• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Om man som jag lyssnar uteslutande med hörlurar från iPhone/macbook och källan är spotify. Vore det idé att köpa en hörlursstärkare? (Lurarna är Sennheiser momentum.)
 

Yrsnö

Cartier
Om man som jag lyssnar uteslutande med hörlurar från iPhone/macbook och källan är spotify. Vore det idé att köpa en hörlursstärkare? (Lurarna är Sennheiser momentum.)

Den intressantare frågan är möjligen ifall det är lönt att skaffa en hyggligt billig DAC och om det blir skillnad nog värt investeringen.

Håller med, skaffa en trevlig DAC istället. Det gör definitivt skillnad. Jag är mycket nöjd med min ODAC som jag använder på jobbet.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Kör en testmånad med Tidal Hifi och se om det inte är en bättre investering.
Jag tycker att skillnaden mellan TIdal Hifi och Spotify är sinnessjuk!
Vad har du för kringutrustning?
Jag spelar ofta via MacBookens hörlursuttag, utan separat DAC el förstärkare in i mina B&W P7. Har tämligen svårt att höra skillnad på Spotify (premium, 320kbps) och mina lokala filer som är i flac lossless. Visst hör man komprimering i vissa spår från Spotify men det tror jag har mer att göra med att just de spåren är i lägre bitrate.

Testa ett ljudspår med samma mixning i 320kbps vs flac lossless och se om du verkligen hör skillnad. I ett riktigt blindtest dvs. Du ska inte veta vilket som spelas.
 

Yrsnö

Cartier
Vad har du för kringutrustning?
Jag spelar ofta via MacBookens hörlursuttag, utan separat DAC el förstärkare in i mina B&W P7. Har tämligen svårt att höra skillnad på Spotify (premium, 320kbps) och mina lokala filer som är i flac lossless. Visst hör man komprimering i vissa spår från Spotify men det tror jag har mer att göra med att just de spåren är i lägre bitrate.

Testa ett ljudspår med samma mixning i 320kbps vs flac lossless och se om du verkligen hör skillnad. I ett riktigt blindtest dvs. Du ska inte veta vilket som spelas.

Blir såklart lättare med bra utrustning. Spenderade en gång 2 timmar med att försöka få till basen i mitt vardagsrum, var helt hundra på att nån j*vel hade flyttat nån av högtalarna fast de stod på markeringarna... Glömde bort att jag använde spotify, satte på samma låt på CD skivan och vips så var allt som det ska.:D

Utförde sedan blind test med hjälp av sambon, ganska lätt att höra vilket som är flac och 320kbps när man är van med systemet. I min erfarenhet iaf =)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Blir såklart lättare med bra utrustning. Spenderade en gång 2 timmar med att försöka få till basen i mitt vardagsrum, var helt hundra på att nån j*vel hade flyttat nån av högtalarna fast de stod på markeringarna... Glömde bort att jag använde spotify, satte på samma låt på CD skivan och vips så var allt som det ska.:D

Utförde sedan blind test med hjälp av sambon, ganska lätt att höra vilket som är flac och 320kbps när man är van med systemet. I min erfarenhet iaf =)
Då har du bättre hörsel än 99,9 % av alla andra.
Fast du är väl medveten om att du knappast kan jämföra "spotify" från en typ av källa med "CD" från en stationär CD-spelare, om du nu använder olika DACs till de olika källorna. Om du använder en gemensam DAC kan det dessutom vara nivån eller något annat som spökar.
Jag har en rigg med DAC, förstärkare och högtalare I mid-high end segmentet (högtalarna kostar ca 50 K) och jag har lättare att höra skillnad med mina hörlurar (B&W P7). Däremot kan jag ana en skillnad om jag växlar mellan CD och en streamad digital källa. Å andra sidan hör jag även skillnad mellan "CD" och flac om jag använder olika DACs....

