• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

demondave

Rolex
Några tankar/erfarenheter kring Dynaudio connect? Verkar ha funktionaliteten jag vill åt, sitta i soffan med bärsen och spela över Spotify Connect.

Tanken är väl Xeo 2 i sovrummet (för Barry White..) och Xeo 6 i vardagsrummet som mer lyssningshögtalare. Inte kunnat provlyssna dom stora än, demohögtalare förhoppningsvis på väg in till butiken snart.

Provlyssnat sexorna idag och beställt. Jäkligt trevliga!
 

demondave

Rolex
Har för mig att jag hört stativarna och gillade det jag hörde. Köpte du med hub eller connect?

Connect. Kör ju min musik över Spotify, så Connecten på mitt wifi blir perfekt. Sitta med en kall i soffan och köra musiken direkt från Spotify :)

Beställde två småttingar också, Xeo 2, som ska upp på väggen i sovrummet. Systemet ger ju möjligheter för flera zoner.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har du lust att utveckla detta med transformationen från valnöt till vit? Hur gjorde du? Jag behöver WAF-poäng...
Tjena

är som @Kinglolle beskrivit.

Jag kör med DCFIX ifrån Bauhaus: https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=dcfix

Det är en folie som "klistras" på ytan som man vill sätta fast den på. Ytan bör därför vara rengjord och plan.
Folien går oftast att ta bort relativt enkelt, man kan värma lite med hårfön/varmluftspistol (dock inte för hög värme). Men det finns risk att färg/faner kan följa med när man drar bort folien eller att det blir limrester som är svårt att få bort.

Därför har jag lagt på ett tunnt lager plastidip. Plastidip är som är en sprayfärg men det som händer att det blir som en enhetligt lager som går att dra bort vid behov. Det lämnar ingen rester. : https://plastidip.se/produkt/plasti-dip-spray-vit/ säljs även på Mekonomen.
 
Senast ändrad:
Fick hem mina Bose quietcomfort 20 igår. Aktiv brusreducering är verkligen som en helt ny värld. Satte på dem utan musik och det blev bara... tyst. Förutom lite sus då.

Ljudet på musiken är bra, men inte så man får öronorgasm. Till alla som inte testat aktiv brusreducering säger jag bara: Testa! Speciellt om du reser mycket i flyg eller kollektivtrafik.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har också ett par lurar med brusreducering, fast ett par Sennheiser Momentum Wireless. De är verkligen riktigt bra för att vara blåtandslurar, och visst är det gött med brusreducering. Särskilt på flyg!
Bose har jag aldrig testat dock.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Köpte den här badboyen :D
SVS SB-2000(sluten), hade gärna haft PB-2000(portad) men skillnaden i storlek är galen, hade blivit svårt att få igenom den ....
20170226_102002.jpg
20170226_102020.jpg

SB mot PB2000
SVS-SB2000-and-PB20001.jpg


Tror att den slutna är för klen för vårat rum, men bättre än inget
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@MaziK , SVS gör fina grejer. Vit foliering på den så är du hemma :) Om inte 1 räcker så köper du en till. Man behöver ändå 2st för att få balans i kurvan i rummet.
Själv kör jag dubbla UltraPC:

hq


Men det är inget man ställer i vardagsrummet direkt ;)

Hade PB13 Ultra innan:
hq


Men fick bättre balans med 2 ultra i hörnen fram.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Köpte den här badboyen :D
SVS SB-2000(sluten), hade gärna haft PB-2000(portad) men skillnaden i storlek är galen, hade blivit svårt att få igenom den ....
20170226_102002.jpg
20170226_102020.jpg

SB mot PB2000
SVS-SB2000-and-PB20001.jpg


Tror att den slutna är för klen för vårat rum, men bättre än inget

@MaziK , SVS gör fina grejer. Vit foliering på den så är du hemma :) Om inte 1 räcker så köper du en till. Man behöver ändå 2st för att få balans i kurvan i rummet.
Själv kör jag dubbla UltraPC:

hq


Men det är inget man ställer i vardagsrummet direkt ;)

Hade PB13 Ultra innan:
hq


Men fick bättre balans med 2 ultra i hörnen fram.

