurarna kommit hem. Sennheiser HD 558. Efter att ha prövat dem är jag riktigt imponerad. Bästa hörlurarna jag lyssnat musik i, bra med bas, klarhet och framförallt ett rejält djup i ljudet. Sen grävs ytterligare detaljer upp nu från ens skivor.
_20161107_131134.JPG
_20161107_131020.JPG

_20161107_132752.JPG
 
Senast ändrad:
Topp