För alla er med "guldöron", kika gärna här, och spela upp med SAMMA källa, inte en "CD" och en för annat digital material...
http://www.head-fi.org/t/646411/lossless-vs-128kbps-mp3-vs-320kbps-mp3-blind-test
 

Brunleif

Panerai
Vad har du för kringutrustning?
Jag spelar ofta via MacBookens hörlursuttag, utan separat DAC el förstärkare in i mina B&W P7. Har tämligen svårt att höra skillnad på Spotify (premium, 320kbps) och mina lokala filer som är i flac lossless. Visst hör man komprimering i vissa spår från Spotify men det tror jag har mer att göra med att just de spåren är i lägre bitrate.

Testa ett ljudspår med samma mixning i 320kbps vs flac lossless och se om du verkligen hör skillnad. I ett riktigt blindtest dvs. Du ska inte veta vilket som spelas.
Ja det kan du kanske ha rätt i, jag gjorde ett icke vetenskapligt test och spelade samma låt på Spotify och bytte till Tidal.
Jag lyssnar med XTZ 93.23 högtalare och de drivs av en Denon AVR-2801 förstärkare.
Och ja det är dags för en städning snart... Bara jag får lite energi.
20170119_131132.jpg
 

Yrsnö

Cartier
Då har du bättre hörsel än 99,9 % av alla andra.
Fast du är väl medveten om att du knappast kan jämföra "spotify" från en typ av källa med "CD" från en stationär CD-spelare, om du nu använder olika DACs till de olika källorna. Om du använder en gemensam DAC kan det dessutom vara nivån eller något annat som spökar.
Jag har en rigg med DAC, förstärkare och högtalare I mid-high end segmentet (högtalarna kostar ca 50 K) och jag har lättare att höra skillnad med mina hörlurar (B&W P7). Däremot kan jag ana en skillnad om jag växlar mellan CD och en streamad digital källa. Å andra sidan hör jag även skillnad mellan "CD" och flac om jag använder olika DACs....

För alla er med "guldöron", kika gärna här, och spela upp med SAMMA källa, inte en "CD" och en för annat digital material...
http://www.head-fi.org/t/646411/lossless-vs-128kbps-mp3-vs-320kbps-mp3-blind-test

Vill inte påstå att jag har några guld öron, uttryckte mig lite klumpigt. Menade att basen i det fallet var annorlunda och gick att urskilja på en låt jag hört otroligt många gånger i min stereo. Blind testet kördes sedan flera gånger med samma låt igen. Körde båda i samma DAC med samma slags ingång, annars hade det såklart vart poänglöst. Men som du säger, det kan vara mycket som kan påverka ljudet i ett A-B test, nivåer etc.

Höra skillnad på två olika DACs är inte så konstigt då de förmodligen har olika konstruerade utgångssteg vilket kan påverka ljudet mer eller mindre.

Kul länk! Riktigt svårt att höra skillnaden tycker jag ändå, brukar alltid använda samma låtar som man "känner igen" när jag tester. 128kbps gick att urskilja på två av tre vilket gjorde mig konfunderad(och gissade då). Riktigt svårt på 320kbps och flac(fick gissa).
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vill inte påstå att jag har några guld öron, uttryckte mig lite klumpigt. Menade att basen i det fallet var annorlunda och gick att urskilja på en låt jag hört otroligt många gånger i min stereo. Blind testet kördes sedan flera gånger med samma låt igen. Körde båda i samma DAC med samma slags ingång, annars hade det såklart vart poänglöst. Men som du säger, det kan vara mycket som kan påverka ljudet i ett A-B test, nivåer etc.

Höra skillnad på två olika DACs är inte så konstigt då de förmodligen har olika konstruerade utgångssteg vilket kan påverka ljudet mer eller mindre.

