• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

OBRKV

Cartier
Instämmer, för mig är ljud minst lika viktigt som bilden. Förstår mig heller inte på folk som köper värsting-högtalare bara för att spela Spotify (i vissa fall inte ens premium och således bara typ 128kvalitet!)...
Det tycker jag är "mer okej" än folk som typ köper en bluetooth-högtalare på Kjell&Co för 499:- och är nöjd.

Jag är inte så kräsen när det gäller ljud. Jag har Sonos soundbar till TV´n, två Play-1-or som bakhögtalare. Det är det jag lyssnar på musik på också - via Deezer. Jag har några halvdyra trådade Sennheiser hörlurar som jag lyssnar på musik på hemma ibland, men... ja, jag vet inte. TV´ns originalljud räcker inte, det gör det nästan inte för någon tror jag, men jag har inte några höga krav.

Sen när man har intresse av så jäkla många saker, samt vill fixa till lite i lägenheten, då finns det inte utrymme för nörderi när det gäller HiFi. Sen är ju rätt många av de bra HiFi sakerna fula så in i bomben och tar stor plats.

Jag kan ju passa på att fråga om man ska köpa en B&O A1 eller A2. Har bara hört A2 och den gillade jag ljudet på, men hört att A1 ska vara rätt bra också. Behöver en mobil högtalare. De är ju lika dyra på ett ungefär!
Både A1 och A2 är riktigt trevliga i kategorin! Låter lite olika, A2an låter lite större men jag tycker nästan man blir mer imponerad av A1 med tanke på det lilla formatet!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Förstår inte riktigt när folk säger "jag är inte så kräsen när det kommer till ljudet". Det är inte pga mitt hifi-nörderi jag inte förstår, men jag får inte ihop det. Man vill ha en TV som ger så skarp bild som möjligt, 4k, 3D etc, för att det ska se så verkligt ut som möjligt och ge en upplevelse. Men när ljudet kommer från en dålig soundbar, eller värre, direkt från TVn förstörs ju hela den upplevelsen. Samma gäller för musiklyssnande, både med högtalare och med lurar. Vill man inte att det ska låta så att det nästan känns som att man får en liten privat konsert (lite överdrivet)?

Ni som inte är så kräsna gällande ljudet, hur brukar ni resonera? (Obs, genuint intresserad av svar. Ingen elitistisk hifi-nörd som "inte fattar")
Jag förstår inte att du inte förstår, jag är inte kräsen när det gäller ljud. Om man tar det i liknelse till att jag kör en Kia istället för en Porsche, jag har det senaste tiden sett majoriteten av mina filmer på en 15" laptop med ett par iPhonelurar, om jag skulle få för mig att äta räkor så hade det funkat med frysta istället för färska.
Har har sedan 2006 haft mitt Logitech z-5500 som ljud till tv och Playstation, funkar hur bra som helst.
Sen förstår jag ditt resonemang helt, jag har själv några Rolex och hade säkert kunnat klara mig med mindre, att folk har olika områden man vill nörda ner sig i köper jag fullt ut, men när det kommer till klockor så är jag mer kräsen än med ljud.
 

Hazmania

Omega
Har inte kollat igenom hela tråden men får man prata hörlurar här också eller svär jag i kyrkan då? ;)

Tänkte bara kolla om någon äger ett par B&O H8, de med noise-cancelling funktion? Äger idag ett par Bose QC25 som är riktigt bra vad gäller NC men ljudkvalitén hade kunnat vara snäppet bättre IMO.
Testade ett par H8 i butik idag. Har varit otroligt sugen på dem. De var larmade via sladd så jag kunde inte gå runt med dem i butiken. Så jag bad min vän traska runt i butiken med min telefon. Musiken bröts konstant, provade samma sak med Sennheiser Momentum. Inga problem och väldigt bra ljud. Väntar på nästa flygning bara så jag kan utvärdera ANC ordentligt.
 

Niclas

Omega
Min erfarenhet om ljud kontra bild...