Hade en SVSPC12PLUS som såldes för nån vecka sen, tråkigt nog. Grym sub för pengarna.

SVS nya serie verkar riktigt trevlig. Säljs på hembiobutiken igen.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Whaaat 2x PB13 Ultra, kan tänka mig att det var grymt bra tryck :D

Varför bytte du till PC-varianten?

Ja jag ska ge mig på en foiliering till helgen tänkte jag. Lite jobbigt att kalibrera med, då allt är indraget till klädkammaren (micen når inte tv-rummet) Skall se om jag kan hitta en förlängning på något sätt.

kör du med elektrostatare?

@MaziK , SVS gör fina grejer. Vit foliering på den så är du hemma :) Om inte 1 räcker så köper du en till. Man behöver ändå 2st för att få balans i kurvan i rummet.
Själv kör jag dubbla UltraPC:

hq


Men det är inget man ställer i vardagsrummet direkt ;)

Hade PB13 Ultra innan:
hq


Men fick bättre balans med 2 ultra i hörnen fram.
 

BOTL

Panerai
Nyinflyttad till ett nybyggt radhus är det riktigt dåligt med slantar på kontona.
Vad skulle ni rekommendera för lösning om man siktar på att hamna under 10000 för en som uteslutande lyssnar på spotify eller streamar från youtube.
Två våningar, 70 kvm nere öppen planlösning där man mest kommer lyssna. Vill inte ha "skränigt" ljud och upplever att småhögtalare kombinerat med en sub är ofta obalanserad. Lyssnar sällan jättehögt utan låg till mellanhögt. Aktiva högtalare eller två som man kan koppla till ett steg.

Vad anser ni man bör tänka på vid inköp och vilka rekommenderar ni?
 

t0mt3far

Omega
Nyinflyttad till ett nybyggt radhus är det riktigt dåligt med slantar på kontona.
Vad skulle ni rekommendera för lösning om man siktar på att hamna under 10000 för en som uteslutande lyssnar på spotify eller streamar från youtube.
Två våningar, 70 kvm nere öppen planlösning där man mest kommer lyssna. Vill inte ha "skränigt" ljud och upplever att småhögtalare kombinerat med en sub är ofta obalanserad. Lyssnar sällan jättehögt utan låg till mellanhögt. Aktiva högtalare eller två som man kan koppla till ett steg.

Vad anser ni man bör tänka på vid inköp och vilka rekommenderar ni?
Nu kör jag i princip inget digitalt själv (och i så fall med kabel), men om man är ute efter trådlös streaming är nog en Sonos Connect:Amp ett säkert kort. Angående högtalare brukar Dali's Zensor-serie vara prisvärd. Ganska scoopat ljud, men det verkar de flesta föredra ;). Det verkar som du behöver ett par golvare? Zensor 5 borde fungera bra. Tillsammans med en Sonos landar man lite över 11'. Jag har hört precis det systemet och det är helt OK! Jag skulle inte tro att det är värt att lägga mycket mer om man håller sig till spotify. Jag har hållit mig till Hifi-klubbens sortiment så det ska vara lätt att få tag i.

Dali Zensor finns även som aktiva numera såg jag, kanske kan vara något att kika på.

Trevlig lyssning!
 

Isodor

Audemars
Tänkte köpa en beosound 35 (ljudlimpa) här i dagarna.
Dags att plocka ned mina dynaudio focus 140, rotel förstärkare samt atoll dac.

Dottern har precis börjat gå nu vid 9 månader och min första son fick nästan stativarna över sig tidigare.