Kul länk! Riktigt svårt att höra skillnaden tycker jag ändå, brukar alltid använda samma låtar som man "känner igen" när jag tester. 128kbps gick att urskilja på två av tre vilket gjorde mig konfunderad(och gissade då). Riktigt svårt på 320kbps och flac(fick gissa).
Jag testar själv hörlurar och högtalare med music som liknar det jag brukar lyssna på, och gärna sådant som är dynamiskt och inte modernt popkomprimerat.
Att köra Lady Gagas söndermixade dunk i flac är definitivt onödigt.
 

corbendallasx

Friends of KS
Blir såklart lättare med bra utrustning. Spenderade en gång 2 timmar med att försöka få till basen i mitt vardagsrum, var helt hundra på att nån j*vel hade flyttat nån av högtalarna fast de stod på markeringarna... Glömde bort att jag använde spotify, satte på samma låt på CD skivan och vips så var allt som det ska.:D

Utförde sedan blind test med hjälp av sambon, ganska lätt att höra vilket som är flac och 320kbps när man är van med systemet. I min erfarenhet iaf =)
Jag var med om ett test mellan Spotify och CD på HifiKlubben för några år sen.
Var där i ett helt annat syfte, nämligen att provlyssna högtalare i olika prisklasser, men när vi blev trötta på det så kom förslaget om vi kunde provlyssna samma låt med olika källor. Ingen i "publiken" kunde höra skillnad och vi var väl en 5-8 personer.
Det var helt klart oväntat. Jag hade förväntat mig jag skulle höra NÅN skillnad i alla fall.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag var med om ett test mellan Spotify och CD på HifiKlubben för några år sen.
Var där i ett helt annat syfte, nämligen att provlyssna högtalare i olika prisklasser, men när vi blev trötta på det så kom förslaget om vi kunde provlyssna samma låt med olika källor. Ingen i "publiken" kunde höra skillnad och vi var väl en 5-8 personer.
Det var helt klart oväntat. Jag hade förväntat mig jag skulle höra NÅN skillnad i alla fall.
Jag är inte förvånad. Tror att de flesta hör det de "förväntar sig", och jag har själv en stor del av min musiksamling sparad digitalt och då som lossless.
Men i de absolut flesta riggar är det högtalarna som färgar ljudet mest och sålänge förstärkare, DAC och övriga komponenter håller en hyfsad nivå är det få som hör skillnad...
Jag hör skillnad mellan hörlursutgången på min MacBook och min HP laptop, där Macen är klart bättre. Mellan Spotify 320 Kbps eller flac har jag mycket mycket svårt att höra skillnad.
 

mega

Rolex
Jag kör också Tidal, många låtar är helt klart svåra att höra skillnaden på jämfört med Spotify. Men tycker att i stort så är Tidal överlägset musikaliskt.
Det jag märker det på är att jag lyssnar mer aktivt på musiken, har lättare att ta åt mig ny musik, blir inte lika "lyssningstrött", lyssnar inte bara på "gamla favoriter".
Jag tappar snabbt lyssningssuget med Spotify.
Intressant är att vi satt i bilen sonen och jag, sonen är 11 år, vi lyssande på en låt via Spotifiy som verkligen lät obra, saknade helt drag, sedan skiftade vi och körde samma låt på Tidal och plötsligt var öset där igen. Supertydligt. Både sonen och jag var helt överens.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
När man håller på och jämför Spotify med Tidal, eller Spotify med CD eller flac eller vad som helst så är det väldigt viktigt att man jämför samma master-inspelning på de olika medierna. Annars är det stor risk att man jämför äpplen och bananer, och då kan man lika gärna göra nåt bättre med sin tid för "resultatet" av lyssningen säger absolut ingenting.
Dessutom så måste man såklart jämföra via samma avspelningsutrustning (och dessutom nivåmatcha noga), om man nu är ute efter att jämföra de olika formaten mot varandra, och inte låta någon utrustning i kedjan påverka upplevelsen.
My two cents...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Provade en del högtalare till tv:n nere i hopp om att små stativare skulle funka med bestämmande krafter.
Slug som jag är så har jag förberett för 5.1 nere också men det får bli senare i sådant fall..... Uppe i hörnen kan ni se att det är förberett för fronter (ej optimalt men diskret), centern blir nedanför för tv:n. Förövrigt så skall strömsladden till tv:n bytas ut mot ett vitt dito

Med det sagt så bestämde jag mig för ett par Q-acoustics 3020 i valnöt. Köpte ett par vita Norstone-stativ till.