För en massa år sedan la jag en mindre förmögenhet på en PhilipsTV med trådlösa bakhögtalare. Jag var i 7e himlen och tyckte ljud och bild var ruggit bra.
Någon vecka senare var jag hemma hos en polare som "fyndat" ett hemmabiosystem från bakluckan på en stormarknads parkeringsplats ( ni som var med på den tiden vet vilket scam som såldes där ). Jag som hade koll visste att kvaliteten var obefintlig, men min polare var lyrisk och skulle dema sitt 5.1 system.
Han satte på slutet på filmen "Armageddon" på sin video via en Finlux tjockTV som hade så kornig bild att man knappt kunde se bilden.
Jag tänkte stilla för mig själv att detta var den diametrala motsatsen mon min fina TV, MEN... några minuter senare insåg jag vilken felmatch jag gjort.
Jag hade fått gåshud efter bara några minuter och var helt inne i filmen trots skitbild. Denna känsla kom aldrig hemma hos mig.
Efter detta började jag prioritera ljudet långt före bilden då det, i min värld, är ett bra ljud som gör filmupplevelsen.
 

tobb3

Omega
Jag är inte så kräsen när det gäller ljud. Jag har Sonos soundbar till TV´n, två Play-1-or som bakhögtalare. Det är det jag lyssnar på musik på också - via Deezer. Jag har några halvdyra trådade Sennheiser hörlurar som jag lyssnar på musik på hemma ibland, men... ja, jag vet inte. TV´ns originalljud räcker inte, det gör det nästan inte för någon tror jag, men jag har inte några höga krav.

Sen när man har intresse av så jäkla många saker, samt vill fixa till lite i lägenheten, då finns det inte utrymme för nörderi när det gäller HiFi. Sen är ju rätt många av de bra HiFi sakerna fula så in i bomben och tar stor plats.

Jag kan ju passa på att fråga om man ska köpa en B&O A1 eller A2. Har bara hört A2 och den gillade jag ljudet på, men hört att A1 ska vara rätt bra också. Behöver en mobil högtalare. De är ju lika dyra på ett ungefär!

Mellan a1 och a2 är det inte någon jätteskillnad, a15 är ju desto trevligare :).
Har själv OD-11 som länkades i tråden, otroligt härligt ljud för pengarna och förbannat snygga.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag kanske trampade någon på tårna med att skriva att jag inte är kräsen med ljud, så jag omformulerar min fråga.
Har någon erfarenhet av Sonos Play och/eller Bose SoundTouch -serien?
 

Veratio

Cartier
Mellan a1 och a2 är det inte någon jätteskillnad, a15 är ju desto trevligare :).
Har själv OD-11 som länkades i tråden, otroligt härligt ljud för pengarna och förbannat snygga.

Tycker också att den där OD-11 är stilig! När det gäller A15, så är det ju en koloss utan dess like! Det är ingen mobilhögtalare som man tar med sig på utlandssemestern direkt! Men visst är den säkert bättre än de andra! :D Tack för input!

Jag kanske trampade någon på tårna med att skriva att jag inte är kräsen med ljud, så jag omformulerar min fråga.
Har någon erfarenhet av Sonos Play och/eller Bose SoundTouch -serien?

Jag har som sagt Sonos Play 1-or, två som bakhögtalare och en som sovrumshögtalare. Har en Sonos PlayBar som jag tycker ger ett rätt bra ljud. Det är ju inte vrålbilliga saker, men inte så dyra heller. Betalar lite för bekvämligheten! Skulle inte tveka att rekommendera Sonos till en som inte är alltför nördig när det gäller ljudet!