Hade tänkt att packa ner och använda om ett par år, men om någon är sugen på en riktigt bra stereopaket är de välkomna att höra av sig..
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tänkte köpa en beosound 35 (ljudlimpa) här i dagarna.
Dags att plocka ned mina dynaudio focus 140, rotel förstärkare samt atoll dac.

Dottern har precis börjat gå nu vid 9 månader och min första son fick nästan stativarna över sig tidigare.

Hade tänkt att packa ner och använda om ett par år, men om någon är sugen på en riktigt bra stereopaket är de välkomna att höra av sig..
Jag säkrade mina stativare med spännband mot tv bänken. Hur gick det när han fick den över sig? låter läskigt.

Jag är på jakt efter en stärkare men ev integrerad.

Vilken Rotel har du?
 

Isodor

Audemars
Jag säkrade mina stativare med spännband mot tv bänken. Hur gick det när han fick den över sig? låter läskigt.

Jag är på jakt efter en stärkare men ev integrerad.

Vilken Rotel har du?

Gick bra som tur var. Högtalarn rasade och kilade fast mellan stativet och tv-bänken. Ingen skade skedd :)

Har en rotel 1520, men vill sälja allt som ett paket om någon är intresserad. Har bytt ut många förstärkare, dac, högtalare och receivers innan jag blev nöjd med den uppsättning jag har.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Gick bra som tur var. Högtalarn rasade och kilade fast mellan stativet och tv-bänken. Ingen skade skedd :)

Har en rotel 1520, men vill sälja allt som ett paket om någon är intresserad. Har bytt ut många förstärkare, dac, högtalare och receivers innan jag blev nöjd med den uppsättning jag har.
skönt. jag har golvare förhoppningsvis får dom vara ifred.

ska testa igen snart. jag förstår det verkar vara en fin maskin 1520! rotel lirar ju bra med b&w också ( som jag har)
 

Isodor

Audemars
skönt. jag har golvare förhoppningsvis får dom vara ifred.

ska testa igen snart. jag förstår det verkar vara en fin maskin 1520! rotel lirar ju bra med b&w också ( som jag har)

Yepp. Har dock inte läst mycket eller lyssnat på nya skapelser de 3 senaste även sedan sonen föddes, har säkert kommit många bra saker till marknaden..
 

BOTL

Panerai
Nu kör jag i princip inget digitalt själv (och i så fall med kabel), men om man är ute efter trådlös streaming är nog en Sonos Connect:Amp ett säkert kort. Angående högtalare brukar Dali's Zensor-serie vara prisvärd. Ganska scoopat ljud, men det verkar de flesta föredra ;). Det verkar som du behöver ett par golvare? Zensor 5 borde fungera bra. Tillsammans med en Sonos landar man lite över 11'. Jag har hört precis det systemet och det är helt OK! Jag skulle inte tro att det är värt att lägga mycket mer om man håller sig till spotify. Jag har hållit mig till Hifi-klubbens sortiment så det ska vara lätt att få tag i.

Dali Zensor finns även som aktiva numera såg jag, kanske kan vara något att kika på.

Trevlig lyssning!

Var på Hifibutiken och kan konstatera att genvägar funkar mindre bra. Största sonoshögtalaren hade inte en suck mot Zensor 5orna. Inga multiroomsystem verkar ha den balans jag önskar och det känns bara påträngande. Hur är
Canton GLE 476
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Var på Hifibutiken och kan konstatera att genvägar funkar mindre bra. Största sonoshögtalaren hade inte en suck mot Zensor 5orna. Inga multiroomsystem verkar ha den balans jag önskar och det känns bara påträngande. Hur är
Canton GLE 476
Du kan väl koppla in google chromecast audio rakt in i de aktiva högtalarna för att stream ljudet.

Jag skulle läsa på what hifi där finns fler bra tips på högtalare.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Whaaat 2x PB13 Ultra, kan tänka mig att det var grymt bra tryck :D

Varför bytte du till PC-varianten?