Jsg visste innan jag beställde att vita inte komme att fly hemma. Köpte en rulle dc-fix på Bauhaus och en burk plastidip.

Plastidipen använder jag som ett skyddslager innan jag drar på dc-fixen. För dc-fixen kan förstöra underlaget som de sitter på.

Efter 2 timmars jobb så blev de transformerade ifrån valnöt till "vita". Då jag var osäker på om det skulle vara den permanent uppsättningen så var jag inte supernoggran när jag foilerade men resultatet blev helt ok.

Samtidigt hade jag beställt Heos HomeCinema. Vilket är en soundbar med sub som lirar med övriga ljudsystemet i huset som exv Sonos eller Bluesound.

Hämta upp den igår, så fort jag packa upp den så säger de mörka krafterna att det där är mycket bättre(ur ett utseendperspektiv). Åkte iväg och köpte fästen som fäster i tv:ns väggfäste(jag hatar hål i väggarna). Fixade och donade med det under kvällen igår. Måste säga att ljudet är imponerande för att vara en limpa för 3000kr(kostar iofs mycket mer i Sverige). Men jämfört med Q-acousticen så är det relstiv stor skillnad i återgivningen

P1000890.jpg
P1000891-01.jpeg

P1000892.jpg
P1000893.jpg


P1000896.jpg
P1000899.jpg
P1000900.jpg


Oklart vad jag skall göra med Q-acousticen antingen så blir det sälja eller använda dem i sovrummet. För storleken och priset så är de riktigt jäkla bra. Fick ett par nya för 1800kr :)

Valnöt
3010.jpg
IMG_3519 copy.jpg
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Några tankar/erfarenheter kring Dynaudio connect? Verkar ha funktionaliteten jag vill åt, sitta i soffan med bärsen och spela över Spotify Connect.

Tanken är väl Xeo 2 i sovrummet (för Barry White..) och Xeo 6 i vardagsrummet som mer lyssningshögtalare. Inte kunnat provlyssna dom stora än, demohögtalare förhoppningsvis på väg in till butiken snart.
 

Ebbot

Cartier
Provade en del högtalare till tv:n nere i hopp om att små stativare skulle funka med bestämmande krafter.
Slug som jag är så har jag förberett för 5.1 nere också men det får bli senare i sådant fall..... Uppe i hörnen kan ni se att det är förberett för fronter (ej optimalt men diskret), centern blir nedanför för tv:n. Förövrigt så skall strömsladden till tv:n bytas ut mot ett vitt dito

Med det sagt så bestämde jag mig för ett par Q-acoustics 3020 i valnöt. Köpte ett par vita Norstone-stativ till.

Jsg visste innan jag beställde att vita inte komme att fly hemma. Köpte en rulle dc-fix på Bauhaus och en burk plastidip.

Plastidipen använder jag som ett skyddslager innan jag drar på dc-fixen. För dc-fixen kan förstöra underlaget som de sitter på.

Efter 2 timmars jobb så blev de transformerade ifrån valnöt till "vita". Då jag var osäker på om det skulle vara den permanent uppsättningen så var jag inte supernoggran när jag foilerade men resultatet blev helt ok.

Samtidigt hade jag beställt Heos HomeCinema. Vilket är en soundbar med sub som lirar med övriga ljudsystemet i huset som exv Sonos eller Bluesound.

Hämta upp den igår, så fort jag packa upp den så säger de mörka krafterna att det där är mycket bättre(ur ett utseendperspektiv). Åkte iväg och köpte fästen som fäster i tv:ns väggfäste(jag hatar hål i väggarna). Fixade och donade med det under kvällen igår. Måste säga att ljudet är imponerande för att vara en limpa för 3000kr(kostar iofs mycket mer i Sverige). Men jämfört med Q-acousticen så är det relstiv stor skillnad i återgivningen

P1000890.jpg
P1000891-01.jpeg

P1000892.jpg
P1000893.jpg


P1000896.jpg
P1000899.jpg
P1000900.jpg


Oklart vad jag skall göra med Q-acousticen antingen så blir det sälja eller använda dem i sovrummet. För storleken och priset så är de riktigt jäkla bra. Fick ett par nya för 1800kr :)

Valnöt
3010.jpg
IMG_3519 copy.jpg


Sugen på att sälja? Jag kör med q-a 2050i som frontar och är på jakt efter nya bak. Har audio PRO satelliter som inte är ok nu.
 

sweedee

Cartier
Jag kör också Tidal, många låtar är helt klart svåra att höra skillnaden på jämfört med Spotify. Men tycker att i stort så är Tidal överlägset musikaliskt.
Det jag märker det på är att jag lyssnar mer aktivt på musiken, har lättare att ta åt mig ny musik, blir inte lika "lyssningstrött", lyssnar inte bara på "gamla favoriter".
Jag tappar snabbt lyssningssuget med Spotify.
Intressant är att vi satt i bilen sonen och jag, sonen är 11 år, vi lyssande på en låt via Spotifiy som verkligen lät obra, saknade helt drag, sedan skiftade vi och körde samma låt på Tidal och plötsligt var öset där igen. Supertydligt. Både sonen och jag var helt överens.

Jag älskar lifestyle sektionen så ofantligt mycket.

Ponera imorgon att det kommer in en potentiell storköpare till jobbet, jag märker hur han tar av sig sina öronsnäckor och lägger dom i vad som ser ut som en överdrivet dyr förvarning för "vanliga" öronsnäckor, dvs kanske ljudintresserad. Min kollega försöker spika försäljningen och under tiden jag tjuvlyssnar på detta samtal så kanske jag hör en eller två ljudreferenser som påvisar ett intresse. Kollegan är nära men det är inte riktigt spikat, då, likt en wolf i sheep´s clothing glider jag in. Tajmar en snabb tystnad perfekt så ingen blir avbruten och säger "du, rätta mig om jag har fel men jag får känslan att du har koll på det här med musik och ljud?" Han reagerar med ett leende och säger "Ja, ja det har jag väl" utan en fundering varför i fan kan veta detta. Jag säger då "Det här kanske är en väldigt dum fråga, men jag och min flickvän (byter ut ordet flickvän mot fru beroende på hans ålder) hade en onödigt lång diskussion igår kväll angående just ljudkvalité där hon inte höll med om mitt påstående vilket resulterade i en arg fru/flickvän och det är ju aldrig bra så du kanske kan hjälpa mig med det hehe?" detta resulterar i ett skratt ifrån hans sida då jag påbörjar ett lätt diskret skratt just innan så han känner sig bekväm med att skratta även han. Jag låter han inte svara, utan fortsätter meningen direkt efter han reagerade med ett skratt och säger "förhoppningsvis skrattar du inte åt det här också haha, men jag... med all säkerhet måste alltså påstå att kvalitén på Tidal är bättre än Spotify. Jag vet hur det låter, men det var någonting med att jag kopplar mer ihop med själva känslan att lyssna, och att suget blir annorlunda på något vis. Kvalitén eller någonting. Jag ville efter detta såklart säga upp Spotify och bara köra Tidal, och därav blev min fru/flickvän sur. Hon påstår att det inte är möjligt för personer att höra skillnad i kvalité ifrån olika musiktjänster. Är jag helt ute och cyklar och måste bita i i det sura äpplet?"

Detta resulterar i att hans hjärta fylls av värme då någon äntligen "förstår han" och ironiskt nog har denna diskussion även uppkommit mellan han och hans flickvän/fru. Helt plötsligt är vi i princip bästa vänner och köpet inte bara spikas direkt utan han beställer ännu mer än vad som var tänkt från början. Jag följer upp detta med ett snabbt möte med chefen där jag påstår att kollegan med flit försökte förstöra företagets potentiellt största försäljning detta år och jag "thesweedee" räddade detta. Jag ställer frågan varför min kollega ska ha en lön när jag inte bara gör mitt jobb utan även hans, det här resulterar i att kollegan får sparken och hans lön läggs ovanpå min. 100% löneökning på en eftermiddag och allt pga Lifestyle.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Någon som har en rekommendation på en bra cd spelare? Jag har läst någonstans att cd spelare som körs med äldre receivers/förstärkare inte passar så bra med dessa. Stämmer detta? Jag har en Dux 6693 Receiver (Philips) från sent 70tal/tidigt 80tal.
hq
 

ozzyozzy

Cartier
Provade en del högtalare till tv:n nere i hopp om att små stativare skulle funka med bestämmande krafter.
Slug som jag är så har jag förberett för 5.1 nere också men det får bli senare i sådant fall..... Uppe i hörnen kan ni se att det är förberett för fronter (ej optimalt men diskret), centern blir nedanför för tv:n. Förövrigt så skall strömsladden till tv:n bytas ut mot ett vitt dito

Med det sagt så bestämde jag mig för ett par Q-acoustics 3020 i valnöt. Köpte ett par vita Norstone-stativ till.

Jsg visste innan jag beställde att vita inte komme att fly hemma. Köpte en rulle dc-fix på Bauhaus och en burk plastidip.

Plastidipen använder jag som ett skyddslager innan jag drar på dc-fixen. För dc-fixen kan förstöra underlaget som de sitter på.

Efter 2 timmars jobb så blev de transformerade ifrån valnöt till "vita". Då jag var osäker på om det skulle vara den permanent uppsättningen så var jag inte supernoggran när jag foilerade men resultatet blev helt ok.

Samtidigt hade jag beställt Heos HomeCinema. Vilket är en soundbar med sub som lirar med övriga ljudsystemet i huset som exv Sonos eller Bluesound.

Hämta upp den igår, så fort jag packa upp den så säger de mörka krafterna att det där är mycket bättre(ur ett utseendperspektiv). Åkte iväg och köpte fästen som fäster i tv:ns väggfäste(jag hatar hål i väggarna). Fixade och donade med det under kvällen igår. Måste säga att ljudet är imponerande för att vara en limpa för 3000kr(kostar iofs mycket mer i Sverige). Men jämfört med Q-acousticen så är det relstiv stor skillnad i återgivningen

P1000890.jpg
P1000891-01.jpeg

P1000892.jpg
P1000893.jpg


P1000896.jpg
P1000899.jpg
P1000900.jpg


Oklart vad jag skall göra med Q-acousticen antingen så blir det sälja eller använda dem i sovrummet. För storleken och priset så är de riktigt jäkla bra. Fick ett par nya för 1800kr :)

Valnöt
3010.jpg
IMG_3519 copy.jpg
Har du lust att utveckla detta med transformationen från valnöt till vit? Hur gjorde du? Jag behöver WAF-poäng...
 

Lolle

Panerai
Har du lust att utveckla detta med transformationen från valnöt till vit? Hur gjorde du? Jag behöver WAF-poäng...

Det vanligaste förfarandet för oss amatörer för att få ett gott resultat är att använda dekorplast. Det är billigt och relativt enkelt att få till snyggt samtidigt som det blir bra finish.

Det finns vettiga trådar/instruktioner på minhembio så sök där så hittar du bilder och tips.

Dekorplast hittar du en del på byggvaruhus typ Bauhaus mfl men online går det som alltid hitta ett större utbud som kan få rätt WAF :)
 

ozzyozzy

Cartier
Det vanligaste förfarandet för oss amatörer för att få ett gott resultat är att använda dekorplast. Det är billigt och relativt enkelt att få till snyggt samtidigt som det blir bra finish.

Det finns vettiga trådar/instruktioner på minhembio så sök där så hittar du bilder och tips.

Dekorplast hittar du en del på byggvaruhus typ Bauhaus mfl men online går det som alltid hitta ett större utbud som kan få rätt WAF :)
Mycket bra, tack!
 
Topp