Är sugen på en Sonos sub nu också, den är ju sänkt för första gången på mycket länge, men har så mycket andra utgifter så det får vänta!
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Någon som kan ge en beskrivning av ljudskillnader mellan Denon AH GC20 och Sony MDR1000?
Tackar
Jag har inte testat just de Denon-lurarna, däremot har jag testat MDR1000X. Jag har också testat Bose QS25/35.
Det som 1000X vinner på, är allt. Bättre ljud, inte referensljud som man får med stärkare + hörlurar och lossless, men däremot torr och rapp bas med djup på "rätt" ställen. Mellanregister och topp som påminner om finare lurar. NC-funktionen är riktigt smidig och man kan välja olika lägen vilket funkar bra om man tex vill höra när de ropar i högtalarsystemet på flygplatsen. Jag kan nästan säga att det är de bästa trådlösa hörlurarna, med och utan NC.
Gå till butik och testa! Såg dom senast på Elgiganten.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag har inte testat just de Denon-lurarna, däremot har jag testat MDR1000X. Jag har också testat Bose QS25/35.
Det som 1000X vinner på, är allt. Bättre ljud, inte referensljud som man får med stärkare + hörlurar och lossless, men däremot torr och rapp bas med djup på "rätt" ställen. Mellanregister och topp som påminner om finare lurar. NC-funktionen är riktigt smidig och man kan välja olika lägen vilket funkar bra om man tex vill höra när de ropar i högtalarsystemet på flygplatsen. Jag kan nästan säga att det är de bästa trådlösa hörlurarna, med och utan NC.
Gå till butik och testa! Såg dom senast på Elgiganten.


Tackar!

Någon som vill köpa ett par nästan nya Denon?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag kollade lite snabbt, verkar vara bra saker, dock var ju det mesta slutsålt.
Yes jag kör tre heos ampar för tillfället . kommer köpa deras soundbar med! Går att få för 5000(inkl sub) ifrån England. Jag väntar även på deras hembioförstärkare som kommer lira ihop med deras trådlösa högtalare .

I min mening så har Sonos börjat halka efter. Titta exv på Bluesound riktigt bra men dyrt
 
Senast ändrad:

hedbrg

Panerai
Tycker också att den där OD-11 är stilig! När det gäller A15, så är det ju en koloss utan dess like! Det är ingen mobilhögtalare som man tar med sig på utlandssemestern direkt! Men visst är den säkert bättre än de andra! :D Tack för input!
Nåja, så stor är faktiskt inte beolit 15, min 12a (samma utan bt men AirPlay) åker med för de mesta
 
Mellan a1 och a2 är det inte någon jätteskillnad, a15 är ju desto trevligare :).
Har själv OD-11 som länkades i tråden, otroligt härligt ljud för pengarna och förbannat snygga.
Har själv OD-11 från 70-talet med nya element, hur placerar du de nya högtalarna?
Funkar det bra i bokhylla eller måste det vara fritt mellan högtalarna?
 

Dingdong

Omega
Hittade ett par Bose around-ear i -50% stället. De var redan lagerrensningpris redan på 1800kr. Så gav 900kr hos Elgiganten i lördags. Hur nöjd som helst
 
harman-kardon-soundsticks-iii.jpg


Om vi ska snacka mest ljud för pengarna så går det ju inte att inte nämna Harman Kardon Sondsticks III. Mycket bra ljud för liten peng. 1400kr på Dustin, brukar gå att hitta för 990kr under rean. Bra bas, bra diskant och inte minst en legendarisk design. Designen kommer från ett samarbete mellan Harman Kardon och Apple och är designad av ingen mindre än Jony Ive. Släpptes i samband med releasen av iMac G3. Jag säger KÖP - du kommer absolut inte ångra det.
86e3ebca6d54aaddce1068f219da349d.png
 

OBRKV

Cartier
Jag förstår inte att du inte förstår, jag är inte kräsen när det gäller ljud. Om man tar det i liknelse till att jag kör en Kia istället för en Porsche, jag har det senaste tiden sett majoriteten av mina filmer på en 15" laptop med ett par iPhonelurar, om jag skulle få för mig att äta räkor så hade det funkat med frysta istället för färska.
Har har sedan 2006 haft mitt Logitech z-5500 som ljud till tv och Playstation, funkar hur bra som helst.
Sen förstår jag ditt resonemang helt, jag har själv några Rolex och hade säkert kunnat klara mig med mindre, att folk har olika områden man vill nörda ner sig i köper jag fullt ut, men när det kommer till klockor så är jag mer kräsen än med ljud.
Tycker inte man kan jämföra ljud med bilar riktigt. Mer isåfall med bild eller typ material såsom tyger etc. Dåligt definerat ljud är som en dålig skärpa på bild. Men ändå är folk generellt mer mån om att ha bra bild än ljud.
Jag kanske trampade någon på tårna med att skriva att jag inte är kräsen med ljud, så jag omformulerar min fråga.
Har någon erfarenhet av Sonos Play och/eller Bose SoundTouch -serien?
Du trampade abolut inte på mina tår iallafall. Är faktiskt bara genuint intresserad av hur man resonerar :) Men hej, det kan ju vara så enkelt att jag är lite för nördig inom kategorin!
 