Ja jag ska ge mig på en foiliering till helgen tänkte jag. Lite jobbigt att kalibrera med, då allt är indraget till klädkammaren (micen når inte tv-rummet) Skall se om jag kan hitta en förlängning på något sätt.

kör du med elektrostatare?

Jag fick aldrig PBn att funka. Sen köpte jag 2st PC istället tillsammans med SVS egna rumskalibrering.
Då fick jag ordning på balansen i rummet. Spridningen från PC jämfört med PB är enligt mig bättre också. Sen är PBn gigantisk som du ser på bilderna...

Har mätt upp 127db som mest (har jag för mig det var) så det mullrar rätt bra :)
Jag kör elektrostater på fronten och 4st dipoler bak.
 
Senast ändrad:

tobb3

Omega
Var på Hifibutiken och kan konstatera att genvägar funkar mindre bra. Största sonoshögtalaren hade inte en suck mot Zensor 5orna. Inga multiroomsystem verkar ha den balans jag önskar och det känns bara påträngande. Hur är
Canton GLE 476

Har du lyssnat på teenage engineering od-11? snygga, bra ljud, aktiva, multi-room. stöder spotify connect.
6000kr styck...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Själv fick jag låta mina b&w golvare vila när vi flyttade. Fick bli ett par stativare B&W 685 S2 och en schysst stärkare Cambridge CXA60 istället. Funkar bra.
Kör ChromeCast Audio via Optisk rakt in i stärkaren.
 

BOTL

Panerai
Tv-&-ljud-setup.jpg

- Jag är nog lite äldre än många härinne och har gjort en "ljudresa". Jag föreslår att du lyssnar på Dynaudios aktiva högtalare. Jag skrev om dessa och ljudupplevelsen från dessa "små" högtalare, det är bland det mest överraskande, omtumlande och bästa jag hört för pengarna. https://www.minhembio.com/forum/index.php?s=71bb644f11325518220815d7c7867b73&showtopic=331073&hl=

Hmm....intressant läsning och tack för ditt inlägg. Måste se vart man kan provlyssna. Men du tror de klarar av att fylla 70 kvm med ljud kontra en "vanlig" anläggning med högtalare och steg för 13000?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hmm....intressant läsning och tack för ditt inlägg. Måste se vart man kan provlyssna. Men du tror de klarar av att fylla 70 kvm med ljud kontra en "vanlig" anläggning med högtalare och steg för 13000?

Teenage Engineering ovan är ett trevlig tips, värds att provlyssna.

Har du kollat något på B&O? Hade ungefär samma kravspec som dig. Landade i ett par Beolab 3or.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hmm....intressant läsning och tack för ditt inlägg. Måste se vart man kan provlyssna. Men du tror de klarar av att fylla 70 kvm med ljud kontra en "vanlig" anläggning med högtalare och steg för 13000?

Tjena

skall du fylla 70kvm eller ha bakgrundsmusik i 70kvm?

För att ha bakgrundsmusik och för att spela hyfsat högt så går det att lösa med 4 mindre högtalare. Har själv gjort liknande i v-rummet/köket på det nedre planet är närmare 70kvm.

Har en liten sub men det fyller inte alls det utrymmet med någon bas, funderar på att köpa en till för att få lite fylligare även vid lägre volym.
 

BOTL

Panerai
Tjena

skall du fylla 70kvm eller ha bakgrundsmusik i 70kvm?

För att ha bakgrundsmusik och för att spela hyfsat högt så går det att lösa med 4 mindre högtalare. Har själv gjort liknande i v-rummet/köket på det nedre planet är närmare 70kvm.

Har en liten sub men det fyller inte alls det utrymmet med någon bas, funderar på att köpa en till för att få lite fylligare även vid lägre volym.

Behaglig bakgrundsmusik. vårt aktiva lyssnande innebär att höja 2-3 låtar och sedan sänka igen så det inte tar över
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Topp