tobb3

Omega
Har själv OD-11 från 70-talet med nya element, hur placerar du de nya högtalarna?
Funkar det bra i bokhylla eller måste det vara fritt mellan högtalarna?

Jag har min ståendes på golvet mot vägg, det är väl så dom egentligen skall stå. Kan tycka att det blir svårt att få en bra ljudbild annars iom elementens placering...
Det ska helst vara luft mellan högtalarna...gärna upp emot 50cm.
 

Brunleif

Panerai
Köpt ett par XTZ 93.23 att ha som datahögtalare på jobbet, har någon tips på billig förstärkare att driva dem med?
Förstärkaren är tänkt att kopplas till datorn med 3,5mm --> RCA
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
harman-kardon-soundsticks-iii.jpg


Om vi ska snacka mest ljud för pengarna så går det ju inte att inte nämna Harman Kardon Sondsticks III. Mycket bra ljud för liten peng. 1400kr på Dustin, brukar gå att hitta för 990kr under rean. Bra bas, bra diskant och inte minst en legendarisk design. Designen kommer från ett samarbete mellan Harman Kardon och Apple och är designad av ingen mindre än Jony Ive. Släpptes i samband med releasen av iMac G3. Jag säger KÖP - du kommer absolut inte ångra det.
86e3ebca6d54aaddce1068f219da349d.png

Hälsar ibland på ett bolag som heter GoodView i GuanDong (Kinasidan innanför HongKong). De byggde plastinjiceringsverktygen för HK till den serien. Min kontakt berättade hur extremt noga de var med att kolla vinklar, ytor och krökningar för att allt skulle bli exakt rätt. Tydligen var det rätt gott om Apple folk som hjälpte HK med godkännandet.
Har själv aldrig lyssnat på dem, men det kanske man skulle göra.
 

Sledger

Cartier
Tycker inte man kan jämföra ljud med bilar riktigt. Mer isåfall med bild eller typ material såsom tyger etc. Dåligt definerat ljud är som en dålig skärpa på bild. Men ändå är folk generellt mer mån om att ha bra bild än ljud.

Du trampade abolut inte på mina tår iallafall. Är faktiskt bara genuint intresserad av hur man resonerar :) Men hej, det kan ju vara så enkelt att jag är lite för nördig inom kategorin!

Kan du definiera "bra ljud"? Om jag lägger 100k på en ljudanläggning så kommer det ändå finnas folk som säger att det låter skit och peka på grejer som låter mycket bättre. Det går inte att sätta en klar gräns för vad som är bra ljud. Oavsett nivå så kommer det duga gott åt vissa men aldrig duga åt andra. Det är helt och hållet individuellt. Det kan ju faktiskt vara så att det är synd om dig som inte kan njuta av en film utan ett massivt ljudsystem, medans andra kanske upplever samma njutning på sin laptop. Eller? :)
Nu behöver du inte tro att jag inte är kräsen med ljudet för det är jag. :) Var i hembioträsket under många år sedan 90-talet när jag köpte min första laserdisc-spelare och surround processor. En sådan separat för bakkanalerna som man hängde på befintlig 2-kanalare. :) Jag har uppgraderat så många gånger och provat så många märken att man blir sjösjuk, och det ända man kan konstatera är -> Man blir aldrig helt nöjd! Sedan något år tillbaka har jag, tillsammans med sambo, omprioriterat hur ett vardagsrum ska se ut. Jajaja, ok då! Kanske mest sambon som omprioriterat, men iaf. Det finns inte en chans att det sitter en projje i taket och högtalare runt hela rummet, så nu nöjer jag mig med ett 2.1 system i vardagsrummet bestående av en Rotel RA-11 och ett par Audiovector K1 Super och en K-Sub Super, och jag tycker faktiskt att det låter jäkligt bra. :) Jag ser mest filmer i min lilla datorhörna och där njuter jag för fullt framför min 34" skärm i 3440*1440 och ljudet strömmande genom en O2 stärkare till ett par Sennheiser HD650. Inga av mina grejer vråldyra längre men det är riktigt bra ändå tycker jag.

Blev mycket ranting men hoppas min poäng gick fram. Vad som är bra ljud för en kan vara både himmelskt eller dynga för andra. :)
 

OBRKV

Cartier
Kan du definiera "bra ljud"? Om jag lägger 100k på en ljudanläggning så kommer det ändå finnas folk som säger att det låter skit och peka på grejer som låter mycket bättre. Det går inte att sätta en klar gräns för vad som är bra ljud. Oavsett nivå så kommer det duga gott åt vissa men aldrig duga åt andra. Det är helt och hållet individuellt. Det kan ju faktiskt vara så att det är synd om dig som inte kan njuta av en film utan ett massivt ljudsystem, medans andra kanske upplever samma njutning på sin laptop. Eller? :)
Nu behöver du inte tro att jag inte är kräsen med ljudet för det är jag. :) Var i hembioträsket under många år sedan 90-talet när jag köpte min första laserdisc-spelare och surround processor. En sådan separat för bakkanalerna som man hängde på befintlig 2-kanalare. :) Jag har uppgraderat så många gånger och provat så många märken att man blir sjösjuk, och det ända man kan konstatera är -> Man blir aldrig helt nöjd! Sedan något år tillbaka har jag, tillsammans med sambo, omprioriterat hur ett vardagsrum ska se ut. Jajaja, ok då! Kanske mest sambon som omprioriterat, men iaf. Det finns inte en chans att det sitter en projje i taket och högtalare runt hela rummet, så nu nöjer jag mig med ett 2.1 system i vardagsrummet bestående av en Rotel RA-11 och ett par Audiovector K1 Super och en K-Sub Super, och jag tycker faktiskt att det låter jäkligt bra. :) Jag ser mest filmer i min lilla datorhörna och där njuter jag för fullt framför min 34" skärm i 3440*1440 och ljudet strömmande genom en O2 stärkare till ett par Sennheiser HD650. Inga av mina grejer vråldyra längre men det är riktigt bra ändå tycker jag.

Blev mycket ranting men hoppas min poäng gick fram. Vad som är bra ljud för en kan vara både himmelskt eller dynga för andra. :)
Går givetvis inte att sätta en gräns för vad som är bra/dåligt och visst kan man tycka synd om mig/oss som nästan inte klarar av att lyssna på musik via laptop eller valfri skräphögtalare. Men jag tror att många ljudintresserade kan vara överens om att man kan få bra ljud utan att lägga ner stora summor. Ett par schysta, aktiva Fostex-monitorer för 2k kan ju bara det vara ett stort lyft! :)

Som du säger, bra ljud behöver absolut inte kosta en förmögenhet och jag undrar egentligen inte varför folk inte lägger pengar på hifi, utan mer varför ljudet i sig har fått en sån låg prioritering. Hifi är ju ett intresse och väldigt subjektivt, men man behöver ju inte ha ett hifi-intresse för att höra om något låter klart eller oklart, dynamiskt eller odynamiskt. Tror att ljud i sig har fallit lite i skuggan av alla produkter som finns idag med inbyggt ljud (iPads, laptops, smartphones etc) och längre än så tänker nog inte många. Just det fenomenet är det jag inte riktigt förstår.
Återigen, jag försöker inte predika om att alla ska konvertera till hifi-nörd utan jag är alltså bara nyfiken på VARFÖR :)
 

Måberg

Panerai
harman-kardon-soundsticks-iii.jpg


Om vi ska snacka mest ljud för pengarna så går det ju inte att inte nämna Harman Kardon Sondsticks III. Mycket bra ljud för liten peng. 1400kr på Dustin, brukar gå att hitta för 990kr under rean. Bra bas, bra diskant och inte minst en legendarisk design. Designen kommer från ett samarbete mellan Harman Kardon och Apple och är designad av ingen mindre än Jony Ive. Släpptes i samband med releasen av iMac G3. Jag säger KÖP - du kommer absolut inte ångra det.
86e3ebca6d54aaddce1068f219da349d.png
Varit bra sugen på de där (både för att jag gillar designen och HK) men har i dagsläget ingen användning för dem tillräcklig nog för att motivera ett köp :(
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
:)

20161213_181010.jpg

harman-kardon-soundsticks-iii.jpg


Om vi ska snacka mest ljud för pengarna så går det ju inte att inte nämna Harman Kardon Sondsticks III. Mycket bra ljud för liten peng. 1400kr på Dustin, brukar gå att hitta för 990kr under rean. Bra bas, bra diskant och inte minst en legendarisk design. Designen kommer från ett samarbete mellan Harman Kardon och Apple och är designad av ingen mindre än Jony Ive. Släpptes i samband med releasen av iMac G3. Jag säger KÖP - du kommer absolut inte ångra det.
86e3ebca6d54aaddce1068f219da349d.png

Varit bra sugen på de där (både för att jag gillar designen och HK) men har i dagsläget ingen användning för dem tillräcklig nog för att motivera ett köp :(
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Går givetvis inte att sätta en gräns för vad som är bra/dåligt och visst kan man tycka synd om mig/oss som nästan inte klarar av att lyssna på musik via laptop eller valfri skräphögtalare. Men jag tror att många ljudintresserade kan vara överens om att man kan få bra ljud utan att lägga ner stora summor. Ett par schysta, aktiva Fostex-monitorer för 2k kan ju bara det vara ett stort lyft! :)

Som du säger, bra ljud behöver absolut inte kosta en förmögenhet och jag undrar egentligen inte varför folk inte lägger pengar på hifi, utan mer varför ljudet i sig har fått en sån låg prioritering. Hifi är ju ett intresse och väldigt subjektivt, men man behöver ju inte ha ett hifi-intresse för att höra om något låter klart eller oklart, dynamiskt eller odynamiskt. Tror att ljud i sig har fallit lite i skuggan av alla produkter som finns idag med inbyggt ljud (iPads, laptops, smartphones etc) och längre än så tänker nog inte många. Just det fenomenet är det jag inte riktigt förstår.
Återigen, jag försöker inte predika om att alla ska konvertera till hifi-nörd utan jag är alltså bara nyfiken på VARFÖR :)
Bra fråga!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
haha :)

jag köpte setet för 995kr ifrån Webhallen. De hade någon drive, de är nere på de summorna titt som tätt.


Så j*via snygga! Får skaffa en till dator i badrummet typ bara för att motivera ett köp ;)
Kör denna till dator och sovrums-tv, räcker gott och väl till ett rum på typ 10kvm :) Faktiskt överraskande bra ljud, köpte den egentligen bara för att jag tyckte det var ballt med synliga rör-förstärkare... :D

2016-12-13 18.40.42.jpg
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Tittar allt mer sällan på film/fett 5.1-material i hemmamiljö och är nu sugen på att nedgradera mig till en soundbar.
Är sugen på att nedgradera mig (plats- och designmässigt) till en soundbar.

Någon som har koll på senaste nytt där? Vilken ska jag satsa på? Jag vill inte ha en variant med avtagbara surroundhögtalare och dylikt (har haft såna förut). Skiter även fullständigt i hur bra den simulerar 5.1.

Jag vill alltså ha så mycket bra ljud som möjligt i endast en soundbar och tillhörande trådlös sub.
Syrran har en Harman Kardon SB26 som låter helt OK, mycket tack vare stabil sub.
Någonting i den stilen?

PS: hojta till om någon här vill köpa ett paket Dali Zensor 5 fronthögtalare + Dali Vokal center + Dali E12 subwoofer. Har även en ny Yamaha-stärkare RX-679 stärkare.
 
